Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@10:48:56 GMT

درمان انحطاط شبکیه چشم با داروی ضد اعتیاد

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۲۶۰۶۴

درمان انحطاط شبکیه چشم با داروی ضد اعتیاد

به گزارش جام جم آنلاین، محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی دریافتند که دارویی که زمانی به طور گسترده برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می‌شد ممکن است بتواند به بهبود بینایی در افراد مبتلا به اختلالات بینایی کمک کند.

این دارو که بر روی موش‌ها آزمایش شده است، بینایی را در انسان‌های مبتلا به بیماری ارثی ورم رنگیزه‌ای شبکیه (Retinitis pigmentosa) احیا کرد و ممکن است بتواند در سایر اختلالات مانند تباهی لکه زرد (Macular degeneration) که به افزایش سن مرتبط است کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دریافتند که داروی دی‌سولفیرام که «Antabuse» نیز نامیده می‌شود نه تنها آنزیم‌های دخیل در تجزیه الکل در بدن را مختل می‌کند بلکه بر آنزیم‌هایی که رتینوئیک اسید (Retinoic acid) می‌سازند اثر می‌گذارد. موش‌هایی که با دی‌سولفیرام تحت درمان قرار گرفته بودند، ‌حتی آن دسته‌ای که تقریبا نابینا شده بودند، کاهش رتینوئیک اسید نشان دادند و عملکرد آن‌ها در تشخیص تصاویری که بر صفحه رایانه به نمایش گذاشته شده بود، بهبود یافت.

به گفته‌ محققان، از آنجا که این دارو توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته است موانع نظارتی کمی بر سر راه آن قرار دارد. این یک درمان دائمی نیست اما در حال حاضر هیچ درمانی حتی برای بهبود موقتی بینایی وجود ندارد.

طی مراحل بعدی، محققان با چشم‌پزشکان همکاری می‌کنند تا یک آزمایش بالینی بر روی مجموعه کوچکی از افراد مبتلا به انحطاط پیشرفته شبکیه چشم که هنوز به طور کامل باعث آسیب نشده انجام دهند.

اگر این دارو با الکل مصرف شود عوارضی چون سردرد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و گرگرفتگی به همراه خواهد داشت.

محققان امیدوارند که این پیشرفت به توسعه دارویی جدید برای کمک به بهبود بینایی در افراد مبتلا به اختلالات چشم کمک کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بینایی نابینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۶۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان

به گزارش خبرنگار مهر، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر حادثه یا بیماری در هفت سال زندگی بچه ها رخ دهد، در بقیه عمر او باقی می ماند و می‌تواند سلامت او را مختل کند و به همین خاطر و بنابر پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت طرحی به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان در مراکز دولتی داده شود تا سلامت کودکان تامین شود و این مصوبه، به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم؛ لذا در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص بدهد.

وی ادامه داد: کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌کنیم.

در حال تکمیل…

کد خبر 6093984

دیگر خبرها

  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه