Web Analytics Made Easy - Statcounter

 چند ماهی است که «طرح صیانت از فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی مطرح و به یکی از بحث برانگیزترین طرح‌های مجلس یازدهم مبدل شده است. جالب آنجاست واکنش به آن سبب شده تا کسی عهده دار مسئولیت آن نشود.

مجالس در دوره‌های مختلف بنا به رویکردهای سیاسی درایران، هر از گاهی طرح‌هایی را ارائه می‌کنند که نه تنها کمکی به دولت نمی‌کند بلکه اسباب زحمت دولت را نیز فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینگونه طرح‌ها به قولی "خانه از پای بسجت ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است" محسوب می‌شود.

طرح صیانت از فضای مجازی یکی از این طرح‌ها است، که در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور و درست درشرایطی که فعالیت اقتصادی در این فضا می‌تواند گره از کار بسیاری را بگشاید، مطرح شد و موجبات شگفتی و تعجب کارشناسان اقتصادی و سیاسی کشور را فراهم آورد.

وقتی سرنا از سر گشادش زده می شود

البته هیچ فرد دلسوزی در کشور موافق نیست تا این فضا، بدون نظارت و رها به فعالیت خود ادامه دهد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود تأکید کردند لازم است این فضا در بخش‌هایی که به امنیت مردم و آرامش مردم صدمه می‌زند، مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد و نهادهای مسئول بر آن توجه داشته باشند.

اما معلوم نیست که چرا برخی" سرنا را از سرگشادش می‌زنند" و به جای طرح‌های کارشناسی و حساب شده به یکباره با اظهار نظرهای غیر کارشناسی و طرح‌های" صد من یک غاز" فضای کشور را بر هم ریخته و اجازه نمی‌دهند که کار بر روال درست انجام شود.

مشکلات اقتصادی نادیده گرفته می شود اما ...

طرح صیانت از فضای درست در زمان اعتراضات کارگران برخی از مشاغل به دریافت نکردن حقوق خود و افزایش قیمت‌ها مطرح شد و دشمنان نظام با موج سواری واکنش منفی جامعه، وارد میدان شده و نظام را به ساکت کردن صدای مردم و عدم پاسخگویی و عدم دسترسی به اطلاعات آزاد محکوم کردند، تا آنجا که بار دیگر این طرح دستمایه‌ای برای فعالان به اصطلاح حقوق بشری شد.

این درحالی بود که نمایندگان می‌توانستند ارائه چنین طرح‌هایی را پس از کارشناسی حداکثری، استفاده از تجربیات دیگر کشورها، ایجاد زیر ساخت‌های داخلی و روانشناسی افکار عمومی مطرح کنند و در شرایط فشاراقتصادی و افزایش قیمت‌ها به جای پرداختن به اینگونه طرح‌ها، چاره‌ای برای حل مشکلات مردم بیاندیشند.

ارائه این طرح نپخته نه تنها در میان افکار عمومی و کارشناسان موجبات شگفتی همگان را فراهم آورد بلکه حتی گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به ارائه بی‌موقع آن واکنش‌هایی منفی داشتند.

بیشتر بخوانید: مخاطب سخنان رهبری، دولت بود / رئیسی موافق طرح صیانت است؟

ببینید | مخالفت صریح قالیباف با طرح موسوم به صیانت

طرحی پرهیاهو

براساس تصمیمی که مجلسی ها گرفته بودند این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیونی ویژه بررسی شد. این تصمیم طی چند هفته اخیر دستخوش اعتراضات زیادی شد خاصه آنکه این کمیسیون در جلسه ای که در ابتدای اسفند برگزار کرد اقدام به تصویب کلیات آن کرد اما بلافاصله با اعتراضات زیادی روبرو شد. معاونت قوانین مجلس با صدور نامه‌ای، مصوبه طرح حمایت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه مجلس را باطل اعلام کرد و هیات رئیسه مجلس نیز بر آن مهر تایید زد. 

خبرها حکایت از آن دارد که برخی از نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را لغو کنند. «غلامرضا نوری‌قزلجه»نماینده مردم بستان‌آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در این باره می گوید؛ تنها دلیل اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی این بود که عده‌ای خاص و قلیلی بخواهند نظرات خود را به کرسی بنشانند.

افتضاحی که کسی گردن نمی گیرد

اگرچه نسخه جدید طرح صیانت طراحی شده و به گفته زارع پور وزیر ارتباطات در شرایطی تعاملی در حال طراحی مجدد است تا ایرادات آن بر طرف شود اما باز هم از منظر وی این طرح مشکلاتی دارد که باید برطرف شود. ادعایی که این امید را ایجاد کرده بود که شاید دولت مخالف اجرایی شدن این طرح باشد اما شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیسی طی چند روز گذشته تصمیم گیری درباره فضای مجازی را به مجلسی ها واگذار کرد. تصمیمی یکباره و عجیب در روزهایی که انتقادات از طرح صیانت اوج گرفته است.

مجتبی توانگر، نماینده تهران نیز، با انتقاد از این تصمیم شورای عالی فضای مجازی در توییتر نوشت: بدون رای‌گیری صرفاً گفته‌اند که طرح صیانت بهتر است در مجلس تصویب شود. انگار فقط خواسته‌اند از خودشان سلب مسئولیت کنند. کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد.
 

وعده‌های بی سرانجام رئیس جمهور

نباید از نظر دور داشت که یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، دسترسی آسان همه مردم به فضای اینترنت بود.

ابراهیم رئیسی در ایام انتخابات گفته بود «اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری باید در دسترس مردم، به خصوص دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد. »وعده‌ای که بر اساس آن قرار بود هم سرعت و کیفیت اینترنت بهتر شود و هم قیمت آن پایین‌تر بیاید. اما حالا ماجرا برعکس شده است. هم کیفیت و سرعت کاهش چشمگیر داشته و هم قرار است سال آینده اینترنت گران شود هم طرح صیانت به جان کسب و کار مردم افتاده است.

هشدار گروه‌های حقوق بشری و فرار رو به جلو مجلسی ها

در همین حال گروه‌های حقوق بشری غربی با استفاده از نقاط ضعف این طرح درباره احتمال تصویب آن در مجلس هشدار داده‌اند و آن را نقض حقوق اساسی شهروندان دانسته‌اند. در نامه‌ای که این سازمان‌ها امضا کرده‌اند آمده که در صورت تصویب این لایحه، «مجموعه‌ای از حقوق اساسی مردم در ایران از جمله حق آزادی بیان و حق حریم خصوصی نقض خواهد شد. »

برهمین اساس می توان گفت اصرار نمایندگان مجلس یازدهم برای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و به نوعی تصمیم‌گیری آن‌ها برای جامعه‌ای که اغلب قریب به اتفاق آن‌ها با چنین صیانتی مخالفت کرده‌اند، به نوعی فرار رو به جلو است.

۲۱۲۱۹

کد خبر 1613687

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عباسی صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: یکی از اصلی ترین وظایف این است که از اصول متقن و قطعی قانون اساسی که شورای های اسلامی شهر است به درستی صیانت کنیم.

وی افزود: در ساختار قانون اساسی به گونه‌ای پیش بینی شده که کار امورات مردم و تصمیمات محلی، در یک نظام مشارکتی و در یک نظام بر پایه حضور مردم توسط منتخبین اتفاق بیفتد.

رئیس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها گفت: اگر این ساختار را به درستی تجزیه و تحلیل کنید، می‌بینید که کسانی که قانون را تدوین کردند و آن مردمی با اکثریت قاطع به آن رأی دادند، به دنبال این بودند که در لایه‌های تو در تو و پیچیده تصمیم گیری در کشور، در ابعاد و سطوح مختلف مردم نقش محوری دارند.

عباسی با بیان اینکه شورا از مردم و برای مردم است و در ارتباط با مردم معنای واقعی خود را پیدا می‌کند گفت: فرد در این مقام موضوعیت پیدا نمی‌کند، آن جایگاه مساله و موضوع است، آسیب به افراد وارد نمی‌شود، اگر اشتباهی صورت بپذیرد آن جایگاه‌ها تضعیف می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه شاهد این بودیم که رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و معاونان در کنار هم تبدیل به یک مجموعه منسجم و همفکر و همسو شدند که این ارتباط و این سطح انسجام و آشنایی از فعالیت و تجربیات یکایک افراد، منشأ خیرات خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: اصلی ترین رمز موفقیت این مجمع حضور یکایک شما و استمرار برگزاری این برنامه بوده است و ما موظف هستیم برای ادامه این تشکیلات و ادامه این نهال با یک نگاه بسیار مترقی پدید آمده برای آن فعالیت کنیم.

کد خبر 6088368

دیگر خبرها

  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است