Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@12:42:31 GMT

تورم فصلی کالاهای صادراتی ۱۰ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۲۹۴۰

تورم فصلی کالاهای صادراتی ۱۰ درصد رشد کرد

در فصل پاییز امسال تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده های ریالی) نسبت به فصل قبل ٣١,١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان۱۴۰۰ (۲۰ درصد) حدود ۱۰ واحد درصد افزایش داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال ١٣٩٥ (سال پایه) استفاده شده است.

داده­ های مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می ­شود. ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل پاییز  از داده ­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده ­های قطعی سال 1400توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد. تورم فصلی در فصل پاییز 1400، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده­ های ریالی) نسبت به فصل قبل ٣١,١ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان (20.8 درصد) حدود 10.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده­ های دلاری) نسبت به فصل قبل ١.٥ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان  (٢ درصد) حدود 0.5 واحد درصد کاهش داشته است.

در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «محصولات معدنی» ( ٤.٦ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولزی و...» (٦٩.٣ درصد) است. تورم نقطه به نقطه در فصل پاییز، تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده ­های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٩,٦ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان  (160 درصد)  ٢١.١ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده­ های دلاری) نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٤.٦ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان  (١٤ درصد) .٦ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست های نرم و ...» ( ٧.١ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه ­های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» ( ٦0٥.١ درصد) است. تورم سالانه در فصل پاییز، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده ­های ریالی) در چهار فصل منتهی به فصل پاییز  برابر با ١٦٩,٦ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ ی تابستان (١٩١.٧ درصد) ٢٢ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی (مبتنی بر داده ­های دلاری) در چهار فصل منتهی به فصل پاییز  برابر با ١٢.٢ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان (٩.٩ درصد) حدود ٢.٤ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­ های اصلی طبقه‌بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» ( ٤٣,١ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه­ های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و ...» ( ٥١٧.١ درصد) است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز آمار مرکز آمار تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی واحد درصد افزایش داشته تورم نقطه به نقطه اصلی طبقه بندی HS مبتنی بر داده مربوط به گروه فصل پاییز تورم سالانه نسبت به فصل تورم فصلی ١ درصد ٦ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۲۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای مشهد ناسالم شد

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس داده‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد شاخص لحظه‌ای هوای مشهد امروز شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه با ثبت عدد ۱۰۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

همچنین کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته نیز با عدد شاخص کلی ۸۷ در شرایط قابل قبول قرار داشت.

بیشترین بار آلودگی از ایستگاه‌های رسالت و ساختمان با عدد شاخص ۱۳۷ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است.

دمای هوا در حال حاضر ۱۶ درجه سانتی‌گراد و آسمان غبارآلود است.

کد خبر 6096152

دیگر خبرها

  • هوای مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم شد
  • هوای مشهد ناسالم شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • کیوی و مرکبات نخستین زنجیره ارزش مازندران است
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها