Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پستی اینستاگرامی نوشت: «از مهمترین فواید تعطیلات نوروز فرصت مطالعه است. دوست دارم چند کتابی که به نظرم مناسب برای خواندن همه اعضای خانواده است معرفی کنم:

کتاب «کهکشان نیستی» روایتی از زندگی عارف بزرگ آیت الله سید علی قاضی طباطبایی، «رضا نام تا رضاخان» اثر جدید هدایت الله بهبودی، «تشریف» رمان جذاب نوشته آقای عزتی پاک، «مهاجر سرزمین آفتاب» شرح زندگی مادر شهید ژاپنی خانم پامامورا (سبا بابایی).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

رمان «کهکشان نیستی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی اصفهانی سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات فیض فرزان منتشر شد. این رمان نخستین اثر نویسنده‌اش است و تجربه نوینی در فرم به شمار می‌رود. این توجه به فرم البته به معنای عدم توجه به محتوا نیست. به جرأت می‌توان گفت که این اثر از معدود آثار این گونه ادبی است که در آن فرم و محتوا با هم همخوانی کامل دارند و شاید اگر نویسنده از این فرم بهره نمی‌برد، نمی‌توانست محتوا را به درستی ارائه دهد. با این رمان حتی می‌توان این نکته را هم مطرح کرد که دینی بودن یک اثر بستگی مهمی به فرم هم دارد.

«کهکشان نیستی» بر اساس زندگینامه مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی نوشته شده که از چهره‌های برجسته عرفانی در مکتب نجف اشرف بود و استاد بسیاری از علمای برجسته معاصر از جمله مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌الله بهجت و… روایت‌ها و رخدادهای زندگی مرحوم علامه قاضی در این کتاب هرچند که در ساحت داستان به مخاطب ارائه می‌شوند، اما عمدتاً مستندند به منابع گوناگون. در سطر سطر این رمان کتابخانه‌ای عظیم پنهان است و منابع بسیاری نیز به مخاطب معرفی می‌شود. نویسنده که این کتاب را در نجف اشرف به رشته تحریر درآورده است، توانسته در ساحت داستان، بستر نظری مکتب سلوکی نجف را آموزش دهد.

نویسنده در گفت‌وگوی خود با مهر درباره فرم چنین اشاره کرده بود: «فرم کتاب «کهکشان نیستی» برخاسته از فطرت و جبلت آدم‌هاست. ساختار و فرم به‌گونه‌ای طراحی شده که مخاطبان قدم به قدم با شرایط خودشان، شخصیت‌های مختلفی را که شاهد و ناظر یک بستر تاریخی بوده‌اند، مشاهده و با آنها همذات پنداری کنند. به عبارتی بهتر امید است مخاطب با این سنخیت پیدا کردن به سمت «حقیقت» خویشتن حرکت کند. برای طراحی این ساختار از منابع مختلفی الهام گرفته‌ام. الهام اول از روایات اهل بیت (ع) است. حدیث کسا شاهد مناسبی برای این موضوع است. در نقل‌های شیعه حضرت صدیقه طاهره (س) راوی این حدیث هستند و طریق و شیوه نقل شاهکار و تأثیرگذار است و مخاطب را مستقیماً وارد فضای ماوقع می‌کند. همچنین حدیث شریف دیگری به نام «نورانیت» از امیرالمومنین (ع) است که جناب ابوذر و جناب سلمان آن را نقل کرده‌اند، ساختار روایی این حدیث نیز فوق العاده است و مخاطب را مستقیماً به بطن ماجرا وارد می‌کند و این ساختار در فرم «کهکشان نیستی» نیز تأثیر گذاشت. البته از دستاوردهای فرمیک نویسندگان جهان و رمان‌های مدرن هم الهام گرفته‌ام.»

این رمان در زمینه محتوا هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. به عنوان مثال در ادبیات شفاهی و افواه روایت‌های شگفت انگیزی درباره علما وجود دارد که بعضاً کتاب هم شده‌اند. به زعم بسیاری تعدد زیاد این روایات و ترویج فکر نشده و بی‌حساب و کتاب این کرامات باعث رواج عرفان‌های فست فودی و رواج فرق باطل صوفیه هم شده است که اگر برخی از آنها به ویژگی‌هایی هم رسیده باشند، روش‌شان غیرشرعی بوده است. اما در رمان «کهکشان نیستی» بحث درباره کرامت‌ها تفاوت دارد. به عنوان مثال در فصلی از رمان که اصحاب مرحوم سیدمرتضی کشمیری درباره کرامات ایشان صحبت می‌کنند، علامه قاضی می‌گوید که بزرگترین کرامت او در استفاده نکردن از وجوهات و کار کردن برای تأمین معیشت خود است.

کد خبر 5450792

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی معرفی کتاب نوروز 1401 کتاب و کتابخوانی هدایت الله بهبودی کتاب و کتابخوانی تازه های نشر معرفی کتاب جایزه کتاب سال پیام تسلیت برنامه زاویه درگذشت چهره ها نشر هنوز جهاد تبیین نوروز 1401 سی ونهمین جایزه کتاب سال تجدید چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی درگذشت + سوابق

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، محمدعلی علومی رمان‌نویس، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و طنزنویس روز گذشته یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در بم شهر زادگاهش دار فانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: مرتضی شفیعی درگذشت + سوابق

از آثار او می‌توان به رمان‌های معروف سوگ مغان، آذرستان، ظلمات و... اشاره کرد.

علومی متولد ۱۳۴۰ بود و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیدهٔ سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برندهٔ سی سال رمان طنز ایران شد.

از محمدعلی علومی آثار پژوهشی متعددی در حوزه‌های مختلف ادبیات باقی مانده است.

این نویسنده مطرح، چندین سال بخش آموزش داستان‌نویسی در مجله جوانان را برعهده داشت. در همان سال‌ها شاگرد سید ابوالقاسم انجوی شیرازی (مشهور به پدر فرهنگ مردم) بود و آخرین مصاحبه مطبوعاتی با او مندرج در ادبستان را انجام داد.

علومی با لهجه شیرین بمی صحبت می‌کرد و مدت‌ها در تهران با دوست و همشهری هنرمندش ایرج بسطامی (خواننده‌ اهل بم) هم‌خانه بود.

داستان کوتاه «بمانی» اثر اوست که در آخرین شماره ماهنامه «فرجاد» در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ چاپ شد. رمان «آذرستان» وی در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده ۳۰ سال رمان طنز ایران شد.

استاد علومی در زمینه‌ پژوهش‌های مربوط به طنز بنا به توصیه استاد عمران صلاحی آثار بی‌شماری را از جمله طنز در آمریکا (جلد اول)، طنز در مثنوی مولانا جلال‌الدین، انواع طنز در گلستان سعدی، طنز و شیوه‌های داستانی در بوستان، طنز در دوره‌ پهلوی با نقد و بررسی آثار طنزنویسان آن زمان، طنز ایران از مشروطه به بعد (جلد اول) و بررسی انواع طنز در خارستان اثر حکیم قاسمی کرمانی را منتشر کرده است.

رمان‌های طنز علومی شامل «شاهنشاه در کوچه دلگشا، من نوکر صدامم، وقایع‌نگاری بن لادن و جناب آقای دیو بوده است.

علومی همچنین در زمینه‌ ادبیات کودک و نوجوان کتاب گذر از کوه کبود را منتشر کرده است و در تحلیل قصه‌های ایرانی نیز می‌توان به کتاب اساطیر افسون وش او اشاره کرد.

این نویسنده بمی همچنین رمان‌های «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب‌ نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» را در پرونده کاری خود دارد.

قصه اساطیر از جمله آخرین آثار این نویسنده مطرح ایران بود، همچنین کتابی دیگر در حال انتشار داشت که هنوز اطلاعاتی درباره نام و محتوای آن منتشر نشده است.

در وصف کارکردها و ویژگی های آثار استاد علومی آمده که با نگاهی تازه به مسائل مختلف، همواره توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند و با انتقاد و پیشنهاد سازنده، به ساختار و شکل دهی بهتر جامعه ایران کمک کند.

این نویسنده بمی در سال های پایانی عمر خود به زادگاهش در بم بازگشته بود؛ بازگشت به زادگاه و جایی که هویت و شخصیتش ریشه‌دار است، به این نویسنده فرصتی داد تا با تمامی تلاش و انگیزه، به خلق آثاری جدید بپردازد و ارثیه ارزشمند خود را به سرانجام برساند.

شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229590 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را افتتاح کرد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • فیلم/ جزئیاتی از برگزاری نمایشگاه کتاب از زبان وزیر ارشاد
  • ۲۸ هزار زائر ایرانی در حج امسال شرکت می‌کنند
  • وزیر ارشاد: در سامانه مجازی نمایشگاه با تخفیف کتاب بخرید
  • کتاب «آقاسید محمود» به نمایشگاه کتاب می آید
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق