Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی ایزدی از اهمیت مقابله با سرمازدگی محصولات باغی خبر داد و بر رصد و پایش داده‌های هواشناسی و بکارگیری توصیه‌های فنی تاکید کرد.

او می‌گوید:دمای بحرانی، تنظیم دستگاه اعلام کننده یخبندان، دمای حفاظت، دمای نقطه شبنم، زمان شروع و پایان حفاظت، مساحت زمین، دمای حداقل و شبنم از مهمترین اطلاعاتی است که بایستی ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرایند تصمیم گیری بوسیله باغداران شامل تهیه و تدارک ابزار و وسایل، تعیین دمای بحرانی، استفاده از دستگاه اعلام یخبندان، کشیک شبانه و تصمیم گیری برای اعمال حفاظت است.

به گفته ایزدی انتخاب و مدیریت مکان، زهکشی هوای سرد، انتخاب بوته، مدیریت آفات و تغذیه و کودهی گیاهی، هرس مناسب، پوشاندن گیاه با پوشش مناسب، آبیاری صحیح و اجتناب از خاک ورزی از روش‌های حفاظتی غیر فعال برای مقابله با سرمازدگی محصولات باغی است.

استفاده از بخاری، بالگرد، آب پاش، آبیاری قطره‌ای و سطحی، غرقاب کردن، آبیاری شیاری، عایق با کف و مه ساز را از روش‌های حفاظتی فعال و استفاده از ماشین‌های باد و آب پاش زیردرختی، ماشین‌های باد و آبیاری سطحی، آب پاش و بخاری و ماشین‌های باد و بخاری از روش‌های حفاظتی ترکیبی مقابله با سرمازدگی محصولات باغی است.

او می‌گوید: استفاده از روش‌های حفاظتی غیرفعال و درازمدت در حد بسیار گسترده‌ای در تمامی کشور‌های دنیا که با مشکل سرمازدگی مواجه هستند بکار می‌رود و این روش موثرتر و کم هزینه‌تر از روش‌های فعال و کوتاه مدت است.

به گفته ایزدی مهمترین عوامل تعیین کننده برنامه‌های مدیریت مبارزه با سرما در یک منطقه، سطح هزینه‌ها و میزان دسترسی به منابع و امکانات، سطح اراضی، نوع محصول رایج منطقه، مکانیزه کردن عملیات کشاورزی و میزان حمایت‌های دولتی است.

او می‌گوید: یک روز قبل از وقوع سرما در درختان میوه که گل‌ها باز شده یا نشده باشند، محلول پاشی با ترکیبات اسید آمینه دارای اسید آمینه آزاد بالای ۱۰ درصد و روغن ولک یک درصد انجام و در باغات غیر بارور (نهال) استفاده از اسید آمینه پتاس بالا و روغن ولک یک درصد بصورت مستقیم به نهال پاشیده شود.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یک روز پس از وقوع سرما نیز در درختان میوه که گل‌ها باز شده یا نشده باشند، محلول پاشی با ترکیبات اسید آمینه دارای اسید آمینه آزاد ۵ درصد و روغن ولک یک درصد انجام شود.

مهلت بیمه محصول باغ و تنه درختان تا ۲۷ اسفند ماه امسال تمدید شد و باغداران می‌توانند از فرصت پیش آمده برای بیمه باغات خود استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرمازدگی محصولات جهاد کشاورزی مازندران یخبندان روش های حفاظتی اسید آمینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۱۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی مفید برای مشکلات معده

آفتاب‌‌نیوز :

از ریشه شیرین بیان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان دارو یاد شده است. گلیسریزنیک اسید با توانایی مهار باکتری هلیکوپیلوری در درمان زخم معده، مشکلات مخاطی معده و کاهش اسید معده مؤثر است. شیرین بیان بر سیستم غدد درون ریز بدن نیز تأثیرگذار است و مصرف آن ممکن است مقدار تستوسترون خون را کاهش دهد. همچنین اثبات شده است که لیکوریک یا ریشه خشک شیرین بیان اثرات افزایش ترشح سرتونین و پروستاگلندین در معده را دارد و اثرات ضدتورم معده را از این طریق اعمال مینماید.

نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که فلاوونوئید‌های موجود در این گیاه باعث نابودی هلیکوباکتری پیلوری می‌شود. باید بدانید که این باکتری عامل زخم معده است. می‌توان از شیرین بیان برای درمان آفت‌ها و زخم‌های دهانی نیز بهره برد.

از این گیاه در ترکیب شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می‌کند؛ چون حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • دستگیری عوامل نزاع در پارک «گوللر باغی»
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • ۷ نفر عوامل نزاع در پارک گوللر باغی ارومیه دستگیر شدند
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پارک گوللر باغی ارومیه