Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:53:56 GMT

گزارش قیمت آهن و وضعیت بازار آهن آلات در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۷۷۰۴

گزارش قیمت آهن و وضعیت بازار آهن آلات در سال ۱۴۰۰

با بررسی قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با سال گذشته و نیز مقایسه قیمت های واقعی اهن آلات در بازار و بورس کالا، با قیمت های پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰، می توان تحلیلی بر نوسانات قیمت مقاطع فولادی داشت و حتی چگونگی رفتار بازار آهن آلات در سال ۱۴۰۱ را پیش بینی کرد.

مهم ترین اتفاقات و رخدادهای بازار آهن در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ با توجه به رخدادهایی نظیر انتخابات ریاست جمهوری در بهار، قطعی های مکرر برق در فصل تابستان و خارج شدن برخی کارخانجات از چرخه تولید و یا کاهش میزان تولید آنها، آغاز مذاکرات برجامی در پاییز و نیز پابرجا بودن برخی تحریم ها، شاهد نوسانات زیادی در بازار آهن آلات بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نوسانات قیمتی به طور مستقیم بر قیمت محصولات فولادی نظیر قیمت انواع تیرآهن، میلگرد، ورق و غیره و نیز به طور غیر مستقیم بر روی صنایعی چون ساخت و ساز، صنایع نظامی، صنایع خودرو سازی و کشتی سازی تاثیرگذار بوده اند؛ به گونه ای که قیمت اکثر خودروهای تولید در داخل در پایان سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی داشته است. اگرچه عوامل دیگری نیز در این افزایش قیمت ها دخیل هستند اما نمی توان از تاثیر قیمت آهن آلات بر بازار خودرو چشم پوشید.

ضمن اینکه، ایجاد تنش های بین روسیه و اوکراین و وقوع جنگ بین این دو کشور در اسفند ماه ۱۴۰۰، بار دیگر بازار آهن آلات را با نوسان مواجه کرده و باید دید آیا این افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ نیز به روند خود ادامه خواهد داد یا اینکه ایجاد توافق برای آتش بس و نیز توافق وین مربوط به مذاکرات برجامی، قیمت آهن آلات را به یک ثبات نسبی خواهند رساند.

کشش قیمتی آهن آلات در سال ۱۴۰۰ چگونه بوده است؟

با وجود تنوع زیاد در بین مقاطع فولادی، اما همواره برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و تقاضای بیشتری برای خرید و فروش آنها وجود دارد. وجود این اختلاف در تقاضا و حساسیت کمتر برخی آهن آلات نسبت به سایرین، سبب شده تا قیمت های متفاوتی برای آنها به ثبت برسد. این تفاوت در حساسیت تحت عنوان کشش قیمتی تقاضا مطرح می شود. کشش قیمتی آهن آلات زمانی که تقاضا برای آن محصول کم باشد و یا آن محصول با یک محصول به صرفه تر جایگزین شود، کاهش می یابد.

میلگرد، تیرآهن، انواع ورق های گرم و سرد و نیز پروفیل های آهنی ازجمله مقاطع فولادی بودند که به سبب کاهش تولید در ماهه های اولیه سال ۱۴۰۰ و همچنین بالا ماندن تقاضا برای آنها، کشش  قیمتی بالایی از خود نشان دادند و قیمت این محصولات بیش از سایرین دچار افزایش شده بود.

نوسانات قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰ چگونه بوده است؟

به منظور تعیین و مقایسه نوسانات قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰،  قیمت روزانه انواع پروفیل در بازار و بورس کالا مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج مطابق با نمودارهای زیر می باشد:

اختلاف پیش بینی قیمت آهن آلات با قیمت های ارائه شده چقدر بود

به دلیل مشخص بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، می شد پیش بینی کرد که قیمت ها در آن بازه زمانی بیشتر دچار نوسان شده و با فاصله گرفتن از این جو سیاسی-اقتصادی جامعه، به مرور قیمت ها به ثبات برسند، مگر اینکه عواملی نظیر تحریم هایی که همچنان پاربرجا بودند، روند تحولات قیمت را دگرکون کنند.

اما قعطی های برق در تابستان، مذاکرات برجام و در این اواخر هم جنگ روسیه و اوکراین را شاید کمتر کسی در پیش بینی های خود برای قیمت آهن آلات در سال ۱۴۰۰ می توانست لحاظ کند. به طور کلی روند صعودی برای مقاطع فولادی پیش بینی شده بود. با این حال، پیش بینی قیمت آهن آلات تا چه حد قابل اعتماد است؟

پیش بینی قیمت آهن تا چه حد قابل اعتماد است؟

با توجه به افزایش قیمت آهن آلات در تابستان ۱۴۰۰ و نیز کاهش مقطعی در پاییز، ناشی از خبرهای سیاسی، پیش بینی های انجام شده در سال ۱۴۰۰ تا حد قابل قبولی مناسب بوده است.

قیمت آهن آلات در سالی که گذشت در مجموع صعودی بوده است یا نزولی؟

در مجموع، برآیند قیمت ها در سال ۱۴۰۰ روندی صعودی را نشان می دهد. اما به طور جزئی تر قیمت ها در بازار و بورس بنا به دلایلی که به آن اشاره شد، در برخی مقطع های زمانی کوتاه مدت صعودی و در برخی دیگر نزولی و یا ثابت با شیب کم در جهت افزایش و یا کاهش بوده است.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.

برچسب‌ها برجام آهن آهن آلات صنعت فولاد رپرتاژ آگهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام آهن آهن آلات برجام آهن آهن آلات صنعت فولاد رپرتاژ آگهی قیمت مقاطع فولادی آهن آلات در سال بازار آهن آلات قیمت آهن آلات نوسانات قیمت سال ۱۴۰۰ پیش بینی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید