Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:11:31 GMT

شهری کوچک در غرب مازندران که هرگز نمی خوابد

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۳۹۲۵

شهری کوچک در غرب مازندران که هرگز نمی خوابد

ایسنا/مازندران عنوان شهری که نمی خوابد را شاید بسیاری از شما درباره شهرهای بزرگی چون نیویورک، لوزان، ‏دبی، لاس وگاس، پاریس، بمبئی، توکیو، مادرید، قاهره و تهران شنیده باشید اما در غرب استان ‏مازندران شهر کوچکی وجود دارد که حتی در سردترین فصول سال می توانید به غیر از هتل و ‏داروخانه شبانه روزی، چندین فروشگاه غذایی، نوشیدنی و کافه را در آن پیدا کنید که سرویس ۲۴ ‏ساعته ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمانشهر با نام مستعار و مشهور «متل قو» یا اسم نخستین آن یعنی ‏«ساقی کلایه»‏ یکی از شهرهای کوچک اما پر هیاهو در غرب استان مازندران و شهرستان عباس آباد است که شاید کمتر کسی نامش را نشنیده باشد. این شهر به دلایلی که در گزارش به آن خواهیم پرداخت از پرحجم ترین ترافیک های مازندران را در ایام تعطیلات به خود اختصاص داده است.

دیدنی ها و مناطق جذابی که در متل قو وجود دارد آن را به شهری کوچک اما متمرکز از منظر گردشگری تبدیل کرده است. به گفته افراد بومی و قدیمی، متل قو نه تنها از قبل پاتوق پایتخت نشینان بوده بلکه حالا نیز محل دیدار و میعادگاه آنان است.

تاریخچه «متل قو» یا «ساقی کلایه»

متل قو به واسطه شهرت خود در دوره پهلوی شناخته می شود. در دهه ۱۳۳۰ شمسی، آثاری از این شهر ساحلی نبود و تنها چند خانه‌ روستایی پراکنده وجود داشت. در همان زمان فردی به نام «جمشید جوانشیر» به همراه دوستانش به این منطقه سفر کرده و با دیدن زمین‌ های بایر تصمیم می ‌گیرد با ارثیه ای که برای او باقی مانده در این منطقه سرمایه‌گذاری کند.

جوانشیر نخست با هدف کاشت باغ مرکبات در جنگل مخروبه ای که در این مکان وجود داشت به منطقه آمد اما نتوانست از کشاورزی و احداث باغ بهره مناسبی ببرد و این سرمایه گذاری با شکست مواجه شد که ناگهان ایده نابی در ذهن این کارآفرین جوان نقش بست.

جوانشیر در کتاب خاطراتش که سال ۱۳۸۰ منتشر شد می نویسد: «وقتی ما شروع به کار کردیم، در شمال سه هتل خوب در رامسر و چالوس و بابلسر بود که در حقیقت نزدیک به دریا بودند، نه در مجاورت آن. مشکل بزرگ آن ها هم قیمت گران‌شان بود که هم در توان خانواده‌ های متوسط نبود و هم اینکه این هتل ها طبقات خاصی از خانواده ها را پذیرش می کردند، یا دست‌کم با دیگران برخورد خوبی نداشتند؛ به فکر افتادم کاری کنم تا خانواده‌ های متوسط، جوانان و حتی افراد مسن و بازنشسته با دریا و مزایای آن آشنا شوند و بتوانند در یک مکان مناسب با قیمت کمتر اقامت کنند.»

این کارآفرین جوان تصمیم به ساخت متلی در این منطقه گرفت. وی با دیدن قوهای آن منطقه اسم متل را قو گذاشت. وی در کتاب خاطرات خود آورده است: «من هتل های متعددی دیده بودم اما هیچکدام چسبیده به دریا نبودند. می خواستم این بار متلی بسازم که درست کنار دریا باشد. فقط می‌دانستم مشخصه اصلی متل این است که مسافر می‌تواند اتومبیل خود را کنار اطاق پارک کند!»

وی با این دانش اندک، در مدت زمان حدود ۶ ماه موفق شد یک سالن اجتماعات به مساحت ۲۲۰ متر، ۱۲ اتاق و ۲ ویلای شیک بسازد و آنها را برای پذیرش مسافران آماده سازد. اجاره هر اتاق ۱۰ تومان و اجاره هر ویلا را ۲۵ تومان تعیین کرد تا برای قشر متوسط هم مناسب باشد و به این ترتیب متل قو در سال ۱۳۳۸ متولد شد.

اما تاریخچه متل قو به همینجا ختم نمی شود. افتتاح متل سروصدای بسیاری به راه انداخت و متل ‌قو شهرت عجیب پیدا کرد. طوری که کم‌کم به شکل یک گردشگاه عمومی در تمام فصول سال تبدیل شد، سپس سروکله دست‌ فروش‌ها و مشاغل دیگر پیدا شد و روز به روز جمعیت شهر بیش‌ تر شد.

کم کم مسافران زیادی به متل آمدند و بر رونق آن افزودند و اقشار متوعی در این منطقه ساکن شدند و یک شهر کوچک شکل گرفت. سپس جوانشیر با درآمد و سود بدست آمده اقدام به گسترش متل کرد و مجموعه های جانبی به شهر اضافه شد و نام «ساقی کلایه» را برای این شهر تازه تاسیس برگزید. «ساقی» نام دختر جوانشیر و «کلایه» در زبان بومی به معنای محله است و شهرهای بسیاری نیز در گیلان و مازندران با پسوند کلایه وجود دارند.

اولین شهردار زن ایران در شهرداری متل قو

نکته جالب دیگر این در مورد این شهر ساحلی اینکه وقتی شهرداری ساقی‌کلایه و کلارآباد (به صورت مشترک) افتتاح شد، همسر جوانشیر، بانو «پریمرز فیروزگر» به عنوان اولین شهردار زن ایران در این پست قرار گرفت. این سمت به هیچ‌ وجه تشریفاتی نبود چراکه به تایید اهالی قدیمی و سالخورده، بانو فیروزگر زحمات بسیاری برای این شهر نوپا و پر دردسر و توسعه و پیشرفت آن کشید.

در مورد دوران شکوفایی و سرخوشی متل‌قو نقل و قول بسیار است؛ حضور هنرمندان مختلف از خواننده تا بازیگرهای و ستاره های آن زمان در متل و ویلاها شهر، جشن‌ها و برنامه‌های پر سروصدا، فیلم‌های سینمایی که متل قو را لوکیشن کردند، کلاب ها و کافه های متعدد و همینطور شهرت و شهرت بیش‌تر متل قو سطرها مطلب می توان نوشت. اما جوانشیر در ادامه و در جهت توسعه شهرنشینی تصمیم گرفت زمین باغ را تفکیک کرده و در آن ویلاسازی کند. با استقبال مردم از خرید ویلا در متل‌قو، جوانشیر شهر ساحلی خود را بنا کرد.

شهر متل قو به دلیل گسترش شهرنشینی و ساخت و ساز توسط یک کارآفرین، بیشتر به شهرکی بزرگ شبیه است به طوری که تمامی راه ها و مسیرهای فرعی به یکدیگر ارتباط دارد. در نمای از بالا، خیابان ها، متل قو را به چندین بخش تقسیم کرده اند که تمامی به یکدیگر ارتباط دارند. شهر گویی به صفحه شطرنجی می ماند که بیشمار راه فرعی و مستقیم دارد.

متل قو شهر همیشه بیدار

اما چرا پیشینه تاریخی این شهر ساحلی در گزارش مطرح شد. یکی از نکات جالب درباره شهر متل قو این است که بواسطه پیشینه اقامتگاهی و ۲۴ ساعته بودن متل در آن سال ها، تنها شهری در غرب استان بوده که فروشگاه ها و مغازه های آن سرویس شبانه روزی ارائه می کردند. این سرویس شبانه روزی هم اکنون نیز در متل قو جریان دارد و حتی در فصول سرد سال باز هم به جز داروخانه و هتل ها، برخی کافه ها و فروشگاه های آن بصورت تمام وقت، فعال هستند.

برخی معتقدند به این دلایل شب های متل قو از روزهای آن زیباتر است، تنوع رنگ فروشگاه ها به ویژه در ایام تعطیلات و زنده بودن و پویایی شهر که زمان در آن معنایی ندارد و خدمات شبانه روزی شهر، بسیاری از شب زنده داران را به خیابان های متل قو و پرسه در کافه ها می کشاند.

«دریاگوشه»، مظهر مدرنیته

مهمترین خیابان و شاید شاهراه متل قو، «دریاگوشه» نام دارد، این خیابان از ساحل و میان شهر تا زیر کوه ادامه دارد، بیشمار ویلا و مغازه و کافه در این مسیر، آن را به یکی از خیابان های پرتردد و لاکچری شمال کشور تبدیل کرده است. لذت قدم زدن در این خیابان مستقیم در شب با رنگ های متنوع کافه ها و عبور و مرور انواع خودروهای لوکس و وارداتی گرانقیمت با پلاک غیربومی، به هیچ وجه تداعی کننده شهری در شمال کشور نیست، دریاگوشه خیابانی است که مدرنیته را فریاد می زند و این یکی دیگر از شگفتی های متل قو است.

دیدنی های متل قو

«پروژه قو الماس خاورمیانه» که اکنون به جای متل قوی جوانشیر سر به آسمان کشیده، رونق گذشته را به این شهر ساحلی بازگردانده است. آنچه که چهره ای متفاوت به این شهر ساحلی بخشیده است، دو برج دوقلوی مسکونی ۲۵ طبقه و یک برج تجاری در حال اتمام که با ظاهری جذاب و با استفاده از جدیدترین متدهای مهندسی ساخته شده اند. دو برج مسکونی با نام پروژه الماس قوی خاورمیانه شناخته می شوند و بخش ها و امکاناتی همچون مجتمع ورزشی، هتل ۵ ستاره بین المللی، ۴ پنت هاوس ۸۷۰ مترمربعی به انضمام استثنائی ترین پنت هاوس موجود در کشور به متراژ ۱۷۰۰ متر مربع و امکانات کم نظیر دیگری را در خود جای داده اند.

هر فروشگاهی با هر برندی در قسمت تجاری برج های قو وجود دارد و بیشمار مارکت و فروشگاه صنایع دستی در این برج ها، آن را به پاتوق خرید متمولین و به اصطلاح بچه پولدارها تبدیل کرده است. هرچند خرید و بازدید بخش بازرگانی برج برای عموم آزاد است اما قیمت ها تناسبی با یک شهر کوچک شمالی ندارد. بلندی برج های قو به طوری است که در صورت صاف بودن آسمان حتی از شعاع ۴۰ کیلومتری در سواحل قابل مشاهده و تشخیص است.

پلاژ و ساحل ماسه ای وسیع

پلاژ ساحلی متل قو با امکانات متنوع ورزشی و تفریحی و پارکینگ بزرگ خود همیشه شلوغ ترین مکان این شهر در ایام تعطیلات است. انواع کافه های بومی با تنوع غذاهای محلی و کبابی در پلاژ متل قو و همچنین در جای جای شهر، شما را برای انتخاب سردرگم خواهند کرد.

غار دانیال

فاصله ساحل تا جنگل در متل قو ۵ کیلومتر است. در جنوب متل قو یکی از نادرترین غارهای ایران در دل جنگل جاخوش کرده است.

غار دانیال به سبب قرار گرفتن در روستایی به همین نام شهرت دارد. مسیر دسترسی به دهانه غار دانیال آسان است. ابتدا از خیابان دریاگوشه به سمت جنوب شهر و به روستای دانیال رفته و بعد از گذر از میان روستا و عبور از پل انتهای روستا مسیر را به پایان می برید. دهانه غار کمی بالاتر از دیوار صخره‌ای و در دل جنگل قرار گرفته است.

آب همیشه در دالان‌های غار دانیال جریان دارد. این غار در اثر حرکت آب در زیر زمین کنده شده و رسوبگذاری مداوم در آن باعث شکل گرفتن استالاکتیت شده است. چکه‌سنگ‌های غار حاصل هزاران سال چکیدن آب حاوی املاح معدنی است. این شکل‌های عجیب و غریب در اثر رسوب‌گذاری و فرسایش دائمی ایجاد شده‌اند. برای رفتن به قسمت‌های عمیق غار نیاز به چراغ خواهید داشت. در کل رفتن به قسمت‌های عمیق غار نیاز به تجهیزات و لباس مناسب دارد اما هر فرد عادی با یک چراغ دستی و کفش مناسب می‌تواند تا قست‌هایی جلو برود.

آب داخل غار آشامیدنی است، البته به شرط آنکه قبل از شما گروه دیگری وارد غار نشده باشند. اگر قصد خوردن آب دارید، مطمئن شوید که از آب چشمه می‌نوشید. آب چشمه‌ها سردتر است و این نشانه خوبی است. دمای غار دانیال هم در تمام فصل‌ها ثابت و بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

جنگل تیلاکنار و هتل لیلیوم

«تیلا کنار» نام جنگل معروف متل قو است. این جنگل در جنوبی‌ترین نقطه روستایی به همین نام قرار دارد. یک جنگل بکر با رودخانه، آبشاری صخره‌ای و مسیرهای پیاده‌روی. بعد از یک روز پرهیجان در ساحل و شب زنده‌داری در شهر شلوغ، جنگلی بکر و ساکت که صدای پرنده‌ها در آن پیچیده گزینه مناسبی برای آرامش خواهد بود.

هتل ۴ ستاره لیلیوم در روستای تیلاکنار، می تواند بهترین اقامتگاه نوروزی شما را رقم بزند. این هتل به سبب کادر متخصص خود، حرفه ای ترین امکانات و خدمات اقامتی و گردشگری را در غرب استان مازندران ارائه می کند. هتل لیلیوم به اذعان کارشناسان گردشگری، و به استناد سایت هتل های ایران www.iranhotelonline.com رتبه ۴.۷ را از ۵ در نظرسنجی ها را اخذ کرده و رضایت کامل مشتریان را به ثبت رسانده است.

اماکن سیاحتی و تفریحی نزدیک به متل قو

شهرک تفریحی نمک آبرود با تله کابین های آن و فضای تفریحی و گردشگری کمتر از ۱۵ دقیقه با متل قو فاصله دارد. هتل زیبا و ۵ ستاره آزادی خزر یا هایت سابق، روبروی شهرک نمک آبرود قرار گرفته است. این هتل یکی از بهترین هتل های مازندران محسوب می شود که شهرتی ملی و حتی بین المللی دارد. بازدید از غرفه های هتل با پرداخت ورودی برای عموم در دسترس است.

فاصله متل قو تا شهرهای تنکابن و کلاردشت چندان دور نیست. متل قو یکی از پرطرفدارترین شهرهای مازندران برای سفر محسوب می‌شود. از این ‌رو، اقامتگاه‌ های بسیاری متناسب با بودجه مسافران در این شهر وجود دارند. برای نمونه، تعداد بسیاری از مسافران اقامت در هتل یا اجاره ویلا در متل قو را ترجیح می‌دهند. البته تعداد ویلاها و خانه‌های محلی در متل قو نسبت به هتل بسیار بیشتر است. در شهرهای مجاور نیز هتل‌های میان‌رده و قابل‌قبولی وجود دارد که مسافران می‌توانند طبق سلیقه و بودجه سفرشان در آنجا اقامت کنند.

متل قو یکی از مقاصد گردشگری است چون برای هر سلیقه، امکاناتی را در خود جای داده است، اگر اهل خرید باشید، بیشمار فروشگاه و مارکت؛ اگر اهل دوردور باشید، خیابان های متعدد و شلوغ؛ اگر طبیعت‌گرد هستید، جنگل و ساحل و غار و خلاصه اینکه متل قو هر آنچه را از سفر می خواهید را برآورده می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی متل قو گردشگري شهر ساحلی غرب استان شبانه روزی غار دانیال متل قو قرار گرفت خیابان ها متل قو کافه ها هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۳۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که ناتو هرگز هیچ طرح مخربی علیه روسیه نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در نشست مذکور با طرح ادعایی مضحک مدعی شد: همانطور که قبلا اشاره کردم، ائتلاف ناتو یک اتحاد دفاعی است (!)، بدون هیچ طرحی در مورد روسیه، هرگز آنها را نداشته و نخواهد داشت.

به گزارش تاس، در جریان اجلاس ماه جولای سال ۲۰۲۳ در ویلنیوس، سران ائتلاف نظامی ناتو روسیه را «جدی ترین و مستقیم ترین تهدید برای امنیت» نامیدند و اولین طرح دفاعی در صورت درگیری با روسیه از دوران جنگ سرد را تصویب کردند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ادعاهای غرب مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد در جنگ علیه ناتو بجنگد را یک هذیان خوانده بود.

کد خبر 6092542

دیگر خبرها

  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه نداشته و نخواهد داشت
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • زندان را به سازش با کسانی که پاکستان را به بندکشیدند،ترجیح می‌دهم
  • تحریم‌ها در ایران هرگز به نتیجه نخواهد رسید
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!