Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@07:13:46 GMT

عراق در دست پسرعموها

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۴۹۹۱

عراق در دست پسرعموها

اقتصادآنلاین - موسی حسن‌وند؛ در عراق، نخست وزیر را مجلس تعیین می‌کند اما هنوز هیچ یک از تشکل‌های سیاسی نتوانسته در هیچ انتخاباتی (مثل انتخابات اخیر)، اکثریت لازم را برای اینکه به تنهایی دولت تشکیل دهد به دست نیاورده است. بدین ترتیب، همواره نخست وزیر در عراق با رایزنی بین گروه‌های برنده تعیین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای همین به نظر میرسد این بار هم رایزنی بین گروه‌ها تعیین کننده نخست وزیر آینده عراق خواهد بود. اما در روزهای گذشته اخباری مبنی بر نخست وزیری "جعفر صدر" به گوش رسیده که به نظر می‌رسد یکی از کاندیداهای جدی نخست وزیری در عراق است.

جعفر صدر کیست؟

"جعفر صدر" تنها پسر "محمدباقر صدر" فقیه برجسته عراقی است. او در هنگام اعدام پدرش در زمان حکومت صدام ۱۰ سال سن داشت و پس از آن در حوزه نجف به شاگردی عموی پدرش سید محمد صدر مرجع تقلید مهم شیعیان عراق پرداخت. جعفر در نهایت برای تحصیل در رشته حقوق به لندن رفت و پس از بازگشت در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۰ شرکت کرد. نکته جالب هم اینکه آقای صدر به پیروان شوهر خواهرش مقتدی صدر نپیوست و در فهرست نوری المالکی (فهرست رقیب) قرار گرفت. در فهرستهای تبلیغاتی نامزدهای این ائتلاف در بغداد، نامش بلافاصله پس از نام نوری مالکی درج شده بود و توانست آرای بسیاری کسب کند، موفقیتی که مرهون محبوبیت پدرش بود.

صدر در اولین موضع‌گیری سیاسی خود یک ماه و نیم پیش از انتخابات در مصاحبه‌ای بر جدایی دین از دولت تأکید کرده و با حجاب اجباری مخالفت ورزیده بود. او قبل‌تر مواضع انتقادی خود را نسبت به افراط‌گرایی مذهبی اعلام کرده بود و در سال 2010 خواستار آزادی طارق عزیز، وزیر امور خارجه صدام حسین شد. صدر به گفته خودش به دنبال امکان آشتی اجتماعی در عراق است.

آشتی بین شیعیان

شاید بهترین حسن جعفر صدر را بتوان امکان ائتلاف بین دو جریان بزرگ شیعه به رهبری المالکی و مقتدی صدر دانست. کما اینکه در سال 2010 هم با اینکه محمدجعفر صدر در انتخابات با رقبای صدری‌ متحد شده بود، به نظر می رسید جریان صدر به نخست وزیری او تمایل دارند. پستی که در نهایت به رییس جریان قانون یعنی "نوری المالکی" رسید و او که از سال 2008 نخست وزیر بود، در سمتش ابقا شد.

در روزهای اخیر اما خبری از کاندیداتوری نوری المالکی 70 ساله نیست و یک منبع آگاه خبر داد که مقتدی صدر در تماس تلفنی با نوری المالکی موضوع نامزدی جعفر صدر برای نخست‌وزیری عراق را مطرح کرده است. این مقام مطلع در اظهاراتی اختصاصی به "میدل ایست نیوز" گفت که صدر در تماس تلفنی خود با نوری المالکی خواستار تسریع در تعیین تکلیف این موضوع و برون رفت عراق از بن‌بست سیاسی شده است. همچنین دفتر مقتدی صدر اعلام کرد که وی در تماس‌های تلفنی جداگانه با "محمد الحلبوسی" رییس مجلس عراق، "مسعود بارزانی" رییس حزب دموکرات و "خمیس الخنجر" رییس فراکسیون السیاده گفتگو کرده است.

در واقع اگر که بنا باشد مقتدی صدر حمایت جریان مالکی را هم بر سر این موضوع جلب کند تقریبا به معنای بر کرسی نشاندن مواضع چارچوب هماهنگی شیعیان خواهد بود. صدر و هم‌پیمانان‌اش برای تشکیل دولت جدید، حاضر به نرمش در برابر چارچوب هماهنگی خواهند شد و پست‌های وزارتی بیشتری را در اختیار این جناح قرار خواهند داد. همچنین، مشارکت ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نیز مورد پذیرش قرار می‌گیرد و با حزب اتحادیه میهنی کردستان نیز پیرامون منصب ریاست جمهوری توافق حاصل می‌شود.

به نظر می‌رسد نخست وزیری جعفر صدر در صورتی که المالکی و مقتدی صدر بتوانند بر سر این موضوع هماهنگ شوند، بسیار جدی و احتمالا مطلوب همه طرف‌های درگیر در عراق خواهد بود.

اخبار مرتبط ۲۱:۵۹:۳۵ محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق شد ۱۹:۴۵:۱۱ پارلمان جدید عراق با درگیری آغاز به‌ کار کرد + فیلم ۱۷:۴۶:۲۰ پارلمان جدید عراق به طور رسمی کار خود را آغاز کرد ۰۱:۳۳:۱۷ دولت آینده باید کاملا عراقی باشد ۲۰:۰۴:۱۹ سفیر بغدا در واتیکان نامزد ریاست جمهوری عراق شد ۲۰:۴۶:۲۸ آتش سوزی انتخابات عراق را ملغی می‌کند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو پارلمان عراق عراق مقتدی صدر دولت عراق انتخابات عراق نوری المالکی نخست وزیری نخست وزیر مقتدی صدر جعفر صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۴۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حلقه‌های اطراف سحابی حلقه

سحابی حلقه (M57) پیچیده‌تر از آن است که در یک تلسکوپ کوچک به‌نظر می‌رسد. حلقه مرکزی که به‌راحتی قابل مشاهده است حدود یک سال نوری وسعت دارد.
این نوردهی بسیار عمیق که تلاش مشترکی از داده‌های سه تلسکوپ بزرگ و مختلف را ترکیب می‌کند، رشته‌های حلقه‌ای گاز درخشان را که بسیار دورتر از ستاره مرکز آن گسترش می‌یابد، بررسی می‌کند.

این تصویر ترکیبی شامل نور قرمز ساطع‌شده از هیدروژن و همچنین نور مرئی و مادون قرمز است.

سحابی حلقه یک سحابی سیاره‌ای دراز است؛ نوعی سحابی که زمانی ایجاد می‌شود که یک ستاره شبیه به خورشید تکامل می‌یابد تا جو بیرونی خود را منفجر کند و به یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود.

این سحابی در فاصله ۲۵۰۰ سال نوری به سمت صورت فلکی شلیاق قرار دارد.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • واکنش مقتدی صدر به تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند