آیتالله علویگرگانی؛ مرجع وفادار به مردم و پشتیبان نظام/ گرگان دارالمومنین در فراق عالم ربانی رخت عزا بر تن کرد
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۲۳۴۶
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وقتی شایعه فوت مرجع عالیقدر جهان اسلام در فضای مجازی منتشر شد ورد زبان همه این بود که خداکند حقیقت نداشته باشد نفسها در سینه حبس شده بود مگر میشود گلستان از حضور پربرکتِ بزرگ عالم جلیلالقدر محروم شود لحظه به لحظه خبر فوت حاج آقا علوی در فضای مجازی بین مردم دست به دست میشد؛ همه در بهت و شُک فرو رفته بودند و دقایقی طول نکشید که خبر تکذیبیه درگذشت آیتالله علوی گرگانی تکذیب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تکذیبیه خبر فوت آیتالله علوی گرگانی تا حدی نگرانیها را برطرف کرد همه به نوعی میخواستند از حال ایشان باخبر شوند برخی چشمانشان را در گوشیهای اندرویدشان خیره شده بود و مدام خبرها را از فضای مجازی پیگیری میکردند و بعضی دیگر هم تلوزیون را روشن کرده و اخبار را رصد میکردند تا جویای حال عمومی این عالم ربانی شوند.
دوباره خبر درگذشت آیتالله علوی گرگانی در فضای مجازی دست به دست شد اما اینبار دیگر خبری از شایعه و تکذیبیه نبود؛ دفتر آیتالله العظمی علوی گرگانی با صدور اطلاعیهای تاکید کرد: ١۵:۴٠ دقیقه امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سرشار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
فضای مجازی از خبر درگذشت این عالم ربانی پُر شده است وقتی حاجآقا علوی گرگانی در ۳۰ بهمن ماه سال جاری به علت کسالت در بیمارستان خاتمالانبیاء (ص) تهران بستری شد مردم گلستان همنوا با سراسر ملت ایران دست به دعا برداشتند و شفای ایشان را از خداوند متعال طلب کردند بالاخره دعاها اثر کرد و پس از تلاش تیم پزشکی حال ایشان رو به بهبودی رفت و در هفتم اسفندماه جاری ایشان از بیمارستان مرخص شدند.
خبر خوش بهبودی این بزرگ مرجع عالیقدر خیلی طول نکشید و مجددا از شنبه هفته جاری خبر بستری شدن ایشان را در یکی از بیمارستانهای قم شنیدیم که به علت بیماری عفونی و تب بالا در بیمارستان بستری و در روز یکشنبه با تشدید این بیماری به کما رفتند.
هنوز صدای صوت ملکوتی و آسمانی اذان و اقامهات را که در گوش نوزادم خواندی به خاطر دارم وقتی صبح بسیار زود به در منزلتان آمدیم با روی گشاده و آرامش سرشار از ما استقبال کردید و در گوش پسرم اذان و اقامه را خواندید خوب به یاد دارم.
باور این داغ بزرگ برای همه مردم سخت است ای کاش زمان به عقب برمیگشت و این لحظه اتفاق نمیافتاد وقتی خبر نامساعد بودن احوال آیتالله علوی گرگانی به گوش مردم رسید مردم دارالمومنین گلستان بار دیگر دست به دعا برداشتند و برای سلامتی آیتالله العظمی علوی گرگانی دعا کردند اما به خواست خداوند متعال؛ این عالم بزرگ در سن ۸۲ سالگی به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و به دیار حق شتافت.
آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید شیعه و از استادان درس خارج فقه و اصول فقه در قم بود همچنین او از شاگردان آیتالله بروجردی، امام خمینی (ره)، آیتالله گلپایگانی و آیتالله اراکی بوده است ایشان دارای تألیفات مختلفی است که در قالب نرمافزار توسط مرکز کامپیوتری علوم اسلامی، گردآوری و منتشر شده است.
ایشان علاوه بر سالها تدریس در سطوح عالی حوزه و تربیت صدها شاگرد در حوزه علمیه قم اقدام به ساخت چندین مسجد و درمانگاه در استانهای گلستان، سمنان و همچنین تأسیس صندوق قرضالحسنه در تهران کرده بودند.
مردم دارالمومنین شهرستان گرگان ماه مبارک رمضان را با منبر و درس اخلاق ایشان میشناسند و درسهای زیادی پای منبر گرفتند.
آیتاللهالعظمی سیدمحمدعلی علویگرگانی در خرداد سال ۱۳۱۸ شمسی در نجف به دنیا آمد پدر بزرگوار ایشان آیتالله سید سجاد علوی از عالمان و فقهای شهرستان گرگان بود و این مرجع تقلید ادبیات عرب را نزد پدرش فراگرفت.
رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت این عالم ربانی تاکید فرمودند این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند، متن کامل این پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و به همهی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم.
این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.
خبرگزاری فارس ارتحال عالم بزرگ و مرجع عالیقدر را به محضر امام عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خانواده معزز ایشان و ملت شریف ایران تسلیت میگوید.
================
یادداشت از سمیرا رجبی
================
انتهای پیام/83019
منبع: فارس
کلیدواژه: درگذشت آیت الله علوی گرگانی آیت الله العظمی عالم ربانی فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۲۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار جماران، آیتالله سید ضیاء مرتضوی در جمع فارغ التحصیلان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص اینکه «آیا حفظ نظام اوجب واجبات است؟» گفت: وقتی که از عنوان «حفظ نظام» سؤال میشود، اولین پرسش این است که مقصود از «نظام» چیست؟ آیا منظور نظام عام اجتماعی است یا برخی خرده نظامها مثل نظام سیاسی، اجتماعی، امنیت یا بهداشت که در جامعه وجود دارد؟ آنچه از گذشته در فقه ما یا برخی علوم اسلامی مطرح بوده، نظام عام اجتماعی است؛ که البته با تعبیرهای مختلفی از آن نام برده میشود. اما در ادبیات سیاسی سالهای اخیر، آنچه با این عنوان به ذهن متبادر میشود، این عنوان عام نظام اجتماعی نیست بلکه نظام خاص سیاسی و اشاره مستقیم به حکومت هست.
استاد حوزه علمیه قم افزود: متأسفانه گاهی در اظهارنظرها بین این دو عنوان خلط میشود که نوعا هم بی توجه و از سر قصور است؛ ممکن است کسانی هم با توجه جای همدیگر به کار ببرند و مثلا آنچه در فقه برای نظام عام اجتماعی آمده را در برخی اهداف نظام سیاسی استفاده کنند. حفظ نظام در معنای عام اجتماعی یک اصل و قاعده عقلی است که در مسائل مختلف علوم مورد توجه هست. اما حفظ نظام سیاسی هر اندازه هم مهم باشد، یک خرده نظام است که در راستای حفظ نظام عام اجتماعی کارآیی دارد.
وی اظهار داشت: بنده پژوهشی را از نیمه سال 96 شروع کردم و عنوانش «بررسی فقهی حفظ نظام و مسائل آن» است. پنج سال طول کشید و این کار یکی دو سال پیش تمام شده و زیر چاپ است. گاهی جلساتی هم در قم و غیر قم داشتهام که برخی ابعاد این موضوع را مطرح کردهام. آن چیزی که اینجا میخواهم مطرح کنم همین است که «آیا حفظ نظام اوجب واجبات هست یا نیست؟» هدفم از طرح بحث در اینجا یکی توضیح نظر امام خمینی(س) و دوم نقد برخی تعابیر است.
آیتالله مرتضوی تأکید کرد: حفظ نظام به عنوان قاعده و اصل در علوم چند دین محل توجه و استناد بوده؛ مخصوصا در فقه که موضوع بحث ما است. فلاسفه اسلامی و متکلمین در استدلال بر ضرورت نبوت و تشریع و نیز تأکید بر ضرورت وجود امام، رئیس صالح یا معصوم به ضرورت حفظ نظام استدلال کردهاند. چنانچه خواجه نصیر طوسی در شرح سخنی از ابن سینا به تفصیل درباره ضرورت عقلی نبوت، تشریع و وجود پاداش و کیفر بر مبنای نیاز انسان به زندگی اجتماعی و برخورداری از نظام اجتماعی سخن گفته است. یا جناب سید مرتضی علم الهدی پرهیز از اختلال نظام را مبنای ضرورت وجود امام در هر زمان شمرده است. مصادیق را برخی اشکال میکنند اما جایی ندیدهام که کسی بگوید حفظ نظام لازم نیست.
وی با تأکید بر اینکه نظام اجتماعی بدون تمایزات حفظ نمیشود، گفت: خواجه طوسی در اخلاق ناصری جامعه بشری را نیازمند تمایزات بشری شمرده و حتی در استدلال به ضرورت معاد هم به این قاعده استناد کرده است. موارد مختلفی در اصول فقه هم آمده که موضوع حفظ نظام به عنوان یک منبع و مستند مورد توجه قرار گرفته است. مثلا چرا ظواهر گفته انسانها حجت است؟ یکی از استدلالها این است که میگویند اگر غیر از این باشد، نظام اجتماعی به هم میریزد و اصلا سخن گفتن دشوار میشود و نظام مبادلات و تجارت پا نمیگیرد. حتی اخباریون میگویند نظام اجتماعی را نمیشود با شبهات اداره کرد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: فقها از گذشته تا کنون نه تنها در ابواب و مسائل مختلفی از فقه به ضرورت حفظ نظام عام و کلان اجتماعی و حرمت اختلال در آن به عنوان قاعده عامی که مورد قبول همه است، نگاه کردهاند و نوعا در تعیین وظایف شرعی و تکالیف دینی مردم به آن استناد کردهاند، بلکه بر همین اساس برآوردن و انجام کلیه نیازهای اجتماعی را فتوای به وجوب میدهند و نیازهای اجتماعی ذیل عنوان «واجب کفایی» مطرح میشود و تمام اینها را «واجبات نظامیه» میگویند؛ یعنی واجباتی که مربوط به حفظ نظام کلان اجتماعی است و چرخ جامعه بر آن اساس میچرخد.
وی یادآور شد: در استنادهای فقها قابل توجه این است که بر خلاف معنای خاص حفظ نظام در ادبیات سیاسی معاصر که عبارت از نظام سیاسی و حکومت است، فقهای ما در قریب به اتفاق موارد این مفهوم را به عنوان قاعده عام و شامل و در معنای نظام عام اجتماعی، و البته گاهی هم خرده نظامهای اجتماعی مثل نظام خانواده، به کار برده و مثلا میگویند اگر چنین نباشد نظام خانواده یا اقتصاد به هم میریزد. عمده مسأله نظام عام اجتماعی یا خرده نظامهای اجتماعی است؛ نه نظام خاص سیاسی. اگر هم گاهی درباره نظام سیاسی گفته شده، در راستای همان حفظ نظام عام یا خرده نظامهای اجتماعی است.