Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:11:48 GMT

نوروز آن سال| عید دیدنی با «یوسف»‌ها در وطن

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۰۶۴۲

نوروز آن سال| عید دیدنی با «یوسف»‌ها در وطن

گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: بازگشت آزادگان و آن‌همه خبرهای خوش و آن‌همه دیدارها پس از سال‌ها و آن چراغانی کوچه‌ها آخرین نوستالژی مهم دهه ۶۰ بود و شیرین‌تر از شیرین؛ جشن ملی بود برای خودش. از ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ در چند مرحله مبادله بزرگ میان ایران و عراق انجام شد و آخرین مرحله اواخر اسفندماه همان سال بود و در مجموع حدود ۳۸ هزار ایرانی به وطن بازگشتند و پنجشنبه ساعت ۶ و ۳۲ دقیقه و ۴ ثانیه، تحویل سال جدید را کنار خانواده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه ماجرا را شور‌انگیزتر می‌کند، اینکه از آزادگان ایرانی نام حدود ۱۸ هزار نفر در اردوگاه‌های عراق ثبت شده بود و حدود ۲۰ هزار نفر در عراق نام و نشانی نداشتند و در ایران مفقودالاثر محسوب می‌شدند؛ خداوند از غیب بیرون آورده بود یوسف‌ها را و عیدی داده بود به ایرانی‌ها.

شیرینی و هفت‌سین نوروزی در اردوگاه‌های بعثی!

آزادگان ایرانی خودشان تعریف کردند که در روزهای بازگشت به وطن، شرایط برایشان این‌طوری بود: «سعی کرده بودیم به محیط اردوگاه عادت کنیم و به خودمان بقبولانیم که قرار است اینجا از دنیا برویم. حتی بعد از اعلام آتش‌بس هم تقریبا هر روز به هر دلیلی کتک می‌خوردیم. زمانی‌که زمزمه‌هایی مبنی بر تبادل افراد شنیدیم، نیم‌نگاهی به آن‌سوی نرده‌ها و سیم‌خاردارها داشتیم. وقتی این موضوع به‌طور قطعی از سوی عراقی‌ها اعلام شد، دیگر در پوست خودمان نمی‌گنجیدیم و دقیقا یک هفته آخر تا زمان تبادل، از خوشحالی هیچکدام‌مان نخوابیدیم».

وقتی هم که رسیدند، چقدر بوسیدند خاک وطن را و چقدر و چقدر؛ که سیر نمی‌شود ایرانی از خاک وطنش.

آزادگان ایرانی که بازمی‌گشتند از شوق، بازگشت به وطن را به گفته خودشان تا مدت‌ها باورشان نمی‌شد. پیش از نوروز همه فامیل را دیده بودند و همه شتافته بودند برای دیدنشان، اما نوروز دیدارها را تازه کرد.

جالب اینکه پیش از آن هم نوروز داشتند برای خودشان در اردوگاه‌های رژیم بعثی و خودشان تعریف کردند که: «یکی از کارهایی که در تدارک جشن‌ها انجام می‌شد، تهیه شیرینی بود که نیاز به آرد داشت و آنجا آرد در اختیار نداشتیم و برای تهیه آرد مورد نیاز، از نان‌هایی که به ما می‌دادند خمیر داخل آنها را جدا کرده، نگهداری و خشک می‌کردیم و خرد می‌کردیم، بعد سرخ می‌کردیم و افرادی که مهارت داشتند با آن شیرینی یا حلوا برای جشن‌ها تهیه می‌کردند». و باز تعریف کردند از هفت‌سین‌های نوروزی در اردوگاه‌های بعثی: «یکی از مراسم شادی که برگزار می‌کردیم، مراسم عید نوروز بود که البته برای تهیه سفره هفت‌سین از هر چیزی که می‌شد، استفاده می‌کردیم؛ مثل سوزن، سرنگ و... که گاهی همان‌ها هم مخفیانه نگه‌داری می‌شد».

صبح روشن ایران

نوروز سال ۱۳۷۰ شمسی پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب هم دل‌ها را شاد کرد دوباره و طلیعه‌ای شد بر جشن نوروز یوسف‌ها و نوید داد صبح روشن را: «عید سعید نوروز را... به همه‌ هم‌میهنان عزیز، به خصوص به خانواده‌های معظم شهدای عزیز، همچنین به جانبازان عزیز و خانواده‌هایشان و به آزادگان عزیزمان، تبریک عرض می‌کنم.

بحمدالله خدای متعال بر ما منت نهاد و با بازگشت آزادگان به آغوش خانواده‌هایشان به ملت عظیم‌الشأن ایران عیدی داد. از خدای متعال متضرعانه درخواست می‌کنیم که بقیه‌ این عزیزان را که هنوز در زندان‌های عراق هستند به سلامت به میهن برگرداند و دل بقیه‌ خانواده‌ها را هم با خبر خوشی از عزیزانشان شاد کند و جانبازان عزیز ما را هم به سلامت و عافیت برساند...

ما صبح روشنی را مشاهده می‌کنیم. احساس می‌کنیم که ملت ایران ان‌شاءالله به سمت پیشرفت در حرکتند. استقلال، آزادگی و مردانگی این ملت، شجاعتی که در همه‌ صحنه‌ها از خود نشان داد و می‌دهد، برخوردار بودن از مسئولان خوب و دولتمردان مخلص و دلسوز و انقلابی و علاقه‌مند، همه را ناشی از عمق رشد و بالندگی این ملت عزیز ـ که نتیجه‌ تاریخ پُربار اوست ـ می‌دانیم...

با دولت و با مسئولان، همچنان که تاکنون بوده‌اید، همدل باشید و کمک کنید. همه در یک سنگر قرار دارید و دشمن در مقابل شماست».

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نوروز آن سال نوروز نوروز 1370 رهبر انقلاب بازگشت آزادگان دهه شصت وطن هفت سین مفقودالاثر پیام نوروزی خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان

کوهستانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر و بررسی تصاویر ماهواره‌ای حدود ۳۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی آبگیری شده ضمن اینکه تمامی پهنه آبی تالاب دارای رطوبت بوده و با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و ورود سامانه‌های بارشی جدید به منطقه طی این ماه انتظار می‌رود سطح آبی تالاب افزایش یابد که این امر باعث کاهش ریزگرد‌ها و تغذیه سفر‌های زیر زمینی خواهد شد. 

او افزود: پرندگان هم با آبگیری تالاب در حال و رفت آمد به آن هستند، اما پرندگان مهاجر سیبری اغلبشان بازگشته اند.

کوهستانی با اشاره به این که به موقع آبگیری نشدن تالاب و خشکسالی‌ها سبب شده تا پرندگان مهاجر سیبری امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر تالاب کجی را به عنوان مقصد زمستانی خویش برگزینند ادامه داد: بعلاوه باید در نظر داشت که به واسطه خشکی تالاب هامون و سد‌هایی که کشورهمسایه (افغانستان) آن سوی مرز‌ها زده است پرندگان مهاجر هم بیشتر به آن سوی مرز‌ها کشیده شده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان این که در تعطیلات نوروز حدود هزار و ۵۰۰ نفر از این تالاب دیدن کردند بیان کرد: اما تعداد بازدیدکنندگان امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر بود و دلیلش هم این است که تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شد و همین تقارن در کم شدن تعداد مسافران و مهمانان تالاب تأثیرگذار بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)/ محدودیت‌ها در قدس اشغالی برای نمازگزاران
  • کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد
  • خوانندگی اختصاصی و جالب یوسف صیادی برای حامد آهنگی (فیلم)
  • (ویدئو) خوانندگی جالب یوسف صیادی برای حامد آهنگی
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • عمو کاووس نون خ چگونه بازیگر شد؟!