Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت "مدرنا" آزمایش فاز یک ۳ واکسن جدید مبتنی بر فناوری ام‌آران‌ای پیام‌رسان خود را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز آغاز کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، شرکت بیوتکنولوژی "مدرنا"، با همکاری مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، فاز اول آزمایش انسانی واکسن‌های ام‌آران‌ای اچ‌آی‌وی خود را آغاز کرده است که سه فرمول مختلف برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس HIV را آزمایش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزمایش دومین آزمایشی است که توسط این شرکت در سال جاری میلادی برای آزمایش واکسن‌های mRNA ایدز راه‌اندازی شده است.

"آنتونی فائوچی"، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در بیانیه‌ای که آغاز فاز اول این آزمایشات را اعلام کرد، گفت: رسیدن به واکسن HIV یک چالش علمی دشوار است. با موفقیت واکسن‌های ایمن و بسیار مؤثر کووید-۱۹، ما اکنون فرصتی هیجان‌انگیز داریم تا ببینیم آیا فناوری mRNA می‌تواند به نتایج مشابهی در برابر عفونت حاصل از ویروس HIV دست یابد یا خیر.

این کارآزمایی فاز یک، حدود ۱۰۰ بزرگسال سالم را با هدف اولیه ارزیابی ایمنی و پاسخ‌های ایمنی به سه فرمولاسیون مختلف واکسن mRNA شامل شده است. هر فرد سه دوز از فرمول mRNA اختصاص داده شده خود را در یک دوره ۶ ماهه دریافت خواهد کرد.

به همان روشی که واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ برای آموزش سیستم ایمنی برای پاسخ دادن به پروتئین سنبله روی سطح ویروس "SARS-CoV-۲" طراحی شده‌اند، این واکسن‌های تجربی بر روی معادل آن در ویروس HIV و هدف آنتی‌ژن پروتئین سنبله آن تمرکز می‌کنند.

این پروتئین روی سطح ذرات HIV بسیار پیچیده‌تر از پروتئین سنبله ویروس کرونا است، بنابراین مدرنا سه فرمول mRNA مختلف را برای آزمایش توسعه داده است که هر کدام پروتئین را کمی متفاوت کد می‌کنند.

انتظار می‌رود این آزمایش تا اواسط سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد. در آن مرحله، امید می‌رود یکی از سه فرمولاسیون، پاسخ‌های ایمنی قوی نشان دهد و آزمایشات فاز ۲ آغاز شود.

این آزمایش با همکاری سازمان "ابتکار بین‌المللی واکسن ایدز"(IAVI) اجرا می‌شود و در حال آزمایش یک روش منحصر به فرد است که برای هدف قرار دادن سلول‌های ایمنی B و کمک به القای آنها به آنتی‌بادی‌های خنثی کننده گسترده(bnAbs) شناخته شده برای هدف قرار دادن HIV طراحی شده است.

این تکنیک واکسن سازی، "هدف گذاری جرملاین" نامیده می‌شود. آزمایش فاز ۱ در حال آزمایش دو فرمول mRNA مختلف است که یکی به عنوان آنتی‌ژنی برای پر کردن سلول‌های B ساده طراحی شده است، در حالی که دوز دوم از آنتی‌ژن متفاوتی استفاده می‌کند که امیدوار است آن سلول‌ها را به bnAbs بالغ تقویت کند.

"استفان هاج"، رئیس شرکت "مدرنا" می‌گوید: ایجاد ایمنی در برابر HIV در گذشته با استفاده از فناوری‌های سنتی واکسن‌سازی، چالش برانگیز بوده است، اما او خوش‌بین است که mRNA می‌تواند یک استراتژی مؤثر باشد.

وی افزود: در مدرنا ما معتقدیم که mRNA فرصتی برای اتخاذ رویکردی تازه به این چالش است. ما با راه‌اندازی دومین آزمایش واکسن HIV، در حال پیشبرد استراتژی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مهلک ایدز هستیم و از قدرت پلتفرم mRNA خود برای تسریع در کشف یک واکسن محافظ در برابر HIV استفاده می‌کنیم.

شرکت "مدرنا" طی چند ماه گذشته خط تحقیقات و تولید واکسن mRNA خود را به طور چشمگیری گسترش داده است. این شرکت در کنار این چند واکسن HIV، همزمان در حال بررسی تولید واکسن‌های mRNA برای پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا، "سیتومگالوویروس"(CMV)، "ویروس اپشتین بار"(EBV)، ویروس "هرپس سیمپلکس"، ویروس "واریسلا-زوستر" و یک واکسن جدید سرطان است.

منبع: الف

کلیدواژه: سه فرمول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صمیم مرادی روزبهانی با اشاره به آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: مطابق با مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این سازمان سپرده شده است.


مرادی روزبهانی افزود: بر این اساس، ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلو‌های خروج اضطراری، شناسایی فضا‌های تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیر‌های ویژه امدادی، جانمایی و تعیین محل‌های استقرار نفرات، تجهیزات و ماشین‌آلات عملیاتی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، از اهم اقدامات ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از آغاز این رویداد است.


وی گفت: ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ عضو از سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف از جمله نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران؛ سازمان اورژانس استان تهران؛ نیروی انتظامی تهران بزرگ؛ پلیس راهنمایی و رانندگی؛ مرکز بهداشت شمال تهران (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)؛ مرکز بهداشت جنوب تهران (دانشگاه علوم پزشکی تهران)؛ جمعیت هلال‌احمر استان تهران؛ ستاد اجرایی سی و پنجمین نمایشگاه کتاب (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) (نمایندگان امور اجرایی، رفاهی و حراست)؛ مجموعه مصلی امام خمینی (ره)؛ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه؛ ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۷ و ستاد‌های مدیریت بحران مناطق معین (۳، ۶ و ۱۲) تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این رو، بازدید میدانی از محل برگزاری نمایشگاه برگزار و نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت به منظور هماهنگی و تشریک مساعی بین اعضا در محل مصلی تهران برگزار و ضمن بررسی موقعیت و شرایط میدانی با همکاری کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه، نسبت به بررسی پیش‌نویس دستورالعمل کمیته ایمنی و سلامت، جمعبندی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته و بررسی نحوه استقرار نیرو‌های امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان، تشکیل شد.


وی گفت: تهیه و ارائه نقشه کدگذاری‌شده از محل برگزاری، نظارت بر فرایند استقرار غرفه‌ها و آماده‌سازی فضا‌های نمایشگاهی، ارائه آموزش‌های ایمنی، اطفاء حریق، تخلیه اضطراری و کمک‌های اولیه به مسئولان برگزاری و غرفه‌داران، تعیین محل تشکیل ستاد مدیریت بحران ویژه نمایشگاه، توزیع بیسیم واحد امدادی در زمان برگزاری نمایشگاه، رعایت موارد ایمنی در سیم‌کشی برق غرفه‌ها، الزام غرفه‌داران جهت تأمین و استقرار کپسول‌های اطفاء حریق در غرفه‌ها، برگزاری یک تمرین میدانی آمادگی مقابله با حوادث احتمالی و تخلیه اضطراری قبل از برگزاری نمایشگاه و تشکیل یک گروه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و ... از جمله برخی از مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بشمار می‌رود.


بر اساس این گزارش، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد