Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-03@03:39:11 GMT

آژانس فضایی اروپا سفر به مریخ را لغو کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۸۶۱۷

آژانس فضایی اروپا سفر به مریخ را لغو کرد

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس برنامه تنظیم شده قرار بود که مریخ‌نورد اروپا با نام «روزالیند فرانکلین» در ماه سپتامبر توسط موشک روسی پروتون-ام از ایستگاه فضایی بایکونور در قزاقستان پرتاب شود تا حدود ۹ ماه بعد روی مریخ فرود بیاید.

آژانس فضایی اروپا روز پنجشنبه ۱۷ مارس اعلام کرد که اگر همکاری با سازمان فضایی فدرال روسیه، «روس‌کوسموس» از سر گرفته نشود، احتمال انجام مأموریت اگزومارس برای پرتاب مریخ‌نورد اروپا به مریخ در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۸ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوزف اشباخر، مدیر آژانس فضایی اروپا گفت که طرح‌های پیشین برای پرتاب کاوشگر اروپا در سپتامبر ۲۰۲۲ «عملاً ناممکن و از نظر سیاسی هم غیرممکن» است. از همین رو مدیر آژانس فضایی اروپا تأکید کرد که شانس پرتاب مریخ‌نورد اروپا در سال جاری میلادی از بین رفته است.

این آژانس پیشتر اعلام کرده بود که انجام این مأموریت به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین «بسیار نامحتمل» است.

تصمیم برای تعلیق همکاری آژانس فضایی اروپا با سازمان فضایی فدرال روسیه در جلسه این نهاد اروپایی در پاریس گرفته شده است.

در بیانیه آژانس فضایی اروپا آمده است: «ما عمیقاً از تلفات انسانی و عواقب غم‌انگیز تجاوز به اوکراین ابراز تاسف می‌کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است که آژانس فضایی اروپا در حالی که متوجه تأثیر تعلیق همکاری فضایی با روسیه بر اکتشافات علمی است اما خود را کاملاً با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا هماهنگ می‌کند.

از همین رو آژانس فضایی اروپا در پی تصمیمش برای لغو اعزام مریخ‌نورد اروپا به فضا، از مدیر این نهاد اروپایی خواست تا راه‌های جدید برای پیشبرد مأموریت کاوشگر اگزومارس را شروع کند.

روسیه ابراز تأسف کرد

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه در پی تصمیم آژانس فضایی اروپا برای قطع همکاری با آژانس فضایی روسیه، از تعلیق مأموریت اگزومارس ابراز تأسف کرد.

سفر مریخ‌نوردها به فضا به دلیل شکل گردش مریخ به دور خورشید، تنها هر دو سال یک بار به راحتی امکان‌پذیر است. بنابراین نخستین فرصت بعدی برای پرتاب مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا سال ۲۰۲۴ خواهد بود. البته اگر تحریم‌ها علیه روسیه تا آن زمان لغو نشده باشند، این فرصت هم ممکن است از دست برود.

پرتاب مریخ‌نورد اروپا به فضا ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ انجام شود اما با همه‌گیری کووید-۱۹ این مأموریت به تعویق افتاد.

کاوشگر «پشتکار» ناسا که در فوریه ۲۰۲۱ روی سطح مریخ فرود آمد و نخستین مریخ‌نورد چین با نام «ژورانگ» (خدای آتش) در حال حاضر روی سیاره مستقر هستند.

منبع: یورونیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مریخ نورد اروپا روسیه آژانس فضایی اروپا مریخ نورد اروپا پرتاب مریخ نورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۸۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند

به گزارش خبرگزار مهر، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز معلم، اظهار کرد: برای معلمان عزیزی که از طریق نرم‌افزار «شاد» با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، یک بسته هدیه اینترنت در نظر گرفته‌ایم که می‌توانند تا سقف ۳۰ گیگابایت، رایگان استفاده کنند.

وی افزود: این بسته به صورت اتوماتیک برای کسانی که در «شاد» هستند، فعال می‌شود و نیاز به ثبت‌نام ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه پایگاه پرتاب جدیدی که در جنوب کشور در حال ساخت است، در دولت سیزدهم کلید خورد اظهار کرد: امیدواریم امسال بتوانیم فاز اول آن را به اتمام برسانیم و اولین پرتاب را تا پایان سال از پایگاه فضایی جدید انجام بدهیم که پایگاه بسیار راهبردی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

زارع‌پور گفت: پایگاه پرتاب فضایی چابهار، پایگاه بسیار راهبردی در حوزه صنعت فضایی کشور خواهد بود.

ادامه دارد…

کد خبر 6093994 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده
  • هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان
  • ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار
  • هدیه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان
  • زارع‌پور: بسته اینترنتی ۳۰ گیگابایتی برای معلمان فعال می‌شود
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • بسته هدیه اینترنت ۳۰ گیگا بایتی دولت به معلمان+ جزئیات
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!