Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: بیست و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور می گذرد. تهاجمی که تحولات و رویدادهای زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

۹ سرباز روسی با شهردار اسیر اوکراینی مبادله شدند ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۷

یک مقام ارشد اوکراین اعلام کرد که این کشور ۹ سرباز اسیر روسی را با شهردار «ملیتوپل» که هفته گذشته بازداشت شده بود، مبادله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه خبری اسکای، اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود که ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپل - که توسط روسیه بازداشت شده بود - آزاد شده است، اما جزئیاتی در این باره منتشر نشده بود.

آژانس خبری اینترفکس اوکراین به نقل از دستیار رسانه‌ای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد: ایوان فدوروف از اسارت روسیه آزاد شده است. روسیه این شهردار اوکراینی را با ۹ سرباز روسی ۱۸ تا ۲۰ ساله که در اسارت اوکراین بودند، مبادله کرد.

اوکراین جمعه هفته گذشته اعلام کرد که فدوروف توسط نیروهای روسیه ربوده شده است.

سه کشتی با پرچم پاناما با موشک‌های روسی هدف قرار گرفته‌اند ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۷

اداره دریانوردی پاناما اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین در کمتر از یک ماه گذشته، سه کشتی با پرچم پاناما در دریای سیاه مورد اصابت موشک‌های روسی قرار گرفته‌اند.

 رویترز با اعلام این خبر نوشت: مقام‌های دریایی پاناما در بیانیه‌ای اعلام کردند که از این سه کشتی، یک کشتی غرق شده، اما تلفات جانی گزارش نشده است. دو کشتی دیگر نیز خساراتی دیده‌اند.

نوریل آرائوز، مدیر سازمان دریایی پاناما گفت: «ما می‌دانیم که سه کشتی ما مورد حمله موشک‌های روسی قرار گرفتند، اما خدمه آن سالم هستند و فقط خسارت‌های مادی داشتیم.»

سه کشتی آسیب‌دیده نامورا کوئین، لرد نلسون و هلت بودند. سازمان دریایی پاناما تاریخ دقیق مورد اصابت قرار گرفتن کشتی‌ها را اعلام نکرده است.

آرائوز همچنین گفت که حداقل ۱۰ کشتی حامل پرچم پاناما هنوز در دریای سیاه هستند و نیروی دریایی روسیه خروج کشتی‌ها از منطقه را محدود کرده است.

بر اساس این گزارش، پاناما با بیش از هشت هزار کشتی، بزرگترین رجیستری کشتی‌های دارای پرچم در جهان را در اختیار دارد.

فرانسه: روسیه فقط وانمود می‌کند که در حال مذاکره است ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۶

وزیر خارجه فرانسه گفت: روسیه تنها وانمود می‌کند که با اوکراین مذاکره می‌کند، اما در واقع درگیر یک «فرآیند دراماتیک، وحشیانه و طولانی‌مدت» است.

به گزارش وبسایت روزنامه گاردین، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت: فقط یک وضعیت اضطراری وجود دارد و آن آتش‌بس است؛ آتش‌بس و آتش‌بس؛ فقط بر این اساس است که ‌می‌توانید مذاکره کنید، چون نمی‌شود با تفنگی بر سر، مذاکره کرد.

لودریان همچنین اظهار کرد: فرانسه، روسیه را مسئول هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی یا باکتریولوژیک در جنگ اوکراین می‌داند.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد که «استفاده از ابزارهای غیرمتعارف، تشدید برخورد به شکل غیرقابل تحملی را در پی دارد و با تحریم‌های اقتصادی گستردۀ سفت و سخت پاسخ داده خواهد شد»، اما در مورد ماهیت این تحریم‌های احتمالی، توضیح بیشتری نداد.

بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۱۰:۱۵

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه (۱۶ مارس/ ۲۵ اسفند) مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه جنایتکار جنگی است.

جو بایدن در ابتدا به سوال یک خبرنگار که پرسیده بود آیا حاضراست پوتین را جنایتکار جنگی بخواند پاسخ منفی داد اما لحظاتی بعد از خبرنگار خواست سوالش را تکرار کند و در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم او جنایتکار جنگی است.»

اندکی بعدتر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن «حرف دلش را زده است.» با این حال، جنیفر ساکی گفت که وزارت خارجه آمریکا هنوز در حالی بررسی این است که آیا حمله روسیه به اوکراین را می‌توان جنایت جنگی در نظر گرفت یا خیر.

مخالفت دوباره کاخ سفید با ارائه جنگنده به اوکراین و منطقه پرواز ممنوع

علی‌رغم درخواست‌های مکرر مقامات کی‌یف از غرب برای برقراری منطقه پرواز ممنوع برفراز این کشور، واشنگتن باز هم با این درخواست مخالفت کرد.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه بار دیگر با درخواست کی‌یف برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین و همچنین تصمیم برخی کشورهای اروپایی برای ارائه جنگنده به این کشور مخالفت کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، ساکی طی نشست خبری در کاخ سفید گفت آمریکا تصمیم خود مبنی بر غیرممکن بودن انتقال جنگنده های میگ-۲۹ به اوکراین را تغییر نداده است.

وی دلیل این تصمیم را اینگونه توضیح داد: «انتقال جنگنده‌ها به اوکراین ممکن است اشتباهاً به عنوان تشدید تنش توسط روسیه تلقی شود».

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سخنرانی «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی خود را در مقابل کنگره شنید، اما تصمیم خود را بر اساس ارزیابی های پنتاگون تغییر نداده است.

بر اساس این گزارش، ساکی تاکید کرد که از دیدگاه دولت آمریکا، انتقال جنگنده‌ها به طور قابل توجهی توانایی نیروهای اوکراینی را در برابر روسیه تغییر نمی‌دهد.

وی همچنین بار دیگر تکرار کرد که آمریکا منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

به نوشته ریانووستی، این مقام آمریکایی توضیح داد: «بایدن این تصمیم را بر اساس منافع امنیت ملی ما اتخاذ کرد. همانطور که قبلاً گفتیم منطقه پرواز ممنوع، ما و ناتو را ملزم می‌کند که هواپیماهای روسیه را ساقط کنیم. ما هیچ علاقه ای به آغاز درگیری جنگ جهانی سوم نداریم».

ساکی اما افزود که واشنگتن درخواست‌های زلنسکی را درک می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد که آمریکا تفاوتی بین ایجاد منطقه پرواز ممنوع «بشردوستانه» و «نظامی» بر فراز اوکراین نمی‌بیند، زیرا هر دو گزینه منجر به تشدید درگیری خواهد شد.

واکنش روسیه به اظهارات بایدن علیه پوتین: نابخشودنی است

سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، سخنان رئیس‌جمهور آمریکا - که ولادیمیر پوتین را «جنایتکار جنگی» خطاب کرده بود - را «نابخشودنی» دانست.

به گزارش شبکه خبری اسکای، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به سخنان همتای آمریکایی خود - جو بایدن - واکنش نشان داد و آن‌ها را «غیرقابل‌پذیرش و نابخشودنی» خواند.

پیش‌ از این، جو بایدن همتای روسی خود را یک جنایتکار جنگی توصیف کرده بود.

حالا در واکنش به آن اظهارات، دیمیتری پسکوف - سخنگوی پوتین - این گفته‌های بایدن را «لفاظی غیرقابل‌پذیرش و نابخشودنی» رهبر کشوری دانست که «بمب‌هایش صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.»

شورای امنیت به درخواست روسیه تشکیل جلسه می‌دهد

خبرگزاری رویترز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه (فردا) به درخواست روسیه درباره دسترسی به کمک ها و حفاظت از شهروندان در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

 رویترز گزارش داد: قطعنامه پیشنهادی روسیه خواستار آن است که غیرنظامیان از جمله نیروهای امداد رسان و افراد آسیب پذیر از جمله کودکان و زنان به طور کامل مورد حفاظت قرار بگیرند.

قطعنام همچنین خواستار دسترسی امن و بدون تعویق به کمک ها و ایجاد مسیر امنی برای خروج مردم از اوکراین است.

رویترز افزود: در پیش نویس قطعنامه ای که به رویت این رسانه رسیده است به موضوع تایید حمله روسیه به کشور همسایه اش و نیز پاسخگویی مسکو در قبال جنین حمله اشاره ای نمی شود.

باربارا وودوارد سفیر انگلیس در سازمان ملل در ویدئویی که از طریق توئیتر روز سه شنبه منتشر کرد اشاره نشدن به چنین موضوعاتی را در متن پیش نویس «غفلت آشکار» توصیف کرد و مدعی شد این «بازی» روسیه است و انگلیس به متن پیش نویس رای نخواهد داد.

این مقام انگلیسی همچنین گفت: «قطعنامه پیشنهادی آنها از همه طرف ها می خواهد به حقوق بین المللی انسانی احترام بگذارند اما این حقیقت را نادیده می گیرند که روسیه خود در حال ارتکاب جنایت جنگی است.»

رویترز نوشت: دیپلمات ها می گویند بعید است که قطعنامه پیشنهادی روسیه در جلسه روز جمعه شورای امنیت رای بیاورد زیرا تاکیدی بر پایان درگیری ها یا خروج نیروهای روسیه از اوکراین ندارد.

برای این که قطعنامه ای در شورای امنیت رای بیاورد دستکم به ۹ رای موافق نیاز دارد و هیچ یک از کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس نباید آن را وتو کنند. به گفته دیپلمات ها اقدام روسیه توفیقی کسب نخواهد کرد زیرا احتمالا بیشتر اعضای شورای امنیت که ۱۵ عضو دارد به آن رای ممتنع خواهند داد.

اولیویا دالتون سخنگوی هیات آمریکایی حاضر در سازمان ملل گفت: قرار نیست ما به تلاش های روسیه برای طفره رفتن از مسئولیت و پاسخگویی خود و نیز نقش این کشور در حمله به اوکراین صحه بگذاریم.

روسیه متن پیشنهادی خود را بعد از توقف تلاش های مکزیک و فرانسه برای قطعنامه شورای امنیت درباره وضعیت انسان دوستانه دراوکراین مطرح کرده است. این دو کشور مدعی شدند قطعنامه پیشنهادی آنها توسط مسکو وتو خواهد شد. فرانسه و مکزیک قرار است طرح خود را در مجمع عمومی که ۱۹۳ عضو دارد و هیجچ کشوری در آن از حق وتو برخوردار نیست به رای بگذارند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت تحولات اوکراین روسیه اروپا ناتو آمریکا مذاکرات وین جهاد تبیین حقوق کارگران موشک بالستیک سود سهام عدالت قیمت گوشی جنایتکار جنگی منطقه پرواز ممنوع قطعنامه پیشنهادی ولادیمیر پوتین موشک های روسی حمله روسیه شورای امنیت پرچم پاناما رئیس جمهور ۱۴۰۰ ۱۲ ۲۶ کاخ سفید جو بایدن ۹ سرباز سه کشتی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین

کشور یونان اعلام کرد که با توجه به نیازهای خود نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت یا اس ۳۰۰ را برای اوکراین تامین کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، اوکراین برای حفاظت از حریم هوایی خود به سامانه‌های دفاع هوایی اضافی متحدان خود متکی است. یونان اکنون به وضوح این درخواست اوکراین را رد کرده است.

به این ترتیب یونان سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت یا اس-300 را به اوکراین عرضه نخواهد کرد. این را کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی یونانی Skai گفت. میتسوتاکیس گفت: یونان اس-300 یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. وی تاکید کرد: کشور او قبلاً با انواع دیگر از تجهیزات دفاعی به اوکراین کمک کرده است. وی افزود: آتن نمی‌تواند سیستم‌های تسلیحاتی را که برای خود کشور حیاتی است برای اوکراین تامین کند.

اخیراً گزارش‌هایی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد مبنی بر اینکه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا بر یونان برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین فشار آورده‌اند. میتسوتاکیس تایید کرد که تحقیقاتی صورت گرفته است. او اظهار داشت که آتن آماده تامین تجهیزات مازاد از نوع دیگری است. میتسوتاکیس افزود: «تا حدی که بتوانیم چنین مطالباتی را پیدا کنیم انجام خواهیم داد.

یکی از دلایل این موضع گیری نخست وزیر یونان احتمالا این است که دوره‌های تنش جدی بین شرکای ناتو یونان و ترکیه بر سر حقوق حاکمیتی در دریای اژه و بهره‌برداری از میادین احتمالی گاز طبیعی در شرق مدیترانه وجود دارد. علاوه بر این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سال گذشته بارها حاکمیت یونان بر جزایر متعدد - از جمله رودس، ساموس و لسبوس - را زیر سوال برد.

با توجه به افزایش حملات هوایی روسیه، اوکراین ماه‌هاست که درخواست سیستم‌های ضد هوایی اضافی را از متحدان غربی کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا در پلتفرم ایکس نوشت بر اساس اطلاعات بدست آمده ، پنج تا هشت سامانه پاتریوت دیگر برای حفاظت از حریم هوایی کشور با درجه ای از قابلیت اطمینان مورد نیاز است. در آغاز هفته، لهستان نیز تحویل سیستم های پاتریوت از سهام خود به این کشور را رد کرده بود.

آلمان هم همچنان بر موضع مخالف خود برای تحویل موشک های تاروس به اوکراین تاکید دارد.

"اولاف شولتز"،صدر اعظم آلمان اخیرا در اظهاراتی گفته است که همچنان می‌خواهد به مخالفت خود با تحویل موشک‌های کروز تاروس به اوکراین ادامه دهد حتی اگر ایالات متحده موشک‌های ATACMS خود را با برد 300 کیلومتر به این کشور تحویل دهد. هنگامی که از وی در کنفرانس مطبوعاتی با سوناک در این مورد پرسیده شد، گفت: در مورد ارسال این موشک‌ها "تصمیم من تغییر نخواهد کرد."

تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یفتقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روش ویژه سرباز روس برای فرار از پهپاد قاتلی که به سراغش آمد | فیلم
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین