Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس‌ جمهوری منتخب کره جنوبی که پیش‌تر در سمت دادستان کل این کشور فعالیت داشته درحالی قرار است روند خیزش کشورش در جهان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را هدایت کند که این کشور اکنون با مشکلاتی همچون اقتصاد شکننده، اختلافات نسلی و جنسیتی و تقابل با کره‌شمالی در حال دست و پنجه نرم کردن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر سو، بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده، رشد سرسام آور بهای مسکن، رکود اقتصادی و بالا رفتن نرخ بیکاری در میان جوانان از جمله مهمترین دغدغه‌های مردم کره جنوبی است که با امید بهبود شرایط در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند  رئیس جمهور آینده را برگزیدند.

به عبارت دیگر، برای توصیف وضعیت فعلی مردم کره جنوبی با اشاره به آمار و ارقام بالای خودکشی می توان به سریال معروف «اسکوئید گیم» (بازی ماهی مرکب) و فیلم «پاراسایت» (انگل) اشاره کرد که در آنها به تفصیل تشدید فاصله طبقاتی در این کشور به تصویر کشیده شده است و ابعاد وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور را به صورت هنرمندانه ای بر روی پرده نقره ای برده است.

به استناد گزارشهای خبری، کره جنوبی دومین کشور از نظر نرخ خودکشی در جهان و نخستین در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. آمارها نشان می‌دهد افزایش شیوع افسردگی و خودکشی یکی از مهمترین دلایل مرگ جوانان این کشور از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون به شمار می آید. به گزارش خبرگزاری «کیودو» در سال ۲۰۲۰ میلادی در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت ۵۱ میلیونی کره جنوبی، ۲۳.۵ مورد خودکشی گزارش شده است.

اکنون با بازگشت به عقب و نگاهی به کارزار انتخاباتی کره جنوبی می توان دریافت دو رقیب برای به دست آوردن رای مردم به چه شیوه‌های مختلفی متوسل شدند.

گفتنی است نامزد شکست خورده با رویکری پوپولیستی در ایام تبلیغات انتخاباتی کوشید دل مردم را به دست آورد و نامزد پیروز به شیوه های دیپلماتیک متوسل شد.

لی جائه-میونگ نامزد شکست خورده انتخابات با پر رنگ کردن کودکی سراسر درد و رنج خود کوشید با رویکردی احساسی در کارزار انتخاباتی ظاهر شود، وی در فعالیت های انتخاباتی خود گفت در کودکی ناچار به ترک تحصیل شده تا به عنوان کودک کار در کارخانه‌ای مشغول به کار شود و این مساله سبب معلولیت وی نیز شده است.

لی همچنین با وعده های مالی وسوسه انگیز از جمله برقراری حداقل دستمزد سراسری، توزیع یارانه نقدی و قرار دادن هزینه‌های درمان ریزش مو تحت شمول بیمه دولتی تلاش  کرد مردم را راضی کند تا به او رای دهد. اما در نهایت مردم خسته از وعده های پوشالی به وعده های لی اعتنا نکردند و نتیجه انتخابات نشان داد این سناریوی تراژیک سرشار از رنج دوران کودکی لی نتوانست مردم را اقناع کند.

در سوی دیگر، یون قدرت‌مند تر ظاهر شد و بدون توسل به اقدامات پوپولیستی و شعارهای سطحی کوشید با ارائه وعده هایی که به نظر منطقی تر می‌رسید، موفق شود گوی سبقت را از رقیب رنج کشیده خود برباید.

اکنون سوال اینجاست آقای یون ۶۱ ساله به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ، تا چه حد می تواند به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و سیستم معیوب اقتصادی کره جنوبی را ترمیم کند؟

برنامه‌های دولت یون برای تحقق وعده های انتخاباتی اش چیست؟ 

یون ساعاتی پس از پیروزی در انتخابات از قصد خود برای استحکام هر چه بیشتر روابط سئول و واشنگتن باب سخن به میان آورد و گفت که با ایجاد «ارتشی قدرتمند» به شدت با تحریکات کره شمالی مقابله خواهد کرد.

یون که دوره ۵ سال ریاست جمهوری‌اش از ماه می سال جاری شروع می‌شود مون جائه-این، رئیس جمهوری فعلی را به نزدیکی به پکن و پیونگ‌یانگ و دور شدن از ایالات متحده آمریکا متهم کرده است. او که اولویت سیاست خارجی خود را نزدیکی به واشنگتن قرار داده است همچنین به‌فکر ترمیم روابط با ژاپن و حل مشکلات تاریخی دو جانبه با توکیو است..

وی همچنین وعده داده بود که تمرکز اصلی اش را بر بهبود ناامنی شغلی، افزایش قیمت مسکن و مسائل جنسیتی قرار خواهد داد.

یون همچنین یکی از منتقدان سیاست «مون جائه این» رئیس جمهوری مستعفی کره جنوبی به دلیلی عدم توازن بین کار و زندگی مردم بود.

کره جنوبی به داشتن فرهنگ کاری سختگیرانه مشهور است. آداب و رسوم محل کار همچون ساعات کاری طولانی و کار آخر هفته در این کشور، رایج است. گزارش هایی از جان باختن کارگران به علت کار زیاد در کره جنوبی مخابره شده است.

به استناد گزارشهای خبری سیاست مون ساعات کاری کارگران را به ۵۲ ساعت در هفته یعنی ۴۰ ساعت در هفته بعلاوه ۱۲ ساعت اضافه کاری محدود می کند.

یون در عین حال گفت که کارگران باید امکان یابند ۱۲۰ ساعت در هفته کار کنند و سپس از یک استراحت خوب برخوردار باشند. پیشنهاد وی برای ۱۲۰ ساعت در هفته معادل پنج روز ۲۴ ساعته است.

داده های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی حاکی است که به طور متوسط یک کارگر در کره جنوبی یک هزار و ۹۰۸ ساعت در سال ۲۰۲۰ کار کرده است. این یکی از بالاترین ساعات کاری در این سازمان اقتصادی ۳۸ عضوی است و کره جنوبی پس از کاستاریکا، مکزیک و کلمبیا در جایگاه چهارم قرار دارد.

در مقایسه، یک کارگر در آمریکا به طور متوسط یک هزار و ۷۶۷ ساعت در سال ۲۰۲۰ کار کرده است.

رئیس جمهور آینده کره جنوبی فمینیسم را عامل نرخ هولناک زاد و ولد در کشورش دانسته است.  این کشور با ۸۱ صدم درصد تولد به ازای هر زن در سال ۲۰۲۱، یکی از پایین ترین نرخ های زاد و ولد در جهان را داراست. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰، نرخ زاد و ولد کلی در آمریکا ۱.۶۴ درصد بود.

در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات کره جنوبی نرخ بالای مرگ‌ و میر و فرزندآوری کمتر است. در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در تاریخ کره جنوبی و هم‌زمان با مواجهه این کشور با کمترین میزان نرخ تولد و در عین حال پیر شدن جمعیت، شمار موارد مرگ ‌و میر از شمار موالید در این کشور بیشتر شده است.

در سال ۲۰۲۰، جمعیت کره جنوبی با ۲۰ هزار و ۸۳۸ نفر کمتر از سال ۲۰۱۹، ۵۱ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۲۳ نفر برآورد شده است. دولت این کشور پیش‌بینی می‌کند که اگر نرخ فعلی زاد و ولد به همین شکل ادامه یابد، جمعیت کره جنوبی تا سال ۲۰۶۷ به ۳۹ میلیون نفر کاهش خواهد یافت و بیش از ۴۶ درصد از جمعیت، بالای ۶۰ سال خواهند بود.   

یون همچنین خواستار توسعه روابط با آمریکا و تشدید سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری علیه چین و کره شمالی شده بود.

به باور کارشناسان؛ رئیس جمهور منتخب کره جنوبی به عنوان دادستان به پیگرد روسای جمهور سابق پرداخت و اکنون نارضایتی رای‌دهندگان به او کمک کرده تا در سخت‌ترین رقابت از سال ۱۹۸۷ تاکنون به ریاست جمهوری برسد.

کارشناسان می گویند پیروزی یون در انتخابات به نوعی یک همه پرسی در مورد «مون جائه این» رئیس جمهور پیشین به شمار می‌آید که به شدت محبوبیت خود را به دلیل سیاستهای خود از دست داده بود.

از دیگر سو یکی از چالشهای اساسی پیش روی یون، تداوم بیماری مهلک کرونا است که می تواند بر میزان موفقیت برنامه های اقتصادی وی سایه افکند.

اگرچه پیش‌تر کره جنوبی جزء نخستین کشورهایی بود که با تشدید فاصله‌گیری اجتماعی، انجام تست های گسترده، شناسایی سریع و دقیق بیماران صفر، زنجیره ابتلا و افراد آلوده و ایزولاسیون آن‌ها، بدون نیاز به توقف، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را در پیش گرفت، البته همراه با بستن مدارس و تعطیلی آیین‌های کلیسایی و بازی‌ها و رقابت‌های وزرشی و فعالیت کلوب‌های شبانه، اما این روزها بیماری کرونا به شدت در این کشور در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، براساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های کره جنوبی، بیش از۴۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور اعلام شده است  که با احتساب این موارد، شمار مبتلایان به این بیماری را از آغاز همه گیری به ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۵۷ نفر رسانده است.

اکنون باید دید آیا پیروز انتخابات می تواند به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و بر بهبود سیستم معیوب اقتصادی، تبعات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا، شکاف طبقاتی عمیق میان فقرا و ثروتمندان، تامین مسکن ارزانتر و مشکل کاهش جمعیت این کشور در سطح داخلی فایق آید و تغییراتی را در سیاست خارجی در قبال اتحاد دو کره، نحوه همکاری با چین، آمریکا و ژاپن و ترمیم روابط با توکیو اعمال کند.

برچسب‌ها کره‌ جنوبی ژاپن ایالات متحده آمریکا انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره جنوبی ژاپن ایالات متحده آمریکا کره جنوبی ژاپن ایالات متحده آمریکا انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری ساعت در هفته سال ۲۰۲۰ رئیس جمهور کره جنوبی زاد و ولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۷۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس بین جمهوری اسلامی ایران و قاره پرظرفیت آفریقا و نیز تشکر از گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط با آن، بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق با زمان‌بندی مشخص برای تحقق اهداف اجلاس تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف این اجلاس وجود اراده میان طرفین است که نفس برگزاری اجلاس نماد و نمودی از وجود این اراده است، گفت: گام دوم شناخت ظرفیت‌های متقابل است که اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کنار این اجلاس، قدم مهمی برای معرفی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به کشور‌های آفریقایی است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه به رغم تحریم‌ها و فشارها، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری داشته و امروز می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید، افزود: کسب شناخت از پیشرفت‌ها و دستیابی ایران به فناوری‌های نوین بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تقویت همکاری‌ها با کشور‌های قاره آفریقا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تأکید امام راحل بوده و در این سال‌ها نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این مسئله تأکید داشته‌اند، اظهار داشت: تفاوت معناداری در نگاه جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های غربی به قاره آفریقا وجود دارد، ما به دنبال همکاری با کشور‌های آفریقایی برای این کشور‌ها و پیشرفت آنها هستیم، اما کشور‌های غربی به گواهی تاریخ صرفاً به دنبال چپاول منابع و ثروت‌های کشور‌های آفریقایی بوده و هستند.

رئیسی با بیان اینکه به باور ما در صورت فراهم بودن بستر‌های لازم، مردم کشور‌های آفریقایی همانند کشور‌های غربی دارای استعداد و زمینه‌های فراوانی برای پیشرفت و دستیابی به جایگاه‌های رفیع علمی و فناوری هستند، تصریح کرد: اگر چه کشور‌های غربی اینگونه تبلیغ می‌کنند که فقط خودشان توانایی دستیابی به فناوری‌های نوین را دارند، اما باور داریم که استعداد‌ها و توانمندی‌های کشور‌های آفریقایی در این زمینه به هیچ وجه کمتر از کشور‌های غربی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت شناخت دقیق ظرفیت‌ها و استعداد‌های موجود در کشور‌های آفریقایی، وجود معادن و منابع گسترده در این کشور‌ها و فناوری و دانش لازم برای بهره‌برداری و فرآوری این معادن در جمهوری اسلامی ایران را ظرفیت‌های متقابل و مکمل توصیف و اضافه کرد: کشت فراسرزمینی و تامین منابع اولیه برای مراکز تولیدی و صنعتی با قیمت مناسب از دیگر زمینه‌های همکاری با آفریقا هستند.

رئیسی با بیان اینکه خدمات فنی-مهندسی در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی بسیار پیشرفت داشته است، به بهره‌برداری از سد ساخته شده در کشور سریلانکا توسط متخصصان ایرانی در روز‌های گذشته اشاره کرد که با بالاترین سطح تکنولوژی‌های نوین احداث شده بود و تصریح کرد: امروز متخصصان ایرانی توانمندی ساخت پالایشگاه و نیروگاه‌های پیشرفته را دارند و این ظرفیت مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشور‌های آفریقایی است.

رئیس جمهور گام بعدی در زمینه گسترش روابط دو طرف را شناخت موانع پیش‌رو و تلاش برای رفع آنها دانست و خاطرنشان کرد: تمهید زیرساخت‌های لازم برای گسترش روابط از جمله توسعه و تقویت خطوط کشیرانی، خطوط هوایی و رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی و پولی از زمینه‌های ضروری برای گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو طرف است.

رئیسی ادامه داد: طبیعتاً هر کدام از کشور‌های آفریقایی شرایط خاص خود را دارند و لذا برای توسعه روابط با این کشور‌ها لازم است برنامه متناسب با وضعیت هر کدام از کشور‌ها تهیه و عملیاتی شود.

رئیس جمهور ضمن تشکر از گزارش ارائه شده در زمینه برنامه وزارت صمت برای رفع موانع موجود در مسیر گسترش روابط تا اجلاس سال آینده، گفت: یک‌سال زمان برای رفع این مشکلات زمان بسیار طولانی است و باید تلاش کنید موانع موجود نهایتاً در مدت ۳ ماه برطرف شود؛ وزیر و دست‌اندرکاران وزارت صمت نشان داده‌اند که توانمندی این کار را دارند و رفع این موانع نباید یکسال به طول بینجامد.

رئیسی نکته مهم بعدی را برای گسترش همکاری‌های میان ایران و کشور‌های آفریقایی بعد از برنامه‌ریزی‌های لازم با زمانبندی دقیق، پیگیری مجدانه برشمرد و افزود: شرط موفقیت در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده، پیگیری مجدانه به شکل روزانه است و محول کردن کار‌ها به گردش کار‌های اداری معمول نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند. لازم است در این زمینه از بخش خصوصی که کار‌ها را نه حتی روزانه بلکه ساعتی پیگیری می‌کنند، الگو گرفته شود.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط و پیگیری‌های بعدی با توجه به ظرفیت‌های متقابل و متناسب ایران و آفریقا بتواند باعث تحقق اقتصاد مکمل میان طرفین شود، اظهار داشت: هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یکسال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

رئیسی فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی که در سال گذشته حجم صادرات آنها به حدود ۲ میلیارد دلار رسید را از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفر‌هایی که به برخی کشور‌های آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفر‌ها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمینه‌های صادراتی خوبی میان ایران و کشور‌های آفریقایی وجود دارد و عموما شاهد بوده‌ایم که کشور‌های آفریقایی برای همکاری با ایران تمایل زیادی دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشاء تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و موثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشور‌های آفریقایی و منشا پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به سریلانکا
  • رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد