Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@03:19:52 GMT

ننه سرما کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۱۵۵۱

ننه سرما کیست؟

ننه سرما، اون بالا بوی بهارو می‌شنید

دست می‌برد به گردنش

زنجیر مروارید رو می‌کشید، پاره می‌کرد

همه مرواریداش

روی اون دهکده‌ی کوچک و زیبا می‌بارید

اما از مروارید هم کاری از پیش نمی‌رفت...

...صدای پای بهار یواش‌‌یواش نزدیک می‌شد/ننه سرما به‌ویرایش م.‌آزاد

به نقل از اقتصاد نیوز : ننه‌سرما، روزها، هفته‌ها و ماه‌های چندی را به‌انتظار شوی یا مرد دوست‌داشتنی خویش، عمو نوروز، نشسته، تا از راه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، در درازنای شبِ زمستان، خانه و کاشانه را پاییده، و بنابر قصه‌ها، همه‌جا را رُفته و روبیده و به انتظار همسری نشسته که در زمانه‌ی سرما و تعطیلی کشت‌وکار، پی تامین زندگی رفته بوده.

در ادبیات عامه ننه سرما در واپسین روز سال، که آخرین فرصت دیدار او با عمو نوروز، است، از کارهای خانه، چنان خسته شده که به خواب می‌رود و فرصت وصال با عمو نوروز را از کف می‌دهد. نوروز می‌آید، احتمالا گلی بر بالین ننه‌سرمای خفته می‌گذارد و می‌رود. ننه سرما مدتی بعد از خواب می‌خیزد و باز انتظار تا...

ننه سرما، نماد زمستان، به خواب می‌رود یا ناپیدا می‌شود تا بهار و نوروز فرا برسند.

شهاب جعفرنژاد، کارتونیست مشهور، با بهره از بهار و زمستان و تصویرهای امروزین از زن و مرد، ننه سرما را قلم زده و در پلتفرم بی‌مثل‌مارکت به یک NFT بدل کرده.

ننه‌سرما در افسانه‌ها، در واپسین شبانه‌روز سال از میان برمی‌خیزد اما او در بی‌مثل‌مارکت، جاودانه شده.

عمو نوروز


ننه سرما خوابالو

کوله بارو بر میداشت

سر به صحرا می گذاشت

همه ی مردم ده شاد می شدن

از غم آزاد می شدن

زن و مرد و بچه و پیر و جوون

دست به دست هم دادن

همگی شادی کنون

میزدن، میرقصیدن

ای باهار، آهای باهار

اومدی، خوش اومدی صفا آوردی خیلی وقته که همه منتظریم/ ننه سرما به‌ویرایش م.آزاد

عمو نوروز از از چهره‌های افسانه‌ای فرهنگ عامه و اساطیر ایرانی است. او نشانه‌ای است اسطوره‌ای از نخستین مرد و البته اشاره‌ای است به گذر و چرخش زمان.

عمو نوروز، هرسال قرار است در روز پایانی  سال به دیدار معشوق یا همسرش، برود. شریک زندگی او، در سرد و سخت‌ترین روزهای سال، از آب، خانه و کاشانه نگه‌بانی کرده. 

بنابر افسانه‌ها چه ننه‌سرما، عمو نوروز را ببیند و چه به‌سبب خستگی از سیاهی زمستان به خواب برود، در واپسین روز سال وصال این دو به سر می‌رسد و ۱۲ماه هر سال فرزندان این دو هستند.

زلف و ریش بلند و سفید عمو نوروز نماد کهن‌سالی و دانایی او است و ما را به یاد زال، پدر رستم دستان در شاهنامه، می‌اندازد.

کلاه نَمَدی، شلوار کتان و گیوه تخت نازک سفید، هم از پوشاک سنتی و باستانی ایرانیان حکایت دارد و جامه سپید و سبز او هم به صلح‌دوستی و گرایش ایرانیان به ‌آبادانی و حاصل‌خیزی زمین ربط دارد.

شال عمو نوروز هم از رمزهای باستانی ایرانیان پر است و کمربند آبی او هم یادگاری است از بانوی‌اش که نگه آب و آبادانی بوده.

دیدار عمو نوروز و ننه سرما، و فرجام آن، نشانی است از گذر زمان و چرخش روزگار و البته نوشدن دوران.

شهاب جعفرنژاد، کارتونیست مشهور، با بهره از بهار، عمو نوروز را برای مخاطب امروزی زده و در پلتفرم بی‌مثل‌مارکت به یک NFT بدل کرده.

بی‌ مثل چیست؟

در استارتاپ بی‌مثل ما با نوع تازه‌ای از کالاهای دیجیتال به نام توکن غیرمِثلی یا NFT سروکارداریم.

NFTها ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارند: بی‌مثل‌اند؛ منحصربه‌فردند؛ کمیابند اما قابل معامله‌اند و می‌توان در نرم‌افزارهای چندکاربردی به کارشان گرفت.

دقیقا مثل کالاهای فیزیکی شما می‌توانید هرکاری خواستید با آن‌ها بکنید. می‌توانید آن‌ها را دور بیندازید، به یک دوست هرجا که هست، هدیه بدهید یا آن را در بازار آزاد بفروشید. اما برخلاف کالاهای فیزیکی، NFTها همه قابلیت‌های برنامه‌ریزی‌شدن کالاهای دیجیتال را دارند.

مثال روشن‌تر، دو کارتون ننه سرما و عمو نوروز از شهاب جعفرنژاد است که یک نمونه غیرمثلی است. آیا کسی می‌تواند این دو اثر هنری را با دو کارتون از دو چهره دیگر مبادله کند، با این توجیه که هردوی آن‌ها کارتون هستند؟

استارتاپ بی‌مثل فعالیتش را با هدف فراهم‌آوردن زمینه‌ی تبادل دانش درباره تکنولوژی بلاکچین و با تمرکز بر توسعه توکن‏‌های NFT در این بستر آغاز کرده. ما تلاش داریم با برپایی زیرساخت‌های مناسب، زمینه را برای تولید توکن‌‏های NFT و تبادل آن بر بستر امن، برای کاربران فارسی زبان فراهم آوریم.

ما مفتخریم که اولین پلت‌فرمی هستیم که کاربران فارسی‌زبان را دنیای NFTها مرتبط می‌کنیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان ننه سرما توکن NFT رپرتاژ آگهی مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان قیمت گوشی عمو نوروز بی مثل ما ننه سرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۱۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در تبریز استقلال نشان می‌دهد کت تن کیست | هر وقت کم آوردیم به سمت چپ سینه‌مان نگاه می‌کنیم

علی چینی در گفت وگو با همشهری با اشاره به شرایط این روزهای تیم استقلال در آستانه بازی با تراکتور تاکید کرد: بازی این هفته ها خیلی حساس است به خصوص دیدار با تراکتور که شرایط خاص خودش را دارد. تراکتور در این فصل نوسان زیادی داشته اما همواره نشان داده می‌تواند برای هر تیمی مشکل‌ساز شود. اگر خدای نکرده بچه ها دستکم بگیرند کار سخت می شود. بازی هم در تبریز است و تماشاگران تبریزی هم می آیند. بازی در آنجا سخت خواهد بود و باید هوشمندانه بازی کرد.

وی ادامه داد: ما برد با حداقل نتیجه را می خواهیم اگر بازی یک برصفر هم شود، مهم نیست. باید فقط با تفکر برد به زمین برویم. حالا پرگل نبود هم مهم نیست.

او درباره اینکه حمید مطهری مربی تراکتور روی تخته سیاه نوشته ما استقلال را می بریم گفت: این نوشته یک کار روانشناسی است که بازیکنانش را برای برد تهییج کند. حالا باید ببینیم بازیکنان در زمین فرامین او را اجرا می کنند یا نه! این کار روانی معمولا جواب می دهد و در ذهن بازیکنان می‌ماند. اما همزمان ترس و وحشت در اردوی تراکتور است که نتیجه بازی چه خواهد شد. ولی با تمامی این تفاسیر بازیکنان استقلال با تمامی اتفاقات که برایشان افتاد، سخت خواهند جنگید تا سه امتیاز را برای خود کنند. انتهای قضیه آنها هستند که ثابت خواهند کرد کت تن کی هست! چراکه ما دوبار قهرمان آسیا شدیم و انگیزمان بیشتر است.
چینی اضافه کرد: ما هر موقع کم آوردیم به ۲ ستاره سمت چپ سینه مان نگاه می‌کنیم تا به خودمان بیاییم. کمتر تیمی این دو ستاره را دارد. باید نشان دهیم با نوشتن کار جلو نمی رود.

او خاطرنشان کرد: بچه های استقلال باید مثل یک گلایادتور بجنگند. جو استادیوم یادگار امام تبریز هم همین را می‌طلبد. ای کاش من بازیکن بودم و با تمام وجود می جنگیدم. باید ثابت کنیم ما استقلال هستیم. همزمان پرسپولیس هم با سپاهان بازی دارد. سپاهان می‌آید برابر این تیم اعاده حیثیت کند. با نفراتی هم که گرفته حتما می تواند برابر پرسپولیس درخشان ظاهر شود. گرچه ما نباید به نتایج پرسپولیس کاری داشته باشیم بلکه باید هر ۶ بازی باقی مانده را ببریم تا اگر پرسپولیس هم همه بازی ‌های خود را برد بازهم پشت سر ما قرار بگیرد.

چینی در خصوص تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس گفت: به نظر من نباید اسم استقلال تغییر صورت بگیرد. حالا که قرار است این تغییر برای حضور استقلال در رقابت های آسیایی صورت بگیرد چه نامی بهتر از خلیج فارس که افتخار همه ایرانی ها است. اما تغییر نام نباشد بهتر است.

او درباره اینکه ممکن است بازی هفته آخر برابر پیکان در ورزشگاه بدون تماشاگر برگزار شود تاکید کرد: اگر سازمان لیگ یک برنامه ریزی دقیق بکند می توان بازی را با تماشاگر برگزار کرد. باید مجوز بازی با تماشاگر در ورزشگاه دستگردی را بگیرند چراکه این بازی حکم فینال را دارد و احتمال قهرمانی استقلال وجود دارد. اگر به طور نمونه اجازه دهند ۱۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه بیایید کنترل کردنش کار سختی نیست. به وقتش ۶۰ میلیون ایرانی کنترل می‌کنند حالا ۱۰ هزار نفر که چیزی نیست. سهیل مهدی فقط حرف می زند. پرسپولیسی هم است باید یکی باشد که سینه سپهر کند و از حق تیم ما دفاع کند.

چینی در پایان با اشاره به بیماری کلیوی خود گفت: من یک عمل سنگین دارم ان شاءالله عمل را که انجام دادم، کاپ قهرمانی را در دستان حسین حسینی کاپیتان تیم،جواد نکونام و مدیریت باشگاه ببینم.

کد خبر 848411 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه تراکتور تبریز باشگاه استقلال

دیگر خبرها

  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • دکمه تصویب قانون عفاف و حجاب زیر دست کیست؟!
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • در تبریز استقلال نشان می‌دهد کت تن کیست | هر وقت کم آوردیم به سمت چپ سینه‌مان نگاه می‌کنیم
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • موعود شمخانی کیست؟
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم