Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهاد تبیین فریضه ای واجب برای آحاد جامعه است که جهت پرداختن عملی به آن ابتدا باید معنا و فحوای آن برای مردم مشخص شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرآت، دشمن در اندیشه تسلط فکری و فرهنگی بر جامعه است و از هیچ تلاشی فروگذار نمی ‌کند، در مقابل انسان‌های خرد ورز و مومن در جهاد علمی، فرهنگی و عقیدتی با توجه به آموزه‌های عقلانی و وحیانی تلاش می‌کنند، تا افکار و رفتار انسان‌ها را در چارچوب عقلانیت و وحیانیت سامان دهند و اصول اخلاقی و هنجاری را که مورد پسند عقل و عقلاء است بر جامعه حاکم گردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش برای نشان دادن راه درست که می‌توان از آن به “تبیین” تعبیر کرد، تلاشی بس بزرگ است که باید در ابعاد خود بررسی و بازگو شود، از مهم‌ترین رویکردها و شیوه‌های حرکت انقلاب اسلامی نیز همین مسئله تبیین است.

به گونه ‌ای که اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه سازی مردم توسط دشمن در عرصه‌های مختلف باز خواهد شد، “جهاد تبیین” کلیدواژه‌ای است که رهبری در سال‌ های اخیر بیان کردند که باید در مقابل تحریف یک جهاد تبیین شکل بگیرد و باید به سمت جهاد تبیین برویم.

از این رو به جهت درک چیستی و ماهیت “جهاد تبیین و تحلیل و تدقیق فحوای آن میزگردی با عنوان “چرایی و ضرورت جهاد تبیین، راهکارها و الزامات جهاد تبیین” در دفتر خبرگزاری مرات استان سمنان برگزار شد.

جهاد تبیین به معنای  تلاش طاقت فرسا برای درک  مسائل روز است

حجت‌ الاسلام رضا کهساری رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سمنان در این نشست در باب اهمیت جهاد تبیین و با اشاره به معنای  واژه ی “جهاد تبیین” گفت: جهاد تبیین از نظر مفهومی از دو کلمه جهاد و تبیین تشکیل شده و به معنای تلاش و کوشش همراه با رنج و سختی در جهت روشن شدن موضوعات است و قطعا یک اقدام متعارف را نمیتوان به عنوان جهاد تلقی کرد و مقصود مقام معظم رهبری از جهاد تبیین اقدام همراه با جهد و تلاش است.

وی در ادامه با اشاره به جهاد تبیین در صدر اسلام و زحمات پیامبر در این راستا ابراز کرد: پیامبر اکرم برای تبیین وظیفه ای که برعهده اش بود بسیار به زحمت می افتاد و ما نیز  در شرایط حال حاضر کشور جهت تبیین بسیاری از مسائل باید رنج و مشقت را متحمل شویم.

حجت الاسلام کهساری با بیان اینکه فضای مجازی رها شده ی امروز ابزاری برای قدرت نمایی دشمن است، خاطر نشان کرد: متاسفانه فضای مجازی به صحنه قدرت نمایی استکبار جهانی تبدیل شده و انها در این فضا براحتی واقعیت ها را وارونه جلوه داده و موجب فاصله بین نظام و مردم می شوند و باید در این عرصه  با جهاد تبیین تلاش شود حقایق  بیان شده تا دشمن نتواند شبهه افکنی کند.

رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان اظهار کرد: در طول ۴۰ سال عمر با برکت انقلاب اسلامی اقدامات ارزنده و خدمات شایسته ای انجام گرفته که دشمن در فضای مجازی قصد دارد انها را کوچک شمره و در مقابل با بزرگنمایی اقدامات رژیم پهلوی چهره نظام اسلامی را خدشه دار کند.

وی با بیان اینکه در تبیین نوعی اختیار در انتخاب راه وجود دارد، اضافه کرد: همانطور که ما در انتخاب دینداری مختار هستیم اما باید اگاهانه انتخاب کنیم تا بتوانیم عواقب آن را بپذیریم ،  در رابطه با جهاد تبیین نیز این قاعده وجود دارد و اگر کسی حتی می خواهد راه کج را انتخاب کند ار روز ی بینه باشد تا جوابگوی عواقب انتخاب نادرست خود باشد.

بنا به گفته حجت الاسلام کهساری هر موضوعی در فضای مجازی بیان می شود نیاز به تبیین دارد و در این مسیر اگر دشمن از ما عصبانی شود یعنی راه را درست پیموده ایم در غیر اینصورت یعنی نتوانسته ایم خباثت های دشمن را رو کنیم.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های استان سمنان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نمونه های جهاد تبیین در اسلام بسیار زیاد است و ما در دنیای امروز باید با الگو گیری از آنها مسیر راه را بپیماییم، اظهار کرد: روشنگری حضرت زینب در کاخ یزید، سخنان حضرت عای در جنگ با خوارج و بازگرداندن  ۸۰ هزار نفر از انها به اسلام و روشنگری های حضرت یوسف نمونه های جهاد تبیین است که باید انها را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید بررسی شود چرا رهبر معظم انقلاب وظیفه جهاد تبیین را محول به دانشجویان کرده‌اند، خاطرنشان کرد:  نقش مهم دانشجو در جامعه اسلامی، نشان از داشتن وظیفه‌ای خطیر در حوزه جهاد تبیین توسط دانشجویان است.

رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سمنان با اشاره به اینکه تکلیف جهاد تبیین بر دوش همه مردم است، خاطرنشان کرد: به‌خاطر مغفول ماندن جهادتبیین فعلاً همه صحبت‌ها در حد شعار است، باید یک اهتمام عملیاتی به آن ورزید، جریان سازی در حوزه جهاد تبیین در دانشجویان بهتر می‌تواند اتفاق افتد زیرا پتانسیل این کار در دانشجوها بهتر و بیشتر است.

جهاد تبیین باید در جامعه تبیین شود

حجت الاسلام عباس عبداللهی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان  نیز در این نشست در بیان اهمیت و چرایی جهاد تبیین گفت: تاریخچه  بیان ضرورت جهاد تبیین براساس فرمایشات رهبری به  اواسط دهه شصت برمی گردد و طی سال های بعد نیز مقام عظمای ولایت با توجه به برهه های حساس کشور بارها بر این موضع تاکید کردند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جهاد تبیین را فریضه فوری قطعی برای آحاد ملت می دانند، خاطر نشان کرد: معظم له در ۶ ماهه اخیر بیش از ۳۰مرتبه بر جهاد تبیین تاکید کردند و تغییر ادبیات و فضای گفتمان مقام معظم رهبری نشان از آن دارد که شرایط حال حاضر کشور و تاکتیک دشمن نسبت به گذشته بسیار پیچیده تر شده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان اذعان کرد: جنگ های شناختی و هیبریدی مورد تاکید مقام معظم رهبری نوع بی سابقه ای از جنگ  ابرقدرت های جهان است که در این نوع جنگ ها  بدون نیاز به جنگ و خونریزی و تنها با تغییر افکار براحتی کشور ها تصاحب می شوند.

عبداللهی با اشاره به درگیری کشور در جنگ های ترکیبی نظام سلطه ابراز کرد: ایران اسلامی توانسته است قدرت نظامی خود را به رخ دنیا بکشد از این رو در شرایط حال حاضر محل طعمه و دسیسه جنگ های ترکیبی دشمن شده که مطالبه گری رهبری از مردم در حوزه میدان تبیین و جهاد فکری به دلیل هجمه سنگین نظام سلطه برای تصاحب نرم کشور است.

به گفته مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان متاسفانه از بیانات رهبری تنها برداشت های فرمایشی می شود و از عمق مطالب گفته شده توسط ایشان در میدان عمل هیچ اقدام و التزام عملی انجام نمی گیرد و جلوگیری  مقام معطم رهبری در رابطه با عدم نیاز به تصویب بودجه برای جهاد تبیین به همین دلیل است.

حجت الاسلام عبداللهی خاطر نشان کرد: نخبگان فکری دارای  گرایش های انقلابی باید یک تغییر رویه از برخورد کلیشه ای و طوطی وار از بیانات رهبری داشته  و به جای تاکید بر من قال از ماقال باید گام بردارند و باید ردر استای فرمایشات رهبری به گونه ای حرکت کنند که مردم شرایط حساس را درک کرده تا بتوانند همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه بیت الغزل ما در جهاد تبیین تفهیم آرایش جنگی دشمن برای احاد جامعه است، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس مردم میدان دار اصلی مبارزه با بیش از ۴۰ کشور دنیا بودند و امروز نیز باید فضای جنگ نرم دشمن برای مردم تبیین شود تا بتوان در برابر آنها ایستادگی کرد.

بنا به گفته حجت الاسلام عبداللهی باید فضای تحلیلی درست از مشکلات و خلا های موجود در کشور و علت مشکلات در دنیای مجازی ترسیم شود و مسئولین باید در این مسیر همراه شوند تا بتوان از جولان دشمن در این فضا جلوگیری کرد.

عبداللهی در نهایت با ذکر اینکه پشتوانه اقدامات حکومتی مردم هستند، بیان کرد: تا زمانیکه نتوان مردم را همراه کرد پشتوانه ای برای اجرای اقدامات کشور وجود ندارد و بهترین تصمیمات بدون پشتوانه مردمی قابلیت اجرا نخواهند داشت و به فرض مثال عدم تبیین درست مسائل در جامعه موجب می شود مشکلاتی مانند سند ۲۰۳۰ بدون کوچکترین اعتراضی براحتی در کشور اجرایی شود.

تغییر اذهان مسلمانان دستور کار نظام سلطه است

سید محمد حسن موسویان  کارشناس سیاسی نیز در ادامه این نشست در رابطه با ضرورت و چرایی پرداختن به جهاد تبیین در فضای امروز جامعه گفت:  پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و براساس اسناد مصوب شورای امنیت ملی آمریکا موضع تغییر اذهان عمومی در کشورهای جهان سوم مخصوصا کشورهای اسلامی و پرورش رهبری های مد نظر انها در دستور کار نظام سلطه قرار گرفته از این رو مقام معظم رهبری تبیین شرایط موجود و آرایش نظامی دشمن را در جامعه یک ضرورت دانسته و ورود به آن را جهاد دانستند.

موسویان با بیان اینکه ضرورت ورود به مبحث تبیین برای آحاد جامعه با توجه به وضع موجود فضای مجازی بیشتر از گذشته است، افزود: تشدید تحریف‌ ها و جنگ‌ هایی مانند جنگ روایت‌ ها و جنگ شناختی در زمان کنونی بر هیچ‌ کس پوشیده نیست، اینجاست که باید همه اقشار وارد حوزه تبیینی شوند.

وی ادامه داد: جنگ شناختی و جنگ روایت‌ ها از مقولات جدید دنیای امروزی نیستند، بلکه از دیرباز و قدیم‌الایام وجود داشتند، اما نوین شدن ارتباطات و ورود جامعه بشری به عصر سایبر، باعث شده این جنگ‌ ها بیش از گذشته اهمیت داشته باشند.

موسویان تاکید کرد: باید در برابر هجمه دشمن علت بروز مشکلات در کشور بیان شود و ذهن مردم نسب به بروز آنها شفاف شود تا بتوان در برابر آن ایستادگی کرد و تسلیم نشد.

وی با بیان اینکه فهم نقشه‌ دشمن در حوزه جهاد تبیین اهمیت ویژه‌ ای دارد، تصریح کرد: باید دانست اگر نتیجه مطالبه‌ گری و عدالت‌ خواهی، سیاه‌ نمایی باشد، دیگر عدالت‌ خواهی نیست، نا امیدی نسبت به آینده و همچنین سیاه‌ نمایی توسط کسی که در حوزه تبیین فعالیت می‌کند، باعث بازی کردن در پازل دشمن می‌شود.

این تحلیلگر و کارشناس سیاسی با بیان اینکه یکی از سرفصل ها و مباحث مهم مربوط به جهاد تبیین فضای مجازی است ابراز کرد: فضای مجازی زمین بازی است که اختیار ان در دست دشمن است و کنترل آن در دست ما نیست و تا صحبت از صیانت از این فضا به میان می آید اذهان عمومی تصور فیلترینگ و یا کتمان حقایق را متصور می شوند در حالیکه بیشترین ضربه از این فضا در حیطه مسائل اقتصادی است  و باید ضرورت صیانت نیز تبیین شود.

به گفته موسویان به فرض مثال باید در فضای مجازی علت مشکلات اقتصادی جامعه گفته شود تا دشمن نتواند از خلا موجود به نفع خود بهره برداری کند و نگذارند در شرایط بد اقتصادی تحریک به خرید کالا که مساوی با تورم و فقر بیشتر است اتفاق بیافتد.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: در سند اقتصاد مقاومت مقام معظم رهبری راهکارهای اقتصاد اسلامی و روش حل مشکلات امروز ابلاغ شده که متاسفانه در دولت لیبرال در طی هشت سال گذشته مغفول ماند.

به گفته موسویان باید برای مقابله با تهاجم دشمن در فضای مجازی دستاورد ها و اقدامات خوب انقلاب اسلامی بیان شود زیرا هدف امروز دشمن ناامید کردن مردم است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: باید در این فضا اقدامات خوب دولت مردمی از جمله رسیدگی به معیشت مردم، عرضه کالای اساسی و اصلاح صدور مجوز کسب و کار و حمایت از تولید بیان و تبیین شود.

وی تاکید کرد: شروع کننده جنگ اقتصادی با آمریکا ایران اسلامی بوده است که تا قبل از آن هیچ کشوری جرات رویارویی با آن را نداشت و امروز با قدرت باید گفت که در طول این ۴۳ سال انقلاب اسلامی در برابر تحریم ها ایستادگی کردیم، در حالیکه بسیاری از کشور ها مانند مالزی حتی ۴۸ ساعت هم قدرت ایستادگی نداشتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در نهایت ایجاد جبهه مقاومت در جهان اسلام، نابودی داعش، تولید واکسن داخلی و بسیاری از پیشرفت های علمی کشور را نقاط قوتی دانست که باید برای روشن شدن افکار عمومی در فضای مجازی تبیین شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه استان سمنان انقلاب اسلامی فضای مجازی جهاد تبیین حجت الاسلام تبیین شود نظام سلطه رئیس دفتر جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۰۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!

دریافت 4 MB کد خبر 6097315

دیگر خبرها

  • رادان: حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • همایش یاد یاران، فرصتی برای جهاد تبیین است
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • حساسیت ایرانی‌ها به مسائل اخلاقی قابل تحسین است
  • معنای رفتار مختلف گرگ‌ها در گله + فیلم
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • جهاد اسلامی: مذاکرات ساعت‌های سرنوشت‌سازی را طی می‌کند
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است