Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:37:11 GMT

«پایتخت تاریخ و تمدن» آماده میزبانی از مسافران نوروزی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۸۱۱۴

«پایتخت تاریخ و تمدن» آماده میزبانی از مسافران نوروزی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: نوروز ۹۸ بود که با تبلیغات منفی بابت سیل شاهد این بودیم که همدان مسافران بسیاری از دست داد. این روند در تا زمستان ادامه داشت تا اینکه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های تردد و سفر ختم شد.

موضوعی که نه تنها باعث شد تا سال ۹۹ بلکه سال ۱۴۰۰ نیز با محدودیت‌های سفر، خاموشی چراغ گردشگری و البته خسارت‌های میلیاردی بر بدنه گردشگری همدان روبرو شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقامتگاه‌های بوم گردی و اقامتگاه‌ها تعطیل و بسیاری از آنها با خسارت‌های بسیاری دست و پنجه نرم کردند.

راهنمایان گردشگری متضرر شدند، موزه‌های بسیاری تعطیل و بدنه گردشگری همدان که می‌توانست اشتغال و درآمد را برای این شهر و استان به ارمغان آورد، روز به روز خسته‌تر و در سکوت بیشتری فرو رفت.

و حال، «پایتخت تاریخ و تمدن» در حالی دو سال و البته سه نوروز را در سکوت گردشگری پشت سر گذاشته است، در نوروز امسال آماده میزبانی از مسافران نوروزی است. روندی که باید به برنامه ریزی های زیرساختی ختم شود تا بتوان این چرخ‌های گردشگری که در حال حرکت است را روغن کاری و زمینه را برای گردشگری پایدار مهیّا ساخت.

از برپایی ۱۴ بازارچه صنایع دستی تا برگزاری کارناوال ماشین‌های کلاسیک در همدان

علی مالمیر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای ایام نوروز آماده سازی موزه‌ها و اماکن تاریخی استان و برپایی نمایشگاه‌ها در پیش گرفته شده است، اظهار کرد: بازاره‌های صنایع دستی و سوغات در سطح شهرستان‌های همدان آماده میزبانی از مسافران و گردشگران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ بازارچه در این راستا در استان برپا شده است، گفت: اجرای زنده رشته‌های صنایع دستی و کارگاه گردی صنایع دستی نیز از دیگر برنامه‌های نوروزی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۱۰ برنامه کارگاه گردی در شهرستان‌های همدان، لالجین، ملایر، تویسرکان، نهاوند و فامنین از تاریخ سوم تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

مالمیر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری مورد نیاز در اماکن فرهنگی و موزه‌های استان همدان آماده میزبانی از گردشگران و مسافران هستند، گفت: هتل‌ها، هتل آپارتمان، متل، سوئیت‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی، خانه مسافر، خانه معلم و دیگر اقامتگاه‌ها در سطح استان آماده و مکان‌هایی نیز برای اقامت موقت و اضطراری مسافرین در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه فردا مراسم بدرقه مسافران نوروزی به مشهد در ایستگاه قطار برگزار می‌شود، گفت: سوم فروردین ماه نیز کارناوال ماشین‌های کلاسیک در سطح شهر همدان برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه فردا برنامه نوروز خوانی با حضور شعرا و هنرمندان شهرستان تویسرکان برگزار خواهد شد، اظهار کرد: دوم فروردین ماه، نمایشگاه تذهیب و خوشنویسی نیز در اداره ارشاد همدان برگزار می‌شود.

مالمیر در بخش پایانی گفتگو به برگزاری کاروان شادی در سطح شهر رزن در تاریخ دوم فروردین ماه خبر داد و افزود: در این کاروان، خودرو ون تزئین شده، عمو نوروز و حاجی فیروز و برنامه نوروز خوانی برگزار خواهد شد.

اجرای ۴۰۰ نوروزگاه در سطح استان همدان

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سطح استان تعداد ۴۰۰ نوروزگاه اجرا خواهد شد، از برگزاری ۱۴ نمایشگاه صنایع‌دستی با ۲۱۴ غرفه در سطح استان خبر داد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد ۲۱ بوم‌گردی فعال در استان در این ایام آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران هستند، اضافه کرد: تعداد چهار هزار و ۵۰۰ تخت از تأسیسات گردشگری زیرمجموعه برای استفاده مسافران فراهم و پذیرای آنان است.

وی در ادامه افزود: سعی شده تا بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات در تمامی شهرستان‌ها برگزار شود، گفت: این بازارچه‌ها در تپه هگمتانه، آرامگاه باباطاهر، گنجنامه، شهرستان‌های تویسرکان، ملایر، لالجین، بهار، کبودراهنگ، نهاوند، اسدآباد و رزن برپا می‌شوند.

خاکسار با اشاره به اینکه ظرفیت اعلامی اقامتگاه‌های بوم گردی همدان برابر ۵۶۱ نفر است، اظهار کرد: خانه مسافرهای همدان نیز ظرفیت اقامت ۲۰۰ نفر را دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پایان گفتگو با تصریح بر اینکه جشنواره بازی‌های بومی و محلی و جشنواره‌های غذاهای سنتی در سطح شهرستان‌های همدان طی نوروز ۱۴۰۱ برپا خواهند شد، ادامه داد: در جشن نوروزگاه های استان همدان پخت آش محلی، بازی‌های محلی، موسیقی محلی و غیره را خواهیم داشت.

پذیرش بیش از ۴۱۲ خانوار در پایگاه‌های اسکان استان همدان

در ادامه، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز از پذیرش بیش از ۴۱۲ خانوار در پایگاه‌های اسکان استان همدان خبر داد و گفت: تا پایان روز یکشنبه ۲۹ اسفندماه یک هزار و ۱۲۸ مسافر در پایگاه‌های اسکان استان پذیرش شدند.

محمود نقوی خاطرنشان کرد: این تعداد میهمانان فرهنگی در ۵۰ مدرسه و ۲۷۳ اتاق در پایگاه‌های اسکان آموزش و پرورش استان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت کیفیت بخشی به برنامه‌های اسکان، تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات مناسب و رضایت‌مندی میهمانان فرهنگی از اولویت‌های ستاد اسکان فرهنگیان استان است.

بازگشایی ۱۴ موزه استان همدان طی نوروز ۱۴۰۱

مدیر امور موزه‌های استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تمامی موزه‌ها در سطح استان طی تعطیلات نوروز آماده میزبانی از مسافران و علاقه مندان است، اظهار کرد: در استان همدان طی این ایام تعداد ۱۴ موزه پذیرای بازدیدکنندگان است.

مهدی حسین‌پور مقدم با تصریح بر اینکه این موزه‌ها همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر باز هستند، اظهار کرد: علاوه بر موزه‌های استان، دو پایگاه ملی شامل پایگاه ملی نوشیجان در ملایر و پایگاه ملی هگمتانه در همدان نیز برای بازدید عموم در ایام عید نوروز آماده شده‌اند.

وی از موزه‌های مردم‌شناسی، مفاخر، تاریخ طبیعی و موزه دفاع مقدس نیز نام برد و گفت: تمامی موزه‌های سطح استان همدان آماده میزبانی از بازدیدکنندگان هستند.

استان همدان ظرفیت‌های بسیاری را به لحاظ طبیعت گردی، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری سلامت، گردشگری غذا و غیره در دل خود جای داده است؛ ظرفیت‌هایی که به گردشگری فرهنگی و پایتختی تاریخ و تمدن بودن همدان گره می‌خورد و به منظر تاریخی هگمتانه تا همدان که در مسیر ثبت جهانی است؛ ختم می‌شود.

اما برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید چه گام‌هایی برداشت؟ غارعلیصدر ظرفیت گردشگری مناسبی است که می‌تواند گردشگران بین المللی بسیاری را به سمت همدان و کبودراهنگ جذب کند. شهرستان‌های همدان از تویسرکان و ملایر و اسدآباد و رزن گرفته تا درگزین و فامنین و نهاوند و بهار در دل خود غذاها، شیرینی‌ها، ترشی‌ها و غذاهای متنوعی را جای داده ند.

حال که موقعیت‌های کرونایی به سمت و سویی رفته است که می‌توان با برنامه ریزی، محدودیت‌های سفر را کنار گذاشت و روبان‌ها را برای ورود گردشگران به همدان برید و زمینه را برای استقرار مسافران مهیّا ساخت؛ زمان آن رسیده تا این برنامه‌ها را مستدام و به گردشگری پایدار ختم کرد.

روندی که با سفرهای ایمن و گردشگری هوشمند عجین و زیرساخت‌های گردشگری در سراسر استان همواره با تقویم‌های گردشگری همراه شوند تا بتوان استان همدان را به عنوان «پایتخت تاریخ و تمدن» نه تنها به عنوان یک مقصد گردشگری داخلی بلکه گردشگری بین المللی نیز معرفی کرد و در سالی مزین به «اشتغال آفرینی» است، زمینه را برای اشتغال پایدار در این حوزه نیز مهیّا ساخت.

کد خبر 5451266

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی همدان بوشهر نوروز ویروس کرونا کرمانشاه نیمه شعبان نوروز 1401 عید نوروز آمار کرونا بارش برف خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور سفرهای نوروزی مسافران نوروزی گرگان گردشگری و صنایع دستی استان همدان آماده میزبانی از مسافران پایگاه های اسکان شهرستان های همدان میراث فرهنگی تاریخ و تمدن سطح استان اقامتگاه ها فروردین ماه شهرستان ها خواهد شد ظرفیت ها موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، از تعطیلی اماکن تاریخی– فرهنگی استان در روز شنبه، پانزدهم اردیبهشت‌،سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی، امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه پانزدهم اردیبهشت تعطیل خواهد بود.

وی افزود: در این روز مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس همچنین تاکید کرد: میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بی‌شاپور، تنگ چوگان، موزه بی‌شاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

کد خبر 750053

دیگر خبرها

  • تعطیلی موزه‌های دفینه در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز