Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیرینی و آجیل این روزها مشتریان زیادی پیدا کرده و در این میان بازار کالاهای نامرغوب نیز داغ شده است که باید سعی داشته باشیم از محصولاتی استفاده کنیم که به سلامتی مان ضربه نزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصرهامون؛ ساعت ها در حال گذر هستند و چیزی تا لحظه تحویل سال نمانده است، عیدی که طبق رسوم کهن برای استقبال از آن تغذیه های متنوعی تهیه می شود، شیرینی و آجیل از جمله این خوراکی هاست که باید در تهیه آن دقت فراوان داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگر چه بسیاری از شیرینی ها در منزل تهیه می شود، اما بسیاری از مردم برای تهیه آن نوع آماده را انتخاب می کنند و آجیل نیز از جمله محصولاتی است که از بازار باید خریداری کرد، بنابراین برای تهیه نوع مرغوب و سالم آن باید به یکسری توصیه ها توجه داشت.

شیرینی های خشک تهیه کنید

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه در گفت و با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: برای ایام عید سعی کنید از شیرینی های خشک تهیه کنید، چراکه بر شیرینی های بزرگ ارجح است که تولیدات برخی شهرها از جمله یزدِی، بیرجندی، برنجی و کرمانشاهی مطلوب هستند.

وی با بیان این که شیرینی های تر و خامه ای یا چرب به هیچ وجه برای ایام عید مناسب نیستند، اضافه کرد: از خرید شیرینی جات تر، خامه و شکلاتی پرهیز کنید، باید نوع تازه و در بسته بندی مناسب باشد، شیرینی هایی مثل کیک که برای ور آمدن از جوش شیرین و بکینگ پودر استفاده می شود، نباید در درجه اول توجه قرار گیرد.

این کارشناس اظهار کرد: در خرید این کالا سعی کنید از انواع فاقد رنگ استفاده کنید، مگر این که کاکائو، زعفران، ادویه یا سبزیجات برای ایجاد رنگ متنوع استفاده شده باشد، زیرا رنگ های شیمیایی حتی اگر از نوع مجاز باشد، سلامتی را تهدید می کند، بنابراین شیرینی را هنگام خرید به لحاظ رنگ، بود، طعم و مزه و عدم وجود آفت بررسی کنید.
 


شیرینی هایی که باید از خرید آن اجتناب کنید

وی اضافه کرد: از خرید شیرینی هایی که با خوردن آن احساس جمع شدن دهان به شما دست می دهد، اجتناب کنید، اگر مصرف بکینگ پودر در شیرینی زیاد باشد، این حس به شما دست می دهد. بهتر است شیرینی روکش شکری، رنگی، کرمی نداشته باشد تا قندهای ساده کمتر بوده یا فساد دیر تر اتفاق افتد.

به گفته فیروزکوهی، در میان شیرینی ها نخودچی و برنجی برای کودکان و نوجوانان گزینه مطلوبی هستند، اما اگر شکر زیادی داشته باشند، اغلب موجب یبوست می شوند. بسیاری از تولیدات محلی مثل کلوچه های سیستانی، کلمپه کرمانی که حاوی حداقل شکر و همراه با خرما و ادویه هایی مثل زیره هستند، از بهترین انواع شیرینی است.

وی تاکید کرد: تا حد امکان از خرید تافی، آبنبات، شکر پنیر و پاستیل های شکری اجتناب کنید، این محصولات از ترکیب اسانس شکر و رنگ های شیمیایی تشکیل شده اند و هیچ فایده ای جز افزایش کالری بدن ندارند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: اگر قصد خرید گز دارید حتما انواع پر مغز و کم شیرین یا رژیمی را که اغلب از قندهای طبیعی ضعیف شده ای چون مانتیول، سوبیتول، ایزومالت و استویا تهیه شده اند، انتخاب کنید. این قندها برای تجزیه نیاز به انسولین ندارند و به تدریج و به میزان کم، قند خون را بالا می برند، توجه داشته باشید هر نوع گزی را که فروشنده ادعا کرد رژیمی است، نخرید و مشخصات مندرج روی بسته بندی محصول را مطالعه و به نشانگر آن به خصوص در مورد قند توجه کنید.

سراغ محصولات معتبر بروید

وی گفت: توصیه می کنم اگر وضع اقتصادی شما اجازه می دهد همیشه سراغ محصولات معتبر بروید، اگر وضعیت درآمدی تان اجازه نمی دهد، از خیر مصرف محصولات ارزان ولی بی کیفیت یا تقلبی بگذرید. سوهان به دلیل زعفرانی که در ترکیباتش به کار می رود، اغلب گران قیمت است و به همین دلیل بیشتر فروشندگان به جای زعفران از گل رنگ، زردچوبه، جوهرهای رنگی یا پودر زعفرانی شیمیای استفاده می کنند و در مقابل محصول را ارزان تر می فروشند.

فیروزکوهی تصریح کرد: متاسفانه این ترکیبات می تواند عوارض متعددی برای کلیه، کبد و مغز داشته باشد. اگر برای تنوع می خواهید همراه چای، نبات تعارف کنید، ترجیحا نبات هایی را که از نی چوبی تهیه شده اند،  بخرید. نی های پلاستیکی اغلب غیر بهداشتی بوده و هنگام تماس با نوشیدنی های داغ، ترکیبات مضر پلاستیکی از آن خارج می شود که می تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره آمیز باشد.

وی افزود: از خرید نبات فله ای که در شرایط بد محیطی عرضه می شود، اجتناب و آن را در بسته بندی های بهداشتی تهیه کنید و بدانید نبات های زعفرانی به خصوص انواع فله ای آن اغلب حاوی رنگ های شیمیایی هستند، بهترین مشخصه برای انتخاب نبات با کیفیت، شفافیت بلورهای آن است.
 


فضای خشک بهترین شرایط برای نگهدای آجیل

این کارشناس با اشاره به بایدها و نبایدهای خرید آجیل عید هم گفت: آجیل از جمله مخلوط های غذایی بوده که در صورت تازه و سالم بودن، مصرف آن بسیار مفید است، اما استفاده بیش از اندازه اش به دلیل داشتن مقدار زیادی چربی و نمک، نه تنها مضر بوده، بلکه برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و افراد با فشار خون بالا می تواند تهدید کننده سلامتی نیز باشد.

وی با بیان این که روش های فرآوری، حمل و نقل و حتی وضعیت انبارها و فروشگاه های محل نگه داری و عرضه در کیفیت و سلامت آجیل تاثیرگذار است، ادامه داد: فضای خشک و به نسبت خنک، بدون گرد و خاک و ذرات معلق در هوا، مکان عاری از حشرات و جوندگان، بهترین شرایط برای انبارداری این محصولات است.

به گفته فیروزکوهی، وجود رطوبت بالا، گرمای فروشگاه یا انبار و فضای آلوده به حشرات و جوندگان پرخطرترین مکان است، چراکه رطوبت موجب رشد و تکثیر قارچ ها و ترشح مواد سمی ناشی از آن ها می شود که نه تنها در برخی مصرف کنندگان علائم حساسیت را نشان می دهد، بلکه مصرف مداوم آن، بیماری های مزمن را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: گرما نیز موجب اکسیداسیون چربی آجیل می شود، حشرات با مصرف و سوراخ کردن آجیل و تخم گذاری در منافذ ایجاد شده و جوندگان با خوردن و انتقال انواع میکروب ها، موجب آلودگی و در نتیجه بیماری مصرف کنندگان می شوند.

این کارشناس گفت: نشان می دهد که اغلب مردم به نوع فله که در ظروف مختلف در مغازه ها وجود دارد، روی می آورند که به طور قطع عواملی مثل قیمت، امکان چشیدن و امکان خرید با حداقل وزن مورد نظر در این انتخاب موثر بوده، اما به خرید آجیل بسته بندی کارخانه ای بیشتر توصیه می شود.

وی ادامه داد: کارخانجات فرآوری و بسته بندی، ملزم به آزمون مستمر مواد اولیه و محصولات هستند، بنابراین در محصول آن ها احتمال وجود قارچ ها، آفت و آفت زدگی کمتر است و در شرایط نگه داری در انبارها و فروشگاه ها نیز، نوع بسته بندی مانع از نفوذ رطوبت و حشرات می شود.

هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید

فیروزکوهی تاکید کرد: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید، نوع تازه آن نباید هیچ گونه بوی نامطبوعی مانند ماندگی، تندشدگی و ترشیدگی داشته باشد، به ظاهر این کالا خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از علائم کهنگی و فساد محصول است.

وی تصریح کرد: برای تشخیص وجود رنگ در آجیل، پیشنهاد می شود مقداری از آن را برای چند دقیقه در مشت بریزید و پس از خالی کردن بررسی کنید که آیا پوست کف دستتان رنگی شده یا خیر، یا هنگام مصرف دقت کنید که آیا زبان یا دور لبهایتان رنگی شده یا خیر، توجه داشته باشید که استفاده از رنگ در آجیل به دلیل مضرات آن اکیدا ممنوع است.

این کارشناس گفت: همچنین توصیه می شود، آجیلی را انتخاب کنید که شور نبوده و کمتر بو داده شده باشد، نگهداری طولانی، تغییرات شیمیایی را در پی دارد و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب، تند و تیز می شود، بنابراین از مصرف آجیل کهنه خودداری کنید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: توجه داشته باشید شیرینی ها بسته بندی خرید آجیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمد نوروزی گفت: پرونده قاچاق ۲۲ هزار و ۲۰۰ لیتر نفتگاز به ارزش هفت میلیون ۱۷۰ هزار ریال در شعبه اول بدوی و ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان میبد رسیدگی شد.
رئیس شعبه اول تعزیرات حکومتی میبد، افزود: شعبه با تحقیقات لازم، اتهام انتسابی را محرز و علاوه بر ضبط سوخت کشف شده، متهم را به پرداخت ۱۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. 
به گفته نوروزی، شعبه در خصوص وسیله نقلیه حامل این سوخت قاچاق با توجه به اینکه ارزش وسیله نقلیه بیشتر از ارزش سوخت می‌باشد، متهم را به پرداخت هفت میلیون و ۱۷۰ هزار ریال جریمه معادل ارزش سوخت کشف شده محکوم کرد.
رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق و ارز تعزیرات حکومتی میبد افزود: پس از گذشت زمان و انجام مراحل قانونی، پرونده در واحد اجرای احکام مختومه و به بایگانی ارسال شد. 
نوروزی گفت: ماموران نیروی انتظامی شهرستان میبد این محموله را کشف و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • بیشترین بارش چهارمحال و بختیاری در اردل با ۱۸ میلیمتر به ثبت رسید
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • یاد مرحوم هادی نوروزی در بازی پرسپولیس - سپاهان زنده شد +فیلم
  • انواع کیف دوشی های مناسب برای استایل بهتر + 3 مدل عک
  • خرید شومیز مجلسی و اسپرت جدید و باکیفیت از اینفینیتی
  • نکاتی برای یافتن حلقه ازدواج مناسب از سایت زر
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد