Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:25:11 GMT

تُنگُلو سوری، آیینی در دیار عطار نیشابوری

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۰۸۴۴

تُنگُلو سوری، آیینی در دیار عطار نیشابوری

ایسنا/خراسان رضوی کشور پهناور ایران بستر فرهنگ‌هایی رنگارنگ و میراث‌دار این زیبایی‌ها از گذشته‌هاست. چهارشنبه‌سوری جشنی است که با گذر سال‌ها به امروز رسیده و این آیین در دل خود آداب و رسوم بسیاری جای داده که هر یک به نقطه‌ای از این سرزمین کهن تعلق دارد. یکی از این آیین‌ها تنگلوسوری است.

مهدی کوثری، مدیر بخش میراث معنوی مرکز میراث معنوی شهرداری نیشابور، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای آیین تنگلو سوری در شب چهارشنبه‌سوری در شهرستان نیشابور عنوان کرد: قدمت این آیین که نام اصلی آن چشمارو است، به زمان عطار بازمی‌گردد که در اسرارنامه عطار نیز به آن اشاره‌ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این آیین که در گذشته در نیشابور و توابع آن مثل کاشمر و سبزوار برگزار می‌شد، همچنان اجرا می‌شود اما به دلیل بی‌توجهی فرهنگی به‌ ویژه به موضوع جشن چهارشنبه‌سوری و ممانعت‌های گاه‌ و بیگاه کمرنگ شده و در حال حاضر در برخی نقاط نیشابور و مناطق روستایی آن همچون روستای کاریزک و روستاهای منطقه سرولایت به دلیل اینکه کمتر دچار آسیب‌های فرهنگی شده‌اند، برگزار می‌شود.

این استاد دانشگاه در توضیح چگونگی اجرای این آیین گفت: در آخرین چهارشنبه سال و به‌ صورت معمول زنان خانواده کوزه‌هایی را که در طول سال از آن استفاده می‌کردند و به دلیل ایجاد رسوب غیرقابل استفاده می‌شد، پس از دعا و نیایش از چشمه پر آب کرده و درون آن را از سکه پر می‌کردند؛ سپس با عبور دادن از محله‌ها و خواندن دعا و رقص و پای‌کوبی کوزه‌ها را از پشت‌ بام منازل به پایین پرتاب می‌کردند و با تازه کردن کوزه‌ها برای سال نو به استقبال نوروز می‌رفتند.

وی افزود: واژه تنگلو به لهجه محلی نیشابور به معنای کوزه گلوتنگ است. باید توجه داشت این یک آیین جامع بود و تمام فرهنگ چهارشنبه‌سوری در این آیین انجام می‌شده است.

کوثری با اشاره به ثبت آیین تنگلو سوری به‌ عنوان میراث ملی کشور اظهار کرد: این آیین در سال ۱۳۹۵ به‌ عنوان یک آیین کهن ایرانی ثبت ملی شد و تحت عنوان یک میراث معنوی زنده است که در اکثر شهرهای کهن وجود دارد و می‌تواند بین نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها چهارشنبه سوري عطار نيشابوري نيشابور خبرهای شهرستان نیشابور چهارشنبه سوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۰۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، موسی الرضا حاجی بگلو ظهر دوشنبه در همایش روز ملی شوراها در نیشابور اظهار کرد: هدف از تشکیل شوراها در روستاها و شهرها واگذاری امور روستایی و شهری به مردم است.

وی افزود: لازم است برخی قوانین در رابطه با اختیارات شوراها تغییر پیدا کند تا نحوه کارکرد این نهاد مردمی تأثیرگذار تر باشد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور بیان کرد: ۱۲۰ هزار عضو شورا در کشور داریم و نباید بخاطر تخلف یک عضو شورا در یک منطقه تمام اعضای شورا در استان و کشور را زیر سوال ببریم.

وی ابراز کرد: اعضای شورای روستاها هیچ حق و حقوقی دریافت نمی‌کند و ما پیگیری‌هایی در سطح استان و کشور انجام دادیم اما متأسفانه نهادهای مربوطه برای پرداخت حق جلسه اعضای شوراها همکاری نمی‌کنند.

حاجی بگلو تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم قانون شوراها را در سطح کشور اصلاح کنیم و اکنون از سوی شورای عالی استان‌های کشور پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم.

رئیس شورای استان خراسان رضوی گفت: طرحی را از سوی شورای عالی استان‌های کشور در حال پیگیری هستیم که هرگونه انتصابی از سوی رئیس جمهور و وزرا در استان‌ها منصوب می‌شوند باید ابتدا تاییدیه شورای استان‌ها را بگیرند.

احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود

همچنین محمد رستمی منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همایش روز ملی شورا در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی باید انگیزه نوکری و خدمت به مردم را داشته باشند و از سوی دیگر هدفی نیز از خدمت به مردم جهت ارتقای وضعیت منطقه وجود داشته باشد.

وی افزود: احیای اقتصاد روستایی باعث رونق تولید کشور می‌شود و از این رو نقاط قوت، فرصت و تهدید روستاها پایش شود تا شاهد احیای اقتصاد روستایی باشیم.

منتخب مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با شناسایی مشکلات کارخانجات باعث رونق آنها در سال جدید باشیم و اکنون متأسفانه شاهد تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی کارخانجات در نیشابور بزرگ هستیم.

کد خبر 6091895

دیگر خبرها

  • زندگینامه رابعه بلخی مادر شعر فارسی
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت سیزدهمین محل فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند