Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@20:48:29 GMT

تقریب مذاهب تعصبات کور میان مسلمانان را از بین می برد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۳۸۷۵

تقریب مذاهب تعصبات کور میان مسلمانان را از بین می برد

محمد صدیق، امام مسجد شهر کامپالا در کشور اوگاندا در گفت و گو با تقریب به معنای وحدت و همدلی در اسلام اشاره کرد و گفت: تقریب مذاهب روندی است که بر اساس آن، مذاهب مختلف اسلامی برای شناخت یکدیگر و با هدف رسیدن به اتحاد و اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی کنار هم قرار می گیرند. این در حالی است که اختلاف در اصول دین جزو موارد ممنوعه است اما اختلافی که بر اساس اجتهاد از مبانی دین اسلام به وجود آمده است، امری قابل قبول به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:  تاریخ تقریب و وحدت اسلامی به صدر اسلام و دوره پیامبر اکرم (ص) و ائمه باز می گردد که رسالت خود را از ابتدا ایجاد اتحاد و برادری دینی تعریف کرده بودند. بزرگان اسلام در مسیر تبلیغ این دین متعالی پیوسته بر لزوم متحد شدن مسلمانان تاکید کرده اند و در این زمینه تلاش می نمودند. خط مشی پیامبر بزرگ اسلام و امامان معصوم نشان دهنده این مهم است و مسلمانان در دوره های بعدی تلاش کردند این مشی را ادامه داده و در این مسیر گام های مهمی بردارند. با این حال بعدها با بزرگ تر شدن جوامع اختلافات نیز پررنگ تر شد و با نقشه دشمنان برای تعمیق آن، اهمیت پیگیری جدی تر رسیدن به وحدت هم بیشتر شد.

او همچنین اظهار داشت: اگر اختلافات میان مسلمانان بر اساس ادله معتبر باشد، مورد قبول است زیرا باعث قوی تر شدن دیدگاه کسانی می شود که برای رسیدن به وحدت تلاش می کنند. بر همین اساس، اختلاف میان شیعه و سنی مانند اختلاف میان دو مجتهد از یک منبع اجتهادی است. از این رو تقریب مذاهب، به وجود آورنده مقدمات رسیدن به وحدت اسلامی است. تقریب به دنبال آن است تا با از میان بردن تعصبات، برای مسلمانان فرصت های جدیدی جهت رشد و ارتقای جایگاه خود به وجود آورند.

محمد صدیق تصریح کرد: در دهه های گذشته هم اندیشمندان بزرگی تلاش کردند با پرداختن به مساله تقریب مذاهب، روشنگری کرده و صدای اتحاد را به گوش همه جهان برسانند. این مساله باید همچنان از سوی کشورهای مسلمان با جدیت پیگیری شود تا دشمنان اسلام نتوانند آرمان وحدت خواهی مسلمانان را از بین ببرند.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: وحدت تقریب تقریب مذاهب بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: دکتر محسن رضایی گفت: دو گوهر گرانبهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند.

وی با یادآوری جانفشانی مردم و رزمندگان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آنها را به معجزاتی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد. 

عضو مجمع تشکیل مصلحت نظام گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است، بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور نیز به شمار می‌رود. 

رضایی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند؛ لذا ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، افزود: همان طور که پیش از این بارها تاکید کردم، فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که همانا ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان گفت: از همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی می‌خواهم که با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

دیگر خبرها

  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی