Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@11:09:58 GMT

مسجد گلپایگان نگین به یادگار مانده از دوران سلجوقیان

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۳۰۹۱۴

مسجد گلپایگان نگین به یادگار مانده از دوران سلجوقیان

مسجد جامع گلپایگان مانند نگینی گرانبها از دوران سلجوقی به یادگار مانده و همواره گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گلپایگان از شهرهای تاریخی و کهن استان اصفهان است و به گردشگران علاقمند به دیدن جاذبه‌های حیرت‌انگیز و دیدنی توصیه می‌شود از جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای گلپایگان دیدن کنند، برخی عقیده دارند که نام این شهر برگرفته از نام همای چهرزاد، دختر بهمن کیانی یکی از پادشاهان بزرگ این سرزمین است و به همین خاطر، این شهر را در گذشته چهرزادگان نیز می‌گفتند، اما بررسی‌های باستان‌شناسی و نظریه تاریخ‌شناسان بر روی بناهای تاریخی گلپایگان بر این امر تاکید دارد که قدمت این شهر که در زمان‌های کهن به سرزمین گل‌های سرخ معروف بود، به دوران فرمانروایی سلسله کیانیان باز می‌گردد، برخی نظریه‌ها نیز بر این عقیده استوار است که قدمت گلپایگان به دوران پارینه‌سنگی، میانه و نوسنگی می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهر گلپایگان از آثار و بناهای تاریخی بی نظیری تشکیل شده است، اگر بخواهیم به یکی از بلندترین سازه‌های تاریخی کشور و از زیباترین بناهای تاریخی گلپایگان اشاره کنیم باید مناره گلپایگان را نام ببریم که با ارتفاع ۱۸ متر، ۹ قرن پیش در زمان سلجوقیان در شهر گلپایگان احداث شده است، این مناره با روشن شدن چراغی بر بالا، راهنمایی برای کاروان‌های در مسیر بوده است. ابن بنا از نظر زمان ساخت با مسجد جامع گلپایگان و بازار چهار سوق همزمان است. مناره گلپایگان ۶۴ پله، دو راه پلکانی در میان مناره و دو در دارد و کتیبه‌ای منقش به آیات قرآن در این مناره دیده می‌شود.

بازار چهار سوق از دیگر جاذبه‌های گردشگری گلپایگان است که دارای بخش‌های مختلفی بوده و قدمت این اثر تاریخی به ۴۰۰ سال پیش و به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. این بازار بزرگ در میان خود از چندین بازار دیگر مانند بازار گیوه‌دوزی، بازار کوزه‌گرا، بازار مسگرا، بازار اصلی، بازار فرش‌فروشان و چندین پاساژ و بازار دیگر تشکیل شده است، مناره گلپایگان و مسجد جامع که از دیگر اماکن دیدنی گلپایگان هستند، با بازار چهار سوق از نظر موقعیت مکانی به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که به آسانی می‌توان بین آن‌ها تردد داشت، دهانه این بازار مانند بازارهای سنتی که در دیگر نقاط ایران وجود دارند از طاق آجری و تیمچه و چایخانه تشکیل شده است، نه تنها در زمان‌های گذشته، بلکه امروزه هم این بازار به عنوان مرکز اصلی داد و ستد مردم این شهر به حساب می‌آید و زیباترین اماکن دیدنی گلپایگان به شمار می‌رود.

یکی از اماکن دیدنی گلپایگان که هم از جنبه مذهبی و هم از جنبه تاریخی دارای ارزش و اعتبار زیادی در شهر گلپایگان است، مسجد جامع این شهر بوده که در سال ۵۰۸ ساخته شده و یادگار دوران سلجوقیان به حساب می‌آید، این مسجد را با نام مسجد جامع سلجوقی نیز می‌شناسند، از ویژگی‌های بی‌نظیر آن می‌توان به گنبد بزرگ آنکه با آجر ساخته شده و تزئینات زیبا، شبستان، صحن بزرگ و کتیبه‌های آجری که در بیشتر قسمت‌های مسجد از جمله دور گنبد نصب شده اشاره کرد، معمار این بنا فردی بود به نام ابوعمربن محمد القزوینی (معروف به بواسار کسرار) که به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک آن را ساخت.

جذب گردشگر در گرو توسعه و ساماندهی زیرساخت‌های گردشگری شهر است

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه شهرداری گلپایگان به منظور توسعه گردشگری شهر پیشتاز در طرح‌های بازآفرینی شهری است، اظهار می‌کند: برای اینکه شهر در مسیر مطلوب توسعه قرار گیرد باید اقدامات زیرساختی بشود تا زمینه برای جذب گردشگر فراهم شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه آثار تاریخی هویت شهر است شهرداری گلپایگان در دو سال اخیر با وجود مشکلات سخت اقتصادی و کمبود اعتبارات، بازسازی و مرمت ضلع شرقی مسجد جامع و دو اثر تاریخی حمام بهشت و آحسین را مدنظر قرار داد..

شهردار گلپایگان با بیان اینکه مسجد جامع گلپایگان با ۹۰۰ سال قدمت سال ۱۳۱۲ خورشیدی با شماره ۱۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، تصریح می‌کند: عملیات مرمت و بهسازی این اثر ارزشمند تاریخی که شامل نماسازی و ترمیم دیواره و کف سازی پیاده‌رو است پس از تصویب در شورای شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ میلیون تومان ۶۵۰ مترمربع از این بنای ارزشمند بازآفرینی شد.

شکرزاده با اشاره به مرمت و بهسازی دو اثر تاریخی گرمابه‌های آحسین و بهشت، می‌افزاید: حمام تاریخی آحسین با مساحت ۶۵۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان و حمام بهشت با مساحت ۷۵۰ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون تومان با همت شهرداری گلپایگان مرمت شد.

وی در خصوص با بازارچه هنر شهر گلپایگان می‌گوید: این پروژه تکمیل شده و مراحل واگذاری غرفه‌های آن از طریق مزایده در حال پیگیری است.

شهردار گلپایگان به احداث پارکینگ طبقاتی در ورودی بازار تاریخی شهر اشاره و خاطرنشان می‌کند: عملیات احداث این طرح در زمینی با زیربنای شش هزار و ۸۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۲۰ خودرو در چهار طبقه با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و با رعایت اصول معماری سنتی شهر با مشارکت سرمایه گذار در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی تقدیم شهروندان خواهد شد.

کد خبر 560989

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلپایگان جاذبه های گردشگری شهردار گلپایگان مسجد جامع شهرهاي ايران بازآفرینی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهر گلپایگان مسجد جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۳۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال جدید طلافروشان

در شرایطی که برخی خبرها از امتناع فعالیت برخی طلافروشان حکایت دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که الزام این صنف به درج اطلاعات دارایی‌ها در سامانه جامع تجارت یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله است. ماجرا چیست؟

به گزارش ایسنا، به نقل از خراسان، دی ماه سال قبل بود که خبرهای مالیاتی درباره طلافروشان جنجالی شد. در آن زمان، اجرای تکالیف سامانه مودیان و همچنین سامانه جامع تجارت از جمله دلایل این مسئله عنوان و نتیجه‌این شد تا ضمن اجرای تکالیف سامانه مودیان، تکالیف سامانه جامع تجارت که طی آن می‌بایست اطلاعات و سرمایه طلافروشان در این سامانه ثبت شود، تا سه ماه به تعویق بیفتد. با این حال، این موعد هم اینک به سر آمده و مجدد، خبرهایی مبنی بر توقف فعالیت برخی کسبه در این صنف به گوش می‌رسد. اگر چه موارد مختلفی در این خصوص مطرح شده، اما به نظر می‌رسد یک چالش اصلی، درج اطلاعات در سامانه است. این در حالی است که با توجه به هدف سوداگری بودن بازار طلا، تاکنون راه‌هایی مختلفی برای دورزدن شفافیت در این بازار مشاهده شده که لزوم وجود شفافیت در این بخش را مانند سایر حوزه‌های آشکار می‌کند.

در روزهای اخیر، خبرهایی مبنی بر توقف فعالیت برخی طلافروشان در رسانه‌هایی مجازی منتشر شده است. اگر چه بررسی‌ها چنین مسئله‌ای را در سطح مشهود نشان نمی‌دهد، با این حال و به عنوان مثال گزارش دنیای اقتصاد حاکی از این است که‌این تعطیلی‌ها به صورت موردی رخ داده اند یا این که برخی از فعالان این بازار به رغم باز نگه داشتن واحد خود، حاضر به فروش نبوده اند. در این خصوص گزارش مذکور، یکی از دلایل این مسئله را روند نزولی بازار بیان می‌کند. 

مهلت ۳ماهه‌ای که برای طلافروشان به سر آمد

در این حال در روزهای اخیر، موضوع ثبت موجودی و اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت مجدد مطرح شده که به نظر می‌رسد بی ارتباط با فضای کنونی معاملات طلافروشان نیست. اصل این ماجرا به دی سال قبل بر می‌گردد که مهلت سه ماهه‌ای برای اجرای تکالیف درخصوص سامانه جامع تجارت در نظر گرفته شد. گزارش خبرگزاری صدا و سیما نشان می‌دهد که در حال حاضر این مهلت به سر آمده و اوایل فروردین هم این قانون از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرا به وزارت صمت ابلاغ شده است. با این اوصاف، یک چالش مجدد مطرح شده است.

مسئله طلافروشان چیست؟

طبق تکالیف سامانه جامع تجارت، دو اتفاق باید بیفتد. اول این که موجودی طلای طلافروشان در این سامانه ثبت شود و از سوی دیگر در فاکتورهای صادرشده، کد ملی مصرف کننده نهایی قید شود. اظهارات بذرافشان رئیس اتحادیه طلافروشان نشان می‌دهد که عمده مسئله موجود، ثبت دارایی فعالان این صنف است. طبق اظهارات مسئولان این اتحادیه چرا باید سرمایه‌ای که چند نسل گشته و به فعالان این صنف رسیده در این سامانه اعلام شود. آن هم در شرایطی که با بروز یک مسئله امنیتی این اطلاعات ممکن است فاش شود و به دست سوءاستفاده کنندگان بیفتد.

سوی دیگر ماجرا چیست؟

در سوی مقابل، باید به ابعاد مختلفی اشاره کرد. اولین موضوع، هدف از ثبت این اطلاعات در سامانه جامع تجارت است. خبرگزاری مهر به نقل از زارع مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت گزارش داد، هدف از ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، ایجاد شفافیت در بازار به نفع اصناف طلا و جواهر است. چرا که به گفته وی، ازآن جایی‌که‌این صنعت گردش مالی بسیار بالایی دارد، افراد سودجوی بسیاری وارد آن شده‌اند و اقدام به «پول‌شویی» و «فروش کالای تقلبی» می‌کنند.

در این زمینه برادران، معاون وزیر صمت، با اشاره به‌این که ما در گروه‌هایی کالایی موضوع شفافیت را دنبال می‌کنیم، به یک اتفاق قابل تامل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۵۵۰ واردکننده طلا با تعرفه صفر داشتیم که طی آن بیش از ۲۲.۵ تن طلا وارد کشور شد. با این حال این ابهام وجود دارد که طبق گزارش هایی که به ما رسیده، این طلا وارد شده اما بخشی از آن، به خارج از کشور قاچاق معکوس شده است. به گزارش خراسان، از آن جایی که‌این تسهیل در رابطه با رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مطرح بوده و طی آن، صادرکنندگان کالا می‌توانستند در ازای واردات طلا با تعرفه صفر و فروش به نرخ بازار آزاد (با احتساب نرخ دلار غیر رسمی) بفروشند، در نتیجه شائبه قاچاق طلا به خارج به صورتی که گفته شد، از فساد در این چرخه خبر می‌دهد. برادران با اشاره به اخطارهای صادرشده به برخی از صادرکنندگان اضافه کرد: اگر کسی واردات طلا داشته است اما در زنجیره طلا در سامانه جامع طلا ثبت نکرده باشد و نفر بعد را شفاف اظهار نکند، این حتماً مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا می‌شود. این گونه نیست که دولت رفع تعهد ارزی را از یک کسی در گمرکات بپذیرد. آن فرد ۲۰ درصد از واردات این شمش کسب منفعت کند. بعد این شمش با یک لنج دومرتبه برگردد به خانه اول...

 دومین موضوع به لزوم اطمینان از معتبر بودن طلاهای موجود در چرخه تجاری بر می‌گردد. موضوعی که هم اکنون درباره آن ابهاماتی وجود دارد.

سومین مورد قابل اشاره نیز به موضوع امنیت اطلاعات بر می‌گردد که در این زمینه دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اظهار نظر دو شب قبل خود درباره موضوع امنیت اطلاعات گفته است: «تا آنجایی که من می‌دانم  این اتفاق افتاده و امنیت هم برقرار شده است.» وی همچنین تایید کرده که سامانه جامع تجارت با سامانه مودیان مرتبط شده است.در نتیجه‌این امکان به وجود آمده که در صورتی که صورت حساب الکترونیک طبق قواعد سازمان امور مالیاتی صادر و این صورت حساب الکترونیک به سامانه مؤدیان منتقل شود، دیگر عملاً نیازی برای ثبت مجدد آن در سامانه مؤدیان نباشد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • جنجال جدید طلافروشان
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد