Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:05:18 GMT

آب سیاه یکی از علل ایجاد نابینایی است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۱۷۲۴

آب سیاه یکی از علل ایجاد نابینایی است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک جراح و متخصص چشم‌پزشکی در شهرکرد گفت: بیماری آب سیاه چشم علائمی در بیمار ایجاد نمی‌کند و در بسیاری از موارد بیمار با کاهش دید شدید به پزشک مراجعه کرده و در مراحل انتهایی بیماری قرار دارد.

احسان عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم، اظهار کرد: این بیماری یک مجموعه از شرایطی است که منجر به افزایش فشار چشم شده و به دنبال آن باعث ایجاد آسیب به عصب بینایی و کاهش میدان دید بیمار می‌شود و یکی از علل ایجاد نابینایی در افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جراح و متخصص چشم‌پزشکی در شهرکرد، افزود: مهم‌ترین ویژگی آب سیاه چشم این است که این بیماری علائمی در بیمار ایجاد نمی‌کند و در بسیاری از موارد بیمار با کاهش دید شدید به پزشک مراجعه می‌کند و در مراحل انتهایی بیماری قرار دارد زیرا در مراحل ابتدایی آن هیچگونه علامتی برای فرد ایجاد نشده است بنابراین در موارد محدودی که ممکن است آب سیاه به صورت حاد بروز پیدا کند بیمار با علائمی مانند درد زیاد چشم، قرمزی شدید و کاهش دید به پزشک مراجعه می‌کند که در اصطلاح به آن حمله حاد گلوکوم گفته می‌شود و درصد کمی از بیماران در این مرحله از بیماری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیماران بسیاری وجود دارند که سال‌ها دارای فشار چشم بالا هستند و علائمی نیز ندارند اما به مرور میدان دید این افراد کاهش پیدا می‌کند و درنهایت میدان دید مرکزی آن‌ها کم می‌شود که در این مرحله می‌توان گفت کاهش دید یکی از علائم بیماری آب سیاه است همچنین زمانی که فرد برخی نورهای اضافی اطراف یک نور مشاهده می‌کند و یا دچار چشم درد و سردرد شود نیز ممکن است به بیماری آب سیاه چشم مبتلا باشد اما نکته قابل توجه این است که فشار چشم در مراحل اولیه علائم خاصی ایجاد نمی‌کند.

عزیزی عنوان کرد: انسان‌ها درون چشم خود دارای برخی ساختارها هستند برای مثال لنز که درون چشم قرار می‌گیرد نیازمند تغذیه است و به این دلیل که رگی به این لنز متصل نیست از طریق مایع درون چشم تغذیه می‌شود که این مایع نیز درون چشم تولید شده و از زاویه چشم خارج می‌شود اگر تعادل بین تولید و خروج مایع چشم برقرار باشد فشار چشم طبیعی حاصل می‌شود اما درصورتی که بین تولید و خروج مایع چشم تعادل وجود نداشته باشد افزایش فشار چشم را در پی دارد که این فشار عامل اصلی آسیب بر عصب بینایی است.

این جراح و متخصص چشم‌پزشکی در شهرکرد، تصریح کرد: ایجاد بیماری آب سیاه در افراد دارای عوامل گوناگون است برای مثال یکی از این عوامل سن افراد است و معمولا در افراد با سن بالا شیوع بیشتری دارد همچنین نژاد نیز در ابتلا به این بیماری موثر است و افراد سیاه‌پوست مستعد ابتلا به آب سیاه هستند، سابقه خانوادگی نیز در ابتلا به این بیماری از اهمیت بالایی برخودار است و به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود درصورتی که در خانواده سابقه ابتلا به آب سیاه وجود دارد به چشم پزشک مراجعه داشته باشند و ارزیابی‌های مخصوص فشار چشم برای این افراد انجام شود.

وی یادآور شد: بیمارانی که به مدت طولانی کورتون مصرف می‌کنند نیز مستعد ابتلا به فشار چشم هستند همچنین در افرادی که دارای قرنیه نازک هستند و یا به سایر بیماری‌های خاص چشمی مبتلا هستند احتمال ایجاد فشار چشم وجود دارد، بیمارانی که شماره چشم نزدیک بین شدید دارند نیز مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

عزیزی بیان کرد: رابطه مستقیم بین فشارخون و فشارچشم وجود ندارد بنابراین ممکن است فردی دارای فشارخون باشد اما فشار چشم نداشته باشد و یا برعکس همچنین ارتفاع بالای شهرکرد ارتباطی با ابتلا به فشار چشم ندارد البته ممکن است رطوبت پایین و ارتفاع بالای این منطقه موجب ایجاد خشکی چشم در افراد شود اما ارتباطی با ایجاد فشار چشم ندارد.

این جراح چشم گفت: آب سیاه چشم اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود معمولا با استفاده از قطره‌های چشم درمان می‌شوند البته لازم است افراد مبتلا به این بیماری به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنند و فشار چشم آن‌ها بررسی شود اما در مجموع بیماری این افراد کنترل‌شده است و موجب کاهش دید در آن‌ها نمی‌شود اما درصورتی که تشخیص بیماری در مراحل انتهایی انجام شود سلول‌های عصبی که فرد از دست داده قابل بازگشت نیستند پس زمان تشخیص و شناسایی بیماری از اهمیت بالایی برخودار است و به همین دلیل توصیه می‌شود درصورتی که افراد سابقه بیماری در خانواده دارند و یا با مشاهده هریک از علائمی که ذکر شد به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: به بسیاری از بیماران توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آب‌سیاه چشم لیزر انجام دهند زیرا این افراد زاویه چشم تنگ دارند و به همین دلیل مستعد ابتلا به فشار چشم هستند، زمانی که زاویه چشم تنگ باشد اجازه خروج به مایع درون چشم نمی‌دهد اما با استفاده از لیزر مسیر خروج مایع تسهیل می‌شود و درنتیجه از ابتلای فرد به فشار چشم پیشگیری می‌شود.

عزیزی ادامه داد: اشک‌ریزش بالا در کودکان به ویژه در سنین یک تا دو ماه ممکن است یکی از علائم ابتلا به فشار چشم باشد البته این اشک‌ریزش در حالت عادی کودک است و به زمان گریه کودک گفته نمی‌شود.

این متخصص چشم‌پزشکی در شهرکرد، خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌شود افراد به صورت سالانه معاینه چشم را انجام دهند البته افرادی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به فشار چشم، شماره چشم بالا و یا بیماری‌های چشمی هستند باید در فاصله زمانی کمتری برای معاینه چشم به پزشک مراجعه داشته باشند زیرا درصورت ابتلا به فشار چشم تشخیص بیماری در مراحل اولیه از مواجه شدن فرد با مشکلات آن جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری چشم آب سياه نابينايي ابتلا به فشار چشم پزشک مراجعه بیماری آب سیاه مستعد ابتلا توصیه می شود آب سیاه چشم کاهش دید درون چشم شود اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۱۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سید معملی افزود: سلامت دهان و دندان به نوعی سر منشأ سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی ادامه داد: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستاها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مسئله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مسئله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی، دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

کد خبر 6089908 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند