Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه (۲۵ اسفند ماه) برای تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت کردند.

بر اساس موافقت نمایندگان با اصلاح بند الحاقی (۱) تبصره (۱۶) جهت تأمین نظر شورای نگهبان: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانکهای عامل تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانکهای عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی ربط می باشد. عدم اجراء یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح می باشد.

۲- در سال ۱۴۰۱ تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰۰میلیون ریال و به ازای فرزند دوم ۴۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنج و به بعد یک میلیارد ریال.

درمورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می­گیرد و ترتیب تولد لحاظ می­‌گردد. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت احوال کشور سامانه­‌ای به منظور ثبت نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ایجاد نماید.

بر اساس موافقت نمایندگان با اصلاح جزء (۲) بند الحاقی (۳) تبصره (۱۶) جهت تأمین نظر شورای نگهبان: مبلغ ۲۵ هزار میلیارد ریال از منابع جاری و سپرده قرض‌الحسنه شبکه بانکی در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به خانواده شهدا.

بر اساس موافقت نمایندگان با اصلاح جزء (۲) بند الحاقی (۴) تبصره (۱۶) جهت تأمین نظر شورای نگهبان: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاعات مندرج در جزء (۱) این بند را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. درصورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات، در موعد مقرر، مؤسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی، به یکی از جرائم مندرج در ماده (۴۴) قانون پولی و بانکی کشور یا اجزای(۳) یا (۴) بند (الف) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران محکوم می‌گردد. بانک مرکزی موظف است گزارش همکاری یا تخلف بانکها و مؤسسات اعتباری غیر­بانکی را به صورت فصلی به کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ترتیبات مندرج در موارد مذکور و دیوان محاسبات کشور ارائه­ نماید.

بر اساس موافقت نمایندگان با اصلاح بند الحاق شده (۱) به تبصره (۱۶) جهت تأمین نظر شورای نگهبان: بانک مرکزی مکلف است از طریق بانکهای عامل با معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص ۶۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و جاری بانکها برای پرداخت به تعداد پنجاه هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی در روستاها و حاشیه شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون  ریال با بازپرداخت هشتادماهه و نرخ ۴ درصد اقدام نماید. مسؤولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به صورت رایگان به عهده سازمان بسیج مستضعفین می‌باشد و استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت‌های وزارت نیرو است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این جزء را به صورت سه ماه یک­بار به کمیسیون‌های انرژی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

نمایندگان با حذف الحاقی (۳) به بند (ح) تبصره (۱۶) جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کردند لذا بند (ح) به شرح زیر باقی ماند: دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند در اجرای بند (الف) ماده (۸۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت ماده (۶۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تسهیلات لازم برای تحقق هدف قانون مبنی بر تأمین مسکن ۵۰ هزار نفر از رزمندگان دارای حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت را تأمین کنند و با معرفی سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پرداخت نمایند. تعیین مبلغ تسهیلات برای هر نفر همانند جانبازان به پیشنهاد مشترک سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور و تصویب هیأت وزیران می‌باشد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران سازمان ثبت احوال كشور مجلس یازدهم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیوان محاسبات کشور بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران سازمان ثبت احوال كشور مجلس یازدهم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیوان محاسبات کشور بانک مرکزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت تأمین نظر شورای نگهبان تسهیلات قرض الحسنه پرداخت تسهیلات میلیارد ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۶۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه

مهدی صادقپور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در استان قزوین اظهار کرد: یک هزار و ۴۳۳ گروه جهادی در استان قزوین به مردم استان در حوزه‌های مختلف درمانی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی خدمات ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تلاش بسیج سازندگی ارائه خدمت در حوزه‌های مختلف و بر اساس سند اعتلای بسیج است، اضافه کرد: ارائه خدمات در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی از دیگر خدماتی است که توسط سازمان بسیج سازندگی ارائه می‌شود.

مسؤول بسیج سازندگی استان قزوین عنوان کرد: گروه‌های جهادی نیازمند حمایت و همراهی دولت هستند و بدون شک با حمایت از آنها می‌توان شاهد جهش خدمت رسانی و محرومیت زدایی در استان بود.

تعهد بسیج سازندگی در حوزه اشتغالزایی در سال گذشته ۱۵۰۰ نفر بود اما با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم برای ۱۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.

وی از اجرای طرح‌های محرومیت زدایی به ویژه آبرسانی به روستاها در استان قزوین توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: ۵ مجتمع آبرسانی برای ۹۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در استان قزوین ساخته شد.

صادقپور بیان کرد: سه مجتمع آبرسانی چوقور، قاقازان و الموت در استان نیز آماده بهره برداری است و در صورت حمایت می‌توانیم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

وی با اشاره به فعالیت بسیج در حوزه کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۲ کامیون کمک‌های نقدی و غیر نقدی به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جمع آوری و ارسال شد.

این مسؤول با بیان اینکه ۳۹۹ صندوق قرض الحسنه در استان قزوین با حمایت این سازمان فعالیت می‌کند، تاکید کرد: بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات در استان قزوین با رقمی بالغ بر ۵۸۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

وی محرومیت زدایی را یکی از اولویت‌های سازمان بسیج سازندگی دانست، عنوان کرد: ۶۹۱ منزل برای محرومین کمیته امداد و بهزیستی تعمیر و بازسازی شده است.

صادقپور از احداث ۶ پل در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: هفت راه روستایی در استان قزوین نیز با کمک جهادگران بسیج سازندگی آسفالت شد.

وی تاکید کرد: بهسازی ۲۶ قنات و ۲۰ کیلومتر لوله انتقالل آب در کنار ساخت ۱۱ استخر کشاورزی از دیگر اقداماتی بوده که توسط بسیج سازندگی در سال گذشته عملیاتی شده است.

مسؤول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین در پایان یادآور شد: در سال گذشته ۵۰۳ هزار بذر و اصله نهال برای مبارزه با ایجاد بیابان در بویین زهرا و آبیک کاشته شد.

کد خبر 6094954

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • اختصاص ۵۰۰ یورو به زائران حج تمتع ۱۴۰۳
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • ‏جزییات پرداخت ارز حجاج/ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟