Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعات ابتدای روز یکشنبه (۲۲ اسفند) بود که خبر‌های ضد و نقیضی از حمله راکتی و یا وقوع انفجار‌هایی در حوالی شهر اربیل در شمال عراق منتشر شد، در ابتدا این اخبار به نقل از منابع عراقی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، اما چیزی نگذشته بود که فیلم‌هایی از لحظه انفجار منتشر شد، انتشار این فیلم‌ها سناریوی انفجار و یا حمله خمپاره‌ای به اربیل را کنار زد و اصابت موشک به این مناطق را تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شدت انفجار‌ها این گمانه را تقویت کرد که به احتمال بسیار زیاد از موشک بالستیک در این حمله استفاده شده است، گمانه زنی‌ها و اظهار نظر‌ها از شاهدان عینی حاکی از این بود که موشک‌ها از سمت ایران شلیک شده است، اما هیچ منع رسمی این اخبار را تأیید نمی‌کرد، اوایل صبح بود که محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگویی دست داشتن ایران در این اقدام موشکی را تکذیب کرد. اما همچنان گمانه زنی‌ها و خبر‌ها درباره مبدا شلیک این موشک‌ها وجود داشت، البته منابع آمریکایی اعلام کردند که این موشک‌ها از مناطق غربی ایران شلیک شده و به مناطقی در نزدیکی کنسولگری این کشور در اربیل عراق اثابت کرده است.

اطلاعیه سپاه درنهایت ابعاد این اقدام را مشخص کرد و نشان داد که این حملات موشکی در پاسخ به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در هفته‌های گذشته صورت گرفت. در این اطلاعیه تاکید شد که در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلام قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاشتن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، در بامداد یک شنبه ۲۲ اسفند مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها مورد هدف موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

پاسخ قاطع به شرارت‌های صهیونیست‌ها

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با پاسخ قاطعِ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و در ساعت ۱:۲۰ بامداد یکشنبه، انفجار‌های بزرگی در اربیل عراق به‌وقوع پیوست و به دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اصابت کرد و توان بالای موشک‌های بالستیک ایران را در مقابله با هر شرارتی به رخ جهان کشید.

چندساعت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه جاسوسی رژیم صهونیستی در اربیل عراق، یکی از رسانه‌های منطقه‌ای در گفتگو با منابع موثق به عملیات خرابکاری اخیر در یک پایگاه نظامی کشورمان در کرمانشاه اشاره کرد و مدعی شد: حمله به پایگاه رژیم صهونیستی در انتقام خرابکاری اخیر آن‌ها بوده است و هنوز انتقام شهادت دو پاسدار شهید مدافع حرم در سوریه گرفته نشده است.

البته شرارت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی مختص به حادثه اخیر و به شهادت رساندن دو مدافع حرم ایرانی در سوریه نمی‌شود؛ آن‌ها پیش از این نیز در فروردین ۱۳۹۷ با حمله به پایگاه هوایی «تی ۴» در حمص سوریه، چند تن از نیرو‌های ایرانی ازجمله «سید عمار موسوی»، «مهدی لطفی نیاسر» و «اکبر زوار جنتی» را به شهادت رسانده بودند.

ایران که در سال‌های اخیر و پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی با موشک باران پایگاه آمریکایی معادلات منطقه را بر هم زده است، با اقدام اخیر خود نیز نشان داد که به هیچ عنوان اجازه گستاخی به دشمنان نخواهد داد. همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ فرمودند: «ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمی‌تابد. چرا تهدید می‌کنند؟ چرا غلط زیادی می‌کنند؟ می‌گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می‌کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا - آن‌وقت هم تهدید می‌کردند - گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»

سپاه پاسداران در ادامه اطلاعیه‌ای که در خصوص حملات موشکی به اربیل عراق منتشر کرد آورده است: بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد. برخورد قاطع سپاه با شرارت‌های اخیر صهیونیست‌ها می‌تواند عاملی بازدارنده باشد و آن‌ها را بیش از گذشته نسبت‌به اقداماتی که انجام می‌دهند، هوشیار کند.

پیام اقدام موشکی سپاه به کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای

مقامات ایران همواره در این سال‌ها اعلام کرده‌اند که با هرگونه اقدام علیه منافع ملی کشورمان به سخت‌ترین شکل ممکن پاسخ خواهند داد و هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنند و به کشور‌های منطقه نیز این پیام منتقل شد که به هیچ عنوان اجازه ندهند، خاک کشورشان محلی برای اقدام گروه‌ها یا کشوری علیه ایران شود و اگر این چنین شود ایران حق نابودی این محل‌های فتنه را برای خود محفوظ می‌داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال همکاری و ارتباط دوستانه با کشور‌های همسایه است و در طول سال‌های گذشته بر ضرورت همکاری کشور‌های منطقه برای ثبات و امنیت تاکید کرده و با اقدامات اخیر آمریکایی‌ها و دشمنان علیه امنیت منطقه هم این مهم، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، اطلاعیه سپاه به ملت ایران اطمینان می‌دهد که اجازه گسترش ناامنی برای هموطنان‌مان را نخواهند داد.

گفتمان «موشک‌ها» گوشه‌ای از اقتدار ما به هر تهدیدی است

غرش موشک‌های ایرانی در روز‌های پایانی سال مُهر پایانی بر هرگونه رجزخوانی و دسیسه‌چینی بود. جمهوری اسلامی ایران که دست برتر را در منطقه دارد با توسعه توان دفاعی و به‌ویژه توان موشکی و پهپادی، امنیت پایدار برای ملت ایران را معنایی عمیق‌تر بخشیده است.

علی‌رغم تفسیر‌های جهت‌دار در خصوص اهمیت قدرت موشکی و توان دفاعی در سال‌های گذشته، غائله اوکراین به‌خوبی نشان داد که جهان و به معنای بهتر جهان غربی با همان مفهومی معناپذیر است که فیلسوف قرون ۱۶ و ۱۷ انگلیسی، ترسیم می‌کند. «توماس هابز» که انسان را «گرگ انسان» می‌داند امروز هم برای جامعه جهانی قابل‌توجه است. علی‌رغم دیدگاه‌های کمال پایه و ایده‌آل پس از نزدیک به یک قرن نه‌تن‌ها جامعه متمدن غربی از هرج‌ومرج و نزاع گسترده فاصله نگرفته است، بلکه با فریب و خلع سلاح یک عضو خود، شرایط را برای هزینه‌های گزاف بر یک ملت فراهم کرده و هیچ پشتیبانی از آن نمی‌کند.

این موضوع در روز‌های پایانی سال به‌خوبی نشان داد که بهره بردن از قدرت موشکی و توسعه توان دفاعی ضرورتی انکارناپذیر است. از دیگر سو با تحرکات جدید دشمنان ملت ایران در مرز‌ها و چالش‌های حضور در کشور‌های همسایه برای مقابله با ایران، دستِ برتر ایران در مواجهه و ابتر ماندن اقدامات‌شان به رخ جهانیان کشید.

حق مشروع ایران در پاسخ به هرگونه اقدام ضدامنیتی

ایران قائل به معادله امنیت در برابر امنیت است و اگر قرار به ناامنی چه در زمین، هوا و دریا باشد، جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ می‌دهد. ایران در طول سالیان گذشته ثابت کرده است که با نقض امنیت ملی خود در هر سطحی مسامحه نخواهد کرد و با آن به طور جدی برخورد می‌کند. در گذشته نیز چنین بوده، زیرا این حق مشروع و قانونی ایران است که به گروه یا کشوری که بخواهد امنیت ملی اش را به خطر اندازد پاسخ دهد.

اقدام اخیر سپاه چیز جدیدی نیست و در گذشته نیز ایران به این قبیل اقدامات از سوی هر کشور یا گروهی که صورت می‌گرفت پاسخ می‌داد، چرا که این حق قانونی هر کشوری از جمله ایران است که با تهدیدات علیه منافع و امنیت ملی خود برخورد کند.

معمولاً مقامات کردستان عراق مخالف اقدامات تروریستی بوده‌اند و اعلام کرده‌اند اجازه استفاده از آن منطقه برای حمله به ایران را نمی‌دهند، اما اگر کوتاهی در این زمینه انجام دهند باید بدانند ایران تلافی خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و دولت مرکزی عراق در زمینه‌های امنیتی همکاری‌های گسترده و خوبی دارند و بعید است که دولت مرکزی عراق راضی به این اقدامات تروریستی علیه ایران باشد و تا به حال اقدامات خوبی در برابر این حملات انجام داده‌اند که امیدواریم ادامه دار هم باشد.

بر همین اساس با مراجعه به حافظه تاریخی چند سال اخیر به خوبی می‌توان دید که ایران به هرگونه تهدیدی از سوی کشور‌ها و گروهک‌های متخاصم به منافع کشور و مردم پاسخ داده و این اقدامات به همگان این پیام را صادر می‌کند که آسیب زدن به منافع ایران هزینه سنگینی در پی خواهد داشت، به این بهانه در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

۱- پاسخ کوبنده به ترقه بازی داعش؛ حمله موشکی به دیرالزور و هجین

پس از حمله رذیلانه عناصر تکفیری تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) نیروی هوافضای سپاه در آخرین دقایق روز ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ و همزمان با آخرین شب قدر، دیرالزور را مورد ضربات موشکی قرار داد که به عملیات «لیله القدر» مشهور شد.

دیرالزور از آن جهت مهم بود که با شکست عناصر گروه تروریستی داعش از ارتش و کمیته‌های مردمی سوریه، بسیاری از عناصر بلندپایه این گروه تکفیری به این منطقه فرار و مقر فرماندهی و پشتیبانی عملیات خود را در آن قرار داده بودند. بر همین اساس در این حمله بسیاری از عناصر اصلی و فرماندهان داعش به هلاکت رسیدند و به تجهیزات و سامانه‌های نظامی این گروه تروریستی خسارت‌های جبران ناپذیری وارد شد.

علاوه بر عملیات سپاه پاسداران در دیرالزور، در ساعات آغازین ۹ مهر ماه ۱۳۹۷، ۶ فروند موشک بالستیک و ۷ فروند پهپاد رزمی به سوی منطقه شرق فرات در خاک سوریه گسیل شدند تا پاسخ عناصر داعش در اقدام تروریستی حمله به رژه نیرو‌های مسلح کشورمان در گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اهواز را بدهند.

برخی از تحلیلگران، این ضربات موشکی را انتقام شکست این گروه تروریستی تکفیری در مقابل جبهه مقاومت عنوان کردند، زیرا سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در ۳۰ آبان ۱۳۹۶ در نامه‌ای به مقام معظم رهبری پایان شجره خبیثه داعش را اعلام کرده بود.

موشک‌های «ذوالفقار» و «قیام» که توسط نیروی هوافضای سپاه به سوی مقر داعش در سوریه شلیک شدند، ابوعلی المشهدانی فرمانده سابق امنیتی منطقه موصل عراق را به هلاکت رساندند تا به دشمن بفهمانند، هرکس تعرضی به ایران داشته باشد، سیلی محکمی را خواهد خورد.

بعد از این حمله بود که گروه تروریستی داعش، دیگر حتی به خیال خود نیز فکر شوم حمله به منافع ایران را از دستور کار خود خارج کرد، چرا که می‌دانست در مقابل هر اقدامی، جواب دندان شکنی دریافت می‌کند.

۲- حمله به مقر حزب دموکرات کردستان

۱۷ شهریور سال ۱۳۹۷ سپاه پاسداران مقر فرماندهی حزب دموکراتیک کردستان را در کوه سنجیق، واقع در اقلیم کردستان عراق با ۷ موشک فاتح ۱۱۰ مورد هدف قرار داد و ۱۶ نفر از کادر رهبری این حزب منحله را به هلاکت رسانید.

این حمله در واکنش به حمله ۱۶ تیرماه عناصر این گروه تروریستی به پاسگاه مرزی در منطقه مریوان که منجر به شهادت ۱۰ نفر از مرزبانان غیور کشورمان شده بود و همچنین شرارت‌ها و تلاش‌های آن‌ها برای ایجاد ناامنی و دعوت به آشوب، انجام گرفت.

سخنگوی حزب منحله دموکرات کردستان بعد از عملیات غرورآفرین سپاه اعلام کرد: حمله موشکی یک ساعت و نیم پس از شروع جلسه سران این حزب صورت گرفت و سبب مرگ کادر رهبری این گروه تروریستی شد.

این حمله، ضربه سنگینی به این حزب منحله وارد کرد و بعد از این عملیات بود که این حزب و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه غرب کشور، دست از شرارت‌ها و اقدامات تروریستی برداشتند؛ جواب قاطع نیرو‌های مسلح کشور به شرارت‌های اشرار، موجب نمایش اقتدار کشور و سبب امنیت و ثبات در منطقه شد.

۳- ساقط کردن پهپاد آمریکا

۳۰ خرداد سال ۹۸ یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی که پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین جهان محسوب می‌شود، بعد از ورود به حریم هوایی ایران در نزدیک تنگه هرمز و روبروی کوه مبارک با سامانه بومی سوم خرداد منهدم شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا بلافاصله بعد از مشخص شدن صحت این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اقدام ایران، نوشت: ایران کار بسیار اشتباهی کرد و همچنین ساعاتی بعد و در پاسخ به خبرنگاران گفت واکنش آمریکا به ایران را خواهید دید.

اما وجود عزم و اراده پولادین و توان سامانه کاملاً بومی سوم خرداد که تنها بخشی از توانمندی‌های دفاعی ایران است، سبب شد تا ترامپ در یک عقب نشینی آشکار و پیش از رفتن به تفرجگاه کمپ دیوید در نهایت بگوید که از ایران به خاطر هدف قرار ندادن هواپیمای پوزایدون با ۳۸ نفر سرنشین تشکر می‌کنم. او در ادامه می‌گوید: همه می‌گویند من جنگ‌طلب هستم؛ اما حالا می‌دانند که فردی صلح‌طلبم.

۴- توقیف نفت‌کش انگلیس

عصر جمعه ۲۸ تیر سال جاری و در حالی که تنها ۱۵ روز از اقدام انگلیسی‌ها در ضبط نفتکش «گریس -۱» می‌گذشت، سپاه پاسداران نفتکش «استینا ایمپرو» که در اجاره لندن بود را توقیف و به ساحل ایران منتقل کرد.

گاردین در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی نوشت: توقیف استینا ایمپرو دقیقاً به توقیف گریس -۱ در جبل الطارق ربط دارد و ایران پیش از این روشن کرده بود که به اقدام انگلیس جواب خواهد داد.

اسپوتنیک نیز در همین رابطه نوشت: کشتی استینا ایمپرو در واکنش ایران به توقیف نفتکش ایرانی گریس -۱ در جبل طارق متوقف شده است.

در نهایت نیز اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی منجر شد به اینکه در ۲۴ مرداد انگلیسی‌ها، مجبور شوند ابر نفتکش گریس -۱ را آزاد کنند، اما ایران کشتی انگلیسی را همان موقع آزاد نکرد و با فاصله نسبتاً طولانی در تاریخ ۵ مهر ماه سال جاری آزاد کرد؛ و حتی موضوع در مورد آزادی گریس -۱ که بعداً به «آدریان دریا» تغییر نام داد این بود که علی‌رغم هشدار‌های انگلیسی‌ها، این ابر نفتکش در نهایت محموله خود را به سوریه تحویل داد که بنا بر تحلیل کارشناسان این اقدام دهن کجی بزرگی به لندن بود و نشان می‌داد، تهران از هیچ کسی توصیه و دستور نمی‌گیرد.

بعد از ماجرای توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در پاسخ به دزدی دریایی لندن در سرقت گریس -۱، دیگر هیچ مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی رخ نداد و این نشان می‌دهد که دشمن اگر عزم و اراده برخورد را ببیند، در اجرای مقاصد و نیات شوم خود عقب خواهد نشست.

۵- ضربات موشکی به پایگاه آمریکا

سحرگاه جمعه ۱۳ دی ماه سال ۹۸ نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکا در تاریکی شب و با استفاده از پهپاد و بالگرد، سردار قاسم سلیمانی که به دعوت رسمی دولت و سرپرست نخست وزیری عراق به بغداد سفر کرده بود را به شهادت رساندند.

از همان ابتدای اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، تمامی مسئولان و مردم ایران یک صدا خواستار انتقامی سخت و برخوردی جدی با واشنگتن شدند تا هم به آمریکا بفهمانند حق ندارد به کشور تعدی کند و همچنین انتقام خون شهید سلیمانی را بگیرند.

دونالد ترامپ یک روز بعد از اقدام تروریستی خود در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی، در حساب کاربری خود در توئیتر تهدید کرد که اگر ایران به اقدام آمریکا واکنش نشان دهد، به ۵۲ نقطه از ایران اعم از مکان‌های فرهنگی حمله خواهد کرد.

هجدهم دی ماه و دقیقاً در زمانی که آمریکایی‌ها سردار سلیمانی را به شهادت رسانده بودند، موشک‌های قیام و فاتح ۳۱۳ در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» سینه آسمان را شکافتند و پایگاه عین الاسد در استان الانبار را که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق است را مورد هدف قرار دادند.

رئیس جمهور وقت آمریکا که دائماً ایران را چه در لفاظی و چه در پست‌های توئیتری تهدید می‌کرد، ابتدا سخنرانی خود را لغو کرد و در نهایت شامگاه چهارشنبه در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و با چهره‌ای در خود فرو رفته، از نبود هیچ گونه خسارت و تلفات در این حمله صحبت کرد و به نحوی پرچم صلح را بالا گرفت!

پاسخ محکم ایران به هرگونه تهدید

با بررسی تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی و شرارت‌های دشمن علیه ملت و نظام، این نتیجه برای همگان روشن می‌شود که مقاومت آگاهانه مردم در مقابل زیادی خواهی‌های دشمن سبب شده است که ایران در مرکز هندسه قدرت منطقه قرار گیرد و نه تنها عقب نشینی نکرده است، بلکه دشمن را در تمامی جبهه‌ها به عقب نشینی وادار کرده و شکست می‌دهد.

این حملات موشکی، علاوه بر نشان دادن جدیدت ایران در دفاع از منافع ملت ایران و پاسخ کوبنده به هرگونه تهدید، گویای توانمندی بومی صنعت دفاعی کشور در ساخت موشک‌های نقطه‌زن و مخرب است. اقتدار و توان دفاعی که در سایه شدید‌ترین تحریم‌های تاریخ در صنعت دفاعی کشور به دست آمده و هیچ‌گونه وابستگی علمی و فنی به خارج از کشور و قدرت‌های بزرگ موشکی غرب و شرق جهان ندارد و به مردم ایران و ملت‌های مظلوم جهان این نوید را می‌دهد که ایستادگی و مقاومت عزت و اقتدار به همراه خواهد داشت.

اگر روزی بود که در دوران دفاع مقدس به دلیل تحریم و نبود تجهیزات و تسلیحات در مقابل رژیم بعث عراق دستمان خالی بود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا، تلاش و کوشش متخصصان و مقاومت مردم به آنچنان توانمندی دفاعی رسیده‌ایم که پاسخ درخور به ابرقدرت‌ها می‌دهیم.

از همه مهمتر آنکه، اقدام سپاه نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تلاش حداکثری در راهبرد بازدارندگی، اراده استفاده از سلاح خود را نیز دارد و در این زمینه تنها امنیت ملی را مبنای عمل خود قرار می‌دهد؛ و بالاخره نکته نهایی اینکه حمله موشکی به مقر ضدامنیتی رژیم صهیونیستی در اربیل، سند دیگری بر «پایان دوران بزن و دررو» است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صهیونیست اربیل جمهوری اسلامی ایران گروه تروریستی انقلاب اسلامی سپاه پاسداران قاسم سلیمانی صهیونیست ها اربیل عراق توان دفاعی حمله موشکی ملت ایران امنیت ملی شرارت ها کشور ها موشک ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۲۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۱:۳۴

وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور دستور تحویل بیشتر و سریعتر تسلیحات برای عملیات نظامی مسکو در اوکراین را صادر کرده است؛ این درحالی است که طرف های غربی به سرکردگی آمریکا طی حدود سه سال گذشته اقدام به حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی بیشتری از کی‌یف نموده اند و اکنون با مشکلات ادامه این جنگ دست به گریبان شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درجریان نشستی با فرماندهان ارتش نظامی روسیه درمورد جنگ اوکراین، «والری گراسیموف» (Valery Gerasimov) مسئول عملیات این جنگ، گزارشی به سرگئی شویگو ارائه کرد.

وزیر دفاع روسیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به منظور حفظ سرعت مورد نیاز ( در عملیات) تهاجمی، لازم است تا حجم و کیفیت تسلیحات و تجهیزات نظامی ارائه شده به نیروها افزایش یابد.

اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۱:۳۲

نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد، با توجه به اینکه پهپادهای شناسایی و تهاجمی برای کی‌یف در نبرد با روسیه بسیار مهم هستند، دولت در حال افزایش اختصاص مبلغ ۳۹۲ میلیون دلار دیگر برای خرید ۳۰۰ هزار پهپاد است.

 «دنیس شمیهال» نخست وزیر اوکراین در نشست کابینه گفت: «با توجه به هزینه‌ای که اختصاص یافته، ۳۰۰ هزار پهپاد قرار است به نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین تحویل داده شود.»

به نقل از شبکه خبری آلمان، وی افزود، اوکراین پیشتر بودجه‌ای را برای خرید پهپاد در سال جاری میلادی اختصاص داده بود.

استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۱:۳۱

دبیرکل ناتو گفت به دلیل تاخیر و ناکامی در ارسال برخی تسلیحات به اوکراین، اعتماد این کشور اروپایی به اعضای ناتو خدشه‌دار شده است.

آمریکا اخیرا کمک‌هایی را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کرد اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از سرعت انتقال تسلیحات غربی به کشورش ناراضی است و ادعا می‌کند که «روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات بهره می‌برد.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «چنین ناکامی‌هایی نشان می‌دهد زمان آن رسیده است که هماهنگی کمک‌های نظامی بین‌المللی به کی‌یف را بازسازی کنیم. ما به یک چارچوب قوی‌تر و نهادینه‌شده برای این حمایت‌ها از اوکراین نیاز داریم.»

استولتنبرگ به بن‌بست کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌عنوان «نمونه‌ای از کوتاهی‌های اعضای ناتو» اشاره کرد. این کمک‌ها پیشتر توسط مجلس سنای آمریکا پیشنهاد شده بود اما به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در وضعیت نامعلومی به سر می‌برد.

دبیرکل ناتو هم‌چنین تاکید کرد: «البته این واقعیت که ما هنوز آنچه را که وعده داده‌ایم به اوکراین ارسال نکرده‌ایم، اعتماد این کشور نسبت به اعضای ناتو را خدشه‌دار کرده است.»

او این اظهارات را پس از سفر به کی‌یف عنوان کرد و افزود: «کی‌یف همچنان به متحدانش ایمان دارد و اکنون نوبت آنهاست که تسلیحات و کمک‌ها را به اوکراین ارسال کنند.»

ینس استولتنبرگ خاطر نشان کرد که یکی از راه‌های جلوگیری از نقص‌های آتی در کمک‌های نظامی به اوکراین، «ارائه نقش هماهنگ‌کننده‌تر به ناتو و تهیه یک برنامه چند ساله است که کمک‌های مورد انتظار از هر متحد را مشخص می‌کند.»

زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۱:۳۱

زلنسکی انتظار ندارد که اوکراین در جریان جنگ با روسیه به ناتو بپیوندد.

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کی‌یف گفت: «به عقیده من، ما پس از پیروزی در جنگ با روسیه به ناتو ملحق خواهیم شد.»

به نقل از شبکه خبری DPA، تمامی ۳۲ عضو ائتلاف نظامی ناتو باید برای پیوستن یک کشور جدید در این ائتلاف به توافق برسند.

چند عضو ناتو نگرانی خود را بابت خطر پیوستن اوکراین به ناتو ابراز کرده و گفته‌اند که می‌ترسند  سربازانشان وارد جنگی مستقیم با روسیه شوند.

زلنسکی در ادامه گفت: «برای اینکه اوکراین از نظر سیاسی در این ائتلاف پذیرفته شود، به پیروزی نیاز دارد.»

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور به مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی در بخش جنوبی جبهه حمله کرده است.

 گزارش‌های اولیه حاکی از سه انفجار در مرکز اودسا است.

طبق گزارش راشا تودی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاسیسات نظامی، نیروها و تجهیزات اوکراینی مورد اصابت حملات هوایی، موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری نووستی پیش از این به نقل از نیروهای محلی گزارش داد که ارتش روسیه یک مقر اوکراینی را در مرکز شهر بندری اودسا هدف قرار داده است.

براساس آنچه تاکنون گزارش شده، سه انفجار در منطقه رخ داده که یکی از آنها در نزدیکی مقر فرماندهی اوکراین با قدرت بیشتری بوده است.

«اولگ کیپر» رئیس اداره منطقه‌ای اودسا ضمن تایید این گزارش، گفت که در این حمله از موشک بالستیک استفاده شده و دست‌کم سه نفر کشته‌ شده‌اند.

روسیه بارها تاکید کرده است که طی عملیات نظامی خود فقط مراکز نظامی اوکراینی را هدف قرار می‌دهد و هیچ اقدامی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری نووستی هم‌چنین گزارش داد که روسیه یک منطقه استقرار نیروهای اوکراینی در حومه «خارکیف» شهری در مرز روسیه را بمباران کرد و علاوه بر این از حمله دیگری به انبار تجهیزات نظامی در منطقه «نیکولایف جنوبی» خبر داد که به انهدام این انبار منجر شده است.

موج تازه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پس از آن آغاز شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیرا متعهد شد که عملیات‌های این کشور را به مراکز لجستیکی و انبارهای اوکراین که با تجهیزات نظامی غربی پُر شده، تشدید کند.

او پیشتر درباره کمک جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که به‌تازگی پس از موافقت مجالس نمایندگان آمریکا تصویب شد، گفت: «این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.»

پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت کشورهای غربی نه تنها جنگنده‌های اف-۱۶ بلکه تسلیحات دیگری را نیز به اوکراین ارسال خواهند کرد.

 «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده طی جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد: «ما فقط قرار نیست اف-۱۶ها را به اوکراین ارسال کنیم؛ بلکه خلبانان را آموزش خواهیم داد، هم‌چنین بحث آموزش نگهداری این جنگنده‌ها و ارسال سیستم‌های تسلیحاتی دیگر نیز مطرح است.»

طبق گزارش خبرگزاری تاس، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه به برگزاری گفت‌وگوها درخصوص اف-۱۶ها اشاره کرد.

کی‌یف در اوایل ماه آوریل اعلام کرد پنج گروه از خلبانان اوکراینی در بریتانیا، دانمارک، ایالات متحده و فرانسه برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ آمریکا آموزش می‌بینند. در پایان اوت ۲۰۲۳، هلند اعلام کرد که ۴۲ فروند اف-۱۶ را به اوکراین منتقل خواهد کرد، در حالیکه کپنهاگ به کی‌یف وعده داده بود که ۱۹ دستگاه از این نوع را تحویل دهد. در این میان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم هشدار داد که اف-۱۶ می‌تواند حامل تسلیحات هسته‌ای باشد و مسکو این را در عملیات رزمی خود در نظر خواهد گرفت.

چند روز پیش روزنامه لیبراسیون نوشت ۱۰ خلبان اوکراینی که اکثر آنها هرگز پرواز نکرده‌اند، برای گذراندن دوره‌های آموزشی جامع مطابق با استانداردهای نیروی هوایی وارد فرانسه شده‌اند.

انتظار می‌رود اف-۱۶های آمریکایی در تابستان امسال وارد اوکراین شود. پس از اتمام دوره آموزشی خود در فرانسه، خلبانان اوکراینی بعد از یک دوره سازگاری چهار ماهه در رومانی، از این جنگنده‌ها استفاده خواهند کرد.

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه

مقام‌های روسیه اعلام کردند اوکراین به چند منطقه در روسیه در ساعات پایانی شب گذشته حمله پهپادی داشت و رسانه‌های روسی نیز گزارش کردند که آتش سوزی در یک پالایشگاه نفت در نزدیکی مسکو رویت شده است.

«پاول مالکوف» فرماندار منطقه «ریازان» هم‌مرز با مناطق شمال غربی مسکو گفت در این حملات پهپادی کسی زخمی نشده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کانال تلگرامی «Baza» روسیه نیز که با سرویس‌های امنیتی این کشور همکاری دارد گزارش کرد که این حمله به پالایشگاه نفت رایازان بوده است.

این پالایشگاه که به شرکت روس‌نفت روسیه تعلق دارد و توسط آن اداره می‌شود حدود ۵.۸ درصد از نفت خام این کشور را پالایش می‌کند و هدف مکرر حملات هوایی اوکراین است.

فرمانداران مناطق «کرسک» و «ورونژ» در جنوب غرب روسیه هم‌مرز با اوکراین هم گزارش حملات پهپادی را در اراضی خود داده و گفتند این حملات زخمی یا خساراتی نداشته است.

روسیه به ندرت اطلاعاتی در مورد تاثیر کامل حملات اوکراین بر قلمرو و زیرساخت‌های خود افشا می‌کند.

مقامات کی‌یف مدعی‌اند هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی، انرژی و حمل و نقل روسیه، تلاش‌های جنگی مسکو را تضعیف می‌کند.

 

دیگر خبرها

  • روایت امام جمعه تهران از حمله سپاه به اسرائیل
  • ۴ پیامد حمله موشکی سپاه به اسرائیل به روایت امام جمعه تهران
  • تصاویر حمله موشکی حزب الله به شهرک نظامی شتولا
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • ناگفته‌های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل /نکات پنهان زیاد است /تنها ۲۰ درصد از توانمان را به کار بردیم
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه