Web Analytics Made Easy - Statcounter

جان سی آکیلینو، دریاسالار نیروی دریایی آمریکا در اظهاراتی مدعی شد: پکن حداقل سه جزیره مصنوعی خود را در دریای جنوبی این کشور کاملاً نظامی کرده و سیستم‌های موشکی ضد کشتی و ضد هوایی، تجهیزات لیزری، دستگاه‌های ایجاد پارازیت و جت‌های جنگنده را در آنجا مستقر کرده است.

به گفته این مقام دفاعی آمریکا، اقدامات چین در این زمینه با اظهارات قبلی شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور که گفته بود چین به دنبال تبدیل جزایر به پایگاه‌های نظامی نیست، در تضاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکیلینو ضمن ابراز نگرانی از افزایش قدرت نظامی پکن گفت: «من فکر می‌کنم در ۲۰ سال گذشته شاهد بزرگ‌ترین افزایش قدرت نظامی چین بوده‌ایم. آن‌ها تمام توانایی‌های خود را ارتقا داده اند و این افزایش تسلیحات برای منطقه بی‌ثبات کننده است.»

دریاسالار نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که چین نظامی‌سازی جزایر را راهی برای گسترش قابلیت تهاجمی خود «فراتر از سواحل قاره‌ای» می‌داند. کارشناسان دفاعی آمریکا معتقدند که هر هواپیمای نظامی یا غیرنظامی که بر فراز آب‌های مورد مناقشه پرواز کند، به راحتی می‌تواند در برد سامانه موشکی جزایر چین قرار گیرد.

آب‌های وسیع دریای جنوبی چین از جمله مجمع‌الجزایر اسپراتلی و جزایر پاراسل مدت‌هاست که محل اختلاف در آسیا و اقیانوسیه بوده است. این منطقه به دلیل منابع زیستی غنی، موقعیت استراتژیک در تقاطع مسیر‌های دریایی به اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام  و ذخایر بالقوه نفت و مواد معدنی ارزشمند است.

اختلافات در دریای جنوبی چین بیشتر مربوط به چندین گروه جزایر است که چین، ویتنام، فیلیپین، برونئی، مالزی و تایوان ادعای مالکیت آن‌ها را دارند. پکن با استناد به اسناد قدیمی ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین را به چین نسبت می‌دهد. با افزایش قابلیت‌های کشتی‌های جنگی نظامی چین، پکن در سال ۲۰۰۹ تقریباً ۸۰ درصد از کل منطقه آبی این دریا را به عنوان قلمرو مستقل خود اعلام کرد.

ذخایر بزرگ هیدروکربنی که در این منطقه یافت می‌شود، به ویژه در نزدیکی جزایر اسپراتلی، اهمیت بیشتری به این قلمرو می‌بخشد. در سال‌های اخیر با نظامی شدن منطقه از جمله تبدیل صخره‌ها به جزایر مصنوعی و ایجاد زیرساخت‌های نظامی، تنش‌ها در منطقه افزایش یافته است.

از دهه ۲۰۱۰، واشنگتن فعالانه تلاش کرده تا حضور رو به رشد چین در دریای جنوبی این کشور را به بهانه «دفاع از آزادی دریانوردی» به چالش بکشد؛ دولت فعلی آمریکا نیز با اتخاد تصمیماتی، جلوگیری از افزایش قدرت پکن در منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تنش آمریکا و چین دریای جنوبی چین دولت چین نیروی دریایی آمریکا دریای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۷۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تی‌آرتی ورلد، «هان مانِت» نخست وزیر کامبوج از وقوع انفجار در یک پایگاه نظامی در جنوب غربی این کشور و مرگ دست کم ۲۰ سرباز خبر داد.

مانت در پیامی در فضای مجازی با اعلام این خبر، نوشت که از این حادثه «عمیقا شوکه» شده؛ به گفته وی، این انفجار در پایگاهی واقع در استان «کامپونگ اسپیو» رخ داده است.

تصاویر منتشرشده از محل حادثه، خسارت شدید به چندین ساختمان را نشان می‌دهد که همچنان در آتش می‌سوزند و پزشکان در یک بیمارستان نیز مشغول مداوای سربازان هستند.

یونگ سوخون، یکی از افسران ارتش گفته است که چهار ساختمان، شامل سه انبار و یک مجتمع کاری، تخریب شده و چندین خودروی نظامی خسارت دیده‌اند.

هرچند دلیل این انفجار هنوز مشخص نشده اما کامبوج نیز مانند بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا، با موج گرمای بی‌سابقه مواجه شده و دمای استانی که انفجار در آن رخ داده است، دیروز ۴۰ درجه بود.

کد خبر 6090911

دیگر خبرها

  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • حمله جدید حزب الله به پایگاه نظامی در عرب العرامشه
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند