Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@19:47:38 GMT

واکسن استنشاقی در یک قدمی استفاده اضطراری

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۹۵۵۹

واکسن استنشاقی در یک قدمی استفاده اضطراری

واکسن استنشاقی کووید-۱۹ شرکت داروسازی چینی کن‌ساینوبایولاجیکس(CanSino Biologics) وارد آزمایشات بالینی مرحله آخر شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، دانشمند ارشد این شرکت گفت: واکسن استنشاقی کووید-۱۹ که توسط "کن‌ساینوبایو" ساخته شده است وارد آزمایشات بالینی در مراحل آخر شده است و داده‌ها حاکی از واجد شرایط بودن آن برای استفاده اضطراری در چین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ژو تائو"(Zhu Tao)، یکی از اعضای کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، گفت نوع واکسن کووید-۱۹ در آینده ممکن است تغییر کند و با استنشاق چند دوز جایگزین شوند و این روش به سادگی جرعه جرعه نوشیدن یک فنجان قهوه است.

گیرنده این واکسن در یک فنجان حاوی آئروسل واکسن نفس عمیقی می‌کشد، گاز را برای حدود پنج ثانیه نگه می‌دارد و به آرامی نفس خود را بیرون می‌دهد. او گفت که کل فرآیند حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است و برای افرادی که از سوزن می‌ترسند ایده آل است.

ژو گفت داده‌های بالینی نشان می‌دهد که واکسن استنشاقی بی‌خطر است و می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر ویروس کرونای جدید که باعث کوید-۱۹ می‌شود، ارائه دهد.

به گفته ژو، از آنجایی که ویروس‌های تنفسی معمولا ریه‌ها و راه‌های هوایی فوقانی را هدف قرار می‌دهند، یک واکسن استنشاقی می‌تواند پاسخ ایمنی را در سلول‌هایی که غشای مخاطی در آن قسمت‌های بدن را تشکیل می‌دهند تقویت کند و به عنوان اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن عمل کند.

وی گفت: این محافظت از مخاط تنفسی خاصیتی است که واکسن‌هایی که از طریق تزریق عضلانی تزریق می‌شوند فاقد آن هستند.

او افزود که علاوه بر این، واکسن‌های استنشاقی به دوز کمتری برای ایجاد پاسخ ایمنی نیاز دارند.

واکسن استنشاقی تحت تحقیق این شرکت بر اساس واکسن ناقل آدنوویروس کانویدسیا برای کووید-۱۹ است که برای استفاده در بیش از ۱۰ کشور از جمله چین، پاکستان، مکزیک، شیلی، اندونزی و مالزی تایید شده است.

ژو گفت: در نسخه استنشاقی فقط از یک پنجم دوز تزریق معمولی استفاده می‌شود.

با این مزایا، برخی از کارشناسان در سراسر جهان معتقدند که یک واکسن استنشاقی می‌تواند یک تغییردهنده بازی در نبرد جهانی علیه کووید-۱۹ باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، محققان در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، هند و ژاپن همچنین در حال ساخت واکسن‌های استنشاقی یا اسپری بینی کووید-۱۹ هستند که برای مبارزه با ویروس در مجاری هوایی فوقانی طراحی شده‌اند.

با این حال، در حالی که داروهای استنشاقی به طور گسترده برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود، واکسن‌های استنشاقی یک فناوری نسبتا جدید هستند و همه واکسن‌ها را نمی‌توان استنشاق کرد.

به عنوان مثال واکسن‌هایی که نیاز به ادجوانت حاوی آلومینیوم دارند (یک ماده معمول برای کمک به واکسن‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر)، مناسب نیستند زیرا ادجوانت‌ها را نمی‌توان به ذرات ریز با قطر کمتر از ۵ میکرومتر یا پنج هزارم میلی‌متر تبدیل کرد.

ژو گفت: اگر ذره خیلی بزرگ باشد، تنفس آن برای دستگاه تنفسی خطرناک است.این واکسن همچنین نمی‌تواند حاوی هیچ شکلی از ذرات جامد باشد. به طور کلی، ساخت یک واکسن قابل استنشاق ایمن و موثر بسیار سخت‌تر از واکسن‌های سنتی است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: واکسن استنشاقی چین واکسن استنشاقی کووید ۱۹ واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، در پی تشدید موج گرما با ثبت بالاترین حد نصاب دمای هوا و اعلام وضع اضطراری، زندگی صد‌ها میلیون نفر در جنوب و جنوب شرق آسیا با خطر مواجه شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

۱) شهروندان تایلندی 
۲) سوم ساک سوتیم - وزیر بهداشت تایلند
۳) شهروند کامبوجی 
۴) کارگر ویتنامی 
۵) دانش آموز فیلیپینی

ثبت دمای ۵۲ درجه سانتیگراد در بانکوک تایلند و فشار مضاعف بر نیروگاه‌های تولید برق، شهروندان تایلندی را در گرمای شدید با کمبود برق و خطر گرمازدگی مواجه کرده است.
بر اساس اعلام وزبر بهداشت تایلند افزایش بی سابقه دمای هوا در این کشور، موجب جان باختن بیش از ۳۰ نفر شده است. گرمای هوا و قطعی برق زندگی مردم میانمار و کامبوج را نیز با اختلال مواجه کرده است.
حکومت نظامیان میانمار، اما گرمای شدید را بهانه کردند و با انتقال آنگ سان سوچی، رهبر ساقط شده این کشور از زندان به محلی نامعلوم به این شرایط جوی، جنبه سیاسی دادند.
مردم ویتنام نیز برای فرار از گرمای طاقت فرسای این روز‌ها، کسب و کار‌های خود را به ساعات اولیه صبح تا نزدیکی ظهر، موکول کرده اند. گرمای سوزانی که زندگی میلیون‌ها اندونزیایی را با خشکاندن زمین‌های حاصلخیز به چالش کشیده و موجب تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها در بنگلادش و فیلیپین شده است.
هوای داغ ناشی از پدیده ال نینو که بنا به پیشبینی کارشناسان، قاره آسیا به ویژه جنوب و جنوب شرقی آن را در میان تغییرات سوء آب و هوایی، ظرف چند ماه آینده دچار کم آبی و خشکسالی خواهد کرد.

 

دیگر خبرها

  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • بروز مشکلات تنفسی در خوزستان در پی گرد و غبار
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • هوای سلماس برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • لیگ NBA| سانز در یک قدمی حذف/ کلیپرز و باکس شکست خوردند
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟