پیامدهای طلاق برای جامعه چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۱۹۸۴۰
نشست تخصصی با عنوان بررسی «فرایند طلاق در دهه ۹۰ »، به همت موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه، روز (۲۶ اسفند) برگزار شد. در این نشست «ابراهیم فتحی» عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و «داود رحیمی سجاسی» عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد به سخنرانی پرداختند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشروح این نشست را در ذیل میخوانید:
طلاق در جامعه ما با مسایل سیاسی گره خورده است
فتحی، نخستین سخنران نشست گفت: در رابطه با مساله طلاق، ذکر چند نکته لازم و ضروری است. نکته نخست این است که طلاق از جمله مسائلی است که باید به ماهو اجتماعی آن توجه شود؛ در حالی که در جامعه ما این
مساله با مسائل سیاسی گره خورده استطلاق از جمله مسائلی است که باید به ماهیت اجتماعی آن توجه شود؛ در حالی که در جامعه ما این مساله با مسائل سیاسی گره خورده است . نکته دوم این است که در جامعه ما آمارهایی که درباره طلاق ارائه میشود، بیانگر واقعیت نیست.
وی افزود: ما سه نوع روش محاسباتی جهت امر طلاق داریم: روش اول اینگونه است که تعداد طلاقهای صورت گرفته در یک سال، با تعداد ازدواجهای همان سال محاسبه میشود که این روش، روش درستی نیست؛ زیرا همه کسانی که در یک سال طلاق گرفتهاند، در همان سال ازدواج نکردهاند. بنابراین میتوان گفت این روش درستی نیست زیرا اگر بر اساس این روش عمل کنیم، آهنگ روبه رشد طلاق در ایران را خواهیم داشت؛ درحالی که آمارها نشان میدهند که در برخی از سالها آمار طلاق، افزایش چندانی نداشته است.
وی ادامه داد: در روش دیگر، میزان طلاق را بر اساس تعداد طلاق بر مبنای یک سال قبل، محاسبه میکنند. مانند تورم. هر جامعهای که جمعیتش ثابت نباشد؛ یعنی آهنگ رشد و یا کاهش نداشته باشد، با این روش با مشکل مواجه میشود. این روش در جامعه ما که روند ثابت جمعیتی نداشتیم، ما را با مشکل روبه رو میکند.
از همین روی، باید گفت در جامعه ما عمدتا با دو روش فوق آمار طلاق محاسبه میشود و حدود ۱۰ درصد بیش از آنچه در واقعیت موجود است، انعکاس داده میشود؛ از این رو شاید بتوان گفت، بهترین روش در جامعه ما، روش محاسبه نسلی است که میتواند روند دقیقتری از طلاق را نشان دهد؛ ولی به علت زمانبربودن این روش، در افکار عمومی مطرح نشده است.
به عنوان مثال اگر مبنای محاسبه طلاق، همان سال باشد، نرخ طلاق ۳۲ درصد، اگر مبنا سال قبل ملاحظه شود آمار طلاق ۳۲ درصد؛ ولی اگر بر اساس مبنای نسلی توجه شود، نرخ طلاق ۲۵ درصد است که در حالت سوم، دقیقتر به نظر میرسد و به واقع نزدیکتر است؛ بنابراین میتوان گفت پیوند مسائل اجتماعی با امور سیاسی، سبب ارائه آمار غیر واقعی درباره طلاق میشود؛ به گونهای که با سایر روشها، حدود ۷ درصد آمار طلاق بیشتر از حد واقعی را نشان داده میشود.
دکتر فتحی در ادامه به مساله اجتماعی ازدواج و طلاقهای بین ۱۰ تا ۱۴ سال نیز اشاره داشته و میگوید: لازم است که نسبت به تغییر قانون در زمینه سن ازدواج در جامعه، توجه جدیتری از سوی قانونگذاران و فعالان عرصه خانواده شود. عدم توجه به پدیده طلاق زیر ۱۰ سال، به عنوان مسالهای اجتماعی، در جامعه ما احساس میشود؛ به گونهای که ما در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۲۵ مورد طلاق زیر ۱۰ سال را در کشور خود داریم، این امر نیازمند توجه جدی در زمینه قانونگذاری و همچنین نظارت بر حسن اجرای آن از سوی دستگاههای ذیربط است.
طلاق باعث بروز نوعی بینظمی در جامعه میشود
در ادامه همین نشست، دکتر رحیمی به عنوان دومین سخنران نشست این موضوع را مطرح می کند: طلاق به طور عمومی به علت آسیبهایی که به کودکان و زنان وارد میکند، به عنوان نوعی بینظمی در جامعه ملاحظه میشود. این در حالی است که اکثر تحقیقات در جامعه ما، بیشتر بر عوامل مؤثر بر طلاق متمرکز هستند تا آسیبها و پیامدهای آن.
نکته دیگری که وی در ادامه سخنان خود و همسو با دکتر فتحی اشاره میکند این است که طلاق به هر معنایی که مد نظر باشد، در سالهای اخیر روند افزایشی داشته و با نحوه محاسباتی متداول، به مساله تبدیل شده است،
اما طلاق از جمله مسائلی است که باید به ماهو اجتماعی آن توجه شود؛ در حالی که در جامعه ما این مساله با مسائل سیاسی گره خوردهاستاگر مبنای محاسباتی دقیقتر و شفافتری داشته باشیم، ضمن نگاه واقعیتر به امر طلاق، میتوان گفت امکان این امر وجود دارد که اصلاً طلاق مساله نباشد؛ به عبارتی اگر با شیوههای جاری به محاسبه طلاق بپردازیم، روند افزایشی طلاق را خواهیم داشت و کمکم آنرا به دغدغه سیاستمدار، پژوهشگر و جامعهشناس تبدیل میکنیم.
از این رو، این احتمال وجود دارد که افزایش نرخ طلاق، از آثار افزایش نرخ ازدواج باشد؛ در حالی که در تحقیقات به این امر کمتر توجه میشود. همچنین در افکار عمومی چنین برداشت میشود که تمایل افراد به طلاق افزایش یافته است؛ در حالی که این برداشت درست نیست.
رحیمی در ادامه به بیان روش محاسبه از طرق نرخ ناخالص طلاق، روش خالص طلاق و روش محاسبه از طریق مبانی طلاق و ازدواج در همان سال، اشاره کرد و گفت این روشها بازنمایی نزدیک به واقعیت ندارند و باعث میشوند که مساله معمولی را به مساله اجتماعی تبدیل کنیم و انرژی جامعه را به سمت آن پدیده بکشانیم.
وی این پیشنهاد را مطرح میکند که تعداد طلاق به ازای هر ۱۰۰۰ ازدواج در زنان متأهل سنجیده شود. با این روش روند طلاق رشد خیلی کمتری نسبت به سایر روشهای محاسباتی دارد. رحیمی همچنین در ادامه در بحث مساله مندی طلاق، را مورد بحث قرار میدهد و میگوید با افزایش جمعیت زنان متأهل، میزان طلاق نیز بیشتر دیده میشود؛ بدین معنی که طلاق میتواند تابعی از ازدواج باشد.
جمعبندی
فتحی در پایان این نشست ضمن پاسخ به سئوالات مطرح شده، اذعان داشت که طلاق مسالهای اجتماعی است که روند رو به رشدی در جامعه ایران داشته است؛ ولی روشهای محاسباتی به علت اینکه به طور عمده از سوی جمعیتشناسان مطرح نمیشود و نگاه سیاسی به خود گرفته، بیانگر واقعیت موجود نیست.
برچسبها طرح افزایش حداقل سن ازدواج طلاق طول ازدواج پرسش از خبرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: طرح افزایش حداقل سن ازدواج طلاق طول ازدواج طرح افزایش حداقل سن ازدواج طلاق طول ازدواج پرسش از خبر جامعه ما سیاسی گره آمار طلاق همان سال توجه شود روش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۱۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور اظهار داشت: اکنون بحث حجاب و صیانت از آن یکی از موضوعاتی است که در جامعه مطرح است و برخی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری میکنند که موجب شگفت و تأسف است.
وی با تاکید بر اینکه علامت سوال گذاشتن روی مساله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، افزود: برخی عنوان میکنند که آیا در اسلام بحث حجاب ضروری و واجب است! در حالی که حجاب یکی از ضروریات دین و در آیات شریفه قرآن برای همه زنان مسلمان یک تکلیف شرعی است.
منتظری ادامه داد: در روایات و احادیث پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در باب موضوع حجاب مطالب بی شماری بیان شده و این مساله به قدری مورد تاکید است که در شب معراج پیامبر اسلام (ص) نیز بر مساله حجاب اشاره شده است.
وی یادآور شد: در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان لازم و ضروری بوده است، اصولاً ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده است؛ اقتضا میکند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق میشود.
رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و بهخصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار این است که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند زیرا قانون در کشور برای همه لازم الاتباع است.
منتظری خاطرنشان کرد: مساله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک موضوع عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است، تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند.
وی با بیان اینکه امروز کیان خانواده در دنیای غرب در حال اضمحلال است، گفت: تجربه نشان داده که بیبند و باری و روابط بدون قید و شرط، چه بر سر جوامع بشری آورده است، دست اجانب به دنبال برداشتن امر مهم حجاب، عفاف، حیا و شرم در جامعه اسلامی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن روی این مساله مدیریت و برنامهریزی کرده است.
رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند، این مردم با تقدیم ۳۰۰ هزار شهید انتظار حاکمیت احکام اسلام و اجرای دستورات اسلام را در جامعه دارند؛ بنابراین همه دلسوزان نظام و دلبستگان اسلام باید بر مساله حجاب توجه لازم را داشته باشند.
وی با تاکید بر اجرای قانون توسط همه دستگاههای حاکمیتی و با توجه به وظایف و مسوولیتهای نیروی انتظامی در تأمین امنیت جامعه در کشور، بر پشتیبانی و حمایت قاطع از آنان بخصوص در مساله حجاب گفت: تأمین امنیت اخلاقی جامعه ضروری است که در این زمینه ضمن اینکه باید جلوی برخی تخلفات و تندرویها گرفته شود، باید با برنامهریزی و تدبیر عمل شود و قطعاً همراهی و همکاری مردم نیز در اجرای قانون تأثیرگذار خواهد بود.
منبع: خبرگزاری مهر