Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@05:37:09 GMT

قتل و زندگی ژولیوس سزار

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۰۷۵۱

به نظر می‌رسید کسی نمی‌تواند سد راه سزار شود اما چنین نبود. شماری از مدافعان جمهوری با هم دست به یکی کردند و سال ۴۴ پیش از میلاد در چنین روزی او را کشتند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «صورتش لاغر، گونه‌هایش برجسته و پیشانی‌اش بزرگ بود و دو فک نیرومند داشت؛ ویژگی‌هایی که به قول آلبر ماله «قبل از هر چیزی اراده‌ای محکم و عزمی راسخ را نشان می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» تا اواخر جوانی مردی پرطاقت و تندرست بود اما هر چه سنش بالاتر رفت توان جسمی‌اش هم کمتر شد. نوشته‌اند در سال‌های آخر زیاد کابوس می‌دید و بارها دچار حملات صرع می‌شد. خوی دیکتاتورها را داشت و حتی پیش از تصاحب قدرت هم به قوانین روم چندان اعتنایی نمی‌کرد. برای کارهایی که می‌کرد و تصمیماتی که می‌گرفت، انگیزه‌ای جز جاه‌طلبی و کسب افتخار نداشت. قوانین را تا آنجا رعایت می‌کرد که مانع رسیدن به اهدافش نمی‌شدند که نوشته‌اند این چند جمله از ائورپید را بارها در حوادث مختلف به زبان آورده بود که «اگر بناست برای به چنگ آوردن قدرت، قانون زیر پا گذاشته شود، بگذار چنین شود. در غیر این صورت، قانون را پاس بدار!»

سزار مرد جنگ و اردوکشی بود. در گُل جنگید و این سرزمین چندپاره را تسخیر کرد، به خاک بریتانیا چنگ انداخت و حوالی رود رن با ژرمن‌ها پیکار کرد. در جنگ داخلی با پومپه گلاویز شد و بعد از چند سال کشمکش او - و هوادارانش - را در هم شکست. با پیروزی بر پومپه به آن چه سال‌ها برایش می‌کوشید، رسید و فرمانروای بی‌منازع روم شد. ماله می‌نویسد: «سزار می‌خواست جمهوریت را به سلطنت مبدل کند، زیرا تجربه صد سال گذشته به او اثبات کرده بود روم بدون وجود قدرت مرکزی مسلط بر همه، مدام با دوره‌های بی‌ثباتی و ناآرامی مواجه خواهد شد. باور داشت فقط یک سلطان مستبد مانند شاهان شرق می‌تواند در قلمرو وسیع روم امنیت و نظم پایدار را برقرار کند و می‌خواست خودش این فرمانروای حافظ نظم باشد.»

با بی‌اعتنایی به نهادهای جمهوری - که به نظرش لفظی پوچ و بی‌معنی بود - پایه‌های دیکتاتوری خودش را شکل داد و سنا را از اهمیت انداخت و به حاشیه راند. به‌صراحت در جمع‌ها می‌گفت: «اکنون مردم هنگام صحبت با من باید بیشتر مراقب باشند و هر چه می‌گویم برایشان حکم قانون داشته باشد.» به نظر می‌رسید کسی نمی‌تواند سد راهش شود اما چنین نبود. شماری از مدافعان جمهوری با هم دست به یکی کردند و سال ۴۴ پیش از میلاد در چنین روزی او را کشتند. باور قاتلان این بود که با حذف سزار، جمهوری را نجات می‌دهند و آن را از بحرانی که تهدیدش می‌کند حفظ می‌کنند. اما به آن چه در سر داشتند، نرسیدند و چندی بعد، یکی پس از دیگری قربانی انتقام‌جویی بازماندگان سزار شدند. ژولیوس سزار را به نبوغ نظامی و لیاقت فرماندهی می‌شناسند اما مورخان  ویژگی‌های دیگری هم از او  ثبت کرده‌اند.

به قول سوئتونیوس «همه می‌دانند که در عشقبازی ناخویشتن‌دار و افراط‌کار بود و دامن بسیاری زنان والاتبار را آلود» و رسوایی‌های بسیار به بار آورد و ... متفاوت با عموم مردم آن روزگار «هرگز هیچ کار بزرگی را به ملاحظه شگون‌های بد ترک نکرد یا آن را به تاخیر نینداخت.» می‌گویند: «در پایان عمر از اشتیاقش به شرکت در جنگ کاسته شد، چون عقیده داشت که هر چه بیشتر به پیروزی دست می‌یابد کمتر باید به استقبال خطر بشتابد و دیگر این که آن اندازه که آدمی در شکست از دست می‌دهد، هرگز در پیروزی به دست نمی‌آورد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاريخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۰۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم

دریافت 14 MB

به گزارش همشهری آنلاین، او درباره زندگی در اروپا ادامه داد : زندگی در اروپا کار راحتی نیست؛ اینجا به بیماری C-PTSD مبتلا شدم و تحت درمانم؛ نه بدنم و نه ذهنم دیگر توانایی کار کردن ندارد!

خطیبی افزود: اصلا از کیفیت کارهایی که در خارج از ایران کردم راضی نیستم و حدود ۶ سال است که روی صحنه نرفتم؛ سخت است واقعا سخت است.

وی گفت:‌ بهایی که من دادم به قیمت از دست دادن خانواده‌ام تمام شد!

کد خبر 847254 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران هنر

دیگر خبرها

  • روشن: بازی با تراکتور برای استقلال حکم مرگ و زندگی دارد
  • افتتاحیه مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی
  • مشکل صلاح کلوپ را میلیاردر می‌کند!
  • پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • لوران کانته فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • اگر در این ترافیک گیر بیوفتید، زندگی‌تان متوقف می‌شود! (عکس)
  • چگونه ستاره مُرده دوباره زندگی از سر گرفته است؟ + فیلم
  • آیا رفع بی‌نظمی‌های زندگی در بهبود سلامت روان موثر است؟