Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@01:47:50 GMT

سودآوری صنعت رایانه در بورس افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۲۹۰۵۱

سودآوری صنعت رایانه در بورس افزایش می‌یابد

مهرنوش صالحی کارشناس بازار سرمایه گفت: در صنعت رایانه سهام ۹ شرکت در بازار بورس و ۷ شرکت در بازار فرابورس معامله می‌شود. طبق آخرین گزارش‌های شرکت‌ها که بر روی سامانه کدال منتشر شده، اکثر شرکت‌هایی که در زمینه نرم‌افزار، خدمات و مخابرات فعالیت می‌کنند، توانسته‌اند سود بیشتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان فقط ۳ شرکت سود کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرده اند.

او می‌گوید: در صنعت رایانه بخشی از شرکت‌ها که در حوزه پرداخت الکترونیک فعالیت می‌کنند؛  عمده درآمد‌های آن‌ها از محل تراکنش‌های پرداخت با کارتخوان، پرداخت در بستر اینترنت، فروش پین و مانده‌گیری است. مشکل این شرکت‌ها هزینه‌های تورمی و دلاری آن‌ها بوده، اما دریافت کارمزد آن‌ها متناسب با تورم رشد نکرده است.

همچنین یکی دیگر از ریسک‌هایی که شرکت‌ها در این حوزه با آن روبه رو هستند، تدوین مقررات جدید در حوزه‌های پرداخت الکترونیک از سوی بانک مرکزی است که می‌تواند بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر بگذارد.

گروهی دیگر از شرکت‌ها که در زمینه ارائه خدمات نرم‌افزاری به سازمان‌های بزرگ، بانک‌ها و کسب و کار‌های کوچک، ارائه راهکار‌ و خدمات به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، ارائه سامانه‌های جامع بانکداری الکترونیک، تامین دستگاه‌های پوز، تجهیزات و سخت‌افزار‌ها فعالیت می‌کنند، به دلیل تامین نیاز‌های سخت افزاری و تجهیزات مورد نیاز، تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، با کاهش تحریم‌ها صنعت رایانه در تامین نیاز‌های خود با محدودیت کمتری مواجه خواهد شد و به در سودآوری این صنعت بهبود حاصل خواهد شد.

شرکت‌هایی که نیز در حوزه ارائه خدمات مخابراتی برمبنای پروانه‌های اخذ شده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعالیت می‌کنند، براساس مصوبات این سازمان و در چارچوب فعالیت‌های مجاز و تعرفه‌های مشخص شده توسط سازمان کسب درآمد می‌کنند.

با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات، در تعرفه‌های اینترنت و پهنای باند برای سال آینده باید بازنگری شود وگرنه حوزه ارتباطات کشور امکان سرمایه گذاری را از دست می‌دهد. همچنین رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفته که نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز به بازنگری جدی دارد. در صورت تغییر تعرفه‌ها، درامد شرکت‌های این حوزه و سوداوری آن‌ها بهبود خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحلیل بنیادی صنعت رایانه فعالیت می کنند صنعت رایانه شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۹۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۷ تا چهاردهم اسفند ۱۴۰۲، میزان تعهدات ارزی صادرکنندگان استان ۲۰۰ میلیون یورو بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی صمت کردستان، طه سمیعی اظهار کرد: طی سال گذشته در مجموع از ۳۳۴ کارت بازرگانی فعال در حوزه تولیدی و غیرتولیدی در استان کردستان، مجموع ارزش بازگردانده شده حاصل از فعالیت این کارت‌ها، ۲۰۰ میلیون و ۷۳ هزار و ۱۶۴ یورو بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت بازرگانان با استفاده از کارت‌های بازرگانی، ۱۵۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۳۴۴ یورو در بخش تولید و یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۵۲۴ یورو نیز در بخش غیرتولیدی تعهد سررسید شده ارزی ایجاد کرده‌اند، افزود: تنها در بخش تولیدی ۹۲ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۹۵۷ یورو و در بخش غیرتولیدی نیز ۱۰۷ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۷ یورو ارز بازگردانده شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت ۲۷۹ کارت بازرگانی نیز تمدید شده است.

سمیعی ادامه داد: از مجموع ۳۵۶ کارت صادر شده، ۳۴۲ مورد در حوزه بازرگانی، شش مورد در حوزه صنعت، دو مورد در حوزه معدن و شش مورد نیز در حوزه کشاورزی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، از نظر تعداد صدور ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی به وضعیت کلی کارت‌های بازرگانی دارای اعتبار و فاقد اعتبار در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در بخش اتاق بازرگانی ۸۰۸ کارت دارای اعتبار و سه هزار و ۳۲۶ کارت فاقد اعتبار وجود دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در بخش اتاق تعاون نیز شش کارت بازرگانی فعال و ۱۳۵ کارت بازرگانی فاقد اعتبار وجود دارد و در مجموع از چهار هزار و ۲۷۵ کارت موجود در هر دو بخش، ۸۱۴ کارت فعال و سه هزار و ۴۶۱ کارت نیز غیرفعال است.

کد خبر 749148

دیگر خبرها

  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم