Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بیست و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

لاوروف: در مذاکرات با اوکراین هنوز امید به مصالحه وجود دارد ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۳:۵۰

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در خصوص مذاکرات این کشور با اوکراین توضیحاتی داد و گفت مذاکرات صلح آسان نیست، اما هنوز امید برای مصالحه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش رویترز، وی توضیح داد که «برخی از فرمول‌بندی‌ها برای توافق با اوکراین نزدیک به توافق هستند و وضعیت بی‌طرف کی‌یف تحت بررسی جدی است». با این حال، او به رسانه «آربی‌سی» روسیه گفت که مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله استفاده از زبان روسی در اوکراین و آزادی بیان.

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که بر روی صفحه تلگرام خود منتشر کرد، بر تداوم مذکرات اوکراین با روسیه تأکید کرد و آن‌ را حائز اهمیت خواند. زلنسکی تأکید کرد که مذاکرات بین هیأت اوکراینی و روس باید ادامه داشته باشد و گرچه روند این مذاکرات پیچیده و دشوار است اما حائز اهمیت است.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که اوکراین نمی‌تواند سلاح‌هایی داشته باشد که تهدید برای روسیه است. وی تصریح کرد: «هیچ سلاحی نمی‌تواند در اوکراین وجود داشته باشد که تهدیدی برای روسیه باشد. ما آماده هستیم تا درباره انواع سلاح‌هایی که تهدیدی برای ما نیستند هماهنگی کنیم». وی در عین حال تاکید کرد که این مسئله باید حتی در خارج از مسئله عضویت کی‌یف در ناتو حل شود، زیرا بدون آن هم، کشورهای غربی اکنون می‌توانند سلاح‌های ضربتی به اوکراین ارائه کنند.

درخواست همسر زلنسکی از جهان برای متوقف ساختن جنگ در کشورش ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۳:۴۳

همسر رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای، به شکلی مستاصل یک خواهش چند کلمه‌ای را خطاب به آمریکا و جهان مطرح کرد: "جنگ را متوقف کنید".

 اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین در پیام‌های مکتوبی که برای رسانه ای.بی.سی نیوز فرستاد، موشکباران اوکراین توسط روسیه و کشته شدن غیرنظامیان از جمله دست کم ۷۱ کودک در این حملات را "نسل‌کشی" توصیف کرد.

زلنسکای 44 ساله که به دلیل مسائل امنیتی قادر به انجام مصاحبه تلفنی یا حضوری نبوده، نوشت: "حدس می‌زنم پیام من بسیار شبیه پیامی است که تمام جهان ارائه می‌دهد. فقط چند کلمه ساده: جنگ را متوقف کنید."

ولودیمیر زلنسکی که 18 سال زندگی مشترک با زلنسکا دارد، در سال 2019 به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب شد و پس از این رویداد این بانوی اول اوکراین، در این جایگاه ابتکاری را برای بهبود کیفیت غذا در مدارس کشورش آغاز کرد. اما در 24 فوریه، زمانی که تانک‌ها و سربازان روسی به کشورش حمله کردند، اولویت‌های او به طرز چشمگیری تغییر کرد.

وی در این مصاحبه کتبی که با ای.بی.سی نیوز انجام داد، بیان داشت، یکی از بزرگترین نگرانی‌هایش مساعد بودن حال شوهرش که به گفته مقامهای اوکراینی هدف چندین تلاش برای ترور قرار گرفته، بوده است.

زلنسکا نوشت: من حالا همچون هر زنی در اوکراین نگران شوهرم هستم. هر روز صبح قبل از آنکه من با او تماس بگیرم. دعا می‌کنم همه چیز خوب پیش برود. من همچنین می‌دانم او چقدر قوی و پایدار است. او می‌تواند هر چیزی را تحمل کند به ویژه در زمینه دفاع از مردم و چیزهایی که مورد علاقشان است.

او با اشاره به پوتین و حامیانش در کرملین گفت در این که "آیا آنها دارای احساسات انسانی صادقانه و عادی باشند" تردید دارد.

او نوشت: از خودتان این سوالها را بپرسید و پس از آن تفاوت دیدگاه‌ها در این جنگ را درک خواهید کرد.

او در ضمن درخواستش از غرب برای کمک به اوکراین، در عین حال ابایی از انتقاد از رهبران غربی از بابت سکوت کردن در قبال پاسخ به "سرکوبگری ولادیمیر پوتین علیه حقوق شهروندان کشور خودش و دست درازی کردن‌هایش در گذشته به مرزهای کشورش"، نداشت.

زلنسکا خطاب به ای.بی.سی نیوز نوشت: امروز کشور ما و شهروندان ما هزینه‌ای بسیار بالا را از بابت سکوت و تردید در قبال این مساله می‌پردازند. دیروز این زنان و کودکان واقع در یک زایشگاه در ماریوپول بودند که هدف حمله قرار گرفتند. ما بیش از 71 کودک را به خاطر جنگ روسیه از دست داده‌ایم. این نسل کشی علیه مردم اوکراین است.

بانوی اول اوکراین از "شهروندان آمریکا، اروپا و کل جهان" خواست رهبرانشان را به سبب "نظاره‌گری خاموش طی چند دهه در قبال رشد و قدرت پیدا کردن رژیمی که در آن امکان اظهار نظر وجود ندارد و ملتش تبدیل به برده شده‌اند" پاسخگو سازند.

او تاکید کرد: این برای غرب ضروری است درک کند که اوکراین "اکنون عامل محافظت از اروپا و ارزشهای مشترک ما است".

زلنسکا نوشت: هر روز از جنگ ما باعث بیشتر شدن هزینه‌ای که اوکراین برای تامین این ارزشها می‌پردازد می‌شود. مطمئنا در این جنگ ما به عنوان ملت قدرتمندتر و سرسخت‌تر می‌شویم. من میخواهم این تحریمهایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال می‌کنند هم همین روند را داشته باشند؛ این که قدرتمندتر و سخت‌تر شوند.

او همچنین درخواست شوهرش از ناتو برای اعمال منطقه پروازممنوع بر فراز اوکراین را تکرار کرد؛ درخواستی که از سوی کاخ سفید و جامعه بین‌المللی به سبب این نگرانی که جنگ جهانی سوم را با سرنگون شدن یک جنگنده ارتش روسیه در تقابل با نیروهای آمریکایی و ناتوی مسئول اعمال این منطقه، رقم بزند، رد شده است.

زلنسکا عنوان کرد: ما از ناتو می‌خواهیم تا آسمان ما را به نمایندگی از همه مردم اوکراین ببندد یا دست کم به ما هواپیما بدهد تا خودمان بتوانیم از آسمان کشورمان دفاع کنیم.

همچنین این بانوی اول اوکراین پیام ویژه‌ای به زنان اوکراینی داد.

او نوشت: شما در پناهگاه‌های مخصوص زمان بمباران زندگی می‌بخشید، کودکان را با لالایی آرام می‌کنید، در حالی که هواپیماهای روس به نابود ساختن شهرهای آرام ما در اوکراین ادامه می‌دهند. من قدرت شما را تحسین می‌کنم. قدرتی که سخت‌تر از قدرت یک چکش است.

او پیامی هم برای زنان آمریکایی فرستاده و نوشت: "من از شما زنان آمریکا درخواست می‌کنم از زنان و کودکان اوکراینی که از جنگ فرار کرده و به دنبال سرپناهی در کشور شما هستند، حمایت کنید. این روزها هر اقدام محبت آمیز و انسانی همچنان که ما شجاعانه برای آزادی اوکراین، اروپا و کل جهان می‌جنگیم، حیاتی است."

روسیه پیش‌نویس مورد نظر خودش را به شورای امنیت می‌برد ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۳:۱۲

 

روسیه با انتشار قطعنامه پیشنهادی برای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار حمایت از غیرنظامیان "در شرایط آسیب‌پذیر" در اوکراین و "عبور امن برای کمک‌های بشردوستانه" و افرادی شد که در تلاش برای خروج از این کشور هستند، اما به مسئولیتش در این جنگ اشاره‌ای نکرد. این پیش‌نویس پس از آن منتشر شد که فرانسه و مکزیک گفتند با هم یک "راه‌حل بشردوستانه" درباره اوکراین مطرح و در نهایت آن را به مجمع عمومی ارسال کردند.

جن ساکی: پدر مرحوم جو بایدن هم در لیست تحریمی‌هاست! ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۲۸

سخنگوی کاخ سفید با لحنی تمسخرآمیز گفت که احتمالا نام پدر مرحوم جو بایدن در لیست تحریم‌های روسیه آمده است، نه نام رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا!

به گزارش پایگاه بیزنس اینسایدر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه سیاستمداران عالی‌رتبه آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا وضع کرده است.

نام قانونی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، «جوزف رابینت بایدن جونیور» است. اما در لیستی که وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، پسوند "جونیور" حذف شده است.

در همین رابطه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: اول از همه تاکید می‌کنم که رئیس جمهور بایدن، پسوند "جونیور" دارد، پس بنابراین آن‌ها احتمالا پدر مرحوم رئیس جمهور را تحریم کرده‌اند، نه پسر!

وی افزود: این مسئله هیچ یک از شماها را متعجب نخواهد کرد زیرا هیچ یک از ما قصد سفر توریستی به روسیه را نداریم و حساب بانکی در آنجا باز نکرده‌ایم که بخواهیم نگران قطع دسترسی آن باشیم. پس با تمام نیرو به کارمان ادامه خواهیم داد.

علی‌رغم اشتباه در پسوند نام رئیس جمهوری آمریکا، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که نام جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را در لیست افراد تحریمی قرار داده است.

ترامپ: پوتین خیلی عوض شده ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۲:۰۲

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ترامپ در مصاحبه با «واشنگتن اگزمینر» که دیروز (سه‌شنبه) منتشر شد گفت که فکر نمی‌کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین حمله کند.

او در مصاحبه‌ای تلفنی به این رسانه محافظه‌کار آمریکایی گفت: متعجبم - متعجب. وقتی (پوتین) نیروهایش را به مرز فرستاد، فکر کردم در حال مذاکره است. فکر می‌کردم او در حال مذاکره است. فکر می‌کردم که این یک راه سخت اما هوشمندانه برای مذاکره است.

ترامپ افزود: فکر کردم که او قرار است توافق خوبی مثل هر کس دیگری با آمریکا ... انجام دهد - می‌دانید، مانند هر توافق تجاری. ما هرگز توافق تجاری خوبی نداشتیم تا زمانی که من آمدم. و بعد او وارد شد - و من فکر می‌کنم او تغییر کرده است. این یک چیز بسیار ناراحت‌کننده برای جهان است. او خیلی تغییر کرده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه ادعا کرد: من با پوتین بسیار بسیار سختگیر بوده‌ام. برای همین مورد انتقاد قرار گرفتم. در عین حال، با او خیلی خوب کنار آمدم. اما من با اکثر [سران جهان] خیلی خوب کنار آمدم.

ترامپ در ادامه گفت: من از نظر خط لوله (نورد استریم ۲)، از نظر جمع‌آوری میلیاردها و میلیارد دلار در ناتو برای عمدتاً محافظت از اروپا در برابر روسیه، بسیار انتقاد کرده‌ام.

وی پیش‌تر در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی گفت که معتقد است اگر جنگ اوکراین به زودی به پایان نرسد، منجر به «جنگ جهانی سوم» خواهد شد. ترامپ گفت: به هر حال، این می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود. می‌بینم که چه می‌شود. چون اگر فکر می‌کنید پوتین متوقف می‌شود، (باید بگویم اوضاع) بدتر و بدتر می‌شود. او آن (پایان درگیری) را نمی‌پذیرد و ما کسی را نداریم که با او صحبت کند.

ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» هم گفته بود همچنان که اوضاع در اوکراین وخیم‌تر می‌شود، بایدن در حال بازی خوردن از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است.

وی با اشاره به خنده‌های «کامالا هریس» معاون بایدن هنگام پاسخ دادن به سوالی درباره پناهجویان اوکراینی که موجی از انتقادات را به راه انداخت، او را «بی‌کفایت» خطاب کرد. او سپس مدعی شد: من با این افراد خوب کنار می‌آمدم. من آن‌ها را درک می‌کردم و آن‌ها هم مرا درک می‌کردند. هیچکس به اندازه من نسبت به روسیه سخت نگرفت. پوتین این را به شما خواهد گفت. این همان پوتینی که من می‌شناختم نیست. اگر من با او سروکار داشتم، [رفتارش] تغییر نمی‌کرد.

هشدار بلینکن به روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۱۰:۳۹

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی در مورد "احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی" هشدار داد در این ضورت واشنگتن " پاسخ جدی" خواهد داد.

 بلینکن در مصاحبه‌ با CNN گفت: "می‌خواهم به شما بگویم که ما نگرانی‌ جدی در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی داریم. این چیزی است که ما به شدت روی آن تمرکز می‌کنیم".

بلینکن مدعی شد: "متأسفانه ما قبلاً شاهدبودیم چگونه از آن استفاده کردند و یا از استفاده آن در سوریه چشم پوشی کردند."

بلینکن در پاسخ به سوالی در مورد واکنش احتمالی واشنگتن و متحدانش در ناتو به چنین تحولاتی گفت که دولت آمریکا "با روسیه کاملا شفاف بوده و پاسخ بسیار جدی خواهد داد."

وی افزود: من جزئیات آن را در اینجا اعلام نمی‌کنم، اما عواقب آن شدید خواهد بود.

به رغم پافشاری غرب بر ادعای خود، روسیه اظهارات در مورد "استفاده احتمالی از سلاح های شیمیایی" در جنگ اوکراین را رد می‌کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن پیشتر تاکید کرد که این اظهارات آمریکا بی‌اساس است و شواهدی بر تلاش برای "اهریمن سازی روسیه" است و خاطرنشان کرد که روسیه در سال 2017 از شر کل زرادخانه شیمیایی خود خلاص شد.

زلنسکی: مواضع طرفین در مذاکرات واقع‌گرایانه‌تر شده است

ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که مواضع مذاکراتی روسیه و اوکراین "واقع‌گرایانه‌تر" شده است.

به گزارش وبسایت روزنامه گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی گفت: موقعیت روسیه و اوکراین در گفت‌وگوهای صلح واقع‌گرایانه‌تر شده، اما هنوز به زمان بیشتری نیاز است.

زلنسکی گفت: دیدارها ادامه دارد و به من اطلاع داده شده که مواضع در مذاکرات واقع‌گرایانه‌تر شده است. اما برای اینکه تصمیمات به نفع اوکراین گرفته شود، هنوز زمان لازم است.

این اظهارات زلنسکی پس از آن مطرح می‌شود که یک مقام ارشد اوکراینی گفت، مذاکرات با روسیه بسیار سخت هستند اما "قطعا جای سازش وجود دارد. "

واکنش واشنگتن به تحریم‌های روسیه علیه مقام‌های آمریکایی

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به تحریم‌های مسکو علیه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و 12 مقام دیگر واکنش نشان داد.

وی درباره تحریم‌های روسیه گفت: «این اطمینان را داریم که اگر نیاز به ارتباط با روسیه وجود داشته باشد، این موضوع امکان پذیر خواهد بود».

روسیه روز سه‌شنبه تحریم‌هایی را علیه رئیس جمهور آمریکا و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، «لوید آستین» وزیر دفاع، « جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی و « ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز در لیست تحریم‌های روسیه قرار دارند.

مسکو اعلام کرده که تحریم‌هایش اقدام متقابل در برابر تحریم‌هایی است که واشنگتن علیه روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعمال کرده است.

در لیست اعلام شده توسط کرملین، تحریم‌ها به عنوان واکنش متقابل به شرایط روس هراسانه شدید توسط دولت کنونی آمریکا اعلام شده است.

در صدر لیست 13 نفری تحریم‌های روسیه، جو بایدن و آنتونی بلینکن قرار دارند.«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، «ویلیام برنز» رئیس سیا، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز در لیست تحریم‌ها قرار دارند.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق، «هانتر بایدن» فرزند رئیس جمهور آمریکا نیز در لیست تحریم‌ها قرار دارند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسیه، تمام کسانی که در این لیست قرار دارند نمی‌توانند وارد فدراسیون روسیه شوند هر چند که کرملین اعلام کرده مسکو ارتباط با مقام‌های آمریکایی را در صورتی که در راستای منافع ملی آمریکا باشد، رد نمی‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که در آینده نزدیک نیز افراد دیگری به این لیست اضافه می‌شوند.

قدیروف پاسخ ایلان ماسک را داد

هبر چچن در پاسخ به پیشنهاد مبارزه ایلان ماسک با ولادیمیر پوتین در نبردی تن به تن برای تعیین سرنوشت اوکراین گفت، این کارآفرین میلیاردر که بنیانگذار شرکت هوافضای اسپیس ایکس است، به سرعت شکست خواهد خورد.

به گزارش بیزنس اینسایدر، رمضان قدیروف، متحد اصلی پوتین که کنترل منطقه شبه‌خودمختار چچن روسیه را در دست دارد، با انتشار پیامی طولانی در تلگرام گفت: رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند ایلان ماسک را در نبرد شکست دهد. به شما توصیه نمی‌کنم که با پوتین رقابت کنید!

ماسک با مخاطب قرار دادن صفحه رسمی انگلیسی ولادیمیر پوتین نوشته بود: «من بدین‌ وسیله ولادیمیر پوتین را به مبارزه‌ای تن به تن دعوت می‌کنم.» و به روسی افزود: «آیا این مبارزه را می‌پذیرید؟»

رمضان قدیروف که به نظر می‌رسد لحن پیامش آمیزه‌ای از سرگرمی داشت، به ایلان ماسک راه‌هایی را پیشنهاد داد تا پیش از مقابله با پوتین قوی‌تر شود. هم رسانه‌های خبری اوکراینی و هم روسی گزارش‌هایی از حضور سربازان چچنی در جنگ اوکراین داده‌اند و قدیروف هم مدعی است که خودش در میدان نبرد است.

قدیروف به مدارک پوتین در ورزش جودو اشاره کرد اما گفت این تنها دلیلی نیست که ماسک بازنده خواهد شد. او گفت که ماسک صرفا یک "تاجر و بلاگر توییتر" است و در مقابل، پوتین "یک سیاستمدار و استراتژیست جهانی و غضب خداوند برای غرب و آمریکاست."

رهبر چچن همچنین گفت، اگر پوتین یک حریف "ضعیف‌تر" را شکست بدهد، "فردی غیر ورزشی به نظر می‌رسد." قدیرف در ادامه به ایلان ماسک پیشنهاد داد تا به یکی از آکادمی‌های نیروهای ویژه‌ و باشگاه‌ مبارزه بوکس او مراجعه کند.

ایلان ماسک ۵۰ ساله که زاده آفریقای جنوبی است، در واکنش به این صحبت‌های رمضان قدیروف دوباره روی مبارزه با پوتین تاکید کرد. او در پیامی توییتری پیشنهاد دریافت تمرین‌های بیشتر را رد کرد و گفت این به او "مزیت بیشتری می‌دهد." ماسک گفت: اگر او می‌ترسد مبارزه کند، قبول می‌کنم که تنها از دست چپم استفاده کنم، در حالی که اصلا چپ‌دست نیستم!

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا چین آمریکا مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت روز جوان قیمت گوشی سلاح های شیمیایی امور خارجه روسیه لیست تحریم ها ولودیمیر زلنسکی سخنگوی کاخ سفید واقع گرایانه تر تحریم های روسیه وزیر امور خارجه ولادیمیر پوتین آنتونی بلینکن رئیس جمهوری ایلان ماسک رئیس جمهور قرار دارند ۱۴۰۰ ۱۲ ۲۵ پدر مرحوم جو بایدن جن ساکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد

رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد: اگر جنگ روسیه و اوکراین متوقف شود، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن آن وجود ندارد، آذربایجان بیش از ۳۰ میلیون یورو کمک بشردوستانه و مالی به اوکراین ارائه کرده است. حتی اگر از ما بخواهند، به اوکراین هرگز سلاح نمی‌دهیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در جریان سفر خود به روسیه با همتای خود ولادیمیر پوتین درباره جنگ با اوکراین گفتگو نکرده است.

الهام علی‌اف در مجمع بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» در دانشگاه ADA در حالی که به سوال پروفسور کلاوس لارس از مرکز ویلسون دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا پاسخ داد، درباره جنگ روسیه و اوکراین صحبت کرد.

علی‌اف تاکید کرد که او و پوتین تنها در مورد مسائل دوجانبه و وضعیت قفقاز جنوبی گفتگو کردند.

رئیس‌جمهور آذربایجان گفت: نمی‌داند جنگ روسیه و اوکراین چگونه به پایان می رسد. اگر کسی می‌داند، احتمالاً باید نامزد جایزه صلح نوبل شود. فکر نمی‌کنم کسی بداند در حال حاضر چگونه قرار است این جنگ به پایان برسد. اما من آن را این‌گونه بیان می‌کنم که در یک نقطه پایان می یابد، زیرا جنگ ها دیر یا زود متوقف می‌شوند. من می‌توانم از تجربه خودمان بگویم. وقتی در ماه می 1994 قرارداد آتش‌بس با ارمنستان را امضا کردیم، جنگ عملاً متوقف نشد. بنابراین، ممکن است وضعیت مشابهی بین روسیه و اوکراین ایجاد شود. اگر آن‌ها با پایان دادن به مرحله فعال جنگ موافقت کنند، پایان جنگ را تضمین نمی‌کند. هر از چند گاهی، یعنی در دوران اشغال، تنش بود، با گروه‌های خرابکار، نبرد تک تیراندازی داشتیم، این یا چند اتفاق بسیار خطرناک دیگر رخ داد و خط تماس ما بسیار کوتاه‌تر از خط تماس امروز یا خط نبرد روسیه و اوکراین بود.

علی‌اف تأکید کرد: تصور کنید که یک توافق آتش‌بس امضا شده است. آیا این تضمینی برای آینده صلح خواهد بود؟ جواب منفی است. ما 28 سال صبر کردیم و بعد با استفاده از زور، حاکمیت خود را بازیابی کردیم. ما این کار را کردیم چون حق با ما بود و می‌توانستیم. برای ما مسئله مرگ و زندگی بود. در آن زمان مطمئن نبودیم چه کسی در کنار ارمنستان خواهد جنگید. ممکن بود گزینه‌های مختلفی وجود داشته باشد. هیچ کدام برای ما خوشایند نبود. اما بعد به آن فکر نکردیم، یا باید حیثیت حاکمیت خود را باز می‌گردانیم یا همه باید می‌مردیم. این رویکرد ما بود. ما صبر کردیم، نیرو جمع کردیم، در عرصه بین‌المللی کار کردیم. ما سعی کردیم از طریق مذاکره موضع خود را ثابت کنیم و توضیح دهیم که قربانی آزار و اذیت هستیم، اما نشد. بله، سازمان های بین‌المللی قطعنامه‌ها و تصمیماتی گرفتند، اما اجرا نشدند، سازوکار اجرایی نداشت. بنابراین ما آن را اجرا کردیم. همانطور که گفتم ما صلح را با جنگ آوردیم. این نیز یک گزینه است و ما نشان می‌دهیم که امکان‌پذیر است. بنابراین همانطور که گفتم جواب عملی ندارم. فکر نمی‌کنم کسی بداند چه زمانی جنگ روسیه و اوکراین متوقف می‌شود.

رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه حتی اگر جنگ متوقف شود، هیچ تضمینی برای تکرار نشدن آن وجود ندارد، گفت: آذربایجان چه می‌تواند بکند؟ هیچ چیز. از نظر عملی مطلقاً هیچ چیز. ما بیش از 30 میلیون یورو کمک بشردوستانه و مالی به اوکراین ارائه کردیم. ما در حال انجام کارهای بازسازی در شهر ایرپین هستیم، جایی که جمعیت آذربایجانی زیادی وجود دارد و بسیاری از زیرساخت‌های اجتماعی بازسازی شده است. هیچ چیز بیشتر نمی‌توانیم انجام دهیم. حتی اگر از ما بخواهند، به اوکراین سلاح نمی‌دهیم، می‌توانیم آشکارا بگوییم که این کار را نمی‌کنیم. کمک‌های بشردوستانه بله، اما سلاح هرگز، این پاسخ من است.

علی‌اف گفت: جنگ روسیه و اوکراین برای دو ملتی که از نظر قومیتی و مذهبی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، یک تراژدی بزرگ است. آیا فرصتی برای فرار از جنگ وجود داشت؟ فکر کنم وجود داشت. آیا رهبران اوکراین در سال های گذشته فرصتی برای برقراری روابط عادی با روسیه داشتند؟ من تقریباً مطمئن هستم که وجود داشته است. بله، من فقط در مورد روابط روسیه و آذربایجان صحبت می‌کردم. ما همسایه هستیم. ما مشارکت‌های قوی ایجاد کرده‌ایم. ما به حاکمیت یکدیگر احترام می‌گذاریم. ما در کار یکدیگر دخالت نمی‌کنیم. آیا ممکن است بین روسیه و اوکراین هم همینطور باشد؟ البته ممکن بود. روس‌ها افراد بسیار نزدیک به اوکراین هستند. چرا این اتفاق نیفتاد؟ مقصر کیست؟ من نظری دارم، اما آن را به اشتراک نمی‌گذارم. اما من فکر می‌کنم این فرصت در اوایل دهه 2000 از دست رفت. شانس اوکراین برای ساختن یک کشور قدرتمند از دست رفت. این نظر شخصی من بر اساس تجربه و دانش من است. من همه روسای جمهور اوکراین را می‌شناختم و با آن‌ها کار می کردم به جز رئیس‌جمهور اول این کشور.

رئیس‌جمهور آذربایجان خاطرنشان کرد: من از سال 2003 روی صندلی ریاست جمهوی آذربایجان هستم. چیزی که می‌گویم را می‌دانم، چون تجربه دارم و هیچکس چیزی به من نگفته است. من شاهد لحظات زیادی در روابط روسیه و اوکراین بوده ام: تنش، دوستی، دشمنی، اما هرگز به سطحی که امروز می‌بینیم نرسیده بود. متاسفانه این وضعیت غم‌انگیزی است و هر روز مردم می‌میرند. باید متوقف شود. چه کسی می‌تواند متوقف شود؟ نمی‌دانم.

در این مراسم، الهام علی‌اف همچنین به منافع روسیه در جمهوری آذربایجان و قفقاز اشاره کرد و گفت: روسیه همسایه آذربایجان است و ما در زمینه‌های مختلف همکاری بسیار فعالی با این کشور داریم. در آخرین دیدار با رئیس‌جمهور پوتین، ما به طور گسترده در مورد آن موضوعات، همکاری‌های اقتصادی و به‌ویژه همکاری‌های خود در زمینه حمل‌ونقل گفتگو کردیم. البته بیشتر همکاری‌ها در زمینه بشردوستانه است. بیش از 300 مدرسه روسی در آذربایجان وجود دارد و مردم ترجیح می‌دهند در مدارس روسی تحصیل کنند. به طور خلاصه، ما به عنوان یک کشور منطقه قفقاز مسائل مشترک زیادی داریم. به دلیل اینکه بخش خاصی از قفقاز در داخل مرزهای روسیه است و البته روسیه هرگز این منطقه را ترک نخواهد کرد، زیرا متعلق به این منطقه است و به نظر من همه کشورهای قفقاز جنوبی باید علاقه‌مند به برقراری روابط خوب با روسیه بر اساس احترام متقابل، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع متقابل باشند. من فکر می‌کنم که مثال آذربایجان به خوبی نشان می‌دهد که این امکان‌پذیر است.

"امنیت منطقه" محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • پوتین: پاسخ متقارن به تحریم‌های غرب به نفع روسیه نیست
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!