Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکونومیست می‌نویسد که دولت‌ها نباید به دنبال این باشند که سود صنایع انرژی را از آن خود کنند و بر این سودها مالیات ببندند.

به گزارش «انرژی امروز» اکونومیست می‌نویسد: هر وقت که نفت و گاز گران می‌شود چشم سیاستمداران حریصانه به سمت سود شرکت‌های انرژی می‌چرخد. از روزی که قیمت انرژی در سال گذشته افزایش یافت، بلغارستان، ایتالیا، رومانی و اسپانیا مالیات‌های جدیدی برای این صنایع وضع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هشتم ماه مارس، کمیسیون اروپا توصیه کرد دولت‌ها سعی کنند به دنبال «جذب بخشی از این درآمدها»یی باشند که تولید کنندگان برق به دست آورده‌اند. و در آمریکا هم 12 سناتور دموکرات از جمله الزابت وارن، که زمانی کاندیدای ریاست جمهوری شده بود، پیشنهاد کرده است که بر هر بشکه نفتی که شرکت‌های بزرگ نفتی تولید می‌کنند یا وارد می‌کنند مالیاتی معادل با نیمی از تفاوت بین قیمت نفت خام فعلی و متوسط قیمت در بازه زمانی 2015 تا 2019 بسته شود.

این روزها به ویژه انگیزه اعمال «مالیات سودبادآورده» قوی‌تر هم شده است چون حمله روسیه به اوکراین باعث شده است که قیمت‌های نفت و گاز به شدت افزایش یابد و اینطور احساس شود که شرکت‌های نفتی از این خونریزی‌ها به سود رسیده‌اند. دولت‌ها در دوران شیوع پاندمی بسیار بدهی بالا آوردند و حالا که سودآوری شرکت‌های انرژی بالا رفته‌ است به دنبال حمایت از فقرا و نیز افزایش بودجه‌های دفاعی خود [پیامد حمله روسیه به اوکراین] هستند. و از آنجایی که دنیا به دنبال این است که میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد، نمونه بارز استدلال‌هایی که در مقابل این مالیات سودبادآورده ارائه می‌شود قدرت خود را از دست می‌دهند و ضعیف‌تر می‌شوند.

اکونومیست در ادامه می‌نویسد: به هر حال اعمال این مالیات‌های سودبادآورده اشتباه است. با این واقعیت شروع کنیم که بازار انرژی در یک فرایند چرخشی شکوفایی و ورشکستگی قرار دارد. سال‌هایی که خانم وارن به عنوان شاخص انتخاب کرده است سال‌های درستی نیستند: در دو مورد، در سال‌های 2015 و 2016، حاشیه سود عملیاتی صنایع جهانی انرژی منفی بود. در سال 2020 هم که در اوج شیوع کرونا قیمت نفت حتی به زیر صفر هم رسید تلفات عملیاتی بالا بود. اگر شرکت‌های نفتی مجبورند در دوران بد خودشان دوام آورند اما وقتی یک مقدار قابل توجهی سود به دست آورند مجبور شوند این سود را واگذار کنند، دراین صورت امکان ادامه حیات را از دست خواهند داد.

این مسئله برای فعالین محیط زیست جذاب می‌نماید که از غول‌های انرژی چون بریتیش پترولیوم، که رئیسش گفته بود قیمت‌های بالا شرکت‌های انرژی را به یک «ماشین تولید پول» تبدیل کرده است، می‌خواهند این نوع کسب و کار را کنار گذارند. اما بحران انرژی امروزی دنیا نشان داد که دنیا نیازمند آن است که با دقت به دنبال مدیریت انتشارات کربن باشد نه اینکه به یکباره سرمایه گذاری بر سوخت‌های فسیلی را کنار گذارد مخصوصا حالا که اروپا قصد دارد وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد. انرژی‌های تجدیدپذیر قادر نیستند به این زودی جای گاز طبیعی را در جاهایی مثل گرمایش خانه‌ها با بویلرهای گازی بگیرند. حتی اگر کل زیرساخت‌های اقتصادی برقی سازی شود باز هم باتری‌ها قادر نخواهند بود شکاف بین تقاضا و تولید را زمانی که باد نمی‌وزد یا آفتاب نمی‌تابد پر کنند. نیروگاه‌های برق هسته‌ای هم که تولید ثابتی دارند سال‌ها طول می‌کشد تا ساخته شوند.

کمیسیون اروپا می‌گوید که تولید کنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر که از قیمت‌های بالای انرژی سود برده‌اند هم باید این مالیات را پرداخت کنند. گمراهی این مورد دو برابر است. به فرض که شرکت‌های انرژی پاک که در دوران کمبود توانسته‌اند سود به دست آورند اما مشوق‌ها برای حل مشکلات این شرکت‌ها چون بهینه سازی باتری برای ذخیره سازی انرژی بسیار کم است. و این فقط بخش برق نیست که باید به سمت انتشارات صفر خالص حرکت کند. بخش خصوصی هم باید بتواند راهی بیابد در برابر کمبود هر چیزی از موادمعدنی مصرفی در خودروهای برقی گرفته تا چوب بالسای مورد استفاده در تولید توربین‌های بادی. خیال‌پردازی است اگر فکر کنیم که وقتی شرکت‌های خلاق نگران آن هستند که اگر سودی به دست آورند از چنگشان در خواهند آورد، به فکر سرمایه‌گذاری‌های لازم بزرگ در بخش انرژی باشند.

و بدترین استدلال این است که این شرکت‌ها از جنگ سود کسب می‌کنند. مالیات سودبادآورده بر این استوار است که شرکت‌ها نه از تصمیمات عاقلانه که از رخ‌دادهای غیرقابل پیش‌بینی نامربوط به انتخاب‌های سرمایه‌گذاری‌های خود به سود رسیده‌اند. درحالی که ژئوپلیتیک بزرگترین نگرانی شرکت‌های بزرگ انرژی است چون باید خطوط لوله‌ای را از میان مرزها رد کنند و سرمایه‌گذاری‌هایی بر اساس پیش‌بنی نیازهای جهانی انرژی داشته باشند. اینکه تنش‌ها بر سودآوری آنها موثر هستند چیز عجیبی نیست و خطراتی که اروپا از وابستگی به گاز روسیه در کمین داشت از سال‌ها پیش مشخص بود. اینکه شرکتی نخواهد این جایزه خود را که به دلیل عرضه انرژی در دوران کمبود انرژی به دست آورده دریافت کند تنها باعث بحران بعدی انرژی خواهد بود که قابل پیش‌بینی است و از همه بدتر خواهد بود.

برچسب هاانرژی امروز انرژی های تجدیدپذیر غول نفتی مالیات هفته‌نامه خبری اکونومیست (The Economist)

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: انرژی امروز انرژی های تجدیدپذیر غول نفتی مالیات آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو شرکت های انرژی سرمایه گذاری شرکت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۲۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: حجم معاملات شرکتهای توزیع نیروی برق در دومین هفته شروعی توفانی داشت و با رشد چشمگیر نسبت به نخستین هفته معاملات، به ٦٨٤ میلیارد ریال رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: در حالی که در نخستین روز خرید برق توسط شرکتهای توزیع نیروی برق از بورس انرژی (٥ اردیبهشت ماه جاری)، ٧١ میلیارد ریال برق معامله شده بود، ارزش این معاملات در آغاز هفته دوم با جهش خیره کننده به ٦٨٤ میلیارد ریال رسید.

وی خاطرنشان کرد: در هفته نخست ١٦٩ معامله بارزش حدود 130 میلیارد تومان و حجم حدود ١.٢ میلیون مگاوات ساعت انجام شد در اولین روز معاملاتی هفته دوم ٦٨ معامله با حجم ٦٣٨ هزار و 880 مگاوات ساعت برق به ثبت رسید.

مدیرعامل توانیر نکته حائز اهمیت در این هفته از معاملات را، افزایش سهم نیروگاههای بخش خصوصی از نیروگاههای دولتی عنوان کرد به طوری که در آغازین روز این هفته از معاملات، ٧٨ درصد معاملات به وسیله نیروگاههای خصوصی انجام شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه "با اصلاح جریان مالی صنعت برق، شرکتهای توزیع نیروی برق از اول اردیبهشت ماه جاری برق مورد نیاز خود را از بورس انرژی خریداری می کنند"، گفت: با افزایش میزان معاملات شرکت‌های توزیع در بورس انرژی، موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس تاکید ویژه وزیر نیرو اصلاحات مالی جامعی در صنعت برق به جریان افتاده است که بخشی از آن به ورود شرکت‌های توزیع برق به بورس انرژی و خرید مستقیم برق از این بازار باز می‌گردد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: بر اساس این طرح که از روز نخست اردیبهشت‌ماه آغاز شد، یک حساب وکالتی برای شرکت‌های توزیع سراسر کشور باز شده است و توانیر ماهانه این حساب‌ها را به میزان 2 هزار میلیارد تومان شارژ خواهد کرد تا شرکت‌های توزیع بتوانند در بورس انرژی به صورت مستقیم اقدام به خرید برق کنند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع هر هفته 500 میلیارد تومان پول واریز می‌شود و هفته جاری نیز 500 میلیارد تومان دوم به حساب به شرکت‌ها واریز شد، ادامه داد: در گذشته تنها مشتریان بالای 5 مگاوات امکان خرید برق از بورس را داشتند که سال گذشته مشتریان بالای یک مگاوات به این لیست اضافه شد و از اردیبهشت ماه سال جاری شرکت‌های توزیع سراسر کشور نیز امکان خرید برق از بورس را پیدا کردند.

رجبی مشهدی اضافه کرد: سال گذشته 53 تراوات ساعت از برق کشور از طریق بورس انرژی به فروش رسید و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته در سال جاری قرار است این رقم با 4 برابر افزایش به 210 تراوات ساعت برسد.

وی در همین رابطه بیان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مقرر شده است تا در سال اول 30 درصد معاملات برق در بورس انرژی انجام شود و در پایان برنامه هفتم نیز قرار است میزان معاملات به 60 درصد برسد، اما بر اساس هدفگذاری صورت گرفته در وزارت نیرو قرار است در سال جاری هدف گذاری نهایی برنامه هفتم در این رابطه محقق شود.

مدیرعامل توانیر در ادامه با بیان اینکه در هفته گذشته بیش از 1211 هزار میلیارد ریال در بورس انرژی توسط 32 شرکت توزیع برق معامله صورت گرفت، افزود: پیش بینی می‌شود در هفته‌های آتی با برنامه ریزی و هماهنگی‌های صورت گرفته حجم معاملات شرکت‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

رجبی مشهدی در پاسخ به این پرسش که ورود شرکت‌های توزیع برق به معاملات بورس چه نقشی در توسعه صنعت برق خواهد داشت، گفت: ارتباط مستقیم میان خریداران و فروشندگان برق، کاهش نقش دولت در معاملات، کمک به استقلال مالی شرکت‌های توزیع و توسعه رقابت، شفاف شدن معاملات و نیز تزریق نقدی پول به نیروگاه‌ها بر‌خلاف بازار عمده فروشی از جمله مزایای اجرای این طرح است که ضمن کمک به اصلاح نظام مالی صنعت برق بستر مناسبی را برای توسعه صنعت برق فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: پرداخت به روز هزینه‌ها و شفاف شدن درآمد‌ها در صنعت برق که در سایه ورود شرکت‌های توزیع به بورس انرژی و خرید نقدی برق از نیروگاه‌ها محقق می‌شود، نه تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های جاری و طرح‌های توسعه‌ای خود را با سرعت و قدرت بیشتری دنبال کنند، بلکه موتور تولید بدهی در کل صنعت برق متوقف می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • جزئیات اجرای استاندارد «برچسب انرژی ساختمان» در ادارات
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی