Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از زندان ساری با تعدادی از مددجویان زندان ساری به صورت چهره به چهره گفت و گو کرد و ضمن استماع مسائل و مشکلات آنان، دستورات مقتضی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای شب گذشته در آخرین روز سال ۱۴۰۰ و همزمان با ساعات تحویل سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، به صورت از پیش اعلام نشده و به مدت حدود سه ساعت در زندان ساری حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این زندان، ساعات منتهی به تحویل سال را همراه با زندانیان این زندان گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس دستگاه قضا از سازمان زندان‌ها خواست پرونده‌های زندانیانی که دچار اطاله شده را احصا و به رییس قوه قضاییه ارسال کنند تا دلایل اطاله تحقیق و روشن شود.

رئیس قوه قضائیه یکی از دلایل بازدید متواترش از زندان‌ها و گفتگوی چهره به چهره با زندانیان را اطلاع از عملکرد قضات، بازپرسین و مسئولین زندان زندان عنوان کرد. 
او گفت: یکی از اهداف بازدید میدانی از مراجع قضایی و زندان‌ها شناسایی و اصلاح فرایند‌های معیوب و مشکل زا در دستگاه قضاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از آنکه برخی زندانیان سابقه‌دار درخواست بهره‌مندی از ارفاقات قانونی اعم از مرخصی و آزادی مشروط مطرح کردند، خطاب به آن‌ها گفت: چه تضمینی وجود دارد شما که چندین بار جرمی را مرتکب و محکوم شده‌اید با ورود به جامعه، سمت اعمال مجرمانه و خلاف نروید؟   در جریان این بازدید به دستور رئیس قوه قضائیه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آن‌ها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آن‌ها ترتیب اثر داده شود.   رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید خود از زندان ساری، با اشاره به مرخصی‌های اعطاء شده به تعداد قابل توجهی از زندانیان برای حضور در جمع کانون گرم خانواده در ایام نوروز، بار دیگر متذکر شد که اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان شامل محکومان جرائم خشن و تهدیدکنندگان امنیت مردم نمی‌شود.   حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جمع مددجویان زندان ساری گفت: با توجه به مناسبت‌های ملی و مذهبی زیادی که در کشورمان وجود دارد، برای جلب رضایت شاکیان خصوصی خود جهت قرار گرفتن نام‌تان در فهرست عفو تلاش کنید و از ارتکاب مجدد جرم در دوران مرخصی نیز بپرهیزید.
آقای اژه ای گفت: برای گذشت از اجرای احکام قصاص تلاش کنید لازم است پس از رسیدگی و بررسی‌های لازم، نسبت به تعیین تکلیف آن دسته از احکام قصاص که از زمان ارتکاب جرم و صدور حکم آنها تا امروز مدت زیادی گذشته و فرد مذکور نیز هیچگونه مجازات دیگری ندارد، اقدامات لازم صورت بگیرد.
رئیس دستگاه قضا گفت: افرادی که در محیط زندان‌ها مسئول مواجهه با خانواده زندانیان هستند باید از آموزش لازم برخوردار باشند و با سعه صدر با خانواده زندانیان مواجه شوند.
رئیس قوه قضائیه می گوید: در مواردی که بازداشت نکردن فرد متهم ضرری ندارد و‌ بیم فرار یا تبانی او نمی‌رود یا هنگامی که تحقیقات کم است و برای تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات می‌خواهند فرد را بازداشت کنند، نباید قرار بازداشت موقت صادر شود چرا که ضرر این کار قطعا بیش از نفع آن است.   او گفت: در صورتی که بازداشت موقت فردی اجرا شد و بعد از مدتی امکان آزاد کردن او وجود داشته باشد، وی باید فوراً آزاد شود و‌ در اینگونه مواقع نباید منتظر ماند که حتما زمان بازداشت موقت به پایان برسد و سپس فرد بازداشتی را آزاد کرد.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گاهی اوقات یک شب زندان رفتن و در بازداشت ماندن، زندگی آدم‌ها را زیر و رو می‌کند، بنابراین مسئولان قضایی حتی الامکان شرایطی را فراهم کنند که قبل از بازداشت، فرد مورد نظر بتواند وثیقه‌اش را تامین کند یا آنکه موضوع را به وکیلش اطلاع دهد‌.
قاضی‌القضات گفت: اقدامات مربوط به جمع‌آوری اسناد و مدارک و استعلامات، حتما باید قبل از بازداشت فرد انجام شود و نباید بعد از اجرای قرار بازداشت، تازه به سراغ جمع‌آوری اسناد و مدارک‌ رفت.   رئیس قوه‌قضائیه گفت: باید شرایط اصلاح ، تربیت ،بازاجتماعی شدن و اشتغال زندانیان فراهم شود و این مهم با حجم زیاد زندانیان امکان پذیر نیست لذا دادیاران ناظر بر زندان ها ، دادستان‌ها و سازمان زندان ها نظارت داشته باشند تا فردی که ضرورت ندارد، در زندان نباشد؛ همچنین از لحاظ فنی و قضایی ترتیبی اتخاذ شود که افرادی که شرایط قانونی را دارند با پابند الکترونیک خارج از زندان دوران محکومیت خود را بگذرانند و تا آن جا که مقدور است و قانون اجازه می‌دهد از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود.
رئیس قوه قضائیه گفت: علاوه بر ضرورت تقویت کمیت قضات ناظر زندان که باید در دستور کار قرار گیرد، لازم است فرآیندی ترتیب داده شود که به نامه‌ها و درخواست‌های آنان نیز با فوریت و سرعت پاسخ داده شود؛ نباید شرایط به نحوی باشد که نامه و درخواست قاضی ناظر زندان، مدت‌ها بدون پاسخ بماند و پاسخی از سوی اجرای احکام واصل نشود.
در جریان این بازدید، برخی محکومان از بیان مسائل و مشکلات خود در جمع معذوریت داشتند و خواستار ملاقات خصوصی با رئیس قوه قضاییه بودند که این خواسته آنها از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اجابت شد.
بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تاکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصا ً ۷ بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است. زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان و زندان ساری، ندامتگاه‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه از آنها سرکشی کرده و در جریان این سرکشی‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندانبانی و ارتقاء وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تاکید کرده است.
«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»،«اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی» ، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکردهای تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضاییه است. باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضائیه سازمان زندان ها حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا رئیس قوه قضائیه قوه قضاییه زندان ساری جمع آوری زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط تحصیل زندانیان البرزی مهیا شد

مدیر کل امور زندانهای استان البرز از مهیا شدن شرایط تحصیل زندانیان البرز در تمامی مقاطع تحصیلی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، اصغر فتحی مدیرکل زندان‌های استان البرز گفت: به همت اداره فرهنگی و تربیتی اداره کل زندان های استان البرز شرایط ادامه تحصیل برای زندانیان این استان در تمام مقاطع تحصیلی مهیا شد.

وی با اعلام این خبر افزود: در سال تحصیلی جاری 674 زندانی در مقاطع سوادآموزی، تحکیم و انتقال در حال ادامه تحصیل هستند که در مقایسه با سال گذشته رشد 20 برابری داشته است.

فتحی افزود: در مقطع متوسطه اول و دوم نیز پس از 4 سال وقفه تعداد 30 زندانی از طریق مدرسه آموزش از راه دور موفق به ادامه تحصیل شدند که تام شهریه این دانش آموزان از طریق اداره کل زندان‌های استان البرز پرداخت می شود.

‌انتقاد رئیس قوه قضائیه از استقرار زندان‌های بزرگ ‌در استان البرز/ برخی زندان‌ها‌ جابه‌جا شوند‌ رئیس سازمان زندان‌ها: به دنبال اجرای راهبرد خوابگاه ـ کارگاه هستیم

مدیر کل زندان‌های استان در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر یک زندانی خانم نیز در رشته روانشناسی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور در حال تحصیل است و با هماهنگی‌های صورت گرفته نمایندگان این دانشگاه جهت اخذ امتحانات به ندامتگاه فردیس مراجعه می کنند.

وی در پایان افزود: تمام تلاش ما این است تا زندان فرصتی باشد برای بازگشت دوباره زندانیان به زندگی اجتماعی و ادامه تحصیل یکی از اولویت‌های مهم فرهنگی و تربیتی ما در زندان‌هاست که خوشبختانه در یک سال گذشته با رشد قابل تاملی روبرو بوده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پایان سفر دو روزه رئیس و مسئولان قوه قضائیه به هرمزگان
  • قضات در راستای کاهش اطاله دادرسی، صدور آرای متقن، دعوت به سازش تلاش کنند
  • آزادی ۱۵۵ زندانی از زندان های هرمزگان
  • آزادی ۱۵۵ زندانی در هرمزگان
  • عملکرد مطلوب و رو به رشد محاکم عمومی و انقلاب کرمانشاه
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد
  • شرایط تحصیل زندانیان البرزی مهیا شد
  • جمع‌آوری ۵۵۰ میلیارد ریال کمک برای آزادی زندانیان در آذربایجان‌غربی
  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • رکورد جدید زندانیان در فرانسه