Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@22:09:27 GMT

قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۵۳۴۱

قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود

نقطه اعتدال بهاری کجاست؟! چرا روز یکم فروردین، فردای سال تحویل است؟ سال ۱۴۰۱؛ آغاز قرن جدید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مرصاد جعفری در خصوص تحویل سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه از لحاظ نجومی لحظه تحویل سال، زمانی است که مرکز خورشید از دید ناظر زمینی در حرکت ظاهری سالانه خودش از نقطه اعتدال بهاری عبور می‌کند، گفت: امسال این لحظه یکشنبه ۲۹ اسفندماه ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس نجوم با تاکید بر اینکه تقویم ایرانی یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان است و علت آن همزمانی شروع سال نو با یک پدیده نجومی است، گفت: در واقع تحویل سال، به نوعی تولد زمین محسوب می‌شود زیرا زمین یک دور کامل طی یکسال به دور ستاره‌اش چرخیده و آماده می‌شود تا چرخشی دیگر را به مدت ۳۶۵ روز آغاز کند.

جعفری افزود: در لحظه اعتدال بهاری طول روز و شب در سرتاسر زمین برابر است و در هر دو نیم کره زمین ۱۲ ساعت روز و ۱۲ ساعت شب خواهد بود.

لحظه سال تحویل؛ عبور ظاهری مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری

نقطه اعتدال بهاری کجاست؟!

وی افزود: در حقیقت اعتدال بهاری از تلاقی دو دایره وسیع «استوای سماوی» (ادامه استوای زمین در آسمان با مرکزیت ناظر زمینی یا مرکز زمین) و «دایره البروج» (مسیر ظاهری حرکت خورشید در آسمان یا همان صفحه نداری زمین) که با هم زاویه ۲۳ و نیم درجه در آسمان می‌سازند، ایجاد می‌شود.

چرا روز یکم فروردین، فردای سال تحویل است؟

به گفته وی، مبدا سال جدید شمسی، سال تحویل است که همان لحظه عبور ظاهری مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است. هر زمان که لحظه سال تحویل بعد از نیمروز (ساعت ۱۲) باشد، فردای آن روز، یکم فروردین و روز اول سال جدید خواهد بود (همانند امسال) و زمانی که لحظه سال تحویل پیش از ظهر باشد (قبل از ساعت ۱۲)، همان روز یکم فروردین خواهد بود.

سال ۱۴۰۱؛ آغاز قرن جدید

جعفری با بیان اینکه عموم مردم به اشتباه، سال گذشته را پایان قرن می‌دانستند، گفت: در واقعیت امسال پایان قرن ۱۴ شمسی است و قرن جدید از اول فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع می‌شود.

به گفته کارشناس نجوم، معمولاً شروع سال جدید بر اساس مبدا تقویم است از این رو اولین روز از نخستین قرن، روز جمعه اول فروردین ماه ۱۳۰۱ بوده است و با محاسبه‌ای ساده مشخص می‌شود که آخرین روز قرن چهاردهم، ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ است و یکم فروردین ۱۴۰۱، نخستین روز قرن ۱۵ شمسی خواهد بود. از این رو اول فروردین مصادف است با آغاز قرن پانزدهم.

وی با اشاره به سایر رویدادهای قابل رصد در فروردین ماه گفت: سحرگاه اول فروردین ماه در افق شرقی سه سیاره مریخ، سیاره زهره و زحل در نزدیکی هم در آسمان قابل رؤیت هستند.

منبع: مهر اخبار مرتبط ۱۰:۲۹:۴۲ با ما همراه شوید در چالشِ " سنگ، سینِ هشتم " ۲۰:۵۲:۳۱ ظریف: ایران برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند ۲۳:۳۸:۴۱ تفریحات نوروزی در بلندترین برج ایران +تصاویر ۱۸:۴۸:۵۱ افزایش تماس کاربران با سامانه‌های ۱۴۱ درایام تعطیلات نو ۱۸:۵۹:۱۱ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم رضوی +تصاویر ۲۳:۲۳:۱۴ آرامگاه حافظ در آستانه سال نو +تصاویر

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو سال نو نوروز قرن جدید سال 1401 قرن پانزدهم نقطه اعتدال بهاری فروردین ماه سال تحویل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان گفت: در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، مارینوس اوزونیدیس امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری پیش از دیدار با مس رفسنجان، اظهار کرد: مس رفسنجان سبک خود را نسبت به نیم فصل اول تغییر داده و بازی متفاوتی انجام می دهد، به همین دلیل فردا انتظار بازی خوبی برای هر دو تیم دارم و برای ما خیلی مهم است.

وی بابیان اینکه در بازی های اخیر نتیجه‌ای که شایسته آن بودیم را نگرفتیم و فردا با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد، افزود: هر دو تیم بازی گذشته را در جام حذفی انجام دادند و بردند؛ مطمئنم با توجه یه اینکه هواداران هر دو تیم به ورزشگاه می آیند، بازی خوبی می‌شود.

سرمربی تیم فوتبال گل گهر سیرجان تصریح کرد: فردا هر دو تیم می‌خواهند برنده بازی باشند و انتظار بازی خوبی دارند؛ امیدوارم در پایان ما خوشحال باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بازی های اخیر، با بیان اینکه در بازی های احیر شایسته باخت نبودیم، بیان کرد: نسبت به نیم فصل اول خیلی بازیکن مصدوم داشتیم مخصوصاً در خط دفاعی و هافبک و همیشه مجبور بودیم تغییرات بدهیم و با توجه به تمام این موضوعات اجرای بدی نداشتیم.

اوزونیدیس با اشاره به اینکه به بازیکنان جوان بها داده‌ایم، ادامه داد: برای بازی فردا هم مصدوم داریم و وقتی مصدومیت پیش می آید، بازیکنان جوان شانس پیدا می‌کنند که خودشان را نشان دهند و آنجه در این شرایط فارغ از جایگاه در جدول مهم است، این است که چیزی به دست آوریم و بازیکنانی برای فصل آینده بسازیم.

وی علت عمده مصومیت ها را به دلیل شرایط زمین دانست و گفت: تیم برای سل آینده حتماً باید به سیرحان برود؛ شرایط زمین تهران خوب نیست، وتغییر شرایط زمین سفت روی زمین نرم باعث مصدومیت شده است. از باشگاه خواستم تیم سال آینده به سیرجان برود.

کد خبر 749440

دیگر خبرها

  • اوزونیدیس: نتایج چهار بازی اخیر شایسته ما نیست
  • فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد
  • با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد
  • بلاتکلیفی ۱۲۰۰ نفر مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • قهرمانی سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو با فیرنهایم در شاخ بوندسلیگا
  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • از آغاز عملیات احداث خط ۱۱ تا نوسازی ۱۴۵۷ تاکسی
  • استان‌ها‌ از مرحلۀ تأمین زمین ‌‌طرح ملی مسکن عبور کرد‌ند
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال