Web Analytics Made Easy - Statcounter

مترجمی که اثرش در جایزه کتاب سال برگزیده شده در حالی اقدام به انصراف از دریافت جایزه با دلایل نامربوط کرده است که از نخستین مراحل ثبت اثر تا برگزاری اختتامیه همکاری آگاهانه و خوبی با دبیرخانه داشته است، اما پس از "دیده شدن" چنین اقدامی کرده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم, سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال امروز سه شنبه بیست و چهارم اسفند با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار و از برگزیدگان  خود تجلیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این دوره جایزه کتاب سال با حاشیه‌هایی قبل و بعد از برگزاری همراه بود، برگزاری دیرهنگام اختتامیه جایزه ای که هرساله در ایام جشن های پیروزی انقلاب اسلامی و در بهمن ماه برگزار می شود، قبل از برگزاری انتقادهایی را در پی داشت.

اما حاشیه مهمتر امروز و بعداز برگزاری جایزه با اعلام خبر انصراف کاوه لاجوردی مترجم و برگزیده این دوره جایزه کتاب سال از دریافت جایزه رقم خورد. 

لاجوردی در حالی  انصراف خود را از دریافت جایزه را با اعتراض به سانسور کتاب پیوند زد که به گفته است کتاب خود او با عنوان «جستاری در خصوص فاهمه بشری جان لاک» که به عنوان برگزیده این دوره معرفی شده  بدون  ممیزی منتشر شده است .

از طرفی اساسا جایزه کتاب سال به عنوان معتبرترین و گرانترین جایزه جمهوری اسلامی ایران نیز ارتباطی با ممیزی ندارد. در عین حال لاجوردی هیچ استنادی برای اعتراض خود ارائه نکرده است و به نظر می‌رسد اعتراض او بیشتر جنبه تبلیغاتی برایش داشته و یا اهداف دیگری در پس آن نهفته باشد.

وزیر ارشاد : تلاشمان بر خودکفایی 80 درصدی در حوزه کاغذ تا پایان سال 1401 است

به دنبال اعلام خبر انصراف لاجوردی از دریافت جایزۀ کتاب سال، دبیرخانه این جایزه درباره این اتفاق بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:

 « آقای کاوه لاجوردی، از طریق دبیرخانه سی‌ونهمین جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، از راه یافتن اثرش به مرحله‌های بالا و در نهایت از برگزیده شدن آن از طریق دبیرخانه جایزه مطلع بوده است و پس از آن در تمام فرایندها اعم از:

ـ ارسال مدارک شناسایی (تصویر کارت ملی و شناسنامه)، عکس، رزومه؛

ـ اعلام شماره حساب برای واریز جایزه؛

ـ ثبت‌نام در وب‌سایت اهل قلم خانۀ کتاب و ادبیات ایران؛

ـ ارائه اطلاعات مربوط به عضویت برگزیدگان جایزه کتاب سال در بنیاد ملی نخبگان به دبیرخانه جایزه.

با دبیرخانۀ جایزۀ کتاب سال همکاری کرده و در هیچ مرحله‌ای اعلام عدم تمایل یا انصراف نداشته است. حتی زمان و نحوۀ برگزاری آیین پایانی و مبلغ جایزه را نیز از دبیرخانه جویا شده بود. ایشان شب قبل از برگزاری آیین پایانی نیز به این دبیرخانه اعلام کرده بود که در آیین اختتامیه حضور خواهد یافت.

 باری؛ پذیرش یا نپذیرفتن ورود در یک فرایند حق طبیعی یک فرد است و می‌تواند ورود به آن را انتخاب نکند اما اینکه چرا پس از طی این همه فرایند و علیرغم پذیرش تمام آنها و به یکباره، آن هم ساعتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام نتایج با بهانه‌ای که ازقضا به گفته نامبرده کمترین ارتباطی با شخص او، اثرش و حتی جایزه دریافتی ندارد متأسفانه ایشان تصمیم می‌گیرد بر چهره جایزه معتبر کتاب سال چنگ بکشد. جایزه‌ای که با حضور هیات علمی ممتاز و برگزیده جامعه علمی کشور و نیز انتخاب‌های دقیق و عالمانه جایگاه و اعتباری درخور ستایش یافته است.

اشتیاق آقای لاجوردی برای حضور در این رقابت ناشی از همین اعتبار است و به خوبی می‌دانند این واکنش ناگهانی و تغییر نظر خارج از اصول اخلاق حرفه‌ای و سخنان کلی بدون استناد و غیر مستدل که بیشتر به بیانیه سیاسی دیکته شده شبیه است جز اینکه به ارزش‌های اجتماعی پژوهش و تحقیق و اصحاب آن آسیب می‌زند و فضای کتاب و نشر کشور را آلودۀ بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای دور از انصاف می‌کند فایده‌ای نخواهد داشت.

دبیرخانه کتاب سال ایران برای ایشان موفقیت در عرصۀپژوهش و ترجمه به همراه اخلاق‌مداری را آرزومند است.

با امید به آنکه جایزه معتبر و ارزشمند کتاب سال که امروز سی و نهمین گام خود را برداشته، چهلمین دوره خود را نیز به لطف الهی قوی تر از گذشته ببیند. ان‌شاءالله.»   

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جایزه کتاب سال جایزه کتاب سال جایزه کتاب سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه نویسندگی با عنوان «انتقال تجربه و مبانی داستان نویسی برای کودکان - دوره دوم» توسط میز کودک حوزه هنری با حضور «کلر ژوبرت» نویسنده و تصویرگر کتاب کودک به مدت ۲ روز در رشت برگزار می‌شود.

این کارگاه در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حوزه هنری گیلان برگزار می‌شود لذا علاقمندان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر با این شماره ۰۹۱۱۳۳۳۹۱۵۲ تماس حاصل کرده و یا به این آیدی @artguilan مراجعه کنند.

گفتنی است؛ «کلر ژوبرت» نویسنده فرانسوی، کارشناس علوم تربیتی، کارشناس ارشد ادبیات کودک و دارای مدرک تحصیلات حوزوی است، کار داستان‌نویسی و تصویرگری را از سال ١٣٧٥ آغاز و بیش از ۵۰ عنوان کتاب به دو زبان فارسی و فرانسه در کارنامه خود دارد.

کد خبر 6095889

دیگر خبرها

  • کشتی‌گیر و مربی تیم ملی آمریکا برنده جایزه شدند
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • تصاویری از حضور ساکنان خسارت دیده در امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • حضور دادستان شفت در بین ساکنان خسارت دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • حضور ملی پوشان المپیکی شمشیربازی در جایزه بزرگ سئول
  • حضور شمشیربازان المپیکی در جایزه بزرگ سئول
  • احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی