Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری برنامه نوروزگاه در این استان گفت: این برنامه بر ظرفیت‌های فرهنگی اقوام ایرانی و کشورهای حوزه تمدنی نوروز اشاره دارد و جشنی بهاری در پاسداشت صلح و دوستی است. - اخبار استانها -

سید جواد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس درباره برگزاری مراسم نوروزگاه در فروردین 1401 اظهارداشت: هدف از برگزاری مراسم نوروزگاه، نمایش جاذبه‌های فرهنگی، اسلامی و هنری مردم فلات ایران و آشنایی مردم با این جاذبه‌های منحصر به‌فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: مشارکت عامه مردم و طیف‌های مختلف اجتماعی اعم از زائران و گردشگران، نسل جوان، نوجوان و خردسال، جامعه توانیابان و جوامع محلی در مراسم نوروزگاه هدف ما در برگزاری این رویداد فرهنگی است.

وی افزود: این مراسم سوم تا پنجم فروردین ماه 1401 درمشهد و بیش از15 شهرستان و 15 روستای هدف گردشگری، 50 اقامتگاه بوم‌گردی، سه منطقه نمونه ملی گردشگری با مشارکت دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخش خصوصی در سراسر استان پهناور خراسان رضوی برگزار می‌شود.

موسوی تصریح کرد:تمهیدات برگزاری این مراسم با محوریت چهار4 پایگاه میراث فرهنگی استان که مورد تاکید و تایید ستاد مرکزی نوروزگاه های کشور بوده فراهم شده و شامل پایگاه میراث فرهنگی توس در مشهد، پایگاه میراث فرهنگی مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام در تربت جام، پایگاه میراث فرهنگی قنات قصبه گناباد و پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای نشتیفان در خواف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهارکرد:هر یک از این پایگاه‌ها دارای ظرفیتی جهانی هستند و برنامه‌ای که برای آن‌ها تدارک دیده شده ارتباطی مستقیم با این ظرفیت‌ها دارد.

وی یادآور شد:در پایگاه میراث‌فرهنگی توس برنامه‌های متنوعی بر پایه شاهنامه، اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی تدارک دیده‌ایم، این برنامه‌ها رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن پرستانه دارند.

موسوی گفت: شاهنامه یکی از ارجمندترین حماسه‌ نامه‌های بشری است که نه‌تنها در قلوب ایرانیان جای دارد که در سراسر دنیا احترام برانگیز است، شاهنامه حاوی مفاهیم منیف و والایی است که با توحید نظری و ستایش پروردگار آغاز می‌شود و به موضوعات بی‌شماری هم‌چون خرد‌ورزی، وطن دوستی، فتوت و جوانمردی می‌پردازد.

نوروزگاه اقتصادی 1401 در استان خراسان شمالی برپا می‌شودمنطقه گردشگری "دره گردو" به عنوان نوروزگاه شهر اراک آماده می‌شودواکنش میراث فرهنگی قزوین به گزارش تسنیم/ تجمع مردم در ‌سبزه‌میدان کار شهرداری بود / نوروزگاه ثابت نداریم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: بنابراین برنامه‌های نوروزگاه توس به مواردی هم‌چون مرشد خوانی توانیابان، اجرای گروهی بیش از 100 نفر از ورزشکاران زورخانه‌ای و آیین‌های پهلوانی و گستراندن سفره‌های هفت‌سین ملل اختصاص یافته است.

وی  درباره برنامه‌های در مجموعه شیخ احمد جام در تربت جام بیان کرد: به واسطه سابقه دیرینه هنرمندان آن منطقه در کتابت مصحف‌های نفیس و هنر خوشنویسی برنامه‌ای با حضور یکصد هنرمند خوشنویس تدارک دیده‌ایم که به کتابت آیاتی از کلام الله مجید و اشعار بهاری خواهند پرداخت.

موسوی ادامه داد:هنر خوشنویسی یکی از هنرهای ایرانی است که به‌عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو تحت عنوان برنامه ی ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران ثبت شده است.

وی درباره برنامه‌های پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای نشتیفان خواف نیز گفت: با توجه به این‎‌که پرونده مهارت‌های سنتی و نواختن دوتار در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در کشور کلمبیا در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است، شاه‌بیت برنامه‌های ما در محل آسبادهای نشتیفان(آسیاب‌های بادی) خواف همراه با دوتار نوازی گروهی متشکل از 200 نوازنده موسیقی مقامی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: درگناباد نیز با توجه به ثبت قنات ایرانی و کاریز گناباد در فهرست آثار جهانی یونسکو در 24 تیرماه 1395 برنامه‌ریزی لازم برای پاسداشت یکصد مقنی، لایروب، میراب و پیشکسوت قنات قصبه گناباد که از محافظان این بزرگ‌ترین سازه آبی جهان هستند، صورت گرفته است.

انتهای پیام/281/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی پایگاه میراث فرهنگی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان