Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ابتدای جلسه استاندار شیراز با اشاره رهنمودهای رهبرانقلاب درخصوص استفاده از انرژی اتمی در کشور گفت: تا قبل از جلسه با معاون انرژی اتمی از وسعت کار و توانمندی های کشور در حوزه انرژی اتمی اطلاع نداشتم. اما بعد از این جلسه متوجه اهمیت فرمایش رهبرانقلاب در این حوزه که فرمودند《ما چاره ای جز استفاده از این انرژی نداریم و در غیر اینصورت ۲۰ سال آینده حتما دچار مشکل خواهیم شد》شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار فارس در ادامه صحبت های خود افزود: دشمنان ما اطلاع دارند که چگونه ما را تحت فشار قرار دهند تا ما از انرژی اتمی استفاده نکنیم و ۲۰ سال بعد محتاج آن‌ها شویم.

ایران جزو ۱۳ کشور دارای فناوری بومی شده چرخه سوخت هسته‌ای می‌باشد

در ادامه‌ی جلسه معاون سازمان انرژی اتمی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس گفت: یکی از استان‌های هدف و دارای ظرفیت در کشور برای پیاده سازی برنامه های توسعه کاربرد پرتوها استان فارس است.  

وی در ادامه توضیح داد: سازمان انرژی اتمی چند ماموریت اولویت دار را دنبال می‌کند که عبارتند از : حوزه چرخه سوخت هسته‌ای، حوزه تولید برق و نیروگاه های هسته ای و حوزه‌های کاربرد پرتوها. منظور از کاربرد پرتوها یعنی استفاده از پرتوهای تولید شده توسط چشمه های رادیواکتیو و دستگاههای پرتوسازبرای استفاده در صنعت، سلامت محیط زیست، کشاورزی و محصولات غذایی است.

شیرمردی با توضیح  وضعیت کشور در حوزه‌های فعالیت سازمان انرژی اتمی گفت:در دو حوزه چرخه سوخت و نیروگاه اقدامات خوبی صورت گرفته است و امروز ما توانسته ایم به عنوان یکی از ۱۳ کشور دنیا چرخه سوخت هسته ای را بومی کنیم. در حوزه نیروگاه های هسته ای نیز ما امروز جزو ۳۲ کشور دارای نیروگاه اتمی هستیم. اما در حوزه کاربرد پرتو ها جای کار زیادی داریم.

شیرمردی با اشاره به کاربردهای گسترده انرژی اتمی گفت: امروز ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات مختلف از بین می رود. یکی از روش های کاهش ضایعات و تلفات کشاورزی استفاده از پرتو هاست. ما با پرتوها میتوانیم میکروارگانیسم ها و افات را کاهش دهیم. برای اینکار به سامانه های پرتودهی گاما و شتابدهنده های الکترونی نیاز داریم که در حال حاضر در کشور ۴ تا از این سامانه ها را داریم. نگاه ما این است که در اقصی نقاط کشور از این سامانه ها استفاده کنیم.

استان فارس اولویت دوم در طرح آمایش سرزمینی سازمان انرژی اتمی

وی در ادامه درخصوص برنامه ریزی برای تحقق اهداف سازمان انرژی اتمی گفت:در طرح آمایش سرزمینی که انجام شد استان فارس به عنوان دومین اولویت کشور انتخاب شد. استان فارس امروز بعد از خوزستان دومین تولید کننده محصولات کشاورزی در کشور است. این استان در بحث تولید محصولات استراتژیک نیز جزو استان‌های برتر است.

او با اشاره به دستاورهای استان فارس در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: استان فارس در این حوزه یکی از استان های پیشرو است. کارخانه و شرکتی که تفاهم نامه راه اندازی سامانه پرتودهی برای تجهیزات ایمپلنت را با ما منعقد کرده است در استان فارس مستقر است. در این روش بجای استفاده از مواد شیمیایی برای استریل سازی تجهیزات پزشکی از پرتودهی که یک روش سالم و بدون عوارض از استفاده می کنیم.

وی با اشاره به کاربردهای انرژی اتمی در حفاظت از محیط زیست گفت: کاهش آلودگی آب، خاک، گازهای ناشی از کارخانه جات با استفاده از پرتوها ممکن می شود. حوزه دیگر تولید سوپرجاذب های بومی مبتنی بر پرتو الکترونی است که آب را در ساختار های شبکه ای خود جذب می کند و هنگام خشکی خاک، اب را به ریشه گیاه تحویل می دهد.

شیرمردی در انتهای صحبت های خود با اشاره به فعالیت های سازمان انرژی اتمی در مباحث تحقیقاتی گفت: نگاه ما این است که دانشجویانی که وارد سازمان می شوند یکی از مشکلات کشور را رفع کنند. در بحث رادیو داروها، چرخه سوخت، شتابگرها، پلاسما و لیزر ظرفیت انعقاد تفاهم نامه های مشترک آموزشی و تحقیقاتی وجود دارد.

در انتهای جلسه روسای دانشگاه های شیراز به برخی از نیازها و ظرفیت های استان فارس در حوزه فناوری هسته‌ای اشاره کردند. رئیس دانشگاه صنعتی شیراز به همکاری دانشگاه با صنایع الکترونیک شیراز در حوزه لیزر اشاره کرد.

رئیس دانشگاه شیراز نیز ظرفیت های مجموعه تابش دانشگاه را به عنوان اولین دانشگاه کشور که بخش انرژی هسته ای در آن ایجاد شده است معرفی کرد. وی همچنین درخصوص فعالیت های این دانشگاه برای پروژه پرتودهی به موادغذایی توضیح داد و اعلام کرد که بزودی دانشگاه شیراز پژوهشکده انرژی خود را با رویکردی کاربردی و رفع نیازهای کشور افتتاح خواهد کرد.

خدمات انرژی هسته‌ای به افزایش بهره‌وری کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال در استان فارس

مدیرکل اداره صمت استان ظرفیت فناوری پرتوهای انرژی اتمی برای اسکن کانتینرهای گمرکی را یک کمک بزرگ به صنعت و تجارت دانستند. وی در ادامه از ضرورت ایجاد یک الزام ملی برای استفاده از پرتودهی در صنایع تبدیلی گفت.

دهقانپور مدیر کل جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های استان فارس در بهره وری محصولات کشاورزی، درخصوص عملیاتی کردن یکی از کارکردهای انرژی هسته ای در کاهش مصرف آب از طریق رصد و پایش مصرف آب در مزارع اعلام آمادگی کرد و از سازمان انرژی اتمی خواست تا پروژه ای را تحت عنوان استفاده کاربردی انرژی هسته ای در کاهش مصرف آب در کشاورزی ارایه نمایند.  با اشاره به کاهش منابع آب به دلیل ایشان با اشاره به خشکسالی و کاهش کیفیت آب در این استان از سازمان انرژی اتمی خواست تا در دو زمینه افزایش کیفیت منابع آب، مدیریت پساب و کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری انرژی هسته‌ای به این استان کمک کند چرا که آب مولفه اصلی توسعه آب در استان فارس است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی نیز از معاون سازمان انرژی اتمی درخواست کرد تا یک برنامه و تفاهم نامه برای معرفی کاربرد انرژی هسته ای در صنایع تنظیم شود تا صنایع با این کاربردها آشنا شوند.

رئیس پارک علم و فناوری شیراز نیز برای انعقاد چند تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی درخصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکزی برای استریل کردن تجهیزات، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی و باغی، تاسیس دانشکده انرژی هسته ای صلح آمیز، ساخت شتابدهنده، کشف معادن، پروژه کاهش مصرف آب کشاورزی، پروژه استفاده از پساب در صنعت و معرفی کاربردهای انرژی هسته ای در صنایع اعلام آمادگی کرد.

برچسب‌ها پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران دانشگاه شیراز سید پژمان شیرمردی دانشگاه صنعتی شیراز انرژی هسته ای محمدهادی ایمانیه صنعت هسته ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران دانشگاه شیراز پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران دانشگاه شیراز دانشگاه صنعتی شیراز انرژی هسته ای صنعت هسته ای سازمان انرژی اتمی انرژی هسته ای محصولات کشاورزی استان فارس استان فارس کاهش مصرف آب تفاهم نامه چرخه سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

کیفیت هوای اصفهان امروز (‌یکشنبه) بر اساس آمار ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مناطق مختلف اعلام شد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوای در ایستگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سه ایستگاه سنجش اداره کل محیط‌زیست استان امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ طی ساعات منتهی به ۸:۰۰ صبح شاخص کیفیت هوا با عدد ۹۶ در شرایط سالم (زرد) بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین بار آلایندگی سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زینبیه با شاخص ۱۶۸ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، افزود: ایستگاه‌های کاوه با شاخص ۱۶۰ و دانشگاه صنعتی با شاخص ۱۵۹ ناسالم برای عموم (قرمز)، رهنان با شاخص ۱۲۳ و ولدان با شاخص ۱۲۰ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه‌های پارک زمزم با شاخص ۸۵، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۱، انقلاب با شاخص ۶۶، کردآباد با شاخص ۶۰ و سپاهان‌شهر با شاخص ۵۵ سالم (زرد)، فیض با شاخص ۴۹، میرزاطاهر با شاخص ۴۳ و فرشادی با شاخص ۳۳ در موقعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم خاطرنشان کرد: احتمال تشدید بیمارهای قلبی یا ریوی سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۹۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، ایستگاه‌های خرازی با شاخص ۱۱۵ ناسالم (نارنجی)، احمدآباد با شاخص ۷۵ و پروین با شاخص ۳۸ (co۲) هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان، سجزی، قهجاورستان، مبارکه و شاهین‌شهر است که موقعیت سجزی با شاخص ۱۵۵ ناسالم (قرمز)، نجف‌آباد با شاخص ۱۲۱ ناسالم (نارنجی)، کاشان با شاخص ۹۸، قهجاورستان با شاخص ۹۹، مبارکه با شاخص ۵۲، خمینی‌شهر با شاخص ۵۹ و شاهین‌شهر با شاخص ۸۸ سالم (زرد)، ثبت شدند، ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، خواجو، باغ‌غدیر و زرین‌شهر، دولت‌آباد فعال نیست.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان و پیش‌آگاهی هوا، بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد طی امروز تا روز سه‌شنبه از شدت ناپایداری‌های جوی کاسته خواهد شد، سامانه بارش‌زا جدید طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود. آسمان شهر اصفهان نیز امروز صاف تا کمی ابری از بعدازظهر افزایش ابر و وزش باد شدید همراه است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است. این شاخص به‌طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منواکسید کربن ( CO) ، اُزن (O۳)، دی‌اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی‌اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه‌گیری و روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.‌

کد خبر 748617

دیگر خبرها

  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید