Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی در حوزه گردشگری و زیارت بوده‌ایم. خراسان رضوی نیز به دلیل موقعیت گردشگری و زائرپذیر خود، هر سال بخش زیادی از اخبار و رویدادهای این حوزه را به خود اختصاص می‌دهد.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، تنها بخش کوچکی از رویدادها و مهمترین اخبار حوزه گردشگری و زیارت در خراسان رضوی است که ایسنا در سال ۱۴۰۰ روایتگر آن بوده و بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فروردین»

کاهش ۵۸ درصدی سفرهای نوروزی به مشهد

محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از کاهش ۵۸ درصدی سفرهای نوروزی به مشهد نسبت به نوروز ۹۸ خبر داد. از ۲۵ تا ۳۰ اسفند یک میلیون و ۳۹۰ هزار مسافر وارد مشهد شده و حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز از مشهد خارج شده بودند.

علت تخریب بخشی از خانه کوزه کنانی مشهد چه بود؟

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی منطقه ثامن مشهد عوامل طبیعی را باعث تخرب بنای شمالی خانه کوزه کنانی دانست. با توجه به وضعیت اسف‌بار و بحرانی این بنا شهرداری به مالکین اجازه داد تا با حساسیت بالا این اتفاق اجرایی شود.  

صنعت گردشگری تا کی دندان روی جگر بگذارد؟

امیر سزاوار، رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی معتقد بود که به جای قدردانی از همراهی تاسیسات گردشگری با مسئولین و دلجویی از صاحبان مراکز اقامتی به دلیل از دست دادن سرمایه‌های خود، مواجه شدن با این جمله که تاسیسات گردشگری دندان روی جگر بگذارند، عجیب و تعجب‌آور است.

کاهش ۹۰ درصدی درخواست سفر در نوروز ۱۴۰۰

مجید فرقانی، سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با توجه به آمار از عدم بهبود وضع آژانس‌های مسافرتی در نوروز ۱۴۰۰ خبر داد و معتقد بود که نسبت به نوروز ۹۸ بیش از ۹۰ درصد کاهش درخواست سفر وجود داشته است.

«اردیبهشت»

«آرامگاه فردوسی» یکی از باشکوه‌ترین بناهای ملی ایران

رجبعلی لباف‌خانیک، پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی آرامگاه فردوسی را به عنوان یکی از باشکوه‌ترین، زیباترین و موزون‌ترین بناهای ملی ایران معرفی کرد که همه به حضور آن می‌بالند.

آغاز عملیات مرمت بازار تاریخی فرش مشهد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از عملیات بازپیرایی و مرمت بازار تاریخی فرش مشهد با مشارکت شهرداری مشهد، کسبه بازار و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد.

درخواستی مبنی بر اجاره هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه برای بیماران کرونایی نشده است

از زمان شیوع گسترده کرونا و کم و زیاد شدن بیماری در کشور طرح استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه‌ برای بیماران کرونایی و حتی کادر درمان مطرح شد و بارها در موج‌های بیماری که در کشور اتفاق افتاد بحث اجرای این طرح به میان آمد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید.

«خرداد»

محدودیت تردد سفرهای بین استانی باعث ازدحام مردم در مناطق تفرجگاهی می‌شود

سرهنگ قانعی‌نژاد، جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی با توجه به محدودیت‌های تردد سفر بین استانی معتقد بود که مردم به سفرهای بین شهری همچون سفر به مناطق تفرجگاهی که اعمال قانونی برای آنان در نظر گرفته نشده، میل پیدا می‌کنند.

اعتراض تعدادی از لوکوموتیورانان مقابل دفتر نمایندگان مجلس در خراسان رضوی

تعدادی از لکوموتیورانان در تاریخ ۱۰ خرداد در اعتراض به مشکلات و به انجام نرسیدن برخی وعده‌ها مقابل دفتر نمایندگان مشهد جمع و رسیدگی به مشکلات خود را خواستار شدند.

کاهش ۹۴ درصدی ورود مسافر خارجی به خراسان رضوی در سال ۹۹

مدیرکل راهداری و حمل‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی از کاهش ۹۴ درصدی ورود مسافران خارجی به خراسان رضوی در سال ۹۹ خبر داد.

«تیر»

چرا مشهد پایلوت واحدهای اقامتی در ایران محسوب می‌شود؟

سید مسعود منتجبی، کارشناس و مشاور جامعه هتلداران کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد هتل‌ و هتل‌آپارتمان‌های موجود و در دست احداث کشور در مشهد قرار دارد معتقد است که مشهد را باید به عنوان شهری با ۲۰۰ میلیون نفر شب اقامت در سال به عنوان پایلوت واحدهای اقامتی کشور معرفی کرد.

نقش پررنگ سودهای بانکی در ورشکستگی صنعت گردشگری

حسن نیکونام، رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی عملکرد دولت در توسعه گردشگری و حمایت از تاسیسات گردشگری را مناسب ندانست و معقد بود که اقدامی جهت رفع مشکلات متعدد که در سال‌های گذشته ایجاد شده در این زمینه صورت نگرفته و چالش کرونا نیز به بهانه‌ای برای عدم اقدامات موثر در صنعت گردشگری تبدیل شده است.

انتظار داریم سکان صنعت گردشگری به اهل خودش سپرده شود

مجید فرقانی، سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی معتقد بود که در طول ایام کرونا انتظارات به‌ حق و به ‌جایی از سوی تاسیسات گردشگری مطرح شد که به دلیل وجود محدودیت‌ها و افت شدید بازار این انتظارات برآورده نشد که می‌توان گفت بخشی از اتفاقات به مشکلات و محدودیت‌های دولت مربوط می‌شود.

«مرداد»

خبرنگاران میراث ناملموس گردشگری

خبرنگاری گردشگری یکی از شاخصه‌های جذاب و هیجان‌انگیز خبرنگاری محسوب می‌شود که معمولا به دلیل وجود منابع اطلاعاتی اندک با سفرنامه‌نویسی یا وبلاگ‌نویسی راجع به سفر اشتباه گرفته می‌شود. دریچه دید خبرنگار گردشگری متفاوت است. آن‌ها تمام جنبه‌های خوب، بد، زشت و زیبای فرهنگ، آداب و رسوم و... شهر یا کشور مقاصد را با هم می‌نگرند تا همانند رسالت خبرنگاری خود، نوشته‌هایشان از مقاصد گردشگری رنگ‌وبوی حقیقت گیرد.

چرا راه آهن ایران در یونسکو ثبت شد

رضا سلیمان‌نوری، رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ احداث خط آهن ایران در معماری، برنامه‌ریزی شهری و فناوری ایران را یکی از تحولات شگرفی می‌داند که ایران چندگانه را به سوی یک نظام متحد و هماهنگ شهری و معماری رهنمون ساخت.

مهلت ۴۸ ساعته برای خروج خودروهای غیربومی از مشهد

سرهنگ محمد قانعی‌نژاد، جانشین رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی از ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی و خروج خودروهای بومی از مشهد طبق مصوبه ستاد کرونای خراسان رضوی خبر داد. در ورودی‌های مشهد و خراسان رضوی از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری شد اما در سایر مسیرها تنها اعمال قانون انجام گرفت.

«شهریور»

کشف بزرگترین سایت فسیلی در غرب خراسان

علی‌اکبر شایگان‌یگانه، متخصص ژئوتوریسم و گردشگری از کشف بزرگترین سایت فسیلی در غرب خراسان خبر داد.

اختصاص ۲۴۴۵ سهمیه زائران خراسان رضوی ویژه اربعین

جواد شاد، مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی از اختصاص ۲۴۴۵ سهمیه زائران خراسان رضوی ویژه اربعین خبر داد.

نیت اصلی سفر به مشهد زیارت است نه گردشگری

حجت‌السلام منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس معتقد بود که نیت و قصد اصلی افراد از سفر به مشهد زیارت است و نه مقوله گردشگری.

«مهر»

انسداد مسیر زائران در روضه منوره حرم رضوی به حالت عادی بازگشت

در حالی که اکثریت زائران بارگاه منور رضوی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در کمال آرامش آداب زیارت را به‌ جا آورده و مشغول عزاداری شب شهادت امام مهربانی‌ها بودند، جمع محدودی از افراد با بروز برخی رفتارهای خارج از عرف و مسدود کردن جریان تشرف زائران، باعث ازدحام جمعیت در اطراف روضه منوره شدند که با هوشیاری خدام بارگاه حرم رضوی به سرعت مسیر تشرف زائران به حالت عادی بازگشت.

ارتقاء صنعت گردشگری در گرو بهبود اقدامات داخلی و تعاملات بین‌المللی

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  با اشاره به مشکلات صنعت گردشگری در پی شیوع کرونا معتقد بود که توجه به موضوعات داخلی و تعاملات بین‌المللی سبب توسعه گردشگری می‌شود.

تعطیلی حرم دشوارترین دوران زندگی‌ام بود

حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی  به محدودیت‌هایی که در زیارت حرم مطهر به واسطه تصمیم ستاد ملی کرونا ایجاد شد، اشاره کرد و گفت که دوران تعطیلی حرم مطهر جزو سخت‌ترین ایام زندگی‌اش بوده است.

«آبان»

افزایش بیش از ۸۰۰ درصدی ورود مسافران خارجی به مشهد

محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی از رشد ۸۰۰ درصدی ورود مسافران خارجی به مشهد در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ خبر داد.

محدودیت‌ پروازهای بین‌المللی ایران، مهمترین عامل در عدم جذب گردشگران سلامت

حسن نیکونام، رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی معتقد بود که اگر ارتباطات پروازهای بین‌المللی ما برقرار نشود رونقی در گردشگری سلامت نخواهیم داشت و محدودیت پروازهای بین‌المللی باعث از دست رفتن ۲۰ کشور بازار هدف گردشگری سلامت ایران و مشهد خواهد شد.

انتقال فسیل ۱۸۰ میلیون ساله به مخزن موزه بزرگ خراسان

محمدرضا پهلوان، رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان از انتقال فسیل ۱۸۰ میلیون ساله کشف شده از رشته‌ گوه‌های هزار مسجد محدوده زاوین، به مخزن موزه بزرگ خراسان خبر داد.

«آذر»

گردشگران اروپایی با مشاهده فرهنگ مسلمانان جذب اسلام می‌شوند

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که اگر یک گردشگر اروپایی به کشورهای مسلمان مانند ایران و عراق سفر کرده و فرهنگ غنی، دین عقلانی، منش و روش نبوی را در رفتار ما مشاهده کند، قطعا جذب اسلام و دین ما می‌شود و می‌تواند در این کشورها سرمایه‌گذاری کند.

بودجه زیارت مشهد فراملی شود/ارائه تسهیلات سفر برای زائران کم‌درآمد   

عبدالله ارجائی، شهردار مشهد معتقد بود دولت و مجلس باید به این نتیجه برسند که با تخصیص ۱۵ درصدی بودجه به زیارت مدیریت شهری مشهد نمی‌تواند زائران را مدیریت کند؛ چراکه مشهد شهری ملی و فراملی است و باید متناسب با آن برایش اعتبار در نظر گرفته شود.

«دی»

قدمت چند هزار ساله سنگ‌نگاره‌های تازه کشف شده مشهد

منطقه هفت حوض یکی از جاذبه‌های طبیعی با مناظر چشم‌نواز در جنوب شرقی مشهد و در فاصله حدود پنج کیلومتری شهر قرار دارد. در این منطقه هفت حوضچه واقع شده و از این رو با نام هفت حوض شناخته می‌شود. در این منطقه سنگ‌نگاره‌های مختلفی وجود دارد که اخیرا نمونه‌ای جدید از سنگ‌نگاره‌ها در حین پرنده‌نگری در این منطقه کشف و مشاهده شده است.

شیوع امیکرون هتل‌های بازگشایی شده مشهد را مجددا تعطیل می‌کند؟ 

مرجان شاه‌ولایتی، مدیر عامل جامعه هتلداران خراسان رضوی مدعی شد که اگر سویه امیکرون شدیدتر شود و محدودیت‌ها مجددا اعمال شده و سفرها افت کند، ممکن است هتل‌هایی هم که بازگشایی شده‌اند، مجددا به تعطیلی کشیده شود.

فراز و فرودهای گردشگری ایران در چند سده اخیر

سیامک منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه بینالود معتقد است که سفر در ایران عهد باستان به اشکال مختلفی انجام می‌شده و رایج بوده است. جهانگردی و گردشگری از دیرباز در ایران رونق داشته و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، رفت‌وآمد خاورشناسان، وجود کاروانسراها، چاپارخانه‌های قدیمی و راه‌های ارتباطی گسترده دلیلی بر این ادعاست.

«بهمن»

مشهد نوروز ۱۴۰۱ را باز هم از دست می‌دهد؟

با اوج امیکرون و پیک ششم کرونا در ایران نگرانی‌هایی بابت آغاز مجدد محدودیت‌های کرونایی در آستانه نوروز ۱۴۰۱ به وجود آمده بود. محدودیت‌هایی که می‌توانست بار دیگر گریبان گردشگری و صنایع وابسته به آن را بگیرد. پنج پیک گذشته شرایط خوبی برای مردم ایران ایجاد نکرده بود؛ چرا که مردم شهرهای گردش‌پذیری همچون مشهد نگاه ویژه‌ای به بازار نوروز ۱۴۰۱ داشته و روی آن حساب باز کرده بودند.

برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران، بارقه‌ای از امید در صنعت گردشگری ایجاد می‌کند

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران نمایشگاه گردشگری را بارقه امید این صنعت می‌دانست که در این نمایشگاه می‌توانست در راستای بازپویایی و بازبینی شرایط پساکرونا برنامه‌ریزی شود.

جلوگیری از صدور بلیت اتوبوس برای واکسن‌نزده‌ها

کریم نوایی، رییس اداره مسافر راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از عدم صدور بلیت اتوبوس در پایانه‌های مسافربری برای افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده و یا دارای تست مثبت کرونا هستند، خبر داد.

«اسفند»

خبر تخریب سنگ قبر استاد شجریان تکذیب شد

در حالیکه رایان شجریان فرزند استاد محمدرضا شجریان در صفحه اینستاگرام خود از سعی چند شخص جهت تخریب و یا شکاندن سنگ پدرش در آرامگاه فردوسی خبر داده بود، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی این موضوع را از اساس کذب دانست.

احتمال آغاز پیک هفتم کرونا پس از سفرهای نوروزی به مشهد

دکتر محمد پهلوان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد که پروتکل‌ها در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد رعایت شود و موج سهمگین کرونا و پیک هفتم آن به پیک ششم متصل شده و از مشهد آغاز شود.

نوروز ۱۴۰۱ برای مشهد شرایط اضطراری در نظر گرفته شود

سید عبدالله اجرائی، شهردار مشهد با وجود حجم گسترده ورود زائران به مشهد در نوروز ۱۴۰۱ تاکید کرد که باید یک شرایط اضطراری برای این شهر در نظر گرفته شود.

بررسی کارت واکسن خودروهای شخصی غیرممکن است

سرهنگ حسین میش‌مست، رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی کنترل کارت واکسیناسیون سرنشنینان خودروهای شخصی در سفرهای نوروزی را امری غیرممکن دانست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایسنا سال 1400 خراسان رضوي مشهد گردشگري خراسان رضوی در سال تاسیسات گردشگری گردشگری و صنایع خراسان رضوی خراسان رضوی سفرهای نوروزی گردشگری سلامت صنعت گردشگری میراث فرهنگی درصدی ورود نوروز ۱۴۰۱ بین المللی محدودیت ها سال ۱۴۰۰ هتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

حجت الاسلام مهدی شجاع سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی گفت: از این تعداد ۳۲ کاروان به ظرفیت چهار هزار و ۴۴۰ زائر در کاروان‌های "مدینه بعد" و ۳۵ کاروان به ظرفیت چهار هزار و ۹۲۵ زائر در کاروان‌های "مدینه قبل" ثبت نام شده اند.

او افزود: از مجموع زائران حج تمتع امسال خراسان رضوی پنج هزار و ۳۹۰ زائر در قالب ۳۷ کاروان مربوط به شهرستان مشهد و سه هزار و ۹۷۵ زائر در قالب ۳۰ کاروان مربوط به سایر شهرستان‌های خراسان رضوی هستند که به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی ادامه داد: در عملیات حج تمتع امسال نیز زائران استان خراسان شمالی مانند سال‌های گذشته به همراه زائران استان خراسان رضوی از اواخر اردیبهشت ماه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند