Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از حمله گسترده موشکی و پهپادی ارتش یمن به تأسیسات راهبردی سعودی در پی تجاوزهای ائتلاف سعودی به خاک یمن، آمریکا به درخواست کمک عربستان پاسخ مثبت داد.

بنا بر گزارش امروز (دوشنبه) روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، مقامات ارشد آمریکایی خبر دادند که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تعداد قابل توجهی موشک‌ رهگیر سامانه پاتریوت را در ماه گذشته به عربستان سعودی منتقل کرده و به درخواست ریاض برای فروش و تأمین مجدد تجهیزات پاسخ مثبت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن پست در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام در سایه کمرنگ شدن روابط دو طرف صورت گرفته، به نقل از یکی از مقامات یادشده اضافه کرد که انتقال موشک‌های پاتریوت به منظور اطمینان یافتن از این موضوع بوده که عربستان سعودی برای دفع حملات پهپادی و موشکی ارتش یمن مهمات کافی در اختیار دارد.

عربستان سعودی، سال گذشته میلادی، برای دفع حملات ارتش یمن درخواست ارسال موشک‌ها بیشتری از آمریکا کرده بود. مقامات سعودی هشدار داده بودند که موشک‌هایشان به سرعت رو به اتمام است. این روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که روابط آمریکا و عربستان سعودی پس از آنکه دولت بایدن تصمیم گرفت نام حوثی‌های یمن را از آنچه لیست تروریستی خوانده شده، خط بزند، کمرنگ شده است.

مقامات آمریکایی مذکور که در این گزارش اشاره‌ای نیز به نامشان نشده، افزودند که تصمیم ارسال موشک‌های پاتریوت چند ماه و بیش از مدت زمان سفارش دیگر کشورهای متحد آمریکا طول کشیده است چراکه کاخ سفید خود عامدانه زمان ارسال موشک‌ها را طولانی‌تر کرده بود. طبق این گزارش، موشک‌های پاتریوت از یکی از زرادخانه‌های آمریکا در خاورمیانه به عربستان انتقال داده شده و تصمیم ارسال به منظور ایجاد روابط بهتر با ریاض بوده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین گزارش داد که دولت آمریکا امیدوار است عربستان سعودی به منظور کاهش قیمت نفت در پی بحران اوکراین نفت زیادی وارد بازارهای انرژی کند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که رسانه‌های سعودی و یمنی، بامداد روز گذشته، از حمله گسترده پهپادی و موشکی علیه تأسیسات حیاتی عربستان سعودی خبر دادند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، صبح شنبه، ضمن تأیید این اخبار و تأکید بر اینکه تا زمان تداوم تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه یمن، حملات علیه تأسیسات راهبردی کشورهای عضو ائتلاف سعودی ادامه پیدا خواهد کرد، جزئیات این عملیات را اعلام کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به اینکه این عملیات به منظور شکستن محاصره یمن انجام شده است، اعلام کرد که در مرحله نخست حمله، تعدادی از تأسیسات حیاتی شرکت آرامکوی سعودی در ریاض، «ینبع» و تعدادی دیگر از مناطق این کشور با چندین موشک بالستیک، کروز و پهپاد هدف حمله قرار گرفته است.

سریع همچنین اضافه کرد که به محض موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول عملیات، نیروهای این کشور به تعدادی از اهداف حیاتی و مهم در ابها، خمیس مشیط، جیزان، سامطه، ظهران جنوبی با موشک و پهپاد حمله کرده‌اند. سریع هشدار داد: «نیروهای مسلح یمن -با کمک خداوند- برای شکستن محاصره ظالمانه عملیات‌‌های نظامی ویژه‌ای را اجرایی خواهد کرد که اهداف حساسی را شامل خواهد شد؛ اهدافی که دشمن جنایتکار حتی به فکرش هم خطور نکرده است».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اشاره کرد که ارتش این کشور مختصات کاملی در اختیار دارد که اهداف حیاتی در آن مشخص شده و ممکن است در هر لحظه هدف حمله قرار گیرند.

ساعاتی پس از اعلام صنعاء، یک مقام وزارت انرژی عربستان سعودی خبر داد که سطح تولیدات یکی از پالایشگاه‌های این کشور در پی حمله ارتش یمن کاهش یافته است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ائتلاف سعودی پاتریوت نیروهای مسلح یمن عربستان سعودی ائتلاف سعودی ارتش یمن موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه

در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، وی با همتای سعودی خود تحولات مربوط به اوضاع غزه و شهر رفح را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سفر به عربستان سعودی دیداری با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات مربوط به نوار غزه و شهر رفح و اهمیت برقراری آتش‌بس در غزه گفتگو کردند.

«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست اعلام کرد که باید تلاش‌هایی در راستای حل مسالمت‌آمیز همه درگیری‌ها انجام شود و منطقه از خطرات جنگ در امان بماند.

وی تأکید کرد: مهمترین چالش برای دستیابی به صلح، شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) و آزادی اسیران و رساندن کمکها هستیم.

در شرایطی که دولت آمریکا همچنان به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و مانع توقف جنگ غزه می‌شود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد: باید تلاش‌ها را برای رسیدن به ثبات و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تقویت کنیم.

روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلنشست 6جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه