Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «بقعه شاهزاده حسین» با وسعتی حدود یک‌هزار و ۳۰۰ متر مربع در نزدیکی میدان امام خمینی و در ابتدای خیابان شهدای همدان واقع بوده، بنای امام‌زاده از آثار دوره صفویه است و به‌نوعی «بقعه شاهزاده حسین» در دل بافت مرکزی و سنتی شهر همدان است که با بازگرداندن هویت اصیل و ارزشمند محوطه و ورود به حوزه گردشگری زیارتی و مذهبی، می‌توان شاهد روشن شدن روزنه‌های امید در این مسیر برای همدان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بقعه در نزدیکی میدان مرکزی همدان و ابتدای خیابان شهدا پشت بانک ملی واقع شده و براساس اسناد موجود مذهبی، تنها امامزاده شهر همدان است که نسب وی بدون واسطه به یکی از امامان معصوم یعنی حضرت امام هادی (ع) می‌رسد. در واقع این امامزاده شریف عمومی امام زمان (عج) محسوب می‌شود و از این نظر از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

ظرفیتی بی بدیل که می‌تواند با تبدیل شدن به یک سایت گردشگری نه تنها در دل هگمتانه و منظری که در یونسکو به ثبت خواهد رسید، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد بلکه می‌تواند به صورت زنجیره‌ای از امامزاده عبدالله شروع و تا شاهزاده حسین و امامزاده یحیی ادامه یابد.

سال گذشته بود که استاندار سابق همدان با بیان اینکه توسعه بقعه شاهزاده حسین (ع) از طرح‌های کلیدی محسوب می‌شود و در سالجاری به‌طور ویژه به آن می‌پردازیم، از آغاز طرح ارتقای بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) به سایت گردشگری مذهبی خبر داد؛ روندی که در مرحله نخست آن قرار بود که املاک و بناهای موجود در محدوده طرح توسعه، تملک و بهای آنها پرداخت شود و مراحل بعدی طبق برنامه‌ریزی اجرا می‌شود.

ادارات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اوقاف و امور خیریه، شهرداری، استانداری و هیأت امنای بقعه نیز قرار شد که منابع مالی این طرح را تأمین کنند؛ اما حال پس از یکسال خبری از این وعده‌ها به انجام نرسیده است.

اعیاد نیمه شعبان بهترین فرصت برای بروز و ظهور دوباره این طرح و معرفی شاهزاده حسین (ع) همدان بود؛ ظرفیتی که نیاز به ورود به موقع مسئولین دارد.

یکی از مسافران در میدان اصلی همدان به خبرنگار مهر گفت: شنیده بودم که در نزدیکی این میدان یک امامزاده وجود دارد، اما نمادی از آن نمی‌دیدم؛ دور میدان امام همدان را جستجو کردیم اما باز هم نتوانستم آن امامزاده را پیدا کنم.

وی ادامه داد: بعد از پرس و جو توانستم شاهزاده حسین (ع) را پیدا کنم و زیارتی به جای بیاورم.

این مسافر که به گفته خود از اهواز به همدان آمده است، با بیان اینکه باید قدر این ظرفیت‌ها را دانست، گفت: زیاد به همدان سفر می‌کنیم، اما نیاز است که بنر یا المان‌های خاصی مشخص در اطراف میدان باشد تا بتوان مناطق گردشگری را به نحو مناسب دید و آنها را شناخت.

وی با بیان اینکه متأسفانه اطلاعات خوبی از مناطق گردشگری همدان در فضای مجازی نیز وجود ندارد، اظهار کرد: آدرس‌های مناطق گردشگری مهم همدان که بارها آنها را بازدید کرده ایم در فضای مجازی وجود دارد؛ همدان شهر زیبایی است و امیدوارم روزی برسد که بتوان مناطق گردشگری آن در زمینه‌های مختلف را به خوبی در فضای مجازی پیدا و آدرس‌های آنها را به صورت مشخص دید.

سال گذشته صحبت‌ها از تهیه طرح سایت گردشگری مذهبی شاهزاده حسین (ع) مطرح بود، روندی که می‌توانست موقعیت همدان را به نحو مناسبی در حوزه‌های مختلف گردشگری مطرح کند. گردشگری مذهبی و زیارتی را در همدان توسعه بخشد و نه تنها موجب رشد و توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف شود بلکه شاهزاده حسین را به عنوان یک نماد مذهبی در شهر همدان و نگین گردشگری مذهبی به مسافران و مردم معرفی نماید و به پایگاهی فرهنگی و مذهبی تبدیل نماید.

اما این طرح به کجا رسیده است؟

پیگیری‌های خبرنگار مهر از حمید ترکمان؛ رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان نیز نشان می‌دهد که در اعیاد شعبانیه تنها اتفاقی که در شاهزاده حسین همدان افتاده است، مولودی خوانی و برنامه‌هایی مختصر به این موضوع بوده است.

باید گفت که همدان به عنوان یک استان مذهبی که تمام خاک آن با تاریخی عجین‌شده با فرهنگ و مذهب زنده است، چشم انتظار این است که ظرفیت‌های آن دیده شود.

همدان در دل خود نه‌تنها مساجد، اماکن مذهبی و زیارتی را جای داده، بلکه بناها و بقاع متبرکه را نیز دارا است که می‌توان با ورود مناسب به بحث گردشگری مذهبی در این مسیر قدم‌های جدی برداشت.

«بقعه شاهزاده حسین» و بافت پیرامون آن، مظهر تاریخ و مذهب است که نیاز است بار دیگر، طرح سایت گردشگری مذهبی شاهزاده حسین (ع)، طرح توسعه بقعه، معرفی هرچه بیشتر آن، بازگرداندن تغییرات صورت گرفته در فضای بیرونی آن و مواردی از این قبیل به همراه ارتقای کیفیت محیط آن مطرح و در پیش گرفته شود. ثبت جهانی منظر تاریخی و فرهنگی هگمتانه نیز در سال‌های آینده به ثمر خواهد رسید و حال زمان آن است که در این مسیر، ظرفیت‌های گردشگری متنوع به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی و زیارتی مطرح و برای توسعه، استفاده از ظرفیت‌های پنهان، معرفی هر چه مناسب‌تر، توسعه و مواردی از این قبیل قدم‌های مؤثری برداشته شود.

کد خبر 5449684

منبع: مهر

کلیدواژه: همدان میدان امام خمینی بوشهر حوادث چهارشنبه سوری کرمانشاه نوروز ویروس کرونا آیت الله علوی گرگانی چهارشنبه آخر سال نیمه شعبان گرگان آمار کرونا عکس استانها سفرهای نوروزی خراسان رضوی نوروز 1401 بقعه شاهزاده حسین گردشگری مذهبی مناطق گردشگری سایت گردشگری ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهمات یک ذهن افراطی

رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نوشت: سخنان مهدی نصیری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی واکنش برانگیز شده است. او در این مصاحبه از ضرورت اتحاد اپوزیسیون جمهوری اسلامی سخن گفته؛ یعنی اتحاد شاهزاده با تاج‌زاده. جمهوری‌خواهان با هواداران سلطنت. این سخنان چندان قابل نقد نیست، نه از آن باب که سخن بسیار دقیق و فکر شده‌ و ایده‌ای است که از عطاری هیچ‌کس جز عطاری نصیری نمی‌توانسته بیرون بیاید، نه از تاج‌زاده که از شاهزاده تا مسیح هم نتوانستند چند ماهی دور یک میز بنشینند و امروز به یکدیگر فحش‌ می‌دهند. بنابراین امتناع این ایده از روز روشن‌تر است. و باز نه جای تعجب که نصیری چنین سخنانی را بر زبان رانده که جای تعجب نیست؛ چراکه مسیر هر فرد رادیکالی، افتادن در چرخه رادیکالیسم است. 

بنابراین مدعای مطلب حاضر نه نقد این سخن نصیری که نقد روشنفکرانی است که در ۲۰۰ سال اخیر قدمی به جلو برنداشتند و همچنان اسیر توهم‌اند. توهمی که باید آن را توهم انفکاک از جامعه و بیگانگی با انسان ایرانی نامید. 

دوباره باید مسیر طی شده و جریان روشنفکری ایرانی نقد شود که امروز مهدی نصیری در این نحله خود را قرار داده است. نقد روشنفکران نه از باب غرض با این جماعت، بلکه از فرط بیگانگی است که با جامعه دارند و رؤیاهایی که این‌ها در دویست سال اخیر به جای فکر، ایده و اندیشه پیشرفت به‌عنوان جنس بنجل به مردم ایران فروخته‌اند و به جای پیشرفت و توسعه برای مردم ایران، وضعیتی ایجاد کردند که بعد از دویست سال دوباره ایده بازگشت به وضعیت دویست سال گذشته را تئوریزه می‌کنند.

روشنفکر ایرانی ۲۰۰ سال است که اسیر این توهم است، از مردم سخن می‌گوید؛ اما فهمی از مردم ندارد. روشنفکر ایرانی که علیه سلطنت شورید و امروز دوباره به سلطنت رسیده است. زمانی مخالف شهر بود و زندگی در روستا را تئوریزه می‌کرد و امروز مقلد غرب و مدرنیته شده است. 
این موجود ناقص‌الخلقه در عرصه فکری ایران باید پاسخگو باشد که چگونه با همه ادعای روشنفکری خود و تحقیر جامعه از تولید یک ایده هم عاجز مانده و امروز مهدی نصیری بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که عمری به آنان فحش داده و نان فحش دادن به آنان را سر سفره خود برده است.
رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت امام صادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • عزیمت مادران و دختران اصفهانی برای تجدید پیمان با سردار دل‌ها به کرمان
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان