Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که مشروح آن پیش روی شماست.

- از ابتدای دولت سیزدهم سیاست خارجی در چندمحور تعیین، تصویب و اجرا شد. این سیاست‌ها شامل بازگشت به اسناد بالادستی به‌ویژه میثاق ملی یا همان قانون اساسی است که در بخش سیاست خارجی تاکید بسیاری بر این مساله شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین گسترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و مسلمان، دوست و غیرمعاند در دستورکار سیاست خارجه دولت سیزدهم است.

- برهمین اساس این دولت، سیاست خارجی خود را به‌صورت عملی با یک نقشه‌راه ترسیم کرده است. درواقع سفرهای متعدد رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه موید این نقشه‌راهند. در همین راستا توازن در سیاست خارجی را می‌توانیم ببینیم، به‌طوری‌که سیاست خارجه ایران همزمان پشت میز مذاکرات با غربی‌ها و اروپایی‌هاست، افزایش سطح روابط با کشورهای شرق و جنوب شرقی را نیز دنبال می‌کند.

- سفر رئیس‌جمهوری به شانگهای و سفرهای مسئولان و مقامات دو کشور ایران به چین و روسیه از نمونه‌های بارز این مساله است اما آنچه در این روزها رخ می‌دهد و جمهوری اسلامی اعلام کرده است که آماده میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین است، مساله مهمی است.

- بخش قابل‌توجهی از سفر آقای امیرعبداللهیان مرتبط با گفت‌و‌گوی او با وزیر امور خارجه اوکراین و درخواست میانجی‌گری و ارسال‌ پیام‌های صلح و دوستی در منطقه توسط وزیر خارجه ایران به روسیه است. درحقیقت آنچه بعضی از محافل ضدانقلاب و بعضی از جریان‌های سیاسی بی‌اطلاع در داخل کشور صحبت از انفعال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌کنند، پس از قطع موقت مذاکرات وین، کاملا مشخص شد که دقیق نبوده و درست نیست. دشمن هم در این رابطه فعالیت‌های خودش را انجام می‌دهد. سفر در شرایط بسیار حساس جهانی به‌ویژه در منطقه اوراسیا دارد، انجام می‌شود و همچنین در ارتباط با نزدیک‌ شدن مواضع دو کشور درخصوص گفت‌وگوهای وین بسیار موثر واقع خواهد شد. 

- همانطور که پیش‌تر به آن پرداخته شد، چون دیدگاه ایران بر صلح و ثبات و گفت‌وگو و تعاملات استوار است، موضع ایران در این خصوص در مخالفت با بروز جنگ در همه مناطق، چه سوریه، چه یمن، چه لیبی، منطقی و درست است. این سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر صلح و ثبات و آرامش استوار است، ضمن اینکه در حوزه اوراسیا، به دخالت‌ها و تحریم‌های آمریکا انتقادهای جدی داریم، اما جنگ را راه‌حل نهایی نمی‌دانیم و این موضع رسمی جمهوری اسلامی است و این سفر این موضع را در حوزه عملی به دنیا اثبات می‌کند، پس می‌توان گفت آن موضع سیاسی و این اقدام عملی وزیر امور خارجه نشان‌دهنده فعال بودن، کنشگری و موثر بودن در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: صدرالحسینی اوکراین جمهوری اسلامی سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، براساس گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین اعتبار خود را نزد مردم این کشور از دست داده و در پایان دوران ریاست جمهوری‌اش(۲۰ مه) هیچ مشروعیتی نخواهد داشت.

در گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است: ولودیمیر زلنسکی در نبرد برای تسخیر قلب و روح اوکراینی‌‎ها، به وضوح در مسیر شکست قرار دارد و این ناکامی از پیش‌ نمایان‌تر است زیرا مشروعیت او در پایان دوران پنج ساله ریاست جمهوری‌اش در ۲۰ مه(۳۱ اردیبهشت)، پایان خواهد یافت.

این نهاد اطلاعاتی تاکید کرد که برای آمریکا اهمیتی ندارد که چه کسی رییس جمهور اوکراین است بلکه «مهم‌ترین موضوع این است که آن شخص بتواند به نبرد مسلحانه با روسیه ادامه دهد و جنگ تا آخرین اوکراینی باید ادامه یابد.»

در گزارش سرویس اطلاعات خارجی روسیه به این نکته نیز اشاره شده است که «کشورهای غربی درباره هرگونه تغییر در افکار عمومی اوکراین نگرانی به مراتب بیشتری دارند. وزارت خارجه آمریکا و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که شهروندان اوکراینی بیش از پیش از جنگ فرسایشی با روسیه به ستوه آمده‌اند. آنها همچنین اعتماد خود را به نهادهای دولتی از دست داده و دلسردی به سرعت این کشور را فرامی‌گیرد. همچنین براساس گزارش‌ها، آمار فرار از خدمت و تسلیم شدن‌ داوطلبانه، بین نیروهای مسلح اوکراین افزایش یافته است.»

با این حال، به نوشته این نهاد، آمریکا و کشورهای اروپایی «تمایل دارند تا زلنسکی در جایگاهش باقی بماند زیرا او در برنامه‌ها و طرح‌های تامین مالی جنگ که هم برای مقامات رژیم کی‌یف و هم برای تولیدکنندگان سلاح در غرب منفعت کلانی دارد، چهره‌ای کلیدی محسوب می‌شود. شایان ذکر است که واشنگتن و متحدانش در تلاش هستند تا مخالفان زلنسکی را در اوکراین متقاعد کنند تا فعلا خویشتنداری از خود نشان دهند.»

کد خبر 6098266

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال دخالت نظامی در اوکراین خبر داد
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • زاخارووا: اظهارات بورل یک اعتراف بزرگ و راه تحقق صلح است