Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابتدای هر سال مقام معظم رهبری شعاری را برای هدف‌دهی به فعالیت‌های پیش‌رو انتخاب می‌کنند که امسال هم «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» انتخاب شده است.

در این رابطه عضو  هیأت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس در جمع خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: ابتدا باید پرسید چرا شعار سال انتخاب می‌شود؟ علت اینکه هر سال حضرت آقا شعاری را برای آن سال انتخاب می‌کنند چیست؟ با اینکه برنامه پنج ساله و همچنین برنامه یک ساله تدوین می‌شود چرا شعار سال نیز انتخاب‌ می‌شود؟ آیا شعار سال تاثیر مثبت دارد یا خیر؟ آیا برنامه خاصی برای آن تدوین شده است؟

مصطفی طاهری در پاسخ به این سوالات گفت: بخش زیادی از برنامه‌هایی که وجود دارد کلی است و نمونه آن تبصره ۱۸ است که در ارتباط با اشتغال برنامه‌ریزی شده و یک بحث کلی است اما با شعار سال می‌توان جهت دهی برای آن داشت؛ به عبارتی شعار سال اولویت آن سال و سال‌های بعدی را بازگو می‌کند و صرفا مختص یک سال نیست، بنابراین با اتمام سال نمی‌توان گفت شعار سال تمام شد بلکه این شعارها روزنه‌ای است که باید برای کشور باز شود، به عبارتی باید حداقل‌ها و مبانی کار انجام شود و بخش عمده‌ای از کار برای سال‌های بعدی برنامه‌ریزی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: با این وجود سال بعدی که برنامه پنج ساله هفتم نوشته خواهد شد یقینا شعار امسال کمک کننده در نوشتن این برنامه خواهد بود از سویی دیگر در برنامه بودجه نیز بخش‌هایی همانند اشتغال و بحث مربوط به دانش بنیان دیده شده است.

اصل و ریشه سیاست‌های کلان، اقتصاد مقاومتی است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه وضعیت دنیا، کشور و تحریم‌ها سبب شده تا حضرت آقا اولویت را به مسائل اقتصادی بدهند، تصریح کرد: در خصوص مسائل اقتصادی اصل و ریشه سیاست‌های کلان، اقتصاد مقاومتی است و شعاری که رهبر معظم انقلاب هر ساله در ارتباط با اقتصاد مقاومتی فرموده‌اند دارای ۱۰ مولفه از جمله مردم بنیاد، عدالت محور، درون‌زا، برون‌گرا، پیشرو، فرصت ساز، مولد، جهادی، انعطاف‌پذیر و دانش‌بنیان است با این مولفه‌ها مشخص است که حضرت آقا از همان سال‌های گذشته نیز بر روی اقتصادی که بر پایه دانش بنیان بنا شده باشد تاکید داشته‌اند، بنابراین این امر در سیاست‌های کلان دیده شده است و باید تا حال حاضر بخشی از کار انجام می‌شد.

وی ادامه داد: چند نکته در خصوص شعار سال وجود دارد که اهمیت و حکیمانه بودن این شعار را نشان می‌دهد، نکته اول؛ زمانی که یک کشوری همچون کشور ما تحریم می‌شود این تحریم چه با توافق و چه بدون توافق، برای آمریکا یک راهبرد است و دشمنان سعی می‌کنند همواره با ابزار تحریم برای دور نگه داشتن کشور ما از منافع اقتصادی استفاده کنند، بنابراین یکی از بهترین روش‌هایی که برای خنثی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها وجود دارد بحث اقتصاد دانش‌بنیان است یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک راهبرد اثر گذار برای مقابله با تحریم‌ها کاربرد جدی دارند.

طاهری با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ بخش زیادی از رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل خواهد شد، افزود: برای اینکه بتوانیم از طریق بهره‌وری رشد ۳.۵ درصدی برای کشور داشته باشیم باید بهره‌وری از طریق دانش بنیان را تقویت کنیم چرا که رابطه قوی، نمایی و مثبت بین دانش بنیان و بهره‌وری وجود دارد بنابراین اگر بتوانیم تولیداتمان را به سمت دانش‌بنیان سوق دهیم با هزینه کم، نیروی انسانی کم بهره وری را بالاتر خواهیم برد.

نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش بهره‌وری

عضو  هیأت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس ادامه داد: رسیدن به بهره‌وری ۳.۵ درصدی با روش‌هایی همچون صادرات و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر خواهد بود و شرکت‌های دانش‌بنیان به شدت می‌تواند در افزایش بهره‌وری موثر باشد.

وی با بیان اینکه در قوانین بالا دستی، اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در کشور ما برای دست یابی به این امر چندین نقاط ضعف و قوت وجود دارد، اما مهم‌ترین نقطه قوتی که می‌تواند شعار سال انتخاب شده توسط حضرت آقا را محقق سازد بحث منابع انسانی و آموزش‌های کافی است. چراکه از نظر دانشگا‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارشد و دکتری برای تولید دانش‌بنیان قطعا سرآمد و جزو کشورهای پیشرو هستیم.

طاهری تاکید کرد: دومین نقطه قوت کشور ما در بحث نوآوری، اختراع و ابداع است چراکه تعداد اختراعات در ایران نسبت به میانگین جمعیت کشور و البته در مقایسه با میانگین‌های دنیا، رقم بالایی است. اما متاسفانه به دلیل بحث‌های سیاسی، نبود مشوق‌های لازم، نبود رژیم نهادی(چهارچوب سیستمی که از نقاط قوت استفاده کند) دچار عقب ماندگی جدی هستیم اما اگر از نقاط قوت استفاده کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم می‌توانیم بخش زیادی از کار را پیش ببریم‌.

ابلاغ قوانین مربوط به جهش تولید

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با تاکید بر اینکه قوانین خوبی در سال ۱۴۰۰ در مجلس در ارتباط با جهش تولید با دانش‌بنیان‌ها مطرح شده و به تازگی قوانین آن ابلاغ شده است، تصریح کرد:  ضعف‌ها و خلاءهایی در این زمینه‌ها وجود دارد که از نظر قانونی رفع شده، با این حال تشویق به نوآوری و اختراع در قانون مجلس وجود دارد و امیدواریم در آئین‌نامه‌های اجرایی مسیری که دولت در پیش گرفته، این امر از شعار و قانون خارج شده و عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که در کشور به تحقیق و پژوهش ارائه داده می‌شود نسبت به کل بودجه کشور عدد بسیار ناچیز و کوچکی است که حتی گاها همین مبلغ کم نیز تخصیص نمی‌یابد، افزود:  بنابراین سرمایه‌گذار جدی تحقیق و پژوهش در کشور وجود ندارد که لازمه بهبود اوضاع اصلاح روند موجود است.

حرکت در مسیر دانش‌بنیان منجر به کاهش وابستگی به نفت می‌شود

طاهری تاکید کرد:  هرچه به سمت دانش‌بنیان حرکت کنیم و تولید دانش‌بنیان داشته باشیم وابستگی به نفت را کاهش خواهیم داد که نتیجه آن کاهش مشکلات ناشی از تولید تک محصولی که همان تحریم می‌شود، است.

عضو  هیأت رئیسه فراکسیون دانش‌بنیان مجلس با بیان اینکه در پایان‌نامه‌های دانشجویان گا‌ها اعم از کارشناسی ارشد و دکتری کارهای فوق‌العاده‌ای در حوزه دانش‌بنیان انجام گرفته است، ادامه داد: منتهی باید متوجه بود که تا زمانی که دانش به فناوری و فناوری به تولید صنعتی نرسد و فقط در حد ایده و تئوری دانشگاه‌ها بماند منفعتی برای مردم نخواهد داشت، بنابراین حتما باید بحث کاربردی کردن این موارد به واسطه ارتباط بین صنعت، معدن، کشاورزی، حوزه‌ها مختلف تقویت شود و تاثیر این امور بر روی صادرات غیر نفتی دیده شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، باید در انتهای سال سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از سهم صادرات غیر نفتی حداقل ۵ درصد رشد باشد، تصریح کرد: دستیابی به این عدد دور از انتظار نیست بنابراین باید سهم صادرات مواد خام و نیمه خام را به حداقل برسانیم و به سراغ تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا برویم.

وابستگی در فناوری اطلاعات و ارتباطات تهدید محسوب می‌شود

طاهری یکی از تهدیدات جدی کشور در حوزه ICT و فناوری اطلاعات و ارتباط دانست و افزود: در تامین محصولاتی همچون مودم‌ها، گوش‌های هوشمند، سویچ و .... وابستگی شدیدی به کشور‌های بیگانه داریم، این در حالی است که کل داده‌ها از طریق حوزه تبادل می‌شود پس با این شرایط تبادل داده  از مسیری که امن نیست، هم قابل بهره‌برداری برای دشمنان است و هم قابل ضربه زدن به کشور است.

نماینده مردم زنجان و طارم در زنجان ادامه داد: برای اینکه شعار انتخاب شده امسال از حالت شعار، بنر و مصاحبه خارج شود باید اهمیت‌دادن به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۱۴۰۱ پررنگ شده و صندوق‌هایی مثل صندوق‌های نوآوری و شکوفایی تقویت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقسیم‌بندی در دنیا برای کشور‌هایی با فعالیت دانش بنیان وجود دارد، ادامه داد: این کشور‌ها به چهار دسته پیشرو، میانه‌رو، دنباله رو نوپا تقسیم بندی می‌شوند و کشور ایران جزو کشورهای دنباله‌رو است با این شرایط باید برنامه‌ریزی شود تا در انتهای سال ۱۴۰۱ ایران با عبور از مرحله دنباله‌رو به میانه‌رو برسد.

طاهری تصریح کرد: با این وجود برای برنامه پنج ساله هفتم نیز هدفگذاری‌های خوبی انجام خواهد شد تا در پنج سال آینده کشور ایران نیز در بحث دانش بنیان جزو کشورهای پیشرو شود.

انتهای پیام/73004

منبع: فارس

کلیدواژه: مصطفی طاهری شعار سال اولویت شرکت های دانش بنیان اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی بهره وری حضرت آقا شعار سال کشور ما پنج سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۲۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی

به گزارش همشهری آنلاین،‌ هفته ابتدایی اردیبهشت ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبری مربوط به پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها آغاز شد. در حاشیه برگزاری جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست عیسی زارع‌پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - آیین اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات موسوم به UNSP به سه اپراتور مخابرات ایران، رایتل و مبین نت با هدف توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها برگزار شد.

زارع پور در این جلسه درباره پروژه فیبرنوری توضیح داد: در این پروژه بر اساس داشبوردی که به منظور ارایه گزارش آنلاین در معرض دید و قضاوت عمومی قرار گرفته (iranfttx.ir) تا امروز بیش از ۷ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند و به کاربران سرعت های هزار مگابیتی ارایه شده است و تلاش می شود عدد کنونی پوشش تا پایان سال دوبرابر شود. وی همچنین گفت امسال غیر از اینکه برای افزایش «پوشش» تلاش می‌ شود، به طور جدی «نهضت اتصال» را نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

همچنین در هفته ای که گذشت بسته‌های اپراتور اول تلفن همراه ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد. هم زمان با فرارسیدن ایام حج ابراهیمی، مشترکان همراه اولی که قصد مسافرت به کشور عربستان سعودی را دارند، می‌توانند با همراه داشتن سیم‌کارت اپراتور اول تلفن همراه، ضمن برخورداری از تعرفه ترجیحی مناسبی که برای حجاج و عوامل ستادی حج تمتع ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است، از مزایای رومینگ، بدون دغدغه تهیه سیم‌کارت و پرداخت هزینه ارزی نیز بهره‌مند شوند. در این راستا، همراه اول سعی کرده است با طراحی بسته‌های متنوع رومینگ از لحاظ حجم بسته و مدت سفر که از منظر قیمتی قابلیت رقابت با سیم کارت‌های عربی را دارد، مانع از خروج ارز از کشور شود.

از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر شد می‌توان به دیپلماسی جدید شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه جهانی اشاره کرد. براساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، توسعه ظرفیت ترانزیت بین الملل به میزان حدود ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه و رشد ۱۰۰ درصدی فروش سرویس MPLS بین الملل از جمله دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بود.

همچنین حضور در کریدورهای بین المللی، مذاکره با china telecom جهت فعال سازی کریدور BRI و مذاکره با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان با هدف فعال‌سازی کریدور ترانزیتی آسیا میانه - اروپا از مسیر ایران از دیگر اقدامات مهم شرکت ارتباطات زیرسات در این زمینه بوده است.

علاوه بر موارد گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی خبر داد. محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: پنجره واحد زمین با استفاده از هوش مصنوعی و گردآوری داده‌ها، علاوه بر پایش اراضی، با برقراری ارتباط میان ۲۰ دستگاه متولی و صدور مجوزهای مورد تقاضای مردم، نقش قابل توجهی را در زمینه جهش تولید با مشارکت مردم ایفا می‌کند.

وی سامانه زمین را از جمله پروژه‌هایی دانست که در آن از هوش مصنوعی برای حل مشکل مردم استفاده شده است و در تبیین بیشتر این مهم توضیح داد سامانه زمین در عمل مشکلاتی نظیر تداخل وظایف دستگاه‌ها، مراجعات حضوری متقاضیان، بروز تبانی و ارتشا، امکان جعل استعلامات کاغذی، اخذ تصمیم‌های سلیقه‌ای و غیر شفاف را با زیرسامانه درگاه متقاضیان مردمی حل کرد و در زیرسامانه پایش اراضی نیز با استقرار در ۳۱ استان کشور و پوشش ۵ پهنه آسیب‌پذیر به بهبود ۸۱ درصدی در دقت شناسایی هوشمند تخلفات رسیده است.

نسخه ۶ آی پی (IPv۶) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج ۴ (IPv۴) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن ۶، طول آدرس‌ها ۱۲۸ بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و در سطح بین‌المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV۶ صورت گرفته است.

از جمله مزایای نظام آدرس دهی ورژن ۶ در سند راهبردی گذر به این نظام می‌توان به افزایش فضای آدرس دهی، پیگر بندی خودکار، امنیت بالاتر و سایر موارد اشاره کرد. در این راستا محمدرضا نوروزی- سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفت و گو با ایسنا، تکمیل و به‌روزرسانی سامانه مدیریت منابع و آدرس‌های IP، ثبت مراکز داده، افزایش ضریب نفوذ IPv۶ و ایجاد شبکه مستقل IPv۶ را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته دانست و اظهار کرد که گذار از IPv۴ به IPv۶ یک ضرورت است و در حال حاضر کشور ایران رتبه ۱۳ را در رده‌بندی مرکز جهانی هماهنگی شبکه‌های پیشرفته رایپ (RIPE NCC) و رتبه ۲۳ در رده بندی جهانی در بین تمامی RIR ها به خود اختصاص داده است.

با نزدیک شدن به پایان هفته عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی خبر داد و گفت این موضوع یکی از دستورکارهای گروه تعیین مصادق مجرمانه است.

وی درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم، گفت: امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی کنند و بررسی کنند تا از گوگل پلی رفع فیلتر شود.

کد خبر 847193 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات خبر مهم فيلترينگ

دیگر خبرها

  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی