آموزش آنلاین و رایگان تئوری موسیقی کلاسیک غربی
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۶۴۶۰
در تمامی موسیقی های موجود در جهان این قواعد وجود دارند.در موسیقی کلاسیک غربی به یک شکل و در موسیقی های کلاسیک دیگر کشور ها به شکل دیگر.حتی در ژانر های موسیقی مردمی (محلی) و موسیقی مردم پسند(پاپ) هم این قواعد وجود دارد.
سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید ،شاید این باشد که آیا این قواعد در تمام موسیقی ها یکسان است یا خیر؟
پاسخی که می توان به این سوال داد این است که در تمامی موسیقی ها بعضی از قواعد آن ها مشترک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تئوری موسیقی مانند پی ساختمانی است که قرار به ساختن آن هستیم.برای ساختن یک بنا به چه چیز هایی نیاز داریم؟
زمینی برای ساخت،آهن ،آجر ،نقشه و مصالح دیگر. موسیقی هم دارای مصالحی است که با توجه به نقشه یا بهتر است بگوئیم قواعدی ساخته و پرداخته می شود.
سوال دیگری که ممکن است شما آن را بپرسید این است که برای یادگیری تئوری موسیقی چه باید کرد ؟ و از کجا شروع کنیم؟
در ابتدا با توجه به ساز انتخابی و موسیقی انتخابی شناختی از حوزه آن موسیقی داشته باشید.
در اینجا برای مثال ساز ویولن را انتخاب کرده و توضیح می دهیم که چگونه به یادگیری تئوری بپردازید.
اولا ساز ویلن مربوط به موسیقی کلاسیک غرب است .پس در اینجا باید به دنبال یادگیری تئوری موسیقی غرب برویم. می توانیم برای آشنایی و مطالعه در این مورد به کتب مربوطه و یا سایت ها و مقالاتی که در مورد موسیقی کلاسیک غرب نوشته شده اند رجوع کنیم که قاعدتا کمک شایانی به ما خواهند کرد.
در مورد تئوری موسیقی می توان این موضوع را عنوان کرد برای مثال در همان موسیقی کلاسیک غرب یک تئوری عمومی وجود دارد و یک تئوری پیشرفته یا تخصصی .تئوری موسیقی عمومی همان زیر ساخت ساختمان که در تمامی ساز های موسیقی کلاسیک یکسان است.تئوری عمومی شامل صدا شناسی و عوامل مربوط به صوت ،فواصل موسیقی ،شیوه نت نگاری و...می شود.تئوری پیشرفته یا تخصصی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که در هر ساز متفاوت است .حتی قواعد آهنگسازی را می توان تئوری پیشرفته دانست.
یک نکته ای که قابل ذکر است اینکه برای فراگیری تئوری های پیشرفته نیاز به یادگیری تئوری عمومی هستیم.
حال اگر نخواهیم با تئوری آشنا شویم آیا می توانیم در زمینه ای که می خواهیم کار کنیم درک درستی از آن موسیقی داشته باشیم؟اگر جواب آری باشد مثل شخصی هستید که می خواهد ساختمانی بسازد اما نمی داند مصالحش چیست و نمی داند نقشه را چگونه بکشد و ساختمان را بنا کند.شاید بتوان سازی یا آوازی را بدون شناخت قواعد آن فراگرفت اما مشکلاتی را به وجود می آورد.یکی از این مشکلات سختی در روند آموزش است که خسته کنند خواهد بود و قاعدتا خالی از لذت .یکی محدود بودن در نوازندگی و خوانندگی و ... .
پس به نظر یادگیری تئوری بهتر خواهد بود.یک نکته ای که بسیار قابل اهمیت است اینکه اگر در یادگیری موسیقی بخش تئوری و بخش عملی با هم دیگر حرکت کنند پیشرفت بسزایی را خواهید داشت.می توانید این جمله را همیشه به یاد داشته باشید که فقط شناخت تئوری به تنهایی فایده ای ندارد و بالعکس بخش عملی بدون شناخت تئوری آنچنان فایده ای ندارد و این دو بخش هر دو باهم دیگر باید کار شود.
اگر رپرتوار (مجموعه ای از قطعات گذشتگان) را بخواهید خیلی خوب درک کنید حتما باید تئوری عمومی و تئوری تخصصی آن ساز را خوب بلد باشید.
در اینجا برایتان یک مثالی در جهت اهمیت یادگیری تئوری موسیقی می آورم.شما فرض کنید می خواهید یک زبانی به جز زبان مادری خود را یاد بگیرد .در ابتدا چه کار می کنید؟ ابتدا به دنبال قواعد دستوری آن زبان می روید.به دنبال آن هستید که در ابتدا تعداد حروف و اسامی حروف را بدانید و بعد کلمات و جمله سازی و قواعد دیگر.در موسیقی هم تا حدودی همین است اگر موسیقی را مانند یک زبان بدانید به دنبال قواعد آن خواهید بود.حتی در مورد زبان مادری هم می توان این موضوع را بیان کرد که اگر چه شما زبان را به صورت ناخودآگاه و در جامعه و خانواده خود فرا می گیرد اما از یک جایی به بعد به دنبال یادگیری قواعد آن هستید که بتواند به روابط بین آن قواعد پی ببرید و برای شناخت بیشتر و حتی در قالب هایی چون شعر و داستان و...زیباتر و پر معناتر جملات را بسازید.در موسیقی هم همین اتفاق می افتد .موسیقی از دو پدیده صوت و زمان تشکیل می شود و قواعد جزئی تر که در جایی دیگر می توان در مورد آن صحبت کرد.
برای شروع می توانید از سایتهایی که در حوزه موسیقی فعالیت می کنند به راحتی مطالبی را بیابید و کار را آغاز کنید.یکی از این سایت ها، سایت ایران موزیکولوژی است که با توجه به طبقه بندی مباحث و اینکه شما می توانید به راحتی در هر موضوعی در حوزه موسیقی آموزش ببینید و مطالب علمی بسیاری را مطالعه کنید و بگذارید ذهن شما پرسشگر باشد و پرسشگر بماند و هیچ وقت برای یادگیری تئوری دیر نیست.
کد خبر 1614425منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: موسیقی کلاسیک غرب یادگیری تئوری تئوری موسیقی حوزه موسیقی تئوری عمومی موسیقی ها قواعد آن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۶۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش میدهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده میشود
به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشتهام. من هیچگاه به دنبال کسب جایزه از جشنوارهها نبودم و سینمایی که مورد علاقهام بوده را دنبال کردم و در فیلمهایم به فضای فانتزی همواره توجه داشتهام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانوادهها هستند و سعی دارم قصهپردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی میشناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربینندهترین سریالهای کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانوادهها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقهمند کنم و جالب است که در زمان پخش خانوادههایی که حتی بچههای ۵ یا ۶ساله داشتند و بچههایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقهمند شدن آنها به شاهنامه میگفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیشتر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کردهاند اما هیچگاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.
این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئلهام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرمکننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بیتوجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.
وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگلهای هیرکانی است که درختهایی مربوط به قرنها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کردهاند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان میدهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگسازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغههای من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر میکنم مهمترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمهای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرمکننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.
قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلمنت نیز تشکر میکنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919