Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز گفت: کشور ایران و شهر تبریز به دلیل قرارداشتن در کمربند زلزله همواره در معرض وقوع زلزله قراردارد، هرچند نمی توان از وقوع زلزله جلوگیری کرد اما می‌توان بوسیله آموزش و فرهنگ سازی از بروز خسارت‌های انسانی و مالی گسترده جلوگیری کرد و دانشگاه به‌عنوان نهاد رسمی آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه، مسئولیت خطیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهروز ساری صراف در یک نشست علمی به کارگیری نتایج پژوهش‌های دانشگاهی در خصوص ابعاد طبیعی و انسانی زلزله، تقدم اصل ایمنی و پیشگیری بر اصل درمان و بازسازی، افزایش ارتباطات بین سازمان‌های مرتبط با مدیریت بحران، بکارگیری اصول ایمنی در طراحی فضای شهری و ساخت و سازها، عدم ایجاد شهرک‌های جدید بر روی گسل‌ها، امداد رسانی و طولانی شدن فرآیند بازسازی و... را از دغدغه‌های مورد نظر دانشگاهیان در زمینه‌ی زلزله برشمرد و تبادل تجربیات و تشریک مساعی همه مسئولین و پژوهشگران را راهکار برون رفت از بحران و کاهش آلام زلزله عنوان کرد. 

حسن عباس نژاد، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان ضمن بیان برخی از مسائل زیست محیطی آذربایجان شرقی و شهر تبریز تمرکز اسکان جمعیت، مراکز صنعتی مهم و مراکز پالایشگاهی و پسماند در پهنه‌های لرزه خیز را از مشکلات آسیب‌زا در زمان وقوع زلزله برشمرد و برضرورت چاره اندیشی مسئولان با همفکری پژوهشگران تاکید کرد.

عبدالحمید سرتیپی، مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی آذربایجانشرقی دیگر سخنران این نشست علمی بود که ضمن ارائه کلیات پهنه بندی گسل‌های استان، افزود: با وجود اینکه پژوهش‌های علمی اخیر مناطق دارای خطرپذیری ساخت و ساز را نشان می‌دهد اما متاسفانه شهرک‌های مسکونی و صنعتی دراین پهنه‌ها ایجاد شده و برخی از برنامه‌های گسترش شهر در آینده نیز بر روی این مناطق قرار دارد و باید مسئولین نکات لازم را مد نظر قراردهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، همچنین در ادامه نشست رسول قربانی، محمدحسین رضایی مقدم، داود مختاری و فریدون بابایی اقدم از اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز نتایج پژوهشهای علمی را درخصوص موضوع نشست و دغدغه‌ها و راهکارهای لازم را بیان کردند که از مهمترین آنها می‌توان به ضرورت اعتماد مسئولین به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و بکارگیری یافته های علمی در طراحی و برنامه ریزی مسائل شهری، استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده و حاشیه نشین در سیاست‌های کلان از قبیل طرح ملی مسکن در جایابی مسکن و عدم ارجاع به شهرهای جدید سهند و شهریار، چاره اندیشی برای جلوگیری از بوجود آمدن بافت های حاشیه نشینی در شهر و روستاهای همجوار شهرها اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه تبريز وقوع زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۴۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت به همت پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

در این نشست مسعود اسماعیلی، محمدرضا سنگری، مهدی جمشیدی، ابوالفضل اقبالی، محسن ردادی، مهدی جهان و محمدمهدی جهان پرور به ایراد سخنرانی می‌پردازند و دبیر علمی نشست بر عهده سیدحسین فخرزارع است.

زمان برگزاری یکشنبه ۹ اردیبشهت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ صبح در محل تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

علاقمندان می‌توانند به صورت مجازی و از طریق اینجا در این نشست شرکت کنند.

کد خبر 6090082 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود