Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@13:55:51 GMT

شیشه سکوریت و شیشه لمینت چگونه ساخته می شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۷۴۱۷

شیشه سکوریت و شیشه لمینت چگونه ساخته می شوند؟

در صنعت ساختمان سازی شیشه های متنوعی در طرح ها و کیفیت های مختلف به وجود امده اند که موجب شده طرفداران بسیاری را با خود جذب کند و افراد بتوانند برای هر قسمت از ساختمان از شیشه مورد نظر استفاده کنند.

هر یک از شیشه های لمینت و همینطور شیشه سکوریت از انواع شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان بوده که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده و کاربری بیشتری نسبت به سایر شیشه ها در صنعت ساختمان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است برای شما این سوال هم وجود داشته باشد که شیشه لمینت و شیشه سکوریت چیست و هر یک چگونه ساخته می شوند؟

در این گزارش با کارشناسان ما در مجموعه شیشه لیا صنعت همراه باشید تا شما عزیزان را با نحوه ساخت شیشه سکوریت و شیشه لمینت بیشتر آشنا کنند.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت پرکاربردترین شیشه های مصرفی در تمام نقاط دنیا می باشد که امروزه استفاده از آن برای دکوراتیو بیشتر شده است. شیشه های سکوریت یا Tempered Glass به شیشه هایی اطلاق می گردد که پس از شکسته شدن به تکه های بسیار ریز تبدیل شده که تقریبا همه ما آن ها را در شیشه های بغل اتومبیل ها می بینیم.

شیشه سکوریت و نحوه تولید آن

از عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیشه سکوریت می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

نوع برش که به صورت ساده خواهد بود یا الگویی یا CNC نوع شیشه که بر حسب کرستال، وین وایت، سوپر جکستر، فلوت و شیت است. نوع شکل شیشه سکوریت که به صورت مربع یا مستطیل و یا ابعاد غیر منظم است در قیمت این شیشه تاثیرگذار می باشد. ضخامت شیشه سکوریت که می تواند 4، 5، 6، 8، 10، 12 میل باشد، که بر روی قیمت شیشه سکوریت تاثیرگذار است. برای محاسبه قیمت شیشه یراق آلاتی که استفاده می ‌شود و سایز و ضخامت شیشه و نوع جنس شیشه در نظر گرفته شود. نحوه ساخت شیشه سکوریت

در ادامه با مراحل ساخت شیشه سکوریت بیشتر آشنا خواهید شد:

مرحله برش در تولید شیشه سکوریت

اولین مرحله در تبدیل شیشه های معمولی به شیشه سکوریت، برش دادن آن است. این کار باید قبل از انجام هر عملیات دیگری انجام شود. کارگران باید نقشه های برش را به دقت بررسی کرده و بر طبق آنها عملیات برش را انجام دهند.

این برش به این دلیل قبل از انتقال به کوره انجام می شود که مقاومت شیشه افزایش یابد. علاوه بر برش گاهی لازم است تا بخشی از قسمت های شیشه سوراخ کاری شود. پس از برش اطراف و لبه های شیشه دیاموند می شود. دیاموند کردن لبه ها علاوه بر زیبایی شیشه ها باعث افزایش مقاومت آن نیز می شود.

مرحله کوره حرارتی در تولید شیشه سکوریت

نحوه تولید شیشه سکوریت تا حد بسیار زیادی به این مرحله بستگی دارد و می توان آن را مهمترین مرحله دانست. شیشه های برش خورده با لغزیدن بر روی قرقره ها به کوره وارد می شوند. کوره ها انواع مختلفی داشته و هر کدام به نحوی درجه حرارت لازم را ایجاد می کنند.

اما به طور کلی درجه حرارت ازم برای رساندن شیشه ها به نزدیکی درجه ذوب، 600 الی 700 درجه است. تولید کنندگان شیشه اهمیت زیادی برای برای فرآیند تبیل شیشه به سکوریت قائل ستند و به همین دلیل به کوره خود اهمیت زیادی می دهند. آنها به خوبی می دانند که کیفیت نهایی شیشه سکوریت مستقیما به مرحله کوره ربط دارد.

                                                                نحوه تولید شیشه سکوریت

نحوه خنک سازی در تولید شیشه سکوریت

پس از رساندن دمای شیشه به نزدیکی نقطه ذوب، در صورت نیاز شیشه ها فرم دار می شوند. اما پس از این مرحله نوبت به خنک سازی می رسد. خنک سازی نیز در فرایند تولید شیشه سکوریت بسیار مهم است. نکته ی مهم این است که این کار باید به سرعت انجام شود تا بازدهی مناسبی داشته باشد.

خنک کردن سریع شیشه باعث می شود تا قسمت بیرونی زودتر از قسمت داخلی سرد شده و شیشه استحکام بیشتری داشته باشد. این مرحله علاوه بر افزایش مقاومت در برابر ضربه پذیری، باعث افزایش تحمل وزن و بار مکانیکی نیز می شود.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت به شیشه هایی اطلاق می گردد که با استفاده از طلق های شفاف پلیمری به نام poly vinyl butyral یا به اختصار PVB که 0.38 میلیمتر 0.76 میلیمتر و 1.52 میلیمتر ضخامت دارند به یکدیگر میچسبند.

پروسه تولید شیشه های لمینیت به این گونه است که شیشه و طلق های PVB که در محیطی کاملا ایزوله قرار دارند درون دستگاهی به نام اتوکلاو قرار میگیرند و دما میبینند تا شیشه و طلق کاملا به هم بچسبند. وجود این طلق ها ما بین شیشه باعث میگردد که شیشه پس از شکست نریزد و به طلق بچسبد.

شیشه های لمینت نسبت به دیگر شیشه ها از ضریب ایمنی بالاتری برخوردارند. متداولترین این شیشه ها در شیشه جلوی اتومبیل ها دیده میشود و در تصادفات شدید با وجود شکست شیشه به طلق میچسبد و نمیریزد.

شیشه های لمینت می توانند از شیشه های خام یا سکوریت شده تولید گردند که بسته به کاربرد شیشه با نظر کارشناسان عرضه می گردد. همچنین بسته به نیاز مشتریان از 2 لایه شیشه 4 میلیمتر تا 5 لایه 10 میلیمتر شیشه های لمینت قابل تولید و عرضه می باشند.

نوع تولید شیشه لمینت موجب شده تا در قیمت آن تاثیرگذار باشد. به همین علت قیمت شیشه لمینت از شیشه سکوریت بیشتر است زیرا شیشه لمینت از دو لایه شیشه سکوریت همراه با یک‌لایه PVB ساخته شده  است و مسلماً گران‌تر می شود.

شیشه لمینت چگونه تولید می شود؟

برای ساخت شیشه لمینت یا بهتر بگوییم برای ساخت شیشه های چند لایه از 2 لایه شیشه همراه با یک لایه میامی از جنس PVB استفاده می شود. PVB مخفف پلی وینیل بوتیرال است که در واقع بین شیشه سکوریت لمینت قرار می گیرد و شیشه های لمینت را بوجود می آورد.

همین فرآیند اگر با استفاده از شیشه های غیر سکوریت و طی فرآیندی خاص انجام  شود ،شیشه تولید شده ضد گلوله نام می گیرد. طلق بین شیشه از ریختن شیشه ها پس از شکستن جلوگیری می کند و تکه های شیشه را در کنار هم محکم نگه می دارد. به همین دلیل هیچ خطری برای انسان بوجود نمی آورد.

قبل از اینکه به معرفی مراحل تولید شیشه لمینت بپردازیم باید بگوییم برای تولید این شیشه به شکل مطلوب و استاندارد نیاز به خط تولید و تجهیزات روز می باشد.. مراحل تولید شیشه لمینت به شرح زیر می باشد:

برش شیشه خام

ابتدا ابعاد سفارش داده شیشه به دستگاه cnc داده می شود. شیشه های خام توسط این دستگاه بصورت اتوماتیک برش می خورد. شیشه های برش خورده بر حسب تعداد لایه های سفارشی بصورت جفت و یا چند تایی بر روی خرک قرار گرفته و به مرحله بعد ارسال می شوند.

شستشوی شیشه

در این مرحله شیشه های برش خورده توسط رباط های اتوماتیک و بدون دخالت دست شستشو می شوند. عموما آب مصرفی در این مرحله آب مقطر می باشد تا املاحی که در آب معمولی وجود دارد بر روی شیشه باقی نماند.

نحوه تولید شیشه لمینت

طلق گذاری اتوماتیک

شیشه های شسته شده به صورت اتوماتیک وارد اتاق cleaning room شده و طلق بر روی شیشه قرار می گیرد. شیشه های بعدی بوسیله جک های پنوماتیکی روی طلق قرار گرفته و سپس به مرحله پرس منتقل می شوند.

پرس شیشه

شیشه های طلق گذاری شده در این مرحله تحت دمای ۱۲۰ الی ۱۵۰ درجه قرار گرفته تا آماده انتقال به مرحله اتوکلاو شوند.

اتوکلاو شیشه

شیشه های پرس شده بصورت عمودی و بر روی ریل به داخل دستگاه حرکت می کنند. پس از ورود به دستگاه شیشه در درجه ای تا ۱۵۰ سانتی گراد تحت فشار قرار می گیرد تا هوای مابین شیشه ها و طلق خارج شده و طلق بصورت خمیری دربیاید.محصول نهایی پس از خنک شدن همان شیشه لمینیت می باشد. گاها این مرحله چندین ساعت زمان نیاز دارد.

سخن پایانی

در این گزارش با نحوه تولید هر یک از شیشه های لمینت و همینطور شیشه سکوریت آشنا شدید و همچنین متوجه شدید چه عواملی در قیمت هر یک از شیشه های نام برده شده تاثیرگذار هستند. اگر به دنبال خرید شیشه لمینت و یا سکوریت با کیفیت عالی و قیمت مناسب هستید، ما به شما مجموعه لیا صنعت ایرانیان را معرفی میکنیم.

شرکت لیا صنعت ایرانیان (www.liaindustrial.com) با تجربه چندین ساله و با پرسنلی مجرب و کارا فعالیت خود را در صنعت شیشه و آینه آغاز نموده است و آماده ارایه خدمات و انواع محصولات در صنعت شیشه و آینه می باشد.

شرکت لیا صنعت ایرانیان با بکارگیری کارشناسان خبره و با تجربه و پیشرو در ارایه خدمات گسترده ای اعم از نقشه برداری، نقشه کشی، ساخت، تولید و اجرای پروژه های گوناگون در زمینه شیشه و آینه بوده است و با در نظر گرفتن تمامی حقوق مشتریان و تعهد کاری آماده خدمت رسانی به هموطنان محترم می باشد.

از عمده فعالیت های لیاصنعت ایرانیان می توان به نقشه کشی ، ساخت ، تولید ، بسته بندی و ارسال شیشه و آینه های دکوراتیو به تمام اقصی نقاط کشور و همچنین اجرای پروژه های شیشه های نشکن (سکوریت) اعم از نقشه برداری، ساخت، تولید و اجرا نام برد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تولید شیشه سکوریت شیشه های لمینت صنعت ایرانیان شیشه و آینه نحوه تولید قیمت شیشه ساخت شیشه لیا صنعت بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۷۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برچسب نانویی هیوندای، خودرو را در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند!

هیوندای موفق به تولید نانوفیلم خنک‌کننده‌ای شده است که با چسباندن آن روی شیشه، دمای کابین بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر می‌شود.

به گزارش دیجیاتو، برچسب شیشه هیوندای، فیلم شفافی است که روی شیشه خودرو نصب می‌شود و به کاهش دمای کابین کمک می‌کند. استفاده از این برچسب در خودروها، راهکاری برای کنترل دمای کابین خودرو در تابستان‌های گرم خواهد بود.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که نصب این فیلم روی شیشه‌های خودرو باعث خواهد شد تا دمای درون کابین حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد باقی بماند. این فیلم شفاف تابستان گذشته معرفی شد و هیوندای آن را بهتر از برچسب معمولی شیشه می‌داند. خودروساز کره‌ای برای بررسی اثربخشی این فیلم ضدحرارت، آن را روی خودرو‌های مشتریان در پاکستان نصب کرده است. ۷۰ دستگاه خودرو هیوندای در لاهور پاکستان به این برچسب شیشه مجهز شده‌اند تا عملکرد آن در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد این شهر موردبررسی قرار گیرد. نصب برچسب دودی شیشه در پاکستان به دلایل امنیتی ممنوع است، اما استفاده از فیلم شفاف هیوندای مانعی ندارد.

محققان هیوندای با تحلیل وضعیت خودرو‌ها به نتایج جالبی دست یافته‌اند. نانوفیلم خنک‌کننده، دمای مناطق نزدیک به سر راننده را تا ۱۰.۹۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر از برچسب‌های رنگی معمولی کاهش می‌دهد و این کاهش در مقایسه با شیشه‌های معمولی به ۱۲٫۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. استفاده از این فیلم‌ها دمای داشبورد را نیز ۱۵.۳۸ درجه بیشتر از فیلم‌های رنگی معمولی خنک می‌کند. هم‌اکنون آخرین دور آزمایش با هدف اطمینان از کیفیت و توانایی فیلم برای تحمل شرایط دنیای واقعی انجام شده است. هیوندای گفته است که تولید انبوه این نانوفیلم در آینده نزدیک، آغاز خواهد شد.

هیوندای ادعا می‌کند که نانوفیلم سه‌لایه این شرکت، ورود انرژی گرمایی خارجی را به‌طور مؤثری مسدود می‌کند و درعین‌حال به گرمای داخلی اجازه می‌دهد تا از خودرو خارج شود. لایه بیرونی فیلم، گرما را در طول‌موج‌های فروسرخ میانی از داخل خودرو به بیرون می‌تاباند و دو لایه داخلی، گرمای ورودی را در طول‌موج‌های فروسرخ نزدیک بازتاب می‌دهند و بدین‌ترتیب، از کل گرمای داخل کابین خودرو می‌کاهند.

هیوندای همچنین اعلام کرده است که امکان تولید برچسب شیشه نانو ضدگرما با رنگ‌های مختلف وجود دارد؛ بنابراین در آینده‌ای نه‌چندان دور، خودرو‌های حاضر در مناطق گرمسیری مکانی دلپذیر برای رانندگی‌های طولانی‌مدت خواهند بود.

دیگر خبرها

  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • کشف بیش از ۲۵ کیلوگرم هروئین و شیشه
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • ۱۲۸ کلاس درس در شهرستان تنگستان ساخته می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • برچسب نانویی هیوندای، خودرو را در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر می‌کند!