Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که شهرستان طبس به عنوان عروس کویر ایران مشهور است، اما جاذبه های آن تنها به چند کویر گرم و خشک و روستای قدیمی ختم نمی‌شود و این شهرستان مجموعه ای از جاذبه های شگفت انگیز را داراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شهرستان طبس میقات الرضا(ع) و وسیع‌ترین شهرستان ایران است که در غرب خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان پیش‌تر جزئی از استان یزد بود که در سال ۱۳۹۱ به استان خراسان جنوبی ملحق شد.

طبس در منطقه‌ای با آب‌وهوای بیابانی واقع شده، اما معادن غنی ذغال سنگ این شهرستان حاکی از وجود جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های بزرگ در گذشته‌های دور در این منطقه است.  همینطور این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده است.

این شهرستان یکی از مناطق کویری و در عین حال بسیار زیبای خراسان جنوبی است که جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است، جاذبه هایی که همه ساله گردشگران بسیاری را برای دیدن از خود راهی این شهرستان وسیع می کند. در حالی که این شهرستان به عنوان عروس کویر ایران مشهور است، اما جاذبه های آن تنها به چند کویر گرم و خشک و روستای قدیمی ختم نمی‌شود و این شهرستان مجموعه ای از جاذبه های شگفت انگیز را داراست.

شهرستان طبس آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

کاظم نجاتیان سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به آمادگی شهرستان طبس برای میزبانی از مسافران نوروزی، اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده برای معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان، ایجاد ایستگاه راهنمای گردشگر در ورودی شهرهای دیهوک، عشق آباد و طبس، توزیع اقلام تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری، استقرار راهنمایان گردشگری در محل جاذبه‌های شاخص شهرستان و خدمات رسانی در تمامی ایام نوروز، پاسخگویی شبانه روزی به مسافران و گردشگران از طریق تلفن راهنمای گردشگری، نصب بنر معرفی جاذبه ها در تمامی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر و … است.

وی افزود: همچنین برگزاری تورهای یک روزه و نیم روزه از مبدا باغ تاریخی گلشن به مقصد جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری از جمله کویر حلوان، کال جنی، منطقه نمونه ازمیغان و منطقه نمونه چشمه آبگرم مرتضی علی است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس با اشاره به کشیک پرسنل میراث فرهنگی شهرستان در تمامی ایام نوروز برای خدمات رسانی هرچه بهتر به مسافران نوروزی گفت: اماکن و جاذبه های متعدد این شهرستان برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی آماده سازی شده است.

نجاتیان همچنین از برپایی بازارچه صنایع دستی و سوغات در ضلع شرقی باغ گلشن خبر داد.

وی از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان طبس را امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس، باغ تاریخی گلشن، ارگ حکومتی طبس، آب انبار های سطح شهر، کال جنی، چشمه مرتضی علی خرو، طاق شاه عباس، کویر حلوان، تپه های ماسه بادی منصوریه، روستاهای هدف گردشگری خرو، ازمیغان، اصفهک، پیرحاجات، نایبند،سرند وماودر، ملوند و بافت تاریخی کریت، دیهوک، نایبند و … معرفی کرد.

در ادامه تعدادی از جاذبه های این شهرستان معرفی می شود.

امام‌زاده حسین بن موسی الکاظم (ع)

یکی از اماکن متبرکه و تاریخی در طبس، آستان امام‌زاده حسین بن موسی الکاظم (ع) است که ایشان فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) می‌باشد، به همین دلیل هم طبس به عنوان میقات الرضا(ع) مشهور است و زائران حرم مطهر رضوی، قبل از زیارت امام هشتم، در طبس به زیارت برادر ایشان می روند. این بقعه متبرکه در زلزله سال ۱۳۵۷ به صورت کلی ویران شد و پس از آن، آستان قدس رضوی آن را به زیبایی و با امکانات بیشتر بازسازی کرد.

باغ گلشن

در میان دو کویر نمک زار ایران، درست در دل یکی از داغ‌ترین دشت‌‌های دنیا باغ سرسبزی به نام «گلشن» وجود دارد. باغ گلشن که به عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر طبس محسوب می‌شود، به‌وسیله امیرحسین خان، سومین حاکم طبس، ساخته شده و در نوع سبک معماری، نمونه ای از طراحی چهارسبک باغ اصفهان و نمونه‌ای کوچک از تاج محل هند به حساب می‌آید زیرا تنها باغ ایرانی‌ است که شکلی مربعی دارد.

این باغ یکی از کمیاب ترین باغ هایی است که نهری دائمی در آن جریان دارد و سرتا سر باغ را چمنزارها و آب و هوایی دلنواز فراگرفته است. جالب است بدانید که استخرهای طبیعی و آبشارهای این باغ از شگفتی های طبیعت هستند که زیبایی وصف ناپذیر این باغ را به وجود آوردند.

باغ گلشن یکی از باغ‌های نادر ایرانی است که آب جاری دائمی در آن جریان دارد و در آن انواع درختان نخل تزئینی، کاج، نارنج، پرتقال، انگور و انواع گل‌های زینتی، این باغ را به یکی از بی‌نظیرترین و رویایی‌ترین باغ‌های کشور تبدیل کرده است.

کال جنی

دره اسرار آمیزی که با افسانه جن و پری ها گره خورده، یکی از جاذبه های حیرت انگیز طبس به شمار می رود. این دره که در ۳۵ کیلومتری شهر طبس قرار گرفته یکی از رازآلودترین مناطقی است که می توانید در این شهر ببینید. بومیان منطقه، به دلیل صداهای وحشتناکی که از میان این دره شنیده می شود، معتقدند که اینجا محل زندگی ارواح و جن هاست و دلیل نامگذاری کال جنی نیز به همین موضوع باز می گردد، آنها معتقدند که هر آدمیزادی که به تنهایی یا هنگام غروب آفتاب در این مکان پای بگذارد گرفتار طلسم اجنه شده یا توسط آنها کشته می‌شود. در دل دیواره های بلند دره، تونل ها و خانه های قدیمی وجود دارند که قدمت آن ها به دوره ساسانیان باز می گردد و زمانی محل زندگی زرتشتان منطقه بوده است.

رودخانه نمک طبس

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین منظره های طبیعی طبس برای عکاسی و تماشای یک اثر فوق العاده از طبیعت، همین رودخانه نمک طبس یا کال طبس است که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر طبس و ۸ کیلومتری روستای محمد آباد واقع شده، جلوه‌ای متفاوت از طبیعت طبس را به تصویر می‌کشد. در رودخانه نمک طبس تا چشم کار می‌کند فقط گلوله‌های تخم‌مرغی‌شکل نمک با آرایشی بسیار دیده می‌شود و بلورهای نمکی در دل کویر منظره تماشایی به وجود آوردند که نظیرش را هر جایی نمی توان دید. جالب است بدانید پیش از استفاده از نمک‌های یددار، نمک کال طبس در سفره‌های مردم این شهر پیدا می‌شد.

چشمه مرتضی علی

بی‌شک یکی از خوش آب‌وهواترین و بهترین جاهای دیدنی طبس، چشمه مرتضی علی است که در میان دره‌ای با دیواره‌های بلند جا خوش کرده و گردشگران بعد از پیاده‌روی در مسیری بسیار جذاب می‌توانند به چشمه برسند. اما چشمه مرتضی علی، یک چشمه آبگرم معمولی نیست، این چشمه طبیعی تلفیقی از آب گرم و سرد است که تا مسافت ۳۰۰ متری در کنار هم پیش می روند و قابل تفکیک هستند. می توانید در یک سمت رودخانه آب گرم و در سمت دیگر آب سرد را حس کنید. آب این چشمه علاوه بر اینکه به باغ ها و مزارع منطقه می ریزد به دلیل خواص درمانی که دارد برای خیلی بیماری های پوستی و عضلانی نیز مفید است.

طاق شاه عباسی

یکی از دیدنی‌های تاریخی طبس، سد یا طاق شاه عباس با ۶۰ متر ارتفاع و یک متر عرض در نزدیکی روستای خرو است. سد شاه عباسی، بزرگترین و قدیمی‌ترین سد قوسی جهان است که حدود ۷۰۰ سال پیش احداث شده و برخی از آن به عنوان «نازک‌ترین سد جهان» نیز یاد می‌کنند. در گذشته از این سد برای کنترل آب ورودی به شهر استفاده می‌شده است.

کاروانسرای خان

در جاده قدیمی طبس به یزد روستایی به نام «رباط خان» قرار دارد که یک کاروانسرای زیبا و تاریخی در آن واقع شده است. این عمارت چهارگوش و بسیار زیبا دارای مجموعه بادگیرها، گنبد شاه‌نشین و اتاق‌های مختلف می‌باشد و یکی از نمونه‌های زیبای معماری متعلق دوران صفویه است.

غار حلوان

غار حلوان در روستای حلوان در ۷۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان طبس قرار دارد که قدمت آن به ۱۶۰ میلیون سال پیش باز می گردد. با توجه به این‌ که در این غار بقایای زیادی از استخوان ‌های حیواناتی همچون گوسفند، شتر، الاغ و پرندگان دیده می ‌شود، شاید این غار پناهگاه حیوانات درنده باشد.

کویر حلوان

یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر طبس کویر حلوان است که در ۹۰ کیلومتری شمال شرق طبس و نزدیکی روستای حلوان واقع شده است. این کویر وسیع بوده و شامل رمل‌ها و تپه‌های کوتاه و بلند است که بسیار زیبا هستند و تماشای غروب خورشید بر روی تپه‌های کویر حلوان خاطره‌ای تکرارنشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

جنگل سنو

جنگل سنو در فاصله ۲۴ کیلومتری شهرستان ظبس و مناطق کوهستانی آن واقع شده و با داشتن ۸۰۰ گونه گیاهی مختلف، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی طبس محسوب می‌شود.

در این منطقه، به خاطر کم‌آبی، خبری از گیاهان سرسبز و رنگارنگ نیست، اما درختانی همچون گز، طاق و اسفناج وحشی از طوفان شن جلوگیری می‌کنند. به گفته مردم محلی طبس این مکان در قدیم‌ ایام جنگلی بسیار سرسبز بوده که به دلیل استفاده بیش از حد از منابع آن و کمبود آب باعث از بین رفتن بخش اعظمی از آن شده است.

روستای ازمیغان

در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان طبس، روستایی به نام ازمیغان را می‌توان پیدا کرد که در آن آب دائمی جریان دارد و در شالیزارهای سرسبز آن، برنج خوش‌عطر «چمپا» کشت می‌شود.

این روستا جمعیت زیادی ندارد، اما دیدنی‌های بسیاری در انتظار گردشگرانی است که از این روستا بازدید می‌کنند. در این منطقه، احتمالا هیچ‌چیز به اندازه ترکیب شالیزارهای سبز شمال با نخلستان‌های جنوب برای مردم جذاب نخواهد بود.

روستای اصفهک

اصفهک نام یکی از قدیمی‌ترین روستاهای طبس است که حدود ۴۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این روستا به خاطر آب‌وهوای بسیار خوب و ساختار خاص خانه‌هایش شناخته می‌شود. زلزله‌ای که در سال ۵۷ رخ داد، این روستا را تخریب کرد و همین موضوع نیز باعث شد تا مردم، پیش از آنکه کار ساخت روستای جدید در کنار خرابه‌های روستای قبلی آغاز شود، خانه‌هایی چوبی را برای زندگی موقت در کنار یکدیگر بسازند. افزون بر این، در این روستا قنات‌ها و چاه‌های آب شیرین متعددی وجود دارد که در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان است.

روستای نایبند

معمولا روستاهای پلکانی را در دامنه کوه‌ها باید جستجو کرد، اما روستای نایبند در دل کویر قرار گرفته و با معماری جذاب پلکانی خود، نمای بسیار زیبایی دارد. درست در کنار ریگ‌های داغ بیابان، نخلستانی بزرگ و زیبا به نام نایبند قرار گرفته و یک پارادوکس جذاب را ایجاد کرده است. این روستا حدود ۲۲۵ کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد.

برج هادرباش

قدم زدن در میان نخلستان‌های بزرگ و زیبای طبس، یکی از تفریحات تکرارنشدنی بسیاری از گردشگرانی است که این شهر کویری را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. با توجه به اهمیت بالای این نخلستان‌ها، در گذشته برج‌هایی بلند به نام «هادر باش» برای حفاظت از نخل‌ها در برابر سارقین و همچنین حیوانات وحشی ساخته شده است. «هادر» در گویش یزدی به معنی «مواظبت و مراقبت» است و در بسیاری از نخلستان‌های طبس می‌توان بقایای این برج‌های گنبدی‌شکل را پیدا کرد.

قلعه اسماعیلیان

این قلعه بر روی کوهی به نام «باغ سلیمه» و در مجاورت روستای خراوان قرار گرفته و با داشتن چهار آب‌انبار بزرگ، در بسیاری از موارد برای جمع‌آوری آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. معماری این بنای تاریخی به اندازه‌ای خوب بوده که بعد از گذشت چندین سال، یکی از آب‌انبارها بسیار سالم مانده و می‌توان از آن بازدید کرد.

قلعه طبس

در دوران حکومت اسماعیلیان و پیش از آنها، دژهای کوچک و بزرگ بسیاری در جای‌جای طبس ساخته شد که یکی از مشهورترین آنها با نام «قلعه طبس» شناخته می‌شود. این دژ محکم که طراحی منحصربه‌فردش نشانگر ساخته شدن آن طی دوران پیش از اسلام است، بر روی دامنه کوهی با شیب بسیار ملایم بنا شده و وسعت بسیاری در مقایسه با دژهای مشابه این منطقه دارد.

دره کال سردر

دره کال سردر که قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌گردد، یکی از جاذبه‌های عجیب و خارق العاده شهر طبس به شمار می‌آید.

کال سردر درون دشتی صاف که به همین نام مشهور است، قرار دارد و به جرأت می‌توان گفت که شما تا لحظه‌ای که نزدیک این دره می‌شوید، نمی‌توانید آن را ببینید و از وجود آن آگاه شوید. فکر کنید در حال قدم زدن در دشت سردر هستید و بعد از طی کردن مسیری هموار، ناگهان خود را در مقابل دره‌ای شگفت‌انگیز می‌بینید که زیبایی‌های آن تمام‌نشدنی است!

ارگ طبس

ارگ طبس که در بین بومیان منطقه به به عنوان کهن دژ شهرت دارد، یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی این شهر است و امروزه چیز زیادی از عظمت و شکوه آن باقی نمانده است. قلعه ای که امروز به عنوان ویرانه ای تاریخی می بینید روزگاری میزبان افراد مهمی همچون ناصر خسرو بوده است و در عمر هزار ساله خود شاهد اتفاقات و رخدادهای تاریخی بی شماری بوده است. این بنای تاریخی در برخی کتب تاریخی با نام‌هایی همچون «ارگ کهن» و «کهن دژ» نیز معرفی شده است.

سرزمین سیاه طبس

روستای پروده در جنوب شرق کویر طبس و معادن زغال‌سنگ پروده در جنوب غرب کویر طبس است و بین این دو، جاده خاکی وجود دارد که از قسمت جنوبی کویر، عبور می‌کند و قسمت میانی این جاده، از امتداد دامنه کوه‌هایی که همگی از سنگ‌های سیاه ساخته شده‌اند، می‌گذرد. این منطقه همان سرزمین سیاه نامیده می‌شود.این سرزمین به لحاظ وضع ظاهری با گندم بریان شهداد در کرمان شباهت دارد و حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی ایران در دوره کواترنر است. این منطقه از سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی سیاه رنگ پوشیده شده است و به همین دلیل به سرزمین سیاه شهرت دارد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: چشمه مرتضی علی شهرستان طبس باز می گردد نخلستان ها بسیار زیبا باغ گلشن واقع شده ساخته شد شهر طبس کال جنی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شکار دیدنی پرنده توسط یک گربه وحشی (فیلم) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم) مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)

دیگر خبرها

  • شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)
  • تصویری از مهمانان خاص امروز بهارستان
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت (فیلم)
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم