Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-09@02:27:40 GMT

تقاضا در بازار خودرو ایران حقیقی نیست

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۷۲۳۰

تقاضا در بازار خودرو ایران حقیقی نیست

عباس علوی راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به صدور مجوز واردات 70 هزار خودرو برای سال 1401 اظهار کرد: این خودروها تحت عنوان طرح «ساماندهی واردات خودرو» مجوز فروش در بازارهای ایران را گرفته‌اند. اغلب خودروها از نوع  سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی است که حاکی از سرمایه گذاری و سیاست گذاری مسئولان برای بهینه سازی استفاده از انرژی فسیلی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هر چند که این واردات محدود و کوتاه مدت خودرو مانند مسکن برای بازار خودرو اثر می کند، گفت: واردات خودرو باید روندی ادامه دار در سال آینده باشد تا تاثیرات دائمی و نه مقطعی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه طرح «ساماندهی واردات خودرو» مشکلات و ابهاماتی دارد، گفت: در این طرح هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو وارد کند در حالی که پیش از این انحصار واردات در دست دو نمایندگی‌ خودروساز بزرگ کشور بود؛ اما مشخص نشده است که این افراد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. در نتیجه این موضوع خود باعث ایجاد فساد می‌شود و افراد ثروتمند و سرمایه دار با وارد کردن خودرو بازهم بازار انحصاری ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه نوع و تعداد خودروهای که قرار است وارد کشور شوند، محدود است، گفت: شاید این اقدام برای شکستن انحصار بازار خودرو کافی نباشد؛ اما اقدامی هر چند کوچک در جهت  شکستن انحصار و ایجاد رقابت محسوب می‌شود. 

علوی راد با اشاره به شیوه قرعه کشی برای فروش خودرو عنوان کرد: آغاز وارد کردن خودرو باعث می‌شود تا خودروسازان اندکی احساس کند که رقیب جدید در بازار دارند و در نهایت با حذف قرعه کشی و متناسب سازی قیمت‌ها با کیفیت خودروها، شان مردم را حفظ کنند. بخت آزمایی توهین بزرگ خودروسازان به خریداران بود. 

این اقتصاددان با انتقاد از وجود انحصار در بازارهای تولیدی ایران بیان کرد: وقتی انحصار وجود دارد، نباید از  تولیدکنندگان انتظار ارائه تولیدات با کیفیت داشته باشیم.

علوی راد در پاسخ به این پرسش که برای شکستن انحصار در بازار خودرو باید به طور سالانه چه تعداد خودرو وارد کشور شود، گفت: برای پاسخگویی به این سوال در گام اول باید مشخص شود چقدر از تقاضای موجود در بازار کاذب و چه مقدار درخواست حقیقی است. ایران جزو معدود کشورهایی است که مردم آن خودرو نه برای مصرف بلکه به امید گران شدن خریداری می‌کنند. در واقع خودرو حکم سرمایه گذاری را دارد. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر تقاضا در بازار خودرو ایران حقیقی نیست. بنابراین نمی‌توان رقم درستی برای واردات در نظر گرفت؛ اما همین تعداد محدود نیز در سال آینده تاثیر قابل توجهی بر این بازار خواهد گذاشت.

وی درباره راهکارهای خروج صنعت خودروسازی از انحصار خاطرنشان کرد: واردات خودرو، اجازه فعالیت بخش خصوصی، کاهش نفوذ دولت در این صنعت، انحصار شکنی و اجازه فعالیت به تولید کنندگان کوچک راهکارهای پیشنهادی برای بهبود بازار خودرو است.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1132545 برچسب‌ها اقتصاد ایران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران واردات خودرو بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۹ اردیبهشت +جدول

قیمت خودرو، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، با نوسان زیادی گزارش می‌شود. طوری‌ که صبح امروز بیشتر محصولات داخلی و مونتاژی افزایش قیمت پیدا کردند.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، نسبت به روز اخیر نوسان چشمگیری پیدا کرد. چنان‌که دو خودرو مونتاژی ۹۰ میلیون تومان و یک خودرو داخلی ۶۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

با توجه به قیمت‌های وب‌سایت ایران‌جیب، بازار خودرو از ابتدای روز جاری متلاطم گزارش می‌شود.

قیمت خودرو در بازار داخلی

قیمت خودرو صبح امروز ارتعاش فراوانی داشته است.

کوییک R اتوماتیک، یکی از هاچ‌بک‌کراس‌های موفق بازار داخل، با ۲۳ میلیون تومان افزایش قیمت به ۵۷۳ میلیون تومان رسید.

ساینا S، از دیگر محصولات سایپا، از صبح امروز با افزایش بهای ۱۱ میلیون تومانی، ۴۵۶ میلیون تومانی معامله می‌شود.

پژوپارس TU۵، پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو، نیز با ۹ میلیون تومان افزایش نرخ، با قیمت ۸۵۶ میلیون تومان به بازار امروز رسید.

هایما ۸S، محصول جذاب ایران‌خودرو، با ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت، یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

قیمت خودروهای خارجی

در میان خودروهای مونتاژی محصولات بهمن‌موتور افت‌وخیز شدیدی پیدا کرده‌اند.

فیدلیتی پرستیژ پنج و هفت‌نفره، کراس‌اوورهای سایز بزرگ، با افزایش چشمگیر ۹۰ میلیون تومانی، به‌ترتیب دو میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان و دو میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

کی‌.ام‌.سیK۷، کراس‌اوور کرمان‌موتور، با ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت، در بازار آزاد یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

X۲۲ پرو دنده‌ای، محصول اقتصادی مدیران‌خودرو، نیز با ۳۱ میلیون تومان افزایش بها ۹۸۹ میلیون تومان به فروش‌ می‌رسد.

در سوی مقابل، لاماری ایما ۶ میلیون تومان ارزان شد تا به نرخ دو میلیارد و ۸۴ میلیون تومان بازگردد.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • افت چند میلیونی «کوییک دنده‌ای S» در ۲۴ ساعت
  • روح الامینی: باید انحصار از بازار خودرو برداشته شود
  • این افراد بازنده بزرگ بورس هستند
  • شماره‌گذاری این خودرو تا اطلاع ثانوی متوقف شد
  • قیمت خودرو امروز ۱۹ اردیبهشت +جدول
  • تسلط چین بر فناوری‌های پاک/ اروپا و آمریکا از انحصار بازار نگرانند
  • تسلط چین بر بازار فناوری‌های پاک/ نگرانی‌های اروپا و آمریکا از انحصار بازار
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟