Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@17:31:29 GMT

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۵۰۹۲

کشف تابوت باستانی زیر کلیسای «نوتردام»‌

چند مقبره و یک تابوت باستانی در جریان بازسازی کلیسای «نوتردام»‌ که چندی پیش در حادثه آتش‌سوزی آسیب دیده بود،‌ کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت فرهنگ فرانسه از کشف چندین مقبره و یک تابوت قرن چهاردهمی در کلیسای نوتردام واقع در پاریس خبر داد. این مقبره‌ها و تابوت در زیر سالن اصلی کلیسای نوتردام واقع در پاریس و در جریان پروژه بازسازی مقدماتی مناره این کلیسای باستانی که در سال ۲۰۱۹ در حادثه آتش‌سوزی دچار صدمه شده بود،‌ کشف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باستان‌شناسان با بررسی مقبره‌های زیر کلیسا موفق به کشف یک تابوت کاملاً سالم شدند که به شکل انسان و از جنس سرب ساخته شده بود. گمان می‌رود این تابوت به یک شخص عالی‌رتبه در حوالی ۱۳۰۰ میلادی یعنی یک قرن پس از ساخت این کلیسا تعلق داشته باشد.

علاوه بر مقبره‌ها، بقایای به‌جای‌مانده از مجسمه‌های رنگ‌شده‌ای دقیقاً زیر کلیسا کشف شده که گمان می‌رود بخش‌هایی از دیواره‌ای باشد که در قرن ۱۳ میلادی محراب را از سالن اصلی جدا می‌کرده است.

باستان‌شناسان از دوربین بسیار کوچکی برای بررسی فضای داخل تابوت کشف‌شده استفاده کرده‌اند. لبه‌های در این تابوت به دلیل وزن زمین و سنگ‌ها تغییر شکل داده است. آن‌ها معتقدند کشف این تابوت می‌تواند در کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های تدفین در قرون وسطی مفید باشد.

این آثار درحالی کشف شدند که متخصصان بازسازی قصد داشتند استحکام زمین را پیش از نصب داربست برای بازسازی مناره بسنجند.

باستان‌شناسان زمان بسیاری را برای به پایان رساندن کاوش در این مکان ندارند چراکه به آن‌ها تا ۲۵ مارس مهلت داده شده است. پس از این تاریخ پروژه بازسازی کلیسا از سر گرفته خواهد شد. بازگشایی کلیسای «نوتردام» برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایمنا، کلیسای نوتردام که شاهکار معماری گوتیک است، در قلب پاریس و در جزیره‌ کوچکی به نام ایل دو لا سیته در رودخانه‌ سن قرار دارد. ساخت آن در سال ۱۱۶۳ میلادی هم‌زمان با سلطنت لوئی هفتم آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ به پایان رسید. این کلیسا علاوه بر اینکه یک بنای تاریخی و جاذبه‌ مهم گردشگری به‌شمار می‌رود، به‌عنوان قلب کلیسای کاتولیک رومی در پایتخت فرانسه شناخته می‌شود و محل جلوس اسقف اعظم پاریس است.

دستور ساخت کلیسای جامع نوتردام پاریس، توسط لویی هفتم صادر شد. او قصد داشت که این کلیسا، نمودی از قدرت سیاسی، اقتصادی، فکری و فرهنگی در فرانسه و همچنین خارج از مرزهای آن باشد. شهر پاریس در آن زمان به قدرتی نوظهور در سرزمین فرانسه تبدیل شده بود و برای همخوانی با این جایگاه تازه‌، به ساخت بنایی مذهبی نیاز داشت. به این ترتیب موریس دو سولی اسقف اعظم پاریس، باسیلیکایی قرون‌وسطایی را در انتهای شرقی جزیره‌ ایل دو لا سیته برگزید تا بعد از تخریب، کلیسای نوتردام را در آن محل بسازند.

ساخت کلیسای نوتردام که یکی از بهترین نمونه‌های سبک هنر گوتیک در جهان است بیش از ۱۵۰ سال طول کشید. این کلیسا در ابتدا به سبک گوتیک اولیه ایجاد شد و بعدها اجزای دیگری همچون بخش غربی و شبستان کلیسا به آن اضافه شد.

در سال ۲۰۱۷، روزنامه‌ نیویورک‌تایمز نوشت که کلیسا نیاز فوری به بازسازی و مرمت دارد. گذشت زمان و شرایط آب و هوایی خسارات جدی به بنا وارد کرده بود. برخی از ناودان‌های شکسته با لوله‌های پلاستیکی جایگزین شده بودند، سنگ‌آهک‌ها با یک تماس فرو می‌ریختند. انتظار می‌رفت بازسازی بنا چیزی حدود ۱۸۰ میلیون دلار هزینه در برداشته باشد.

کلیسای کاتولیک فرانسه سال ۲۰۱۸ تقاضای بودجه اضطراری کرد تا این کلیسا که در حال فرو ریختن بود را نجات دهد. کمی بعد، بازسازی‌های جدیدی آغاز شد. در جریان عملیات بازسازی در پانزدهم آوریل ۲۰۱۹ کلیسای نوتردام دچار آتش‌سوزی شد. حجم آتش‌سوزی کلیسای نوتردام به قدری بود که در دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در برگرفت. در این حادثه‌، گنبد چوبی و مناره‌ این کلیسا به‌طور وسیعی در آتش سوخت.

کد خبر 562172

منبع: ایمنا

کلیدواژه: كليساي نوتردام آتش سوزی کلیسای نوتردام کلیسای نوتردام پاریس شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کلیسای نوتردام آتش سوزی کشف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

۲۰ میلیارد تومان برای استحکام‌بخشی قلعه نیاز است

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دراین‌رابطه با مهر، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

کد خبر 6090471

دیگر خبرها

  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه
  • (عکس) کشف ۱۱۱۸ عتیقه و چند مومیایی در یک خانه مسکونی در مصر