Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش برجسته آنوبانی نی قدیمی در سرپل ذهاب ترین نقش برجسته جهان است که قدمتی 4هزار و 800ساله دارد و اثری ماندگار از اقوام زاگرس نشین است که در ایام نوروز مهیای میزبانی از گردشگران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، یکی از آثار باستانی شهرستان سرپل ذهاب بر دل کوه میانکل نقش برجسته آنوبانی نی است که یادگار آنوبانی نی پادشاه لولوبی ها از اقوام زاگرس نشین پیش از آریایی ها در ۴ هزار و ۸۰۰ سال پیش است که نشان از غنای منطقه و در عین حال ناشناخته بودن آن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از این  آثار بر روی کوه سمت راست و در ضلع شمالی کوه، در زیر غاری کوچک واقع شده و اثر دیگر بر روی کوه سمت چپ و در ضلع جنوبی آن حک شده است.

شباهت بسیار زیاد این اثر با کتیبه بیستون می تواند انسان را به این نتیجه برساند که داریوش کتیبه بیستون را با الهام از این اثر تاریخی حکاکی کرده است.

این نقش برجسته تصویری از آنوبانی نی‌، الهه "نی‌نی" و ۹ اسیر است. سطحی که نقش بر آن حجاری شده به دو قسمت تقسیم شده در قسمت بالا و سمت چپ "آنوبانی نی" که پای چپ خود را روی سینه اسیری نهاده ، قرار دارد. او در دست چپ که روی سینه نهاده کمان و نیزه‌ای و در دست راست تبری دارد. نیم‌تنه شاه برهنه است و دامنی از کمر تا زانو او را می پوشاند.

کمربندی با تزئین ویژه این دامن را نگه ‌می‌دارد. آنوبانی نی کفش‌های بندی به پا دارد. در زیر پای چپ او اسیری قرار دارد که یک حلقه بینی و دست راست او را به هم گره زده است. شست چپ پای الهه نی‌نی از میان این حلقه رد شده‌ است.

الهه با پیراهنی طبقه‌طبقه که شانه راست او را نمی ‌پوشاند در مقابل پادشاه ایستاده‌ و با دست راست حلقه‌ای را رو به شاه گرفته است. در دست چپ نیز نیزه‌ای فلزی دارد. این نیزه از بینی دو اسیر پشت سر او گذشته است. تمامی اسیران نقش آنانوبانی‌نی برهنه هستند و تنها یکی از آن‌ها کلاه بر سر دارد. آرایش موی این اسیر با بقیه اسیران متفاوت است.

در پایین نقش برجسته آنوبانی نی، نقش برجسته یکی از حاکمان اشکانی سوار بر اسب دیده می شود. شاه اشکانی با بدنی نیم رخ و صورتی تمام رخ حجاری شده است. وی کلاهی شرابه دار بر سر دارد و گوشه های بلند آن بر روی شانه هایش افتاده است. پیِراهن او کوتاه - تا بالای ران – و شلوارش گشاد است. سوار با دست راست افسار اسب را گرفته است. در جلوی او مردی از بزرگان به حالت ایستاده، در حال اهدای گل به شاه، حجاری شده است. در گوشه چپ این نقش، کتیبه ای به خط پهلوی به این مضمون نوشته شده است: " این پیکر گودرزشاه بزرگ پسر گیو".

برای دیدن این نقوش باید کمی تلاش کنید. از میان شهر باید بگذرید و از خیابانهای تو در تو و بدون اسم سراغ "میان کل" و یا در اصطلاح محلی "ناو کل" را بگیرید. البته تنگه بین این دو کوه از همه جای شهر کوچک سرپلذهاب دیده می شود. رودخانه شهر نیز می تواند راهنمای خوبی باشد، برخلاف جهت رودخانه حرکت کنید تا به میان تنگه برسید.

برای دیدن نقوش سمت راست باید کمی بیشتر تلاش کنید. دو نقش (آنوبانی نی شناخته شده و نقش پادشاه اشکانی) در داخل حیاط یک مدرسه قرار دارد.

شهرستان سرپلذهاب با ۹۰ هزارتن جمعیت درغرب استان کرمانشاه دارای ۲۲۴ اثر تاریخی است که از ین تعداد ۱۴۶ اثر ان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دست راست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام خلیج فارس همیشه ماندگار است

نقشه نگار پیشکسوت و پژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، محمدرضا سحاب امروز در نشست علمی خلیج فارس که به مناسبت روز ملی خلیج فارس با حضور جمعی از پژوهشگران در کیش برگزار شد، اظهار داشت: قدمت نقشه‌های موجود از خلیج فارس در اسناد تاریخی به بیش از پنج هزار پیش باز‌می‌گردد.

وی بیان داشت: ما بیش از 25 هزار نقشه تاریخی و معاصر جهان را به زبان‌های مختلف از کتابخانه‌های سراسر جهان جمع‌آوری کردیم که تقریباً در تمام آنها نام خلیج فارس به‌درستی درج شده است.

نقشه‌نگار پیشکسوت وپژوهشگر ایرانی با بیان اینکه عناوین جغرافیایی را نمی‌توان با سیاست تغییر داد، گفت: نام خلیج فارس تا همیشه ماندگار است و این توطئه‌های استعمار است که با هدف گرفتن وحدت مردم، سعی در تغییر این نام دارد که به طور یقین هیچ‌گاه موفق نخواهد بود.

نگاهی به تاریخچه و اسناد قدیمی خلیج فارس

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور نیز در این مراسم با تقدیر از محمدرضا سحاب و پیروز مجتهدزاده پژوهشگران کشور، گفت: حوزه فرهنگی این سازمان در سه بخش تقویت هویت ملی، مذهبی و محلی برنامه ریزی و فعالیت می‌کند و این مراسم با هدف تقویت هویت ملی برنامه ریزی و برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: دانش آموزان، مرزبانان آینده ایران اسلامی هستند و حضور آنان در کنار بزرگان علمی کشور، اقدامی هدفمند برای آشنایی نسل جدید با تلاش و پژوهش‌های انجام شده در حوزه خلیج فارس و اهمیت جهانی خلیج فارس است.

یادآور می‌شود، دهم اردیبهشت سالروز بیرون راندن و اخراج استکبار جهانی به سرکردگی پرتغالی‌ها از جزایر دریای پارس توسط سرداران ایرانی است که به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده و در همین راستا برای حقانیت این نام مقدس و حساس برای ایرانیان برنامه‌‌های متنوعی در استان هرمزگان و جزایر آن از کیش و قشم به اجرا درمی‌آید.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • نقش برجسته کارگران در جهش تولید
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد