هدایت اینترنت توسط «هوش طبیعی» سازگار با آبوهوا
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۱۸۶۷
ایسنا/خراسان رضوی انرژی مورد نیاز اینترنت، دستگاهها و سیستمهایی که از آن استفاده و همچنین سرورهایی که از آن پشتیبانی میکند، مسئول انتشار گازهای گلخانهای برابر با صنعت هواپیمایی جهانی است.
به نقل از یورکالرت، این هزینه کربن با گسترش فناوری بلاکچین(زنجیره بلوکی) و تراکنشهای مبتنی بر آن به سرعت در حال رشد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدف طرح جدیدی به نام پروتکل خورشیدی که توسط گروهی از محققان در دانشکده مهندسی تاندون دانشگاه نیویورک آمریکا توسعه یافته، توجه به چگونگی نقل و انتقال فراجهانی داده از طریق شبکه، مصرفکننده اصلی انرژی و محرک تغییرات آب و هوایی و همچنین ارائه یک راه حل بالقوه است.
این طرح جایزه رسانه خلاق موزیلا را که سلامت اینترنت را از طریق توسعه فناوریهای منبع باز در زمینههایی مانند حریم خصوصی آنلاین، شمول و تمرکززدایی حمایت میکند، دریافت کرد. موزیلا این جایزه را به افراد و طرحهایی ارائه میکند که نحوه بازبینی دادهها را به گونهای که قدرت را از بسترهای مجازی بزرگ فناوری به سمت افراد و جوامع تغییر میدهد، اهدا میکند.
پروتکل خورشیدی توسط استادان جامعه و فرهنگ فناوری دانشگاه تاندون نیویورک، تگا برین، استادیار صنعت رسانههای دیجیتال یکپارچه و بندتا پیانتلا، عضو مرکز علوم و پیشرفت شهر(CUSP) و استادیار الکس ناتانسون، ایجاد شده است.
این پروتکل توسط یک بستر مجازی وب که در سراسر شبکهای از سرورهای خورشیدی که در مکانهایی در سراسر جهان راهاندازی شده، میزبانی میشود. علاوه بر اینکه این یک سیستم قابل اجرا با پیامدهایی برای سرورهای آینده است، یک تاسیسات جهانی را تشکیل میدهد که سیاستهای شبکه و راههای مختلفی برای ردیابی ترافیک وب را برجسته میکند.
برخلاف خدمات وب در مقیاس بزرگ و با حجم بالا که به صورت الگوریتمی ترافیک شبکه را به هر سروری که سریعترین زمان پاسخگویی را میدهد، هدایت میکند، به طور معمول نزدیکترین موقعیت جغرافیایی پروتکل خورشیدی با حدود ۱۲ گره سرور داوطلبانه در سراسر جهان از تعامل خورشید با زمین به عنوان سنگ بنا استفاده میکند. اینکه چگونه خورشید رفتارهای روزانه، فعالیتهای فصلی و تصمیمگیری همه اشکال زندگی را شکل میدهد، به «منطقی» تبدیل میشود که برای خودکارسازی تصمیمها در شبکه دیجیتال به کار گرفته میشود.
برین گفت: پروتکل خورشیدی فرصتی عالی برای ما به عنوان صنعتگران است تا مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و اینکه چگونه فناوری این تغییرات را موجب میشود، پیشبینی کنیم. این طرح مکالمات مربوط به هوش مصنوعی و خودکاری را تسریع کرده زیرا ترافیک کاربران درون شبکه توسط انرژی خورشیدی تعیین میشود؛ بنابراین ما از هوش طبیعی و پویا در مقابل یک مدل یادگیری ماشینی مبتنی بر داده استفاده میکنیم که پیشنهادی جایگزین است.
این شبکه این واقعیت را در نظر میگیرد سرورها که هر کدام از سلولهای خورشیدی را تغذیه میکند، در مناطق زمانی و فصول مختلف با نور خورشید و سیستمهای آب و هوایی متفاوت قرار دارد و ترافیک اینترنت را به هر کجا که خورشید میتابد، هدایت میکند. هنگامی که یک مرورگر درخواستی برای دیدن تارنمای پروتکل خورشیدی میدهد، به هر سروری در شبکه که بیشترین انرژی را تولید میکند، ارسال میشود.
پیانتلا گفت: این به هیچ وجه جایگزینی برای اینترنت نیست؛ بنابراین هدف در اینجا افزایش آن نیست اما ما این سیستم را به عنوان یک استاندارد بازنشر میکنیم؛ به این معنا که از نظر تئوری هر کسی میتواند یک شبکه مشابه به عنوان مثال شبکهای از موزههای هنری راهاندازی کند.
برین خاطرنشان کرد: این طرح همچنین به زبان اینترنت میپردازد و اینکه چگونه از آن به شکلی صحبت میکنیم که نشان میدهد ارتباط چندانی با واقعیتهای عینی محیط فیزیکی ما ندارد.
وی افزود: برای مثال ما در مورد اینترنت به عنوان ابر(تودهای عظیمی از اطلاعات و دادهها) صحبت و تمایل داریم از زبان جادو برای توصیف آن استفاده کنیم و هیچ ارتباطی با میزان منابع فشرده آن نداریم. بنابراین کسانی که در این طرح به عنوان ناظر سرور درگیر میشوند، بسیار با واقعیت مادی آن و آنچه برای راهاندازی یک سرور با انرژی خورشید نیاز است، در تماس هستند. شما اتخاذ تصمیمهای مختلف را طراحی، به محدودیتهای جهانی فکر و در مورد سیاست اینترنت تجدید نظر میکنید.
کوفی یبوا، مامور برنامه جوایز رسانه خلاق در موزیلا، میگوید: در دنیای پر از ارتباط ما گفتوگوها در مورد قدرت در مورد شمول و طرد شدن و در مورد مالکیت اغلب به یک چیز یعنی داده خلاصه میشود. نحوه جمعآوری، مدیریت و آموزش سیستمهای هوش مصنوعی دادهها بر زندگی میلیاردها نفر تأثیر میگذارد اما این تأثیر اغلب نامرئی است. جوایز رسانه خلاق مانند پروتکل خورشیدی آنچه غیرقابل مشاهده است را قابل مشاهده میکند و نشان میدهد چگونه دادهها میتواند بر همه چیز از محیط تا ایمنی شخصی تأثیر بگذارد. جوایز رسانههای خلاق نیز راهی به جلو ارائه میدهد و روشهایی را مدلسازی میکند که دادهها را میتوان برای توانمندسازی مردم و جوامع بهتر مدیریت کرد.
یکی از مولفههای آموزشی این طرح از طریق طرح VIP(طرحهای یکپارچه عمودی) در دانشگاه تاندون نیویورک است که به دانشجویان امکان شرکت در تجزیه و تحلیل چرخه عملکردی شبکه را میدهد.
پروتکل خورشیدی شامل چندین همکار از طیف وسیعی از جوامع از جمله اعضای هیات علمی در شیلی، سازمانهای هنری، فرهنگی و جامعهمحور در مناطق مختلف و مناطق بومی در کارائیب، استرالیا و کنیاست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی اينترنت گاز گلخانه ای انرژي خورشيدي تغییرات آب وهوایی پروتکل خورشیدی داده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی چیست؟
شروع زمانسنج هجری خورشیدی روز جمعه «۱ فروردین سال ۱ هجری خورشیدی» (۲۹ شعبان ۱ سال قبل از هجرت) مطابق با ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۲۲ مارس ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) است. البته روز اول سال یک هجری خورشیدی (از ۱ فروردین تا ۲۴ شهریور) ۵ ماه و ۲۴ روز قبل از هجرت پیامبر (کمتر از یک سال) است.
فلسفه نامگذاری ماههای شمسی
سال، فصلها، ماهها و روزهابه گزارش بیتوته، این زمان سنج از ۳۶۵ روز در قالب ۱۲ ماه تشکیل شدهاست و طبق زمان سنج جلالی ابتدای آن اعتدال بهاری در نیمکرهٔ شمالی است. با این فرق که مبدأ آن هجری است. طراحان زمان سنج جلالی، گروهی ریاضیدان و اخترشناس بودند که نامدارترین آنها حکیم خیام ریاضیدان و شاعر ایرانی بود.
اینها به سفارش ملکشاه سلجوقی و با اصلاح زمان سنج یزدگردی به این زمان سنج جدید دست پیدا کردند. زمان سنج جلالی با حفظ شروع و طول سال با تغییر مبدأ، اسامی و طول ماهها در قالب زمان سنج هجری شمسی برجی درآمده و باز با تغییراتی در طول ماهها ضمن تنوع اسامی آنها، عنوان تقویم هجری شمسی پیدا کرد.
این تقویم بر پایه سال اعتدالی خورشیدی برابر با ۳۶۵٫۲۴۲۱۹۸۷۸ روز است؛ که سال تقویمی آن ۳۶۵ و ۳۶۶روز (کبیسه) میباشد.
هر سال دارای ۴ فصل با نامهای بهار، تابستان، پاییز و زمستان است و هر فصل ۳ ماه دارد و هر ماه تقریباً ۴ هفته و هر هفته ۷ روز با نامهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (آدینه) دارد. هر سال با ۱ فروردین و فصل بهار شروع میشود.
بلندترین روز سال در ۱ تیر و بلندترین شب سال در شب یلدا (از غروب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب در ۱ دی) اتفاق میافتد. طول ماههای این زمان سنج در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون فرق داشته است، اما از حدود سال ۱۳۴۸ در ایران و افغانستان طول ماهها یکسان است.
طول ماهها در نیمه اول سال ۳۱ روزه و در نیمه دوم سال ۳۰ روزه است با این تفاوت که ماه پایانی (اسفند) ۲۹ روزه است و فقط در سالهای کبیسه ۳۰ روز خواهد داشت.
نام ماههای دوازدهگانه پارسینام ماههای دوازدهگانه پارسی تماما برگرفته از متون کهن زردشتی است که ریشه در اعتقادات و باورهای این آیین دارد.
- فروردین نام اولین ماه فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین (فرورتن) و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. فروردین شکل تغییر یافته واژه فروهر است به معنای نیروی پیشرو. فروردین جمع مؤنث واژهی فرورتی در حالت اضافی است و به معنی فروردهای پاکان و فروهرهای پارسایان است. پس «ین» علامت نسبت نیست.
- اردیبهشت نام دومین ماه سال و روز دوم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا به آن، اَشَه وَهیشتَه و در پهلوی اُرت وَهیشت گویند. مرکب از دو جزء است: اول اَرتَه به معنی درستی و راستی و پاکی و تقدس. دوم وهیشته صفت عالی از وِه به معنی به و خوبست و واژهی مرکب به معنی بهترین راستی است.
در کل به معنی بهترین راستی است و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- خرداد نام سومین ماه سال و روز ششم در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان هئوروتات، در پهلوی خردات و در فارسی خورداد یا خرداد گفته شده که کلمهای است مرکب از دو بخش: بخش اول هئوروه که صفت است به معنای رسا، همه، درست و کامل. دوم تات که پسوند است برای اسم مونث، پس هئوروتات به معنای کمال و رسایی است. به معنی تندرستی نیز آمده و نیز نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.
- تیر نام چهارمین ماه سال و روز سیزدهم هر ماه زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا تیشریه، در پهلوی تیشتر و در فارسی صورت تغییر یافته آن یعنی تیر گفته شده که یکی از ایزدان است و به ستاره شعرای یمانی گفته میشود. فرشته مزبور نگهبان باران است و به کوشش او زمین پاک، از باران بهره مند میشود و کشتزارها سیراب میشود. تیشتر را در زبانهای اروپایی سیریوس خوانده اند. هر زمان تیشتر از آسمان سر بزند و بدرخشد مژده ریزش باران میدهد. تیر نام ستارهای در آسمان هم هست.
- امرداد نام پنجمین ماه سال و روز هفتم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا امرتات، در پهلوی امرداد و در فارسی امرداد گفته شده که کلمهای است مرکب از سه بخش: اول ا، ادات نفی به معنی نه، دوم مرتا به معنی مردنی و نابود شدنی و سوم تات که پسوند و دال بر مونث است. بنابر این امرداد یعنی بی مرگی و آسیب ندیدنی یا جاودانی. مرداد نام آخرین امشاسپند هم میباشد. نام این ماه اشتباه مرداد تلفظ میشود که باید امرداد خوانده شود.
- شهریور نام ششمین ماه سال و روز چهارم هر ماه در زمان سنج اعتدالی خورشیدی است. در اوستا خشتروئیریه، در پهلوی شتریور و در فارسی شهریور میدانند. کلمهای است مرکب از دو بخش: خشتر که در اوستا و پارسی باستان و سانسکریت به معنی کشور و پادشاهی است و بخش دوم صفت است از ور به معنی برتری دادن و ئیریه یعنی منتخب و آرزو شده و در کل یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده.
این ترکیب بارها در اوستا به معنی بهشت یا کشور آسمانی اهورامزدا آمده است. شهریور به معنی بهترین شهریاری یا مدینه فاضله، فرشتهای موکل بر آتش و موکل بر همه فلزات و تدبیر امور و مصالح و همین طور نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم آمده است.
- مهر (پیوستن با مهربانی). نگهبانی ماه هفتم و روز شانزدهم هر ماه را به عهده ایزد مهر است. در اسطورههای ایرانی گرما و نور خورشید را ایزد مهر میدانستند. در سانسکریت میترا، در اوستا و پارسی میثر، و در پهلوی میتر، و در فارسی مهر گفته میشود، که از ریشه سانسکریت آمده به معنی پیوستن. مهر به معنای محبت ومهربانی هم آمده است.
- آبان نام ماه هشتم از سال خورشیدی و نام روز دهم از هر ماه است. آبان (آبها (در اوستا آپ در پارسی باستان آپی و در فارسی آب گفته میشود. در اوستا بارها آپ به معنی فرشته نگهبان آب استفاده شده و همه جا به صورت جمع آمده است. کلا جلوههای طبیعی سودمند نزد ایرانیان خیلی ارجمند است پس بعضی روزهای ماه به نام مظاهر طبیعی نهاده شده است. در این ماه از سال به طور معمول باران میبارد. آبان، در زمان سنج باستانی شروع زمستان بزرگ بوده است.
- آذر نام ماه نهم از سال خورشیدی و نام روز نهم از هر ماه است. آذر (آتش (در اوستا آتر و آثر، در پارسی باستان و پهلوی آتر و در فارسی آذر میگویند. آذر فرشته نگهبان آتش و یکی از بزرگترین ایزدان است. آریائیان (هندوان و ایزدان) بیش از دیگر اقوام به عنصر آتش اهمیت میدادند. آفتاب در این ماه در برج قوس یا کماندار قرار میگیرد. سرما در این ماه به اندازهای است که باید آتش روشن کرد.
- دی نام دهم از سال خورشیدی است. در بین سی روز ماه، روزهای هشتم، پانزده و بیست و سوم هم به دی (آفریدگار، دثوش) موسوم است. برای این که این سه روز با هم اشتباه نشوند نام هر یک را به نام روز بعد میپیوندند، یعنی هشتمین روز ماه را دی به آذر، نام روز پانزدهم، دی به مهر و نام بیست و سومین روز هر ماه دی به دین بود. دی (دادار، دانای آفریننده) در اوستا داثوش یا دادها به معنی آفریننده، دادار و آفریدگار است و بیشتر صفت اهورامزدا است و آن از مصدر دا به معنی دادن و آفریدن است. در خود اوستا صفت دثوش (=دی) برای تعیین دهمین ماه استفاده شده است. دی نام ملکی است که تدبیر امور و مصالح روز و ماه دی به او تعلق دارد.
- بهمن نام یازدهم از سال خورشیدی و نام روز دوم از هر ماه است. بهمن (منش نیک (در اوستا وهومنه، در پهلوی وهومن، در فارسی وهمن یا بهمن گفته شده که کلمهای است مرکب از دو بخش: وهو به معنی خوب و نیک ومند از ریشه من به معنی منش است؛ بنابراین یعنی بهمنش، نیک اندیش و نیک نهاد. بهمن نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند هم هست.
- اسفند نام دوازدهم از سال خورشیدی و نام روز پنجم از هر ماه است. اسفند (آرامش افزاینده، پارسایی مقدس (دراوستا اسپنتا آرمیتی، در پهلوی اسپندر، در فارسی سپندار مذ، سفندارمذ، اسفندارمذ و گاه به اختصار سپندار و اسفند گفته شده است. اسفند یا سپنتا آرمیتی، آرامشی است که از عشق و ایمان سرچشمه میگیرد. در ادبیات اوستایی این جلوه اهورایی به صورت مادینه (مونث) به کار برده شده است.
پس در اسطورههای ایرانی این امشاسپند نگهبان زن و زمین محسوب میشده است. در بندهشن آمده که زن نیک مانند زمین نیک سختیها را میگوارد و بر شیرین میدهد. از این روی جشن اسپندگان (۲۹ بهمن ماه امروزی) مخصوص زنان بوده است. در این روز مردها با دادن هدیه به زنان از ایشان قدردانی میکردهاند. اسفند به معنای فروتنی هم هست و نام یکی از امشاسپندان یا فرشتگان درگاه خداوند است.