Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:12:58 GMT

رونق فرش در انتظار چراغ سبز دستگاه دیپلماسی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۲۱۷۷

رونق فرش در انتظار چراغ سبز دستگاه دیپلماسی

تحریم‌ها از یکسو و پیشی گرفتن کشورهای رقیب همچون پاکستان و هندوستان و ترکیه و نپال و حتی افغانستان در تولید، جایگاه صادرات ما را به میانه جدول صادرکنندگان فرش در دنیا تنزل داده است. اگر دست نجنبانیم در آینده‌ای بسیار نزدیک به ته جدول سقوط خواهیم کرد و از گردونه رقابت به راحتی حذف خواهیم شد.

تحریم‌های ظالمانه و بالطبع افزایش افسارگریخته نرخ ارز و روند صعودی و بی‌رویه مواد اولیه و در ادامه افزایش دستمزد بافندگان، قیمت تمام شده فرش را به شدت بالا برد تا جایی که برخی از تولیدکنندگان خرد و حتی تولیدکنندگان بزرگ یا مجبور به کاهش شدند یا اینکه چاره‌ای جز تعطیلی کارگاه‌هایشان ندیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما موضوعی که در بحبوحه فشارهای حداکثری آمریکا علیه کشورمان مطرح شد و البته از سوی دستگاه دیپلماسی دولت گذشته به آن اهمیتی داده نشده، بهره‌گیری از دیپلماسی فرش برای نشان دادن هنر و فرهنگ ایرانی و از طرفی یافتن بازارهای جدید بین‌المللی بود.

قرار بود فرش سفیر صلح و نمادی از هنردوستی ایرانیان باشد ولی این چنین نشد. از طرف دیگر هیچ اقدامی برای شناساندن فرش در کشورهای مختلف از سوی سفارتخانه‌های کشورمان صورت نگرفت، تبلیغاتی که مطمئنا می‌توانست گره‌گشا وضعیت بغرنج هنر - فرهنگ چند هزارساله‌مان باشد.

سهیل بیگدلی فعال حوزه فرش دستبافت و یکی از تولیدکنندگان فرش درباره اهمیت دیپلماسی فرش چنین می‌گوید: «دیپلماسی در این برهه می‌تواند گره‌گشای مشکلات عدیده حوزه فرش دستبافت باشد. باید بگویم فرش قادر است فضای ایران‌هراسی در سراسر جهان را بشکند و یار دیپلماسی باشد. متاسفانه برخی رسانه‌های کشورهای معاند تصویر خشنی از ایران ارائه داده و می‌دهند و دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌تواند با بازمعرفی فرش در سراسر جهان این تصویر را بطور کلی پاک کند. فرش نمادی از جامعه فرهنگ‌دوست و هنرپرور ما ایرانیان است.»

به گفته سهیل بیگدلی، کمرنگ شدن حضور ایران در بازارهای جهانی به خاطر تحریم‌های ظالمانه، منجر به کاهش شدید صادرات‌مان بخصوص در حوزه فرش دستبافت شده است. وی در ادامه این موضوع چنین عنوان می‌کند: «حضور فعال یک کشور در فضای بین‌المللی موجب می‌شود بازارهای جهانی به محصولات آن کشور احساس نیاز کنند و ما در بازار سنتی، فرش‌مان همچنان این شانس را دارد با برخی اقدامات همچنان در صحنه بماند که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم.
برای درک بیشتر باید مثالی از محصولات و کالاهای کشورهای چین و آلمان و ژاپن و ... بزنم؛ آیا می‌شود این کشورها را به هر دلیلی از بازارهای جهانی حذف کرد؟ پاسخ آن کاملا روشن است، هرگز؛ چراکه بازارهای جهانی وابسته و نیازمند محصولات آنها هستند.
ما هم باید با استفاده از ظرفیت‌هایی که دستگاه دیپلماسی در سایر بازارها برایمان مهیا می‌کند باید نسبت به شناسایی ذائقه و سلایق مردم آن جوامع اقدام کنیم و دوباره به میدان رقابت برگردیم تا بتوانیم بازارهای جهانی را به فرش فاخر ایرانی وابسته کنیم. هنگامی که چنین فرصتی مهیا شود حذف سیاسی و تحریم‌ها بر علیه کشورمان سخت‌تر می‌شود و با افزایش گردش مالی در این حوزه، طبیعتا تولید نیز رونق فزاینده‌ای می‌یابد و کیفیت و نوآوری‌ها هم هدفمندتر می‌شود.»

اما نکته بسیار مهم در رابطه با شناسایی بازارهای بالقوه‌ است که با کمک دستگاه دیپلماسی قابل بالفعل شدن، دارند. در همین راستا دو سفارت ایران در چین و برزیل با برگزاری نمایشگاه‌های فرش و دستبافته‌ها گامی بزرگی در بازشناسی هنر-فرهنگ فرش ایرانی داشته‌اند؛ اقدام قابل تقدیری که می‌توان به سایر سفارت‌ها هم در آینده بسیار نزدیک تسری داد.

سهیل بیگدلی در رابطه با شناسایی بازارهای بالقوه خاطرنشان می‌شود: «همه بازارهای مناطق مختلف دنیا برای بالقوه هستند و می‌توان آنها را بالفعل کرد. ما می‌توانیم این بازارها را از نظر وضعیت بازار، وضعیت مالی و درآمدی مردم آن منطقه، بررسی ذائقه و علایق، میزان آشنایی‌شان با فرش، تولید ناخالص داخلی آن کشور و ... شناسایی کنیم و سپس شروع به تبلیغ، معرفی و عرضه فرش کنیم.
برتری ما نسبت به کشورهای هند و چین و افغانستان و پاکستان و ... در این است که ایران تنوع طرح و نقشه و کیفیت و سبک‌های مختلف ما بسیار زیاد است و قابل مقایسه با این کشورها نیست و این خود یک امتیاز بزرگ است.»

بیگدلی در ادامه می‌افزاید: «در شرایط نابرابری هستیم، کشورهای رقیب در شرایط بسیار مطلوب و حتی حمایتی از سوی دولت‌شان در حال تولید و صادرات هستند و ما در بدترین شرایط ممکن به دلیل تحریم‌ و سایر مشکلات داخلی. ولی با این وجود با همکاری دستگاه دیپلماسی و بهره بردن از متخصصانی همچون بازاریابان بین‌المللی، متخصصان تجارت آنلاین، متخصصان حوزه تبلیغات و در نهایت متخصصان حوزه طراحی فرش، آینده روشنی را برای این هنر-فرهنگ چند هزار ساله مهیا کنیم.»

گفتنی است صادرات فرش کشورمان که در دهه ۷۰ شمسی بطور میانگین سالانه بیش از یک میلیارد دلار داشت به کمتر از ۶۰ میلیون دلار در سالجاری رسیده است.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

برچسب‌ها فرش فرش دستباف مرکز ملی فرش ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش فرش دستباف مرکز ملی فرش ایران فرش فرش دستباف مرکز ملی فرش ایران دستگاه دیپلماسی بازارهای جهانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ سامانه جدید ثبت تخلف سرعت در اهواز فعال می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به افزایش چهار برابری اعتبارات هوشمندسازی در حوزه ترافیک طی سال گذشته گفت: ۱۹ سامانه‌ هوشمند جدید ثبت تخلف سرعت در سطح شهر نصب می‌شود و به زودی فعال خواهد شد.

حجت‌اله سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان، اظهار کرد: در انتهای سال ۱۴۰۱ شهرداری اهواز یک حرکت با این رویکرد که حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در تمام ابعاد توسعه یابد را آغاز کرد و گام‌های عملیاتی آن در سال ۱۴۰۲ برداشته شد، به این صورت که قفل قرارداد مترو باز شد و بزرگترین قرارداد تاریخ شهرداری اهواز در زمینه خرید اتوبوس به مبلغ ۸,۲۵۰ میلیارد ریال منعقد شد.

وی افزود: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس یارانه‌ای و ۵۰ دستگاه ون خریداری شد، علاوه بر آن مابه‌التفاوت سود وام رانندگان تاکسی برای نوسازی ناوگان را نیز شهرداری پرداخت کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیرساختی حمل‌ونقلی فعال و قرارداد اتوبوس بی آرتی منعقد شد، پایانه آزادگان پس از چهار سال فعال و احداث سایبان ایستگاه‌های تاکسی در دستور کار قرار گرفت، همچنین قرارداد زیرسازی و احداث سایبان توقفگاه قدس که بزرگترین توقف‌گاه اتوبوس‌رانی اهواز است با مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال منعقد شد، در واقع تلاش شد حوزه حمل‌ونقل همگانی در اهواز زنده شود.

سلیمانی با اشاره برداشت گام‌های بزرگ در حوزه هوشمندسازی، تصریح کرد: طی چند سال گذشته تمام ظرفیت هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل عمومی شهرداری اهواز به دلایل مختلف از بین رفته و سامانه‌های ثبت تخلف سرعت به دو عدد رسیده بود، علاوه بر انعقاد قرارداد تعمیر و نگهداری سامانه‌های پیشین، ۱۶ سامانه جدید خریداری شد که بیشتر در محل‌های مدنظر نصب شده است به زودی فعال خواهد شد. سه سامانه موجود در انبار شهرداری نیز در جاده ساحلی نصب و فعال شده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: نزدیک به چهار سال بود که هیچ چراغ هوشمندی در اهواز نصب نشده بود، نصب چراغ میدان نمایشگاه بین‌المللی در کیان‌پارس از سال ۹۶ جزو مصوبات شورای ترافیک اهواز بود که در این دوره نصب شد، نصب چراغ‌های میدان شریعتی، میدان شفا، میدان قوری و چندین نقطه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: تمام چراغ‌های عابر پیاده هوشمند نیز از بین رفته بود، تعمیر و بازسازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت و طی یک سال گذشته تمام این چراغ‌ها در مناطق یک و دو که دارای بیشترین چراغ هستند، فعال شد در سایر مناطق نیز به زودی فعال خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه تجهیزات پشتیبانی سیستم‌های هوشمند حوزه ترافیک برای رفع نیازهای دو سال آینده خریداری شده و در انبار موجود است، تاکید کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر اهواز در سال گذشته اعتبارات حوزه هوشمندسازی به چهار برابر افزایش پیدا کرد، به نحوی که نزدیک به ۸۰۰ میلیارد ریال قرارداد در حوزه هوشمندسازی منعقد شد.

کد خبر 749640

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • سایت بازیافت در انتظار سرمایه‌گذار/اختصاص ۸ هکتار زمین برای رفع مشکل آرامستان
  • سایت بازیافت شهرداری در انتظار سرمایه‌گذار/اختصاص ۸ هکتار زمین برای رفع مشکل آرامستان شهر
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • ۱۹ سامانه جدید ثبت تخلف سرعت در اهواز فعال می‌شود
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود